Randal's monday

Producent: Nexus Game Studios
Wydawca: Daedalic Entertainment
Polski wydawca: brak
Data premiery: 12 listopada 2014
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:     

Przygodówka point-and-click z hiszpańskiego Nexus Game Studios. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na platformie GOG i Steam. W momencie premiery dostępna wersja Windows i Mac OS X, 17 lutego 2016 gra zadebiutowała na konsolę PS4, a 6 września 2016 na Androida.

Kleptoman, socjopata, okropny przyjaciel. Randal to chyba jeden z najgorszych protagonistów od czasów wynalezienia grawideski. Randal’s Monday to szalona kosmiczna przygoda utrzymana w klasycznym przygodowym stylu. Całość doprawiono dowcipami i odniesieniami do specyficznej kultury geeków.

Randal budzi się po zaręczynowej imprezie swojego najlepszego przyjaciela, Matta. Nie dość, że męczy go kac-gigant, to jeszcze ma przy sobie portfel przyjaciela. W środku znajduje pierścionek zaręczynowy, który bez większych oporów sprzedaje, co sprowadza na niego straszną klątwę. Matt popełnia samobójstwo, a Randal zmuszony jest ciągle przeżywać feralny poniedziałek w nadziei, że uda mu się naprawić wyrządzone szkody. Główny bohater musi odzyskać pierścionek i zrobić coś ze swoim życiem, zanim sprawy przybiorą jeszcze gorszy obrót (z zakrzywieniem czasoprzestrzeni włącznie).

Uwaga wszystkie geeki! Randal’s Monday serwuje czarny humor najlepszego sortu, nawiązania do popkultury maści wszelakiej! Wszystko zgrabnie upchane w klasyczną grę przygodową point & click. To hołd oddany całemu pokoleniu graczy, czytelników i fanów kultury retro w dowolnej formie. 

  • Czas rozgrywki: wszystko zależy od tego ile czasu spędzałeś przed TV jako dzieciak.
  • Jakiś gazylion odniesień do kultury geeków.
  • Żadnych zombie! Nie oszukujmy się – obecnie są już wszędzie. A więc tak… w zasadzie to tak, mamy zombie!
  • Mnóstwo niespodziewanych zwrotów akcji. I jeszcze więcej zwrotów, które da się wyczuć na kilometr.
  • Zabawny scenariusz autorstwa najlepszego przyjaciela sąsiada fryzjera Terry’ego Pratchetta. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • zabawna fabuła
  • dwuwymiarowa grafika

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP 32 bit
  • procesor 2.2 GHz Dual Core z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna nVidia GeForce 7025, ATI Radeon HD 3400

Raven: legacy of a master thief, The

Producent: KING Art Games
Wydawca: Nordic Games Publishing
Polski wydawca: Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o.
Data premiery: 23 lipca 2013
Data premiery w Polsce: 19 listopada 2013
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:         

Alternatywna solucja

Premierowo wydana na PC, Mac, Linux przygodówka z niemieckiego studia King Art Games, twórcy The Book of Unwritten Tales. Dostępna również na Xbox 360 (05 grudnia 2013) i PlayStation 3 (7 stycznia 2014).

Jej fabuła koncentruje się na perypetiach dwóch głównych bohaterów – złodzieja kosztowności o pseudonimie Raven i ścigającego go detektywa, Nicolasa Legranda. Zdarzenia zostają zapoczątkowane w 1960 roku w Paryżu. Tu młody detektyw śmiertelnie rani nieuchwytnego dotąd włamywacza. Czy to zamyka sprawę spektakularnych kradzieży, którymi Raven nękał Europę? Raczej nie, bo cztery lata później z British Museum znika legendarny szafir zwany Eye of the Sphinx. Zamiast cennego klejnotu muzealnicy znajdują na miejscu przestępstwa krucze pióro – podpis Ravena. Legrand musi wrócić do śledztwa, jednak w grze będziemy kontrolować poczynania obu bohaterów, zajmiemy się więc również przygotowaniami do wielkiego, złodziejskiego  skoku. Całość produkcji składa się z trzech rozdziałów:

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • trójwymiarowa grafika (full HD) i liczne przerywniki filmowe
  • obfitująca w zwroty akcji fabuła, opowiadana z punktu widzenia detektywa i złodzieja
  • sterowanie dwójką bohaterów
  • opcjonalne zagadki
  • wbudowany system punktowy, notatnik i wskazówki dla gracza

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8
  • procesor 2 GHz z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 256 MB ze wsparciem Pixel Shader 3.0 i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 9.0c
  • 6 GB wolnego miejsca na dysku twardym

W polskiej wersji językowej gra zadebiutowała jako The Raven: Dziedzictwo mistrza złodziei w czasopiśmie CD-Action 13/2013 (epizod I, a następne w dwóch kolejnych numerach).

Reah: zmierz się z nieznanym

Producent: Detalion / LK Avalon
Wydawca: Project Two Interactive
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 31 marca 1998
Data premiery w Polsce: 01 kwietnia 1998
Polska wersja: pełna
Nośnik: 6 CD lub 2 DVD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:         

Alternatywna recenzja

Windowsowa przygodówka stworzona przez zespół z Rzeszowa w składzie: Roland Pantoła, Danuta Sienkowska, Łukasz Pisarek, Robert Ożóg, Maciej Miąsik, Krzysztof Bar, Paweł Konieczko, Daniel Kleczyński, kierowany przez Tomasza Pazdana, Mirosława Liminowicza i Andrzeja Trawkę. Gra zadebiutowała w Polsce w sześciopłytowym wydaniu LK Avalon. Na Zachodzie pojawiła się za sprawą firmy Project Two Interactive. Ten wydawca przeniósł również Reah na dwustronną płytę DVD, na której pomieściły się materiały nieuwzględnione w edycji CD. W wersji anglojęzycznej gra znana jest jako Reah: Face the Unknown. W Polsce gra była wznawiana wraz różnymi produktami LK Avalon, między innymi z A.D 2044 i pierwszą częścią gry Schizm.

Akcja gry przenosi nas do przyszłości, w której ludzie swobodnie podróżują w kosmosie, a jedna z planet, ku powszechnemu zaskoczeniu, zostaje zaludniona. Reah nie była ciekawą planetą. Wielkie, niezamieszkane kontynenty, nieprzyjazny klimat, żadnych surowców – nic, co usprawiedliwiałoby założenie tam kolonii. A jednak baza powstała i to całkiem spora, z kilkutysięcznym personelem i o wzmocnionej obsadzie wojskowej. Sytuacja była intrygująca, więc na planetę przybywali dziennikarze, licząc na ujawnienie tajemnicy. Nie wszyscy mieli dostatecznie dużo cierpliwości. Jedynie najwytrwalszy z nich doczekał się chwili, gdy postanowiono wszystko odtajnić. Pewnego dnia został zaproszony do transportowca, który natychmiast odleciał w nieznanym kierunku. Pierwszych wyjaśnień niezwłocznie dostarczył komendant bazy. Okazało się, że cała kolonia została założona w celu prowadzenia tajnych badań nad artefaktem obcego pochodzenia – portalem teleportacyjnym, przenoszącym ludzi w inny wymiar. Łączył on planetę Reah z jej kopią, ale mocno odmienioną i zamieszkaną przez dziwacznych mieszkańców. Poznanie obcego wymiaru utrudniał fakt, że po prostu nie działała w nim zaawansowana, ziemska technika i jedynym sposobem badań były obserwacje naocznych świadków. Dlatego też grupa naukowców założyła tam małą kolonię badawczą, a dziennikarzowi zaoferowano możliwość jej odwiedzenia i ogłoszenia światu wielkiego odkrycia. Gdy transportowiec wylądował, rozległy się niepokojące komunikaty o pogarszającej się stabilności przejścia, umożliwiającego powrót. Zaczęto się zastanawiać, czy pozwolić komukolwiek przekroczyć portal. To nie mogło jednak powstrzymać żądnego sensacji reportera, który bez wahania wkroczył w inny wymiar. W tym momencie portal zniknął, pozostawiając go na pustyni pod murami dziwnego miasta. Nie mając innego wyjścia, po prostu musiał zmierzyć się z nieznanym. (źródlo: inrto gry)

By znaleźć drogę powrotną, przemierzamy trzy rozległe poziomy, eksplorując fotorealistycznie zaprojektowane lokacje i rozwiązując zagadki inwentarzowe i logiczne. Wskazówki do nich często są zawarte w słowach bohaterów, których spotykamy po drodze. Ich postaci odtwarzają aktorzy rzeszowskich teatrów, a jako statyści wystąpili sami twórcy gry, ich rodziny i zwierzęta domowe.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • ponad 150 lokacji i 100 zagadek
  • rozgrywka polegająca na przeszukiwaniu lokacji, znajdowaniu przedmiotów, wysłuchiwaniu monologów bohaterów niezależnych i rozwiązywaniu łamigłówek
  • konieczność wykonywania niektórych zadań w limitowanym czasie
  •  prerenderowaną grafika 3D z możliwością wykonania pełnego obrotu o 360 stopni
  • ścieżka dźwiękowa w rytmach techno, ambient i drum and bass, stworzona przez zespoły Fading Colours, Gagarin 108, Mesmerisa, Psychochiller i Moa
  • naturalne dźwięki otoczenia (m.in. śpiew ptaków oraz kroki)

Minimalne wymagania:

  • Windows 95, również Windows 98 / ME / 2000
  • Pentium 233 MHz z 32 MB pamięci RAM
  • karta dźwiękowa zgodna z Windows
  • napęd CD-ROM lub DVD-ROM
  • sterowniki DirectX

Real Myst

Producent: Cyan Inc.
Wydawca: Mattel Interactive
Polski wydawca: brak
Data premiery: 17 listopada 2000
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:     

RealMyst to druga, po Masterpiece Edition, przeróbka Mysta. Podobnie jak one wyszła ze studia Cyan. Gra wydana na Windowsa (2000), Macintosha (2002) oraz iPada (2012). Od 2017 dostępna na Androida.

Gracz wciela się w postać wędrowca, który za pomocą znalezionej księgi przenosi się do świata na wyspie. Na otoczenie patrzy z perspektywy pierwszej osoby. Znajduje te same wskazówki i rozwiązuje zagadki znane z pierwszego Mysta. Jednak do RealMysta dodano jeszcze jedną erę, a rozgrywka w niej może nieco zmienić znajome zakończenia.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • trójwymiarowa grafika w czasie rzeczywistym, z możliwością swobodnej eksploracji
  • uszczegółowienie otoczenia
  • wprowadzenie efektów związanych ze zmianą pór doby i zjawiskami atmosferycznymi (deszcz, burza)
  • dodanie piątego wieku nazwanego Rime

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 95 / 98 / 2000 / ME
  • Pentium II 450 MHz z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 16 MB z akceleratorem 3D
  • CD-ROM 6x
  • 50 MB wolnego miejsca na dysku

W dwudziesta rocznicę wydania Mysta studio Cyan przygotowało odświeżoną wersję realMyst: Masterpiece Edition (5 lutego 2014).  Cechuje ją wzbogacona oprawa graficzna i zremasterowana ścieżka dźwiękowa, ponadto możliwość wyboru sposobu poruszania się w grze (mysz lub klawisze WSAD) oraz dodanie kilku elementów (latarka, samouczki, automatyczne zapisy). Gra jest dostępna w dystrybucji cyfrowej.

Reksio i miasto SeKretów

Producent: Aidem Media
Wydawca: Aidem Media
Polski wydawca: Aidem Media
Data premiery: 05 sierpnia 2009
Data premiery w Polsce: 05 sierpnia 2009
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 6+
Rodzaj gry: gra dla dzieci


Zasoby:     

Dzielny pies Reksio schodzi do piwnicy w norze swojego przyjaciela komandora kreta Kretesa i dosłownie „zapada się pod ziemię”. Zaniepokojony Kretes wyrusza natychmiast jego śladem. Trop prowadzi poprzez tajemniczy labirynt tuneli i sztolni aż do ukrytego pod ziemią miasta, zamieszkałego przez krety.

„Reksio i Miasto Sekretów” otwiera zupełnie nową serię wydawniczą gier o przygodach Reksia. Przygotuj się na fascynującą podróż do wnętrza Ziemi we wspaniałej, nowoczesnej, kolorowej i trójwymiarowej oprawie graficznej. Kieruj na zmianę Reksiem i Kretesem i odkryj wszystkie sekrety Miasta Kretów! To jedyny sposób by uratować nie tylko twoich ulubionych bohaterów, ale też wszystkich mieszkańców miasta. Detektywistyczna gra przygodowa dla dzieci od lat 6.

(źródło aidemmedia.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • obfitująca w zwroty akcji przygoda rozgrywająca się w scenerii tropikalnej wyspy
  • interesujące zabaw od gier zręcznościowych po zadania logiczne
  • bogato animowane postacie i sekwencje filmowe
  • dowcipne komentarze lektora
  • funkcja automatycznego zapisu stanu gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • system operacyjny: XP/Vista/7,
  • procesor: Pentium 1 GHz,
  • pamięć:512 MB,
  • karta grafiki: 64 MB,
  • napęd: 4 x lub szybszy,
  • karta dźwiękowa wymagana
  • system operacyjny: Mac OS X „Panther”” 10.3.9,
  • procesor: 800 MHz,
  • pamięć:512 MB,
  • karta grafiki: 32 MB,
  • napęd: 8 x lub szybszy,
  • karta dźwiękowa wymagana

Reksio i skarb piratów

Producent: Aidem Media
Wydawca: Aidem Media
Polski wydawca: Aidem Media / cdp.pl
Data premiery: 12 sierpnia 2003
Data premiery w Polsce: 12 sierpnia 2003
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 6+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / familijna


Zasoby:     

Zobacz także: Reksio i UFO

Pierwsza z windowsowych gier przygodowych z Reksiem, stworzona w gdańskiej firmie Aidem Media.  Przeznaczona dla dzieci w wieku powyżej sześciu lat.

Gdzieś na Oceanie Niespokojnym, w tajemniczych okolicznościach znika dowódca piratów – Kapitan O’Gryzek. Razem z nim ginie jedyna mapa prowadząca do legendarnego skarbu. Tymczasem, pływający na desce windsurfingowej Reksio zostaje porwany przez szalejący sztorm. Wśród błysku piorunów i ryku fal Reksio rozbija się u wybrzeży tajemniczej wyspy. Wkrótce znajduje wyrzuconą przez ocean butelkę z zagadkową zawartością i w ten sposób zostaje wplątany w wielką piracką przygodę… Co naprawdę stało się z Kapitanem O’Gryzkiem? Czego tak pilnie strzeże zaginione plemię Czarnych Kur? Jaką tajemnicę kryją podziemia wulkanu? Gdzie ukryty jest skarb piratów? Wszystkiego dowiesz się, towarzysząc Reksiowi w tej obfitującej w niebezpieczeństwa i pełnej pasjonujących przygód wyprawie. Od ciebie zależy, czy Reksio znajdzie sposób by wrócić do domu! (źródło: aidemmedia.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • obfitująca w zwroty akcji przygoda rozgrywająca się w scenerii tropikalnej wyspy
  • interesujące zabaw od gier zręcznościowych po zadania logiczne
  • bogato animowane postacie i sekwencje filmowe
  • dowcipne komentarze lektora
  • funkcja automatycznego zapisu stanu gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 / 2000 / ME / XP / Vista / 7
  • procesor Pentium 200 z 64 MB pamięci RAM
  • karta grafiki 1 MB
  • karta dźwiękowa wymagana
  • napęd 4x lub szybszy

Reksio i UFO

Producent: Aidem Media
Wydawca: Aidem Media
Polski wydawca: Aidem Media / cdp.pl
Data premiery: 28 października 2003
Data premiery w Polsce: 28 października 2003
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 6+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / familijna


Zasoby:    

Zobacz także: Reksio i skarb piratów

Kontynuacja przygód Reksia z gdańskiej firmy Aidem Media, tym razem umiejscowiona w kosmosie.

Gdzieś w odległej galaktyce, na planecie, na której kret mówi dobranoc, tajemniczy Kurator buduje potężne jajo, za pomocą którego chce podbić cały wszechświat. Tymczasem Reksio, po rozwiązaniu tajemnicy skarbu piratów, wraca do domu, gdzie dowiaduje się, że kury z jego podwórka zostały uprowadzone przez UFO. Reksio postanawia uratować kury i wyrusza w pościg za kosmicznymi porywaczami. W trakcie pełnej przygód misji pomagać mu będą niezawodni przyjaciele … Dlaczego porwano właśnie kury? Kim naprawdę jest tajemniczy Kurator? Do czego służy lebiodka z planety Kurakis? Czy miłość wystarczy, by zburzyć mury? Wszystkiego dowiesz się, towarzysząc Reksiowi w kolejnej obfitującej w niespodzianki i pełnej pasjonujących przygód wyprawie. (źródło: aidemmedia.pl )

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • obfitująca w zwroty akcji fabuła
  • 60 plansz do zwiedzenia i 30 różnorodnych zabaw
  • humorystyczne sekwencje filmowe i zabawne postaci
  • wesoła ścieżka dźwiękowa
  • elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 / 2000 / ME / XP / Vista / 7
  • procesor Pentium 166 z 64 MB pamięci RAM
  • karta grafiki 1 MB
  • karta dźwiękowa wymagana
  • napęd 8x lub szybszy

Reperfection: volume 1

Producent: Tinnitus Games
Wydawca: Tinnitus Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 06 grudnia 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller psychologiczny


Zasoby:    

Reperfection: Volume One to pierwszy odcinek serii przygodówek w stylu interaktywnych opowieści graficznych. Twórcy gry: Oliver Specht, Michael Holzapfel i Anne von Vaszary z niemieckiego studia Tinnitus Games, przewidywali czteroczęściową kontynuację cyklu, jednak produkcję wstrzymano po pierwszym odcinku. Gra przeznaczona na Windowsa i Androida.

Bohaterem pierwszej części jest Ben Freeman, który wraz z żoną Sarah i ich synem Danielem mieszka w małym domu na przedmieściach. Są szczęśliwą rodziną – aż do dnia kiedy to Sarah traci życie w wypadku samochodowym. Po śmierci żony mężczyzna nie potrafi się pozbierać. Jednocześnie odkrywa w sobie nieznane dotąd zdolności, który pozwalają mu cofnąć się w czasie. Ben spróbuje nie dopuścić do wypadku, jednak cena za uratowanie ukochanej okaże się wyższa, niż można sobie wyobrazić.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • ręcznie rysowana, dwuwymiarowa grafika
  • ponad 50 stylizowanych na komiks, czarno-białych planszy
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów, badaniu otoczenia, zbieraniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Windows Vista / Windows 7 /Windows 8
  • procesor 1.66 GHz z 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna i dźwiękowa zgodne z DirectX 9.0
  • 1.5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Reprobates: u bram śmierci

Producent: Future Games
Wydawca: Future Games
Polski wydawca: City Interactive
Data premiery: 14 września 2007
Data premiery w Polsce: 03 marca 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 3 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: fantastyka / cyberpunk


Zasoby:         

Windowsowa przygodówka z czeskiego studia Future Games, znanego z produkcji  Black Mirror i Nibiru. W Czechach wydana pod tytułem Zatracenci, w Ameryce jako Next Life.

Zderzenie samochodu osobowego z kilkutonową ciężarówką. Nie ma żadnych szans, żeby wyjść z tego cało. Przeżył… a raczej obudził się. Nie ma najmniejszych obrażeń, nic mu nie dolega. Zamiast w szpitalu znalazł się na tajemniczej wyspie. Może to sen lub halucynacje? Może tak wygląda raj?  A może piekło? Przeżyj historię z pogranicza snu i jawy. Balansuj na krawędzi życia i śmierci. Wyznacz własną granicę między rzeczywistością a szaleństwem i rozwiąż zagadkę Adama Reichla. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • zawikłana fabuła, tajemnicza i niepokojąca atmosfera
  • grafika na silniku Advanced Graphic Development System – poprawiona animacja postaci, synchronizacja ruchów warg z wypowiadanym tekstem, efekty zjawisk atmosferycznych
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów, badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • elementy zręcznościowo – czasowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP / Vista z DirectX 9
  • procesor 1.5 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna i dźwiękowa zgodne z DirectX 9
  • mysz, klawiatura, 4 GB HDD

Resonance

Producent: xii Games
Wydawca: Wadjet Eye Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 19 czerwca 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa / CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: thriller fantastycznonaukowy


Zasoby:    

Przygodówka w starym stylu wedle pomysłu Vincenta Twelve z niezależnego studia xii Games, znanego dotąd głównie z darmowych gier Anna i Linus Bruckman. Wydana przez Wadjet Eye Games zadebiutowała 19 czerwca 2012 angielską wersją cyfrową (Windows, Mac OS X i Linux) na GOG-u, a 25 lipca na Steamie. W tym samym dniu (25 lipca 2012) pojawiło się limitowane wydanie pudełkowe gry.

Grę Resonance rozpoczyna telewizyjna relacja z ataków bombowych, które mają miejsce w dużych miastach na całym świecie, jednak akcja będzie się toczyć w czasie poprzedzającym te zdarzenia, w fikcyjnym Aventine City. Zadaniem gracza będzie poprowadzenie czwórki bohaterów, których wspólne działania zapobiegną pokazanej wcześniej katastrofie.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok  z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa retro grafika z Adventure Game Studio
  • rozgrywka polegająca na rozmowach z postaciami, badaniu lokacji, zbieraniu przedmiotów i rozwiązywaniu łamigłówek
  • sterowanie czterema, współpracującym ze sobą postaciami
  • innowacyjny system gromadzenia przedmiotów i prowadzenia dialogów
  • obecność elementów czasowych – bohater może zginąć
  • ścieżka muzyczna – Nikolas Sideris

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / Win 7
  • Pentium IV 1.8 Ghz z 512 MB pamięci RAM (1 GB RAM – Vista/7)
  • karta grafiki 256 MB (GeForce 6600 lub lepsza)
  • 1 GB wolnego miejsca na dysku

Return of the phantom

Producent: MPS Labs
Wydawca: MicroProse Software, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 1993
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna


Zasoby:     

Dosowy projekt tworzony przy współudziale Raymonda Bensona, autora między innymi kilku opowieści o Jamesie Bondzie. Gra zadebiutowała w 1993 na pięciu dyskietkach 3.5 cala, a w 1995 pojawiła się jej wersja płytowa z mówionymi dialogami.

Akcja Return of the Phantom rozpoczyna się w 1993, gdy w Palais Garnier – słynnej paryskiej operze zdarza się straszny wypadek. Podczas przedstawienia na widownię spada ciężki, kryształowy żyrandol. Śledztwo w tej sprawie prowadzi inspektor Raoul Montand – alter ego gracza. Plotki krążące wokół zdarzenia kierują jego uwagę na tajemniczą postać upiora, który rzekomo nawiedza operę od 1881 roku. Szukając rozwiązania, bohater nie tylko zapuszcza się w kręte korytarze w podziemiach opery, ale także przemieszcza się w czasie. Fabuła ta jest swobodną adaptacją powieści Gastona Leroux Upiór w operze.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (wybór polecenia i obiektu, którego ma ono dotyczyć)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozgrywka skupiająca się na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek

Return to mysterious island 2: Mina's fate

Producent: Kheops Studio
Wydawca: Microids
Polski wydawca: IQ Publishing / Techland
Data premiery: 17 lipca 2009
Data premiery w Polsce: 15 lutego 2010
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka / steampunk / logiczna


Zasoby:        

Kontynuacja historii przedstawionej w Return to Mysterious Island: Powrót na tajemniczą wyspę. Gra przygotowana na Windowsa (2009), iPhone (2009) i Macintosha (2010).

Return to Mysterious Island 2 zaczyna się od katastrofy helikoptera, który przybył na ratunek młodej żeglarce o imieniu Mina. Dziewczyna przeżyła, ale ponownie została uwięziona na wyspie. Nagle, na jej oczach, nieznana choroba dotyka rośliny, zagrażając również życiu zwierząt na wyspie. Mina eksploruje wyspę, aby zlokalizować źródło infekcji. Przeszukując na próżno bazę kapitana Nemo oraz ruiny nieznanej cywilizacji, wreszcie rozumie, że przyczyną nadciągającej katastrofy są czynniki zewnętrzne. Jedynym sposobem, aby uratować to naturalne, cudowne środowisko jest ponowne uruchomienie tarczy chroniącej wyspę. Jeżeli Mina podejmie taką decyzję, podobnie jak kiedyś kapitan Nemo, nie będzie miała możliwości powrotu do cywilizacji. (źródło: www.ipq.pl)

Druga część przygodówki w świecie Verne’a. Wraz z Kheops Studio powracamy na Tajemniczą Wyspę i ponownie wcielamy się w Minę oraz sympatyczną małpkę o imieniu Jep. Gra polega na penetrowaniu krainy poprzez tradycyjny system point’n’click. Tym samym sposobem rozwiązujemy skomplikowane szarady oraz rebusy. Jednocześnie sterujemy obiema postaciami. Wraz z przebiegiem gry odczytamy zakurzone dokumenty, użyjemy tajemniczych przedmiotów i przedrzemy się przez niedostępne zakątki. (źródło: info wydawcy)

Najważniejsze cechy:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła łącząca przygody z nauką, ekologią i fantastyką
  • prerenderowane lokacje z możliwością swobodnego rozejrzenia się
  • do rozwiązania zagadki o różnym stopniu trudności
  • alternatywne odgrywanie roli Miny lub jej małpki Jepa
  • innowacyjny gameplay zsynchronizowany z iPhone
  • elementy zręcznościowe

Wymagania:

  • Windows 98 / 2000 / XP / Vista z DirectX 9
  • Pentium III 1 GHz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D 64 MB
  • karta dźwiękowa wymagana
  • DVD-ROM 16x, mysz, klawiatura

Reedycje:

  • w serii Almanach Klasyki (obie części cyklu), 18 października 2011, Techland
  • z czasopismem CD Action 5 / 2012

Return to mysterious island: powrót na tajemniczą wyspę

Producent: Kheops Studio
Wydawca: The Adventure Company
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 28 października 2004
Data premiery w Polsce: 20 kwietnia 2006
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD / 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / steampunk / logiczna


Zasoby:        

Pierwsza część przygodówkowego cyklu, inspirowanego powieścią Juliusza Verne’a Tajemnicza wyspa. Jej kontynuacją jest Return to Mysterious Island 2. Gra została wydana na wiele platform: Windows (2004), Windows Mobile (2005), Symbian (2007), Macintosh (2009), iPhone (2009), iPad (2010).

Budzisz się na brzegu nieznanej ci wyspy. Wszystko wskazuje na to, że poza tobą nie ma tutaj nikogo. Poszukując drogi ucieczki z tego miejsca, trafiasz na tajemnicze artefakty, pomieszczenia mieszkalne i urządzenia świadczące o tym, że był tu jednak ktoś przed tobą.  Jest tutaj coś jeszcze… Tajemnicza zjawa!  Czy jest to duch legendarnego kapitana Nemo? Wciel się w postać Miny i pomóż jej rozwiązać szereg sprytnie skonstruowanych zagadek. Skorzystaj z urządzeń znajdujących się we wraku Nautilusa, aby powrócić do cywilizacji lub pozostań na wyspie na zawsze. (źródło: ipq.pl)

Odwiedzając zakamarki wyspy, podziwiamy szczegółową grafikę i dopracowane lokacje. Twórcy celnie oddali klimat słynnej powieści. Zadania prowadzące do celu są ambitne i wymagają logicznego myślenia. Trzeba liczyć na własną inteligencję. (źródło: info wydawcy)

Najważniejsze cechy:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • nieliniowa fabuła
  • prerenderowane lokacje z możliwością swobodnego rozejrzenia się
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych i logicznych
  • interaktywny inwentarz
  • system podpowiedzi ułatwiający grę
  • elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / ME / 2000 / XP
  • Pentium III 800 MHz z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 9
  • klawiatura, mysz, 1 GB HDD

Reedycje na płytach DVD:

  • w serii Almanach Klasyki (obie części cyklu), 18 października 2011, Techland
  • z czasopismem CD Action 5 / 2012

Return to Zork

Producent: Infocom
Wydawca: Activision
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 1993
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: 10 dyskietek / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:       

Zobacz też Zork nemesis: the forbidden landsZork: grand inquisitor

Return to Zork to pierwsza z serii gier tekstowych pod wspólnym  tytułem Zork. Za reaktywację odpowiedzialne jest Activision, ale już nie w formie tekstowej, a graficznej z udziałem żywych aktorów. Świat oglądany jest z oczu bohatera, który trafia do magicznego świata Zork po wygraniu kuponu w loterii na bezpłatny urlop w Dolinie Wróbli. Na miejscu okazuje się, że mieszkańców trapią nieszczęścia, a wszystkiemu winny jest niejaki Morfeusz.

Zadania wykonywane są przy pomocy graficznego interfejsu obrazującego różne działania. Zagadki są czasem mocno nielogiczne, wprowadzono system punktacji naszych działań. W grze zginąć można bardzo łatwo lub zablokować się bez możliwości jej ukończenia. W trakcie rozgrywki mamy do dyspozycji aparat oraz dyktafon, które to przedmioty pozwalają zarejestrować rozmowy czy wykonać zdjęcia, wykorzystane do późniejszego prowadzenia dialogów z napotkanymi postaciami.

Gra ukazała się w wersji dyskietkowej i w wersji CD. Ta pierwsza została okrojona z większości pre-renderowanych filmików i digitalizowanych wstawek, które zastąpiono animowanym zdjęciami. Natomiast nie wycięto z niej głosów postaci, choć ich jakość jest gorsza niż na płycie kompaktowej. Gra oferuje kilka zakończeń zachęcając gracza do powtórnego jej przejścia. W wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie gog.com.

Cechy gry:

  • interfejs graficzny obrazujący zadania
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła z elementami humoru
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów, rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów
  • możliwe przedwczesnego zakończenie gry lub utknięcia
  • 26 motywów muzycznych

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

Reversion

Producent: 3f Interactive
Wydawca: 3f Interactive
Polski wydawca: brak
Data premiery: 21 marca 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:   

Epizodyczna przygodówka z argentyńskiego studia 3f Interactive. Zadebiutowała pierwszym rozdziałem zatytułowanym Reversion: The Escape, który jest udostępniany do bezpłatnego pobrania (wersja Steam ma w tej części także polskie napisy). Do tej pory twórcy zrealizowali dwa epizod tej zapowiadanej na kilka części produkcji.

Budzisz się w szpitalu bez wspomnień… Jesteś w Buenos Aires w 2035 roku, a miasto pozostaje pod kontrolą organizacji wojskowej. Nagle okazuje się, że twoje życie jest w niebezpieczeństwie i że trzeba uciekać jak najszybciej. Co zamierzasz zrobić?

Reversion to fantastyka naukowa inspirowana klasyką gatunku z Lucas Arts, Sierry lub choćby Péndulo Studios, przeznaczona dla fanów oldschoolowych przygodówek. Dzięki niej przeniesiesz się do zdewastowanego świata przyszłości, obudzisz się w nim obrabowany ze wspomnień, desperacko szukając wskazówek, które pozwolą Ci zrozumieć Twoje kłopotliwe położenie.

Wciel się w postać Christiana. Wraz z nim rozwiązuj zagadki, rozmawiaj z intrygującymi postaciami i pomóż mu odzyskać pamięć. Współpracuj z Victorią, tajemniczą dziewczyną poznaną w szpitalu. Razem ucieknijcie z tego piekła, by odwrócić katastrofalne wydarzenia, które zmieniły miasto w gruzy. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa ręcznie rysowana grafika na silniku Wintermute
  • wbudowany system podpowiedzi

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP i późniejsze
  • procesor Intel Core Duo i 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna zgodna DirectX 9