Pandora directive, The

Producent: Access Software, Inc.
Wydawca: Access Software, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 1996
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 6 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / kryminał


Zasoby:      

Czwarta część cyklu o prywatnym detektywie Texie Murphym. Mieszka on w starej części post apokaliptycznego (po III wojnie światowej) San Francisco. Akcja gry toczy się w 2043 roku. Do Texa zgłasza się Gordon Fitzpatrick prosząc o odnalezienie jego zaginionego przyjaciela – doktora Thomasa Malloya. Gracz, wcielając się w rolę Texa, podejmuje się tego zadania. Aby dojść do prawdy trzeba rozmawiać z wieloma postaciami, rozwiązać niejedną łamigłówkę, a nawet odwiedzić bazę wojskową w Roswell. W porównaniu do poprzednika nie zmieniła się oprawa graficzna – środowisko gry jest trójwymiarowe, a w przerywnikach filmowych występują żywi aktorzy. Gra oferuje dwa poziomy trudności, ale tylko na łatwiejszym można korzystać z podpowiedzi. Ponadto fabuła ma kilka możliwych zakończeń.

Cechy gry:

  • czas akcji – rok 2043
  • miejsce akcji – post apokaliptyczne San Francisco i nie tylko, w tym
  • baza wojskowa w Roswell
  • trójwymiarowe środowisko gry
  • żywi aktorzy w przerywnikach filmowych
  • kilka możliwych zakończeń gry
  • dwa poziomy trudności

Wymagania sprzętowe:

Na współczesnych komputerach gra wymaga emulatora DOSBox
Wersja elektroniczna (np. na platformę Steam) automatycznie uruchamia ww. emulator przy starcie gry.

Zobacz także: Tex Murphy 1, Tex Murphy 2, Tex Murphy 3, Tex Murphy 5, Tex Murphy 6

Panic in the park

Producent: Imagination Pilots
Wydawca: Warner Active
Polski wydawca: BobMark
Data premiery: 1995
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 3 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:  

Paradigm

Producent: Jacob Janerka
Wydawca: Jacob Janerka
Polski wydawca: brak
Data premiery: 05 kwietnia 2017
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak danych
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / komedia


Zasoby:    

Surrealistyczna przygodówka Australijczyka polskiego pochodzenia, Jacoba Janerki. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa i Mac OS X (Steam).

Akcja gry toczy się w 2026 roku w postapokaliptycznym państwie o nazwie Krusz, położonym gdzieś we wschodniej Europie. Jej bohaterem jest Paradigm, niezbyt udany produkt laboratorium genetycznego, tworzącego idealne dzieci na zamówienie bogatych ludzi. Gdy w procesie rozwoju Paradigm uległ mutacji, by ocalić swą reputację, korporacja porzuciła niemowlę na pastwę losu. Ten przykry początek nie zniszczył Paradigma. Jego ratunkiem stała się muzyka i postanowienie, że zostanie najsławniejszym twórcą muzyki elektronicznej. Zadaniem gracza jest pomóc mu w spełnieniu tego marzenia.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • pełna czarnego humoru fabuła, inspirowana realiami życia w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku
  • dwuwymiarowa grafika
  • klasyczna rozgrywka polegająca na badaniu lokacji, znajdowaniu i używaniu przedmiotów oraz rozmowach z postaciami niezależnymi
  • retro muzyka autorstwa Jonasa Kjellberga

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows Vista i następne
  • Procesor: 2 GHz (Dual Core)
  • Pamięć: 2 GB RAM
  • Karta graficzna: 512 MB zgodna z OpenGL 2.0
  • DirectX: Wersja 9.0c
  • Miejsce na dysku: 5 GB dostępnej przestrzeni

Paradise

Producent: White Birds Productions
Wydawca: Ubisoft
Polski wydawca: Cenega Poland
Data premiery: 21 kwietnia 2006
Data premiery w Polsce: 04 października 2006
Polska wersja: pełna
Nośnik: 3 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: psychologiczna


Zasoby:        

Zobacz inne gry B. Sokala: Amerzone, Syberia I, Syberia IISinking Island, Nikopol

Paradise to projekt stworzony według scenariusza i pomysłu Benoita Sokala, mistrza gry przygodowej. Gra została wydana w 2006 roku na Windowsa, a w październiku 2008 odświeżona w wersji na Nintendo DS pod tytułem Last King of Africa.

Akcja Paradise toczy się w Afryce w fikcyjnym państwie nazwanym Maurania. Rządzący nią dyktator, król Rodon, jest ciężko chory. Nie ma siły zmagać się z rewolucją, która ogarnia jego kraj. Sprowadza więc ze szkoły w Szwajcarii swoją córkę. Widział ją ostatnio, gdy miała sześć lat, ale wierzy, że dziewczyna nie zapomniała ziemi swoich przodków i zechce o nią walczyć. Młoda kobieta szczęśliwie dociera do Afryki, jednak nad lotniskiem jej samolot zostaje ostrzelany przez rebeliantów. W wyniku wypadku traci ona pamięć – nie wie, kim jest i po co tu przybyła.  Przybiera nazwisko Ann Smith. W grze wcielamy się w postać Ann. Pomagamy jej odzyskać przeszłość i zdecydować o przyszłości. Sterujemy również czarną panterą, towarzyszącą dziewczynie w jej wędrówce po Afryce, z którym to zwierzęciem bohaterkę łączy tajemnicza więź.

Opis gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • obecność elementów zręcznościowych
  • trójwymiarowe postaci na prerenderowanych tłach
  • ścieżka dźwiękowa – Dimitri Bodiansky – autor muzyki do Still Life i sequela Little Big Adventure

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP
  • Pentium 4 1.5 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB (GeForce3 lub lepsza)
  • 2.5 GB HDD

Reedycja w czasopiśmie Click! 10 / 2008.

Park, The

Producent: Funcom
Wydawca: Funcom
Polski wydawca: brak
Data premiery: 27 października 2015
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: horror


Zasoby:  

Krótki horror psychologiczny z norweskiego studia FunCom, wydany na Windowsa. Gra zadebiutowała w angielskiej wersji cyfrowej na Steamie. Od 3 maja 2016 gra dostępna na platformy PlayStation 4 i Xbox One.

Miejscem akcji The Park nawiązuje do The Secret World, innej produkcji studia FunCom. Wraz z Lorraine trafiamy do Atlantic Island Park, gdzie bohaterka próbuje odnaleźć zaginionego synka.

Cechy gry:

  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • grafika na silniku Unity

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 64 Bit/ Windows 8 64 Bit/ Windows 10 64 Bit
  • procesor Core i5 i 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna Intel HD4400 / AMD Radeon 5750 1GB VRAM / NVidia Geforce 640 1GB VRAM
  • DirectX 11
  • 4 GB HDD

Path, The

Producent: Tale of Tales
Wydawca: Tale of Tales
Polski wydawca: TopWare Poland
Data premiery: 18 marca 2009
Data premiery w Polsce: 09 września 2009
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / 1 DVD / pendrive
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror psychologiczny


Zasoby:      

Przygotowana na Windowsa i Macintosha interaktywna opowieść Auriei Harvey i Michaëla Samyna z belgijskiego studia Tale of Tales, inspirowana baśnią o Czerwonym Kapturku.

Fabuła przedstawia losy sześciu sióstr: Robin, Rose, Ginger, Ruby, Carmen i Scarlet. Dziewczęta są w różnym wieku – najmłodsza ma dziewięć, najstarsza dziewiętnaście lat. Każda z nich otrzymuje to samo zadanie  – musi zanieść babci koszyk ze smakołykami, iść wprost do jej domku i nie zbaczać z dróżki. Gracz steruje wybraną postacią, prowadząc ją do domku babci. Wkrótce też przekonuje się, że dla poznania pełnej historii bohaterek zejście ze ścieżki jest konieczne. Las, do którego wchodzi, staje się w miarę upływu czasu coraz mniej gościnny, a wędrówka nieodmiennie kończy się tragicznym finałem.

Najważniejsze cechy:

  • sterowanie za pomocą myszy lub klawiatury
  • możliwość przełączenia widoku z trzecioosobowego na pierwszoosobowy i odwrotnie (TPP / FPP)
  • nieliniowość – gracz sam obiera konkretną ścieżkę
  • sześć postaci do prowadzenia – sześć różnych historii
  • klimatyczna muzyka, skomponowana przez Jarboe (byłą wokalistkę zespołu Swans)
  • stylizowane, nastrojowe lokacje
  • grafika 3D w czasie rzeczywistym  – swoboda poruszania się i rozglądania
  • wydanie płytowe wzbogacone Prologiem i materiałami graficznymi

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista
  • Pentium 4 2 GHz z 1 GB pamięci RAM
  • karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza), gra nie wspiera zintegrowanych kart graficznych
  • 200 MB wolnego miejsca na HDD

Reedycja w czasopiśmie Play 7 / 2010.

Pathologic

Producent: Ice-Pick Lodge
Wydawca: Buka Entertainment
Polski wydawca: Cenega
Data premiery: 09 czerwca 2005
Data premiery w Polsce: 20 lipca 2007
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: 2 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror / akcja


Zasoby:     

Spolszczenie

Pathologic (Мор. Утопия) to wydana na Windowsa przygodowa gra akcji z elementami RPG z moskiewskiego studia Ice-Pick Lodge.

Gra została odświeżona i jako Pathologic Classic HD pojawiła się w dystrybucji cyfrowej 29 października 2015 na GOG-u i Steamie. Ta wersja nie różni się fabułą ani rozgrywką od wersji z 2005 roku – zostało w niej przede wszystkim dodane wyświetlanie obrazu w wysokiej rozdzielczości, a także ponownie nagrano angielskie dialogi.

W 2014 producenci przystąpili do tworzenia nowej wersji gry, zatytułowanej Pathologic: Remake. Jej wydanie jest przewidziane na 2016 rok.

Pathologic to unikatowa gra przygodowa, której celem jest wpłynięcie na emocje i przeżycia gracza w zupełnie wyjątkowy dla gier komputerowych sposób. Akcja gry rozpoczyna się w miejscu zwanym Starożytnym Stepem, na którym w dziwnych okolicznościach odkryte zostaje tajemnicze miasteczko. Wygląda na to, że niewielka, odizolowana od reszty świata osada przetrwała samotnie przez kilka pokoleń. Mogłaby wciąż się rozwijać, gdyby nie wybuch tajemniczej, zabójczej epidemii, która powoli zabija mieszkańców. Naukowcy nie są w stanie wynaleźć leku ani nawet wyjaśnić przyczyn choroby.

W zakażonym mieście pojawiają się trzej przybysze. Detektyw, chirurg i ekscentryczna dziewczyna o zdolnościach paranormalnych… Czy uda im się zbawić miasto i jego mieszkańców? Każde z nich musi przetrwać w tym piekle i odegrać ważną rolę w jego historii… Ty możesz być jednym z nich. Na każdym kroku czai się niebezpieczeństwo i straszne obrazy. Miasto w agonii, przytłaczająca śmierć i ludzka tragedia. Czy jesteś w stanie zmierzyć się z grą Pathologic?

Charakterystyczne cech:

  • Połączenie gry FPS i RPG z nieliniową fabułą i rozgrywką toczącą się w czasie rzeczywistym.
  • Żyjące miasto, które wciąż się zmienia i reaguje na zachowanie gracza i czynniki zewnętrzne.
  • Połączenie wydarzeń generowanych losowo i zaplanowanych zgodnie z fabułą.
  • Oryginalne projekty przeciwników, którzy rodzą się z wszechogarniającej miasto infekcji.
  • 3 unikatowe kampanie, kilka zakończeń.
  • Niesamowite projekty graficzne i fotorealistyczne odwzorowanie postaci.
  • Skomplikowany system muzyki kontekstowej.
  • Ścieżka dźwiękowa nagrywana pod nadzorem artystycznym.
  • Duży wybór strategii gry – sam zdecyduj jak przetrwasz we wrogim środowisku.
  • Trójka niezależnych bohaterów – wybierz jednego, a dwóch pozostałych będzie dążyło do celu samotnie, chcąc jednocześnie pokrzyżować Ci szyki.
  • Animacje twarzy stworzone w technologii LifeStudio: HEAD.
  • Sterowanie – klawiatura.
  • Widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP). (źródło: www.cenega.pl)

Minimalne wymagania sprzętowe wersji podstawowej:

  • Windows 98/ ME/ 2000/ XP
  • procesor Pentium III 800 MHz, 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna i dźwiękowa zgodne z DirectX
  • DirectX 9.0, CD-ROM 8x

Penumbra: czarna plaga

Producent: Frictional Games
Wydawca: Paradox Interactive
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 12 lutego 2008
Data premiery w Polsce: 29 maja 2008
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror / akcja


Zasoby:      

Czarna plaga (Black Plague) to druga odsłona cyklu Penumbra, stworzonego w szwedzkim studiu Frictional Games. Serię zapoczątkowała gra Penumbra: Przebudzenie. Dodatkiem do niej jest Penumbra: Requiem.  Gra przygotowana na systemy: Windows, Macintosh, Linux.

Przemierzając mroczne korytarze podziemnego kompleksu poznasz, co to strach. Będziesz bał się każdego cienia i każdego dostrzeżonego kątem oka ruchu. Przytłumione dźwięki, pomruki i szepty, towarzyszące każdemu z twoich kroków sprawią, że puls przyspieszy i nie raz nerwowo rzucisz okiem przez ramię, żeby sprawdzić, czy za szafą nie kryje się senny koszmar z piekła rodem. Dwuczęściowa opowieść twórców z Paradox Interactive to jedna z najlepszych gier grozy ostatnich lat. Dzięki fabule inspirowanej prozą H.P. Lovercrafta wciąga głęboko w fantastyczny świat zjawisk nadprzyrodzonych i paranormalnych. Wykorzystanie silnika Newton Games Dynamics pozwala na bardzo dużą dowolność w interakcji z otoczeniem. Właśnie ten stopień ingerencji i szeroki zakres manipulacji przedmiotami pozwolił twórcom tworzyć zaawansowane zagadki i przeszkody, pokonywane na drodze do prawdy. W drugiej części gry mniejszy nacisk położono na walkę, a zdecydowanie większy na aspekt przygodowy. Istoty zamieszkujące podziemia są dużo szybsze i silniejsze od bohatera i właśnie to sprawia, że gracz będzie zmuszony w jeszcze większym stopniu wykorzystywać swą inteligencję i spostrzegawczość. (źródło: www.cdprojekt.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • sugestywna atmosfera zagrożenia
  • zastosowanie silnika Newton Games Dynamics, umożliwiającego manipulację znalezionymi przedmiotami
  • profesjonalna oprawa dźwiękowa podkreślająca mroczny nastrój
  • elementy akcji – można zginąć

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP
  • procesor 1 Ghz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna: Radeon 8500 / GeForce 3 (gra nie obsługuje GeForce4 MX)

Reedycje:

  • Penumbra: Antologia w serii Platynowa Kolekcja, 13 listopada 2008, CD Projekt
  • seria: TopSeller, 21 listopada 2008, CD Projekt
  • Penumbra: Antologia w serii eXtra Klasyka: XK GOLD, 11 września 2009, CD Projekt
  • z czasopismem Play 2 / 2011

Penumbra: przebudzenie

Producent: Frictional Games
Wydawca: Lexicon Entertainment / Paradox Interactive
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 30 marca 2007
Data premiery w Polsce: 29 maja 2008
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror / akcja


Zasoby:     

Pierwsza część serii Penumbra ze szwedzkiego studia Frictional Games, z którego wyszła również Amnesia: Mroczny obłęd. Kontynuacją gry, znanej  również jako Penumbra: Overture, jest część zatytułowana Czarna plaga i dodatek Requiem. Gra przygotowana na systemy: Windows, Macintosh, Linux.

Jak każdy prawdziwy koszmar, śmierć matki wstrząsnęła posadami twojego świata i okazała się początkiem wielkich zmian. Za sprawą tajemniczego listu od dawno zaginionego ojca świat nagle staje na głowie. Ojciec opuścił cię, zanim się urodziłeś, a powody swojego postępowania zabrał ze sobą do grobu. Teraz powrócił uchylając wieko trumny… (źródło: www.cdprojekt.pl)

Akcja pierwszego epizodu jest osadzona na Grenlandii. Gracz wciela się w postać Philipa, który w opuszczonej bazie będzie musiał uporać się z zamieszkującymi ją bestiami, a przy okazji odkryć rodzinną tajemnicę.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna, sugestywna atmosfera grozy
  • naśladująca rzeczywistość mechanika gry (otwieranie drzwi, przemieszczanie przedmiotów)
  • elementy akcji – można zginąć
  • ilustracja muzyczna – Mikko Tarmia

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP SP2 / Vista
  • Pentium IV 1.5 GHz lub odpowiednik AMD Athlon
  • 512 MB pamięci RAM (1 GB dla Windows Visty)
  • karta graficzna 64 MB kompatybilna z DirectX 9.0c, wspierająca technologię Pixel Shader 1.1 (ATI Radeon 8500 lub nVidia GeForce 3 i wyższe, poza modelami GeForce MX)
  • 1.5 GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • DVD-ROM x6

Reedycje:

  • Penumbra: Antologia w serii Platynowa Kolekcja, 13 listopada 2008, CD Projekt
  • Penumbra: Antologia w serii eXtra Klasyka: XK GOLD, 11 września 2009, CD Projekt

Penumbra: requiem

Producent: Frictional Games
Wydawca: Paradox Interactive
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 27 sierpnia 2008
Data premiery w Polsce: 21 listopada 2008
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror / akcja


Zasoby:      

Mówią, że nie ma sytuacji bez wyjścia. Być może, ale nie jeśli chodzi o wieczny koszmar, z którego nie możesz się obudzić. Za mną lodowa pustynia, porzucone, bezludne tunele i ciemne korytarze podziemnych laboratoriów. Dookoła mnie tylko pustka, osamotnienie i śmierć. Kiedy rzeczywistość zaczyna się załamywać i nie masz już widoków na szczęśliwe zakończenie, jedynym, co ci pozostaje, jest kontynuować bezcelową tułaczkę. Ta historia to ostatni fragment układanki, dopełniający całą opowieść. (źródło: www.cdprojekt.pl)

Requiem to ostania odsłona cyklu, która jest oficjalnym dodatkiem do drugiej części (żeby Requiem działało, Penumbra: Czarna plaga musi być zainstalowana). Gracz ponownie wciela się w postać Philipa, który błądzi po opuszczonej bazie na Grenlandii. Dodatek zamyka wszystkie wątki fabuły.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • realistyczna atmosfera zagrożenia
  • wciągająca fabuła i pełna interakcja z otoczeniem
  • wymaga zainstalowania gry podstawowej – Penumbra: Czarna plaga
  • elementy akcji – można zginąć

Wydania w polskiej wersji językowej:

  • Penumbra: Antologia w serii Platynowa Kolekcja, 13 listopada 2008, CD Projekt
  • samodzielnie w serii TopSeller, 21 listopada 2008, CD Projekt
  • Penumbra: Antologia w serii eXtra Klasyka: XK GOLD, 11 września 2009, CD Projekt

Perils of man, The

Producent: IF Games / Vertigo Games
Wydawca: Vertigo Games
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 11 marca 2014
Data premiery w Polsce: 30 listopada 2015
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / steampunk


Zasoby:        

Wideorecenzja

Przygodówka ze szwajcarskiego studia IF Games, która zadebiutowała w 2014 pierwszym  rozdziałem przygotowanym na urządzenia przenośne i udostępnianym bezpłatnie jako demo gry. Premiera wersji na Windowsa i Mac OS X miała miejsce na Steamie 28 kwietnia 2015 (po angielsku i niemiecku, a od 4 listopada 2015 także po polsku). Projektantami gry są Bill Tiller i Gene Mocsy.

Bohaterką gry jest szesnastoletnia Ana Eberling. Jej ojciec zaginął przed laty, ale dziewczyna niespodziewanie na szesnaste urodziny otrzymuje od niego prezent. Uznaje, że ojciec w ten sposób daje znak życia i postanawia go odnaleźć. Przeszukując rodzinną rezydencję w Zurychu, trafia na ukryte w piwnicy laboratorium. Tu zaprzyjaźnia się z Darwinem, mechanicznym ptakiem, który będzie jej towarzyszył podczas podróży w czasie, a cała opowieść rozegra się na przestrzeni ponad stu lat, pozwalając nam odwiedzić kluczowe momenty w historii świata. Ana odkryje, że jej przodkowie byli twórcami technologii, która mogła wyeliminować niepewność z ludzkiego życia, jednak nigdy nie zdecydowali się na ujawnienie tego sekretu. Bohaterka musi znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się stało, czy całkowicie przewidywalny świat byłby dla ludzkości dobrodziejstwem czy przekleństwem.

Pod względem mechanizmów rozgrywki, Perils of Man jest klasyczną przygodówką i jak na grę z tego gatunku przystało zabawa koncentruje się na eksplorowaniu lokacji, prowadzeniu rozmów, gromadzeniu przedmiotów i rozwiązywaniu łamigłówek. Kluczową rolę odgrywają okulary, których użycie powoduje, że każda lokacja pokrywa się siatką opisującą ryzyko oraz związki przyczynowo-skutkowe, co ułatwia znalezienie sposobu na pokonanie zagadek.

Mocną stroną Perils of Man jest oprawa wizualna. Bill Tiller słynie ze swoich pięknych ilustracji, a przy pracach pomagali mu ludzie mający doświadczenie w tworzeniu komercyjnych animacji. Rezultatem jest atrakcyjna trójwymiarowa grafika, która jednocześnie posiada ciekawą kreskówkową stylistykę. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika 3D na silniku Unity 3D
  • rozgrywka polegająca głównie na eksplorowaniu lokacji, prowadzeniu rozmów, gromadzeniu przedmiotów i rozwiązywaniu łamigłówek
  • najlepsza gra 2014 – Swiss Game Awards
  • nominacja za najlepszy scenariusz – Games Connection 2015
  • najlepszy design – Indie Game Cup Night 2015

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP 3
  • procesor Core 2 Duo 2GHz
  • 3 GB pamięci RAM
  • karta graficzna DX9 (shader model 2.0)
  • karta dźwiękowa zgodna z Direct X 9.0c

W Polsce gra zadebiutowała w wersji płytowej w serii The New Adventure Collection (w pudełku z grą pocztówka i inne dodatki).

Perry Rhodan: dziedzictwo przeszłości

Producent: BrainGame / 3D-IO Games & Video Production GmbH
Wydawca: Deep Silver / Koch Media
Polski wydawca: Cenega Poland
Data premiery: 22 lutego 2008
Data premiery w Polsce: 18 czerwca 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / detektywistyczna


Zasoby:       

Przygodówka z Niemiec znana również pod angielskim tytułem The Immortals of Terra: A Perry Rhodan Adventure. Wyprodukowana tylko w wersji Windows.

Postać Perry’ego Rhodana, głównego bohatera gry, cieszy się zdecydowanie największym powodzeniem w Niemczech, gdyż to właśnie tam pojawiał się on w niezliczonych powieściach, wydawanych od kilku dekad. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wątek fabularny gry został przygotowany przez dwóch pisarzy, Roberta Feldhoffa i Michaela Thumera, odpowiedzialnych za książkowe perypetie Perry’ego Rhodana. Grę przygotowano w taki sposób, żeby do rozgrywki mogły przystąpić także te osoby, które wcześniej nie interesowały się zbytnio losami tej postaci.

Akcja opisywanej przygodówki rozpoczyna się w 4934 roku naszej ery. Tytułowy bohater, będący jednym z żołnierzy elitarnej jednostki U.S. Space Force, wyrusza na ratunek swojej dziewczynie – Mondrze Diamond. Została ona bowiem porwana przez bliżej nieokreślonych sprawców. Perry w międzyczasie odkrywa, iż zagrożone jest życie nie tylko bliskiej mu osoby, ale ważą się również losy całego wszechświata.

Z racji tego, iż mamy do czynienia z produktem osadzonym w klimatach science-fiction, nie powinna też dziwić obecność w grze zarówno istot z innych planet, jak i futurystycznie zaprojektowanych konstrukcji, które musimy badać na odwiedzanych w trakcie rozgrywki planetach. (źródło: www.cenega.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana wydawaną od 1961 roku serią książek fantastycznonaukowych
  • rozgrywka polegająca głównie na rozmowach z postaciami niezależnymi, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • dziennik bohatera, zawierający podpowiedzi do zagadek
  • szczegółowa grafika, łącząca dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci (na silniku PathEngine SDK)
  • dodatkowe efekty wizualne (cienie, zjawiska atmosferyczne)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 SP3 / XP /Vista 32-bit z DirectX 9.0c
  • procesor Pentium III 1.5 Ghz z 512 MB pamięci RAM (1 GB dla Visty)
  • karta graficzna 64 MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX (program nie wspiera zintegrowanych kart graficznych)
  • 3.5 GB wolnego miejsca na dysku

Reedycja w Taniej Serii, 12 listopada 2010, Cenega Poland

Phantasmagoria

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 31 lipca 1995
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 7 lub 8 CD albo wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:      

Interaktywny horror według projektu Roberty Williams, zrealizowany z udziałem żywych aktorów przy użyciu techniki blue box.  Ze względu na objętość materiału filmowego, zawartego w grze, program został wydany na siedmiu (wersja DOS, Windows, Macintosh) lub ośmiu (SEGA Saturn) płytach. W 1996 roku Sierra wydała drugi horror w tej serii – Phantasmagoria 2: A Puzzle of Flesh.

Akcja Phantasmagorii toczy się współcześnie w niewielkim, angielskim miasteczku. W grze wcielamy się w postać pisarki, Adrienne Delaney, która wraz z mężem kupuje tu pewną wiktoriańską posiadłość. Wkrótce po wprowadzeniu się do domu Adrienne zaczynają dręczyć koszmary senne, a na jawie zdarzają się jej dziwne wizje. Ponadto kobieta zauważa w charakterze męża niekorzystne zmiany. Śledztwo, które zaczyna prowadzić, ujawnia makabryczną historię dworku i zmusza ją do zmierzenia się ze złowrogą siłą, która go zamieszkuje.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • mroczna fabuła, podzielona na siedem rozdziałów
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na prowadzeniu rozmów, eksploracji otoczenia i używaniu przedmiotów
  • wbudowany system podpowiedzi
  • Victoria Morsell w roli Adrienne Delaney

Minimalne wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronie Sierra Help Pageszobacz. Gra, w dostosowanej do współczesnych systemów wersji cyfrowej, dostępna na stronie gog.com.

Phantasmagoria 2: a puzzle of flesh

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 30 listopada 1996
Data premiery w Polsce: 22 marca 1997
Polska wersja: brak
Nośnik: 5 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:     

Interaktywny horror psychologiczny z podtekstem sf według projektu Lorelei Shannon, wyreżyserowany przez Andy’ego Hoyosa. Gra fabularnie nie nawiązuje do Phantasmagorii Roberty Williams, jednak tak jak poprzedniczka zawiera kontrowersyjne sceny,  w związku z czym jest przeznaczona dla dorosłego odbiorcy. Została zrealizowana z udziałem żywych aktorów, a materiałem wyjściowym stały się ujęcia nakręcone bezpośrednio na planie filmowym – bez użycia techniki blue box. Wydana na MS-DOS i Windowsa.

Akcja Phantasamgorii 2 toczy się we współczesnych realiach. Gracz wciela się w postać  młodego mężczyzny, Curtisa Craiga. Curtis z nieznanych przyczyn cierpi na zaburzenia psychiczne, które kończą się pobytem w szpitalu. Bohatera poznajemy rok po owym epizodzie, gdy ten zatrudnia się w firmie farmaceutycznej i próbuje prowadzić normalne życie. Jednak to się mu nie udaje – wokół niego dzieją się dziwne rzeczy. By się ratować, Curtis musi wyjaśnić ich przyczyny, sięgając do rodzinnej historii.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • mroczna fabuła z drastycznymi scenami
  • rozgrywka polegająca głównie na rozmowach, badaniu otoczenia, gromadzeniu i używaniu przedmiotów
  • liczne sekwencje wideo z udziałem żywych aktorów
  • Paul Morgan Stetler w roli Curtisa Craiga

Minimalne wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronie Sierra Help Pageszobacz. Gra, w dostosowanej do współczesnych systemów wersji cyfrowej, dostępna na stronie gog.com.

Pięć magicznych amuletów

Producent: Off Studio
Wydawca: Off Studio
Polski wydawca: brak
Data premiery: 18 marca 2005
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: spolszczenie
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:      

Spolszczenie

Pět kouzelných amuletů (Five Magical Amulets) to projekt Olgi Fábry i Tomáša Krajča z czeskiego Off Studio.  Gra została przygotowana na Windowsa, iPhone oraz iPada. Darmowy program jest dostępny w kilku wersjach językowych. Ze strony Graj po polsku można pobrać spolszczenie do wersji Windows.

Pięć magicznych amuletów to utrzymana w baśniowej konwencji opowieść o dziewczynie imieniem Linda. Linda jest wychowanicą czarodziejki Twelgi, która znalazła ją na leśnej polanie. W dniu osiemnastych urodzin dziewczyny przybrana matka prosi ją o przechowanie jednego z amuletów, które zapewniają królestwu Nyronu spokój i zasobność. Te niezwykłe kamienie są w posiadaniu kilku czarnoksiężników, którzy wykorzystują ich moc ku ogólnemu pożytkowi. Jednak Twelga obawia się, że zły Zarkyran spróbuje ukraść cenne artefakty i dzięki nim zapanować nad światem.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • baśniowa fabuła podzielona na cztery rozdziały
  • ponad 70 ręcznie rysowanych, kolorowych lokacji (grafika na silniku Wintermute)
  • 50 interaktywnych postaci
  • oryginalny soundtrack – Jerrot, piosenka w wykonaniu Meirav Vyhnak

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 / Me / 2000 / XP z DirectX 8.0
  • procesor z 64 MB pamięci RAM i karta graficzna z akceleratorem 3D
  • 170 MB wolnego miejsca na dysku twardym