Machinarium

Producent: Amanita Design
Wydawca: Amanita Design
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 16 października 2009
Data premiery w Polsce: 24 lutego 2010
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:         

Alternatywna wideosolucja – klik

Zobacz także: Samorost 1, Samorost 2, BotaniculaThe Tiny Bang Story

Machinarium – gra przygodowa z dwuwymiarową, ręcznie rysowana grafiką, wyprodukowana przez firmę Amanita Design, która stworzyła także dwie części gry Samorost. Jej premiera miała miejsce 16 października 2009 roku na platformy Microsoft Windows, OS X i Linux, 8 września 2011 roku na iPad 2 w App Store, 21 listopada 2011 roku na BlackBerry PlayBook i 10 maja 2012 roku na Androida. Gra została wydana w Polsce 24 lutego 2010 roku przez IQ Publishing. Wersję demonstracyjną na systemy Windows i OS X udostępniono 30 sierpnia 2009 roku. Zaplanowano też wydanie wersji gry na konsolę Wii w usłudze WiiWare, lecz w listopadzie 2011 roku ją anulowano z powodu limitu 40 MB. W dniu 6 września 2012 roku gra ukazała się na PlayStation Network.

Akcja gry toczy się w fantastycznym świecie, w którym wszystko wykonane jest z metalu, a egzystują w nim same roboty. Główny bohater zostaje niesłusznie wygnany na wysypisko śmieci. Jego celem jest pokonanie złych robotów z Black Cap Brotherhood i uratowanie swojej dziewczyny. Głównym zadaniem gracza w Machinarium jest rozwiązywanie różnych zagadek i łamigłówek rozrzuconych po wielu zróżnicowanych planszach. Zagadki rozwiązuje się przy pomocy różnych przedmiotów, te jednak muszą znaleźć się w zasięgu robota, którym steruje gracz, aby mogły być użyte. Machinarium wyróżnia się tym, że nie zawiera żadnych dialogów, mówionych lub pisanych. Zamiast tego w grze zastosowano system animowanych dymków. (źródło: Wikipedia)

Cechy gry:

  • interfejs: wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • 30 lokacji wymagających wykorzystania intelektu
  • mini gierki, puzzle i łamigłówki
  • ręcznie rysowana oprawa graficzna
  • dopracowane do perfekcji animacje postaci
  • budująca nastój muzyka skomponowana przez Tomasa Dvoraka
  • elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • procesor Intel Pentium IV 1.8 GHz z 1024 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 128 MB (GeForce FX 5200 lub lepsza)

Reedycje z czasopismami: Komputer Świat Gry 2-3/2011 oraz CD-Action 1/2012. Gra została także wydana 8 listopada 2011 przez IQ Publishing w dwupaku z The Tiny Bang Story.

Magic flute

Producent: LabLike Sp. z o.o.
Wydawca: LabLike Sp. z o.o.
Polski wydawca: LabLike Sp. z o.o.
Data premiery: 20 października 2015
Data premiery w Polsce: 20 października 2015
Polska wersja: napisy / pełna
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: muzyczna / logiczna


Zasoby:  

Przygodowa gra logiczna z warszawskiego studia LabLike zadebiutowała z polskimi napisami w październiku 2015 na platformy mobilne jako Magic Flute by Mozart. Z pełnym udźwiękowieniem pojawiła się w cyfrowej wersji Windows i Mac OS X 16 lutego 2016 roku na Steamie. Znana również jako Magic Flute: Puzzle Adventure (Czarodziejski flet).

Inspiracja dla gry stała się tokijska inscenizacja Czarodziejskiego fletu, w reżyserii Amona Miyamoto, która ukazała widzom zupełnie nową, inspirowaną grami wideo wizję opery. Jej charakterystycznym elementem była multimedialna projekcja przygotowana przez zespół z Polski. Jej autorzy zapraszają w podróż, która w wyjątkowy sposób łączy nowoczesny świat gier z magiczną krainą opery.

Wciel się w postać Tamino – młodego, szlachetnego księcia, zmuszonego wkroczyć do krainy Królowej Nocy. Przeżyj fascynującą przygodę w świecie tajemnic i magii. Uważaj, gdzie stąpasz, i ostrożnie wybieraj ścieżkę, unikając pułapek, zabójczych węży, trzęsień ziemi i pojmania przez strażników.

Magic Flute to coś dla umysłu i coś dla serca. To logiczna gra przygodowa łącząca niebanalne wyzwanie intelektualne z zachwycającą wizją wypełnionego magicznymi cudami świata. Na gracza czekają 32 przestrzenne łamigłówki w pięknej scenerii klasycznej opery Mozarta. Tłem zmagań będzie zaś historia o podróży w nieznane, odwadze i oczywiście – o miłości!

  • Gra logiczna wykorzystująca muzykę i historię z opery Czarodziejski flet.
  • 32 zróżnicowane, wciągające poziomy, które można ukończyć na kilka sposobów.
  • Narrator snujący po polsku swą czarodziejską opowieść.
  • Oprawa graficzna inspirowana tokijską inscenizacją opery w reżyserii Amona Miyamoto.
  • 3 grywalne postaci, które muszą pracować razem, by sprostać wszystkim łamigłówkom.
  • Piękne przerywniki filmowe pogłębiające opowiedzianą historię. (źródło: info producenta)

Cechy gry:

  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP – izometryczny)
  • rozgrywka zdominowana przez elementy logiczne – zadaniem gracza jest sprowadzenie bohatera ze sceny poprzez wybór właściwej drogi, tak by uniknąć pułapek

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP2 i następne
  • procesor 1.4Ghz i 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna z obsługą OpenGL 2.0 256 MB
  • DirectX 9.0c
  • 1800 MB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Magritte

Producent: Marcin M. Drews
Wydawca: Marcin M. Drews
Polski wydawca: Marcin M. Drews
Data premiery: 17 listopada 2007
Data premiery w Polsce: 17 listopada 2007
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:       

Projekt Marcina M. Drewsa, polskiego dziennikarza, a w przeszłości współtwórcy Tajemnicy statuetki. Gra jest częścią praktyczną pracy dyplomowej, zatytułowanej Gry komputerowe w walce z analfabetyzmem funkcjonalnym i informacyjnym – darmowe programy do tworzenia gier i możliwość wykorzystania ich w edukacji na przykładzie programu Adventure Maker. Została przygotowana na komputery osobiste. Jest dostępna bezpłatnie – pobierz.

Głównym bohaterem gry jest Piotr, trzydziestolatek z pokaźnym bagażem życiowych doświadczeń. Mimo młodego wieku, wygląda jak wrak człowieka. Bolesne wspomnienia tłumi alkoholem i lekami psychotropowymi. Błądząc bez celu, na drodze do kolejnego delirium, trafia do Wrocławia. Ale Wrocław nie jest już tym samym miastem, które Piotr poznał i ukochał. Wygląda wprawdzie podobnie, ale… wypełniony jest postaciami z obrazów Rene Magritte’a. Wszystko wskazuje na to, że prawdziwy świat miesza się z alternatywnym światem wspomnień. A to dopiero początek. Cała gra opiera się bowiem na ścieraniu się przeciwieństw. Nadzieja walczy z rezygnacją, odwaga z tchórzostwem, a skrajny egoizm z głębokim uczuciem do ukochanej. Piotr, dręczony poczuciem winy, musi nieustannie wybierać. Czy wystarczy mu sił, by odnaleźć Joannę, miłość z dawnych lat, którą niegdyś porzucił bez słowa wyjaśnienia? Czy będzie gotów, by poświęcić dla niej życie? To już zależy tylko i wyłącznie od nas. Gra jest piękną historią, która przekazuje nam, że w każdej chwili mamy szansę, by zmienić swoje życie, by walczyć o to, co mamy głęboko w sercu. Musimy jednak sami tego chcieć. To podstawowy warunek, bez którego wszelkie zmiany nie mają żadnego sensu. (źródło: www.forum.przygodomania.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • walory edukacyjne – przybliżenie twórczości belgijskiego malarza surrealisty Rene Magritte’a
  • lokacje wykonane w programie Adventure Marker – przetworzone graficznie fotografie z nałożonymi fragmentami obrazów
  • statyczne lokacje ze skokowym przenoszeniem się do następnego ekranu
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • trzy możliwe zakończenia
  • ilustracja muzyczna: Łukasz Brzostek oraz zespoły Agressiva 69 i TRH

Maize

Producent: Finish Line Games
Wydawca: Finish Line Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 01 grudnia 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / komedia


Zasoby:    

Przygodówka z kanadyjskiego studia Finish Line Games. Zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa.

Dwaj amerykańscy naukowcy, mylnie interpretując rządowe polecenie, tworzą kukurydzę obdarzoną ludzkimi cechami. Wcielając się w zmodyfikowaną kolbę kukurydzy, gracz eksploruje opustoszałą farmę i ukryty pod nią ośrodek badań, a w końcu odkrywa spisek o zasięgu światowym.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • absurdalna fabuła i zagadki
  • realistyczna, trójwymiarowa grafika

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 64 bit i następne
  • procesor Dual Core Intel lub AMD 2.0 GHz
  • 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce 460 GTX / AMD Radeon 6870 HD
  • DirectX 11
  • 11 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Manhunter 2: San Francisco

Producent: Evryware
Wydawca: Sierra On-Line, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 1989
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: thriller fantastycznonaukowy


Zasoby:    

Grę na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz.

Kontynuacja serii Manhunter z amerykańskiego studia Evryware. Wydana między innymi w wersji dosowej i na Amigę na trzech dyskietkach 3.5 cala lub ośmiu dyskietkach 5.25 cala.

Fabuła gry podejmuje wątek pościgu za Philem – zagadkowym, seryjnym mordercą – w momencie, w którym został on zakończony w pierwszej części, jednak zdarzenia toczą się w San Francisco. Gracz wciela się w rolę łowcy ludzi i działa w tej samej postapokaliptycznej rzeczywistości. Posługuje się urządzeniem namierzającym, poszukuje wskazówek i używa broni, choć tym razem możliwe jest stopniowanie trudności rozgrywki.

Cechy gry:

  • sterowanie łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • liczne elementy walki, bohater może zginąć

Wymagania sprzętowe dla wersji DOS 1.1:

  • IBM PC, CPU 8088 / 8086
  • 256 KB pamięci RAM
  • karta graficzna CGA, CGA Composite (16 colors), EGA, MCGA, Tandy / PCjr, VGA

Uruchamianie:

  • w emulatorach: DosBox, ScummVM, WinUAE 2.3.0 (Amiga)
  • pomoc techniczna dla wersji dosowej na stronie Sierra Help Pageszobacz

Manhunter: New York

Producent: Evryware
Wydawca: Sierra On-Line, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1988
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: thriller fantastycznonaukowy


Zasoby:   

Grę na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Szczegółowe informacje o grze – zobacz.  Zobacz także: Manhunter 2

Pierwsza część serii (z planowanych czterech), która wyszła z Evryware –  studia rodziny Murry. Wydana między innymi w wersji dosowej i na Amigę na dwóch dyskietkach 3.5 cala lub pięciu dyskietkach 5.25 cala.

Jest rok 2004. Dwa lata wcześniej Ziemia została zaatakowana przez Orbs – pozaziemskie istoty, przypominające gałki oczne. Kosmiczni najeźdźcy zakazali ludziom komunikowania się. Jedynym dozwolonym okryciem wierzchnim stał się ciężki, brązowy płaszcz, pod którego kapturem każdy zmuszony jest chować twarz. Tępi się jakiekolwiek przejawy indywidualizmu, tworzy się z ludzi posłuszną, bezkształtną masę.

Gracz wciela się w tytułowego Łowcę Ludzi na usługach obcej rasy, którego zadaniem jest tropienie osób przeciwstawiających się panującemu porządkowi. Dzięki urządzeniu namierzającemu oraz implantom, które zostały wszczepione wszystkim ludziom, znalezienie winnych jest ułatwione. Rozgrywka została podzielona na cztery dni, podczas których stopniowo odkrywamy prawdziwe intencje przybyszów. Fragmenty przygodowe wielokrotnie przerywane są przez zręcznościowe mini-gry (przeważnie trudne).

Manhunter: New York to pierwsza przygodówka Sierry nie korzystająca z linii komend i łącząca interfejs point’n’click z widokiem FPP. Mimo wspomnianego interfejsu sterowanie odbywa się za pomocą klawiatury, ponieważ zastosowany w grze silnik AGI nie obsługuje w pełni myszy. Ta jest wykorzystywana tylko do wskazywania punktu docelowego dla kursora.

Cechy gry:

  • sterowanie łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • liczne elementy walki, bohater może zginąć

Wymagania sprzętowe dla wersji DOS 1.1:

  • IBM PC, CPU 8088 / 8086
  • 256 KB pamięci RAM
  • karta graficzna CGA, CGA Composite (16 colors), EGA, MCGA, Tandy / PCjr, VGA

Uruchamianie:

  • w emulatorach: DosBox, ScummVM, WinUAE 2.3.0 (Amiga)
  • pomoc techniczna dla wersji dosowej na stronie Sierra Help Pages – zobacz

Maniac mansion

Producent: Lucasfilm Games LLC
Wydawca: Lucasfilm Games LLC
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1987
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:   

Maniac Mansion: day of the tentacle

Producent: LucasArts
Wydawca: LucasArts
Polski wydawca: CD Projekt / Mirage
Data premiery: 15 czerwca 1993
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / komedia


Zasoby:      

Spolszczenie

Druga część cyklu Maniac Mansion z 1987 roku. Day of the Tentacle to projekt David Grossmana, Tima Schafera i Rona Gilberta. Grę wydano w wersji dosowej równocześnie na dyskietkach i płycie. Wersja CD-ROM została wyposażona w dubbing i pełną ścieżkę dźwiękową. W 1996 pojawiła się wersja  Day of the Tentacle na Macintosha.

22 marca 2016 firma Double Fine Productions z Timem Schaferem na czele wypuściła odświeżoną wersję gry jako Day of the Tentacle: Remastered. Oferuje ona wygładzoną grafikę i poprawiony dźwięk oraz uwspółcześniony interfejs. W wersji Windows gra jest dostępna między innymi na GOG-u i Steamie. Przystosowana również do konsoli: PS4 i PS Vita. Od 12 lipca 2016 dostępna na urządzenia mobilne iOS. Materiały do tej wersji gry:

Akcja gry toczy się w posiadłości zwariowanego naukowca, doktora Freda. Jeden z jego  stworków, Purple Tentacle, ulega mutacji. Początkowo całkiem miły i sympatyczny, po wypiciu zanieczyszczonej wody przeradza się w żądną władzy bestię. Doktor Fred wzywa na pomoc starego przyjaciela Bernarda, któremu towarzyszą Laverne i Hoagi. Cała trójka musi powstrzymać Tentacle przed zniszczeniem świata. Mają oni cofnąć się do przeszłości i wyłączyć maszynę produkująca ścieki. W tym celu naukowiec wymyśla wehikuł czasu, zwany Chron-O-John. Niestety nie działała on poprawnie i rozdziela bohaterów, kierując każdego  w to samo miejsce,  ale do innego okresu historycznego.

W ten sposób w grze sterujemy trzema różnymi postaciami. I tak za sprawą Hoagiego cofniemy się 200 lat w przeszłość do czasów prezydenta Washingtona,  Laverne przeniesie nas 200 lat w przyszłość do świata opanowanego przez zmutowaną mackę,  zaś wraz z Bernardem pozostaniemy w teraźniejszości. Mimo to nasi bohaterowie będą mogli wymieniać między sobą przedmioty za sprawą Chron-O-Johna, a ich działania w przeszłości będą miały wpływ na przyszłość.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (za pośrednictwem komend u dołu ekranu)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • dużo zagadek logicznych
  • wszechobecny humor
  • elementy zręcznościowe
  • możliwość zagrania w Maniac Mansion za pośrednictwem komputera w rezydencji

Wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • Intel 80286, 2 MB RAM, VGA
  • gra działa pod emulatorem ScummVM

Marionette, The

Producent: Team Effigy
Wydawca: Team Effigy
Polski wydawca: brak
Data premiery: 08 listopada 2009
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:      

Darmowy projekt Singapurczyka Wenhui Wonga, znanego pod pseudonimem Auriond. Gra dostępna w wersji cyfrowej na Windowsa.

W The Marionette wcielamy się w postać Martina, kawalera i samotnika, z zawodu artysty rzeźbiarza, który ma już na swoim koncie pewne osiągnięcia, ale wciąż nie jest ani bogaty, ani sławny. Pewnego wieczoru bohater otrzymuje intrygującą przesyłkę – kopertę z numerem zamiast adresu, a w niej zdjęcie dziwnego pomieszczenia z linami zwisającymi z sufitu. Pod jej wpływem Martin traci świadomość, by w chwilę potem ocknąć się w zupełnie nieznanym mu miejscu. Podczas wędrówki w czasie i przestrzeni musi odkryć, kto i dlaczego zmusił go do tej niezwykłej podróży.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • dwuwymiarowa grafika przygotowana w programie Adventure Game Studio
  • animowane przerywniki filmowe
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, czytaniu dokumentów, rozmowach, znajdowaniu i używaniu przedmiotów oraz rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • nieliczne i bardzo proste minigry
  • cztery zakończenia
  • możliwa śmierć bohatera
  • ścieżka muzyczna – Kieran Wong

Mark T. Ross: a private in Paris

Producent: A Space Asylum Production
Wydawca: A Space Asylum Production
Polski wydawca: brak
Data premiery: lipiec 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:   

Pecetowa przygodówka według projektu Baptiste Boi z francuskiego studia Space Asylum, przygotowana z udziałem żywych aktorów dzięki wykorzystaniu techniki full motion video, znana również pod tytułem Detective Ross. Twórcy podzielili grę na dwie części. Pierwszy epizod został udostępniony w dystrybucji cyfrowej w lipcu 2012 roku, drugi – dotąd się nie pojawił.

Akcja gry toczy się współcześnie w Paryżu. Gracz wciela się w rolę Marka T. Rossa, byłego policjanta z Nowego Orleanu. Ross przyjeżdża do Francji na pogrzeb ojca, zostaje tu i otwiera biuro detektywistyczne. Trafiają się mu na ogół drobne sprawy dotyczące zdrad małżeńskich, ale pewnego dnia otrzymuje poważne zlecenie. Zamożny i wpływowy mężczyzna prosi go o pomoc w odnalezieniu porwanego syna. Bohater rozpoczyna śledztwo.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • kryminalna fabuła w stylu noir
  • alternatywne sposoby prowadzenia śledztwa
  • wbudowany system pomocy
  • około 60 minut przerywników filmowych
  • w roli Rossa Ivan Sellier
  • nastrojowa ścieżka muzyczna autorstwa Kevina MacLeoda

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / Windows 7 z DirectX 9.0c
  • procesor 1.0 Ghz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 256 MB
  • 320 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Martian memorandum

Producent: Access Software, Inc.
Wydawca: Access Software, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1991
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / kryminał


Zasoby:     

Druga część cyklu o prywatnym detektywie Texie Murphym. Mieszka on w starej części post apokaliptycznego (po III wojnie światowej) San Francisco. Akcja gry toczy się w 2039 roku. Do Texa zgłasza się milioner – Marshall Alexander z prośbą odnalezienia jego zaginionej córki. Gracz, wcielając się w rolę Texa, podejmuje się tego zadania. Aby dojść do prawdy trzeba rozmawiać z wieloma postaciami, rozwiązać niejedną łamigłówkę, a nawet polecieć na Marsa. Zrezygnowano z opcji prowadzenia latającego samochodu oraz z elementów strzelankowych, pojawił się za to system podpowiedzi oraz obsługa za pomocą myszy. Wszystko to zostało podane w ręcznie rysowanej, dwuwymiarowej grafice.

Cechy gry:

  • czas akcji – rok 2039
  • miejsce akcji – post apokaliptyczne San Francisco, środkowo
  • amerykańska dżungla oraz Mars
  • możliwość wydawania poleceń myszą
  • brak elementów symulacji lotu (sterowania latającym pojazdem)
  • elementów strzelankowych
  • system podpowiedzi

Wymagania sprzętowe:

Na współczesnych komputerach gra wymaga emulatora DOSBox
Wersja elektroniczna (np. na platformę Steam) automatycznie uruchamia ww. emulator przy starcie gry.

Zobacz także: Tex Murphy 1, Tex Murphy 3, Tex Murphy 4, Tex Murphy 5, Tex Murphy 6

Martin Mystere: operation Dorian Gray

Producent: Artematica Entertainment
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: Bauer Media
Data premiery: grudzień 2004
Data premiery w Polsce: 10 października 2006
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: detektywistyczna / thriller paranormalny


Zasoby:       

Windowsowa przygodówka z włoskiego studia Artematica, inspirowana popularnym komiksem Alfredo Castelliego i Giancarlo Allesandriniego. Zadebiutowała we Włoszech pod tytułem Martin Mystère: Operazione Dorian Gray. Nieco poprawiona wersja tej gry weszła na amerykański rynek jako Crime Stories: From the Files of Martin Mystère.

Akcja toczy się współcześnie. Martin Mystere jest mieszkańcem Nowego Jorku, naukowcem i detektywem, który zajmuje się rozwiązywaniem paranormalnych zagadek. Nocami dręczą go koszmary, więc odsypia za dnia. Z jednej z takich  popołudniowych drzemek budzi go telefon. Znajomy policjant informuje o morderstwie popełnionym na profesorze Eulembergu i prosi o włączenie się w śledztwo. Martin i jego współpracownicy prowadzą dochodzenie najpierw na miejscu, by potem przenieść się do egzotycznych lokacji Ameryki Środkowej. Gracz wciela się w postaci kilku bohaterów.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • osiem dużych rozdziałów do przejścia
  • szczegółowe, prerenderowane lokacje z trójwymiarowymi sylwetkami bohaterów
  • szukanie, łączenie i używanie przedmiotów, rozmowy z bohaterami
  • koncepcja graficzna – Daniele Montella
  • ścieżka muzyczna – Lucio Fabbri i Carlo Forester

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 / 2000 / ME / XP
  • procesor 200 MHz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB

Gra zadebiutowała w Polsce w 2006 roku jako dodatek do jedenastego numeru czasopisma Click! (program w angielskiej wersji językowej).

Masochisia

Producent: Oldblood
Wydawca: Oldblood
Polski wydawca: brak
Data premiery: 09 października 2015
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror psychologiczny / exploration story driven


Zasoby:     

Gra zadebiutowała w angielskiej wersji cyfrowej (Windows, Mac OS X, Linux) na Steamie.

W grze poznajemy historię rodziny nękanej przez choroby psychiczne. Jeden z jej członków – Hamilton – poprzez serię halucynacji odkrywa, że wkrótce stanie się brutalnym psychopatą. Jak się zachowa wobec tej perspektywy? Zmieni swój los? (O ile to w ogóle możliwe). Pogodzi się ze swoim przeznaczeniem?

Oparta na prawdziwej historii Masochisia jest zagadkową opowieścią młodego mężczyzny, który próbuje uporać się ze przekonaniem, że pewnego dnia dopuści się potwornego czynu. Niepokojony makabrycznymi wizjami, obrażany przez rodziców i nękany przez głosy, Hamilton musi się stale zastanawiać, czy poddać się swojej doli, czy walczyć z szaleństwem. W jego imieniu wyborów tych dokonuje gracz za pośrednictwem opcji dialogowych, które w założeniu twórcy Masochisii powinny bulwersować i zmuszać do myślenia.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • stylizowana grafika 2D na silniku Unity
  • ciężka, przytłaczająca atmosfera
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia i prowadzeniu rozmów
  • bardzo skromny inwentarz

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 lub późniejszy
  • procesor 3GB Dual-Core
  • 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 1GB VRAM
  • DirectX 11
  • 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Mazowsze 2: miejsce ponad czasem

Producent: ComAngle Entertainment
Wydawca: ComAngle Entertainment
Polski wydawca: ComAngle
Data premiery: 26 kwietnia 2013
Data premiery w Polsce: 26 kwietnia 2013
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:   

Zobacz także: Mazowsze: Pogoń w czasie

Druga część przygodowej serii promującej Mazowsze, przygotowana na zlecenie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych przez szczeciński oddział studia ComAngle Entertainment.

Bohaterami przygody jest znana z pierwszej części para: Felicja i jej kot Albert. Oboje są starsi o kilka lat, ale znów wikłają się w intrygę, która przemieści ich w czasie. Ich zadaniem stanie się rozpracowanie tajemniczego bractwa i odnalezienie tytułowego „miejsca ponad czasem”.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • ręcznie rysowane lokacje wzorowane na autentycznych miejscach
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek

Mazowsze: pogoń w czasie

Producent: Nitreal Games
Wydawca: Nitreal Games
Polski wydawca: Nitreal Games
Data premiery: 16 września 2011
Data premiery w Polsce: 16 września 2011
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:    

Darmowa przygodówka promująca Mazowsze, z warszawskiego studia Nitreal Games, powstała na zlecenie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. Grę można pobrać bezpłatnie ze strony domowej projektu. Jej kontynuacją jest Mazowsze 2: Miejsce ponad czasem.

Wciel się w rolę 18-letniej Felicji, której towarzyszy wierny kot Albert. Wspólnie przeżyjecie niesamowitą podróż w czasie, a wszystko to za sprawą tajemniczego zegarka, zakupionego u starego Zegarmistrza na prezent dla dziadka. W momencie gdy dziadek nakręca zegarek, otwiera się portal, który przenosi bohaterów w przeszłość. Felicja wraz z kotem Albertem trafia do 1891 roku, natomiast dziadek znika bez śladu.

Korzystając z możliwości podróży w czasie, Felicja rozpoczyna poszukiwania dziadka, jednak wkrótce odkrywa, że znany jej Zegarmistrz jest również podróżnikiem w czasie i w tylko jemu znanym celu manipuluje przeszłością, zmieniając historię, a także przenosząc ludzi do innych epok. Felicja musi za wszelką cenę powstrzymać Zegarmistrza, gdyż tylko w ten sposób będzie mogła odnaleźć swojego dziadka. Wkrótce okazuje się, że cała intryga jest o wiele bardziej skomplikowana, a przygody Felicji są śledzone przez tajemniczego Podróżnika oraz pewną potężną korporację. (źródło: info producenta)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • ręcznie rysowane lokacje wzorowane na autentycznych miejscach
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • komputer z systemem Windows XP, Vista, 7