Kholat

Producent: IMGN.PRO
Wydawca: IMGN.PRO
Polski wydawca: IMGN.PRO / cdp.pl
Data premiery: 09 czerwca 2015
Data premiery w Polsce: 10 czerwca 2015
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / exploration story-driven


Zasoby:       

Wideorecenzja

Survival horror ze studia IMGN.PRO z Bielska-Białej. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej (także polskiej) na Steamie. Dzień później sprzedaż gry ruszyła w Polsce (wersja cyfrowa i pudełkowa). Przygotowana na platformy Windows i Mac OX S. Na konsolę PlayStation 4 zadebiutowała 8 marca 2016.

Fabuła gry jest inspirowana historycznymi zdarzeniami, które miały miejsce na Uralu zimą 1959 roku, kiedy to tragicznie zakończyła się wyprawa narciarska, kierowana przez Igora Diatłowa. Na zboczu Martwej Góry (Kholat Syakhl) śmierć poniosło wówczas ośmioro studentów i absolwentów Uralskiego Instytutu Politechnicznego oraz ich przewodnik. Ich ciała odnaleziono i zbadano – umarli z wychłodzenia i wskutek obrażeń wewnętrznych – nigdy jednak nie ustalono okoliczności samego wypadku. Wywołało to lawinę spekulacji dotyczących owego zdarzenia, a próby jego wyjaśnienia trwają do dziś. (źródło: Wikipedia)

Kholat to gra eksploracyjna z elementami horroru. Główny celem jest znalezienie właściwej drogi i skompletowanie notatek głównych i dodatkowych. Po odnalezieniu każdego dokumentu narrator zapoznaje nas z fragmentem historii. Do odnalezienia są zapiski z pamiętnika grupy Diatłowa, historyczne raporty i artykuły z gazet. Poznanie wszystkich elementów jest istotne ze względu na fabułę, ale opcjonalne i niewymagane do ukończenia gry. Poszukiwania ukrytych wskazówek prowadzimy w rozległym terenie, zawsze z kilkoma możliwymi dojściami. Wędrując, posługujemy się mapą i kompasem, uważamy na naturalne zagrożenia lub w razie potrzeby kryjemy się i skradamy. W trakcie rozgrywki towarzyszy nam głos narratora.

Cechy gry:

  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła inspirowana historycznymi wypadkami
  • realistyczna grafika na silniku Unity 4
  • wbudowany Fear Manager – system dystrybucji „elementów straszących” w grze
  • nieliniowa rozgrywka polegająca przede wszystkim na szukaniu ukrytych dokumentów
  • bohater może zginąć – elementy survival horroru
  • w polskim dubbingu Andrzej Chyra, Mirosław Zbrojewicz, Miłogost Reczek i Justyna Wasilewska; w wersji angielskiej – Sean Bean
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Arkadiusza Reikowskiego; piosenka w wykonaniu Mary Elizabeth McGlynn

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 / 8.1
  • procesor Intel Core i3 z 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna z obsługą DirectX 10 (NVIDIA GeForce GTX 470)
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

King of Chicago, The

Producent: Master Designer Software / Cinemaware
Wydawca: Cinemaware / Mindscape, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1987
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 7
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:    

Grę na stronie wydawcy – zobacz

Gangsterska fabuła według projektu Douga Sharpa z Master Designer Software. Gra zadebiutowała na Macintosha w 1986 roku. W kolejnych latach ukazała się również w wersji DOS i na Amigę (1987), Sharp X68000 (1988), Atari ST (1989), a w 2012 na iPoda oraz iPhone. Od 2014 dostępna na Androida.

Akcja gry dzieje się w Ameryce lat trzydziestych, tuż po aresztowaniu Ala Capone za niezapłacone podatki. Wcielasz się w postać młodego gangstera, który zamierza zjednoczyć wszystkie mafijne rodziny, działające na terenie Wietrznego Miasta i stanąć na czele tego przestępczego syndykatu. By osiągnąć cel, nie zawahasz się przed morderstwem, podłożeniem bomby czy też przekupstwem prominentnego polityka.

Rozgrywka polega głównie na wyborach dialogowych, wpływających na przebieg fabuły, okazjonalnie przerywanych wstawkami zręcznościowymi. Najważniejszą cechą gry jest jej nieliniowość. Jest mnóstwo dróg do celu, a autorzy piszą o bilionie kombinacji, prowadzących do jednego z trzech zakończeń. Ze względu na dużą losowość, każda rozgrywka jest inna.

Opis gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • nieliniowa fabuła
  • obecność elementów zręcznościowych – bohater może zginać
  • brak możliwości zapisu stanu gry

Wymagania sprzętowe dla wersji:

  • DOS 2.11, CPU 8088 / 8086, 385KB RAM, karta graficzna CGA
  • Amiga 1000, Kickstart 1.2, 512 KB RAM
  • gra uruchamia się w emulatorze DOSBox (wersja dosowa) lub WinUAE (wersja na Amigę)

King's quest II: romancing the throne

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: brak
Data premiery: 03 listopada 1985
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:       

Fanowskie spolszczenie / King’s Quest: Collection / Szczegółowe informacje o grze

Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ3, KQ4, KQ5, KQ6, KQ7, KQ8

Romancing the Throne to druga część cyklu King’s Quest Roberty Williams. Gra zadebiutowała w 1985 roku na PC Booter, Apple II oraz Atari ST. Później ukazała się również w wersji DOS, Apple IIgs i na Amigę (1987). Mieściła się dwóch dyskietkach 5.25 cala lub jednej dyskietce 3.5 cala.

W 2002 roku firma AGD Interactive Studios wypuściła bezpłatny remake gry. Fani Sierry poprawili grafikę i muzykę, dodali głos lektora i zmienili interfejs tak, by  można było grę obsługiwać myszką. Ponadto przekształcili fabułę i wzbogacili relacje między postaciami, pozostawiając jedynie momenty, najbardziej charakterystyczne dla tej części serii. Ponieważ remake znacznie się różni od oryginału, zmieniono tytuł na King’s Quest II: Romancing the Stones.

W King’s Quest II gracz wciela się w postać sir Grahama, który w poprzednim odcinku odzyskał trzy magiczne artefakty i tym samym zdobył prawo do tronu królestwa Daventry. Teraz, już jako władca, Graham szuka idealnej narzeczonej. Gdy spogląda w zaczarowane zwierciadło, widzi piękną księżniczkę, uwięzioną w szklanej wieży. Czuje, że to wymarzona kandydatka na żonę i postanawia ją uwolnić.

Cechy gry:

  • w zależności od wersji: sterowanie za pomocą klawiatury z wpisywaniem komend lub myszką
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła nawiązująca do znanych baśni
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • obecność elementów zręcznościowych
  • bohater może zginąć

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronach Sierra Help Pages:

  • dla wersji z 1985 (oryginalnej) – zobacz
  • dla wersji z 2002 (remake) – zobacz

King's quest III: to heir is human

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: brak
Data premiery: 02 grudnia 1986
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ4, KQ5, KQ6, KQ7, KQ8

Trzecia część przygodowego cyklu King’s Quest, stworzonego przez Robertę Williams. Gra została wydana na pięciu dyskietkach 5.25 cala lub trzech dyskietkach 3.5 cala. W stosunku do poprzednich części cechowała ją nieco bardziej szczegółowa grafika, jednak obraz nadal był wyświetlany w bardzo niskiej rozdzielczości i za pomocą 16 kolorów. Brakowało oprawy muzycznej z prawdziwego zdarzenia, a sterowanie odbywało się za pomocą klawiatury i wpisywania komend.

Pierwszy bezpłatny remake King’s Quest III został wydany 19 czerwca 2006 przez studio Infamous Adventure. Jest to wersja rozszerzona o nowe cutscenki, postacie, fragmenty narracji i dialogów, zmodyfikowane lokacje i easter eggs. Ponadto wprowadzono w niej pełną mowę i zmodyfikowano system czarów.

23 lutego 2011 roku niezależne studio AGD Interactive opublikowało drugi bezpłatny remake gry, który ukazał się jako King’s Quest III: Redux. W nowej wersji usprawniono grafikę i zmieniono interfejs na point & click, wprowadzono kwestie mówione i kilka nowych utworów muzycznych. Ponadto pojawiło się kilka zmian w wątkach pobocznych i dialogach.

Podtytuł gry: To Heir is Human nawiązuje do cytatu z Aleksandra Pope’a: Mylić się jest rzeczą ludzką, wybaczać boską i odnosi się do sytuacji głównego bohatera gry, który jest kimś zupełnie innym, niż nam się na początku wydaje. Po raz pierwszy w cyklu King’s Quest gracz wciela się nie w postać sir Grahama, ale w młodzieńca o imieniu Gwydon. Gwydon jest sługą złego czarnoksiężnika i nie przebywa u niego dobrowolnie. Naszym zadaniem jest pomóc chłopcu uciec z niewoli i odkryć prawdę o nim i jego rodzinie.

Cechy gry:

  • w zależności od wersji – sterowanie za pomocą klawiatury z wpisywaniem komend lub myszą
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • obecność elementów zręcznościowych

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronach Sierra Help Pages:

King's quest IV: the perils of Rosella

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: brak
Data premiery: 30 stycznia 1988
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ5, KQ6, KQ7, KQ8

The Perils of Rosella to czwarta odsłona serii King’s Quest z kalifornijskiego studia Sierra. Gra zadebiutowała w 1988 roku na DOS-a w dwóch wersjach. Dla słabszych komputerów przeznaczona była wersja stworzona  na starszym silniku AGI z grafiką 160×200 wymagająca 256 KB pamięci RAM i bez wsparcia dla karty dźwiękowej, wydana na 6 dyskietkach 5,25 cala lub 3 dyskietkach 3.5 cala. Równolegle w sprzedaży pojawiła się ulepszona wersja na nowszym silniku SCI z grafiką 320×200, ale wymagających 512 KB RAM na 9 dyskietkach 5.25 cala lub 4 dyskietkach 3.5 cala. W 1989 roku gra ukazała się również na Apple II GS (3 dyskietki), a w 1990 wydano ją na  Apple II (8 dyskietek), Atari ST i Amigę (4 dyskietki).

W czwartej odsłonie serii po raz pierwszy wcielamy się w postać kobiety, księżniczki Roselli. Jej ojca, króla Grahama, zmogła tajemnicza choroba. Jedynym lekarstwem na nią jest pewien owoc z krainy zwanej Tamir. Rosella w magiczny sposób przenosi się do świata, w którym zmierzy się ze złą czarownicą i będzie musiała sprostać wielu wyzwaniom.

Cechy gry:

  • sterowanie bohaterką za pomocą klawiszy kierunkowych (wersja AGI) lub myszy (wersja SCI); wykonywanie czynności poprzez wpisywanie komend
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • obecność elementów zręcznościowych – bohaterka może zginąć
  • w wersji SCI około 40 minut muzyki Williama Goldsteina w formacie midi

Wymagania sprzętowe i wsparcie techniczne stronach Sierra Help Pages:

King's quest V: absence makes the heart go yonder

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group / Play It
Data premiery: 10 maja 1990
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ4, KQ6, KQ7, KQ8

Absence Makes the Heart Go Yonder! to piąta część cyklu King’s Quest, wydana w 1990 przez Sierrę. Grę charakteryzuje ładniejsza, w stosunku do poprzednich części, grafika uzyskana dzięki wprowadzeniu standardu VGA w wyższej rozdzielczości, choć na zamówienie można było również nabyć wersję gry na słabsze komputery. Twórcy wprowadzili również interfejs point & click. Gracz steruje poczynaniami króla Grahama za pomocą myszki i zestawu ikon typu patrz, rozmawiaj, użyj.

Rok po premierze powstała reedycja gry na płycie CD z mówionymi dialogami, w których głosu postaciom użyczyli sami pracownicy Sierry. W tej wersji gry pominięto również wcześniej stosowane zabezpieczenia przed kopiowaniem, które miały postać kodów umieszczonych w papierowej instrukcji do gry.

W polskiej wersji językowej gra ukazała się dopiero 2 lutego 2001 roku, gdy została dołączona na płycie CD do miesięcznika Komputer Świat Gry. Jest to reedycja wersji na DOS-a i Windows 3.

W King’s Quest V po raz trzeci wcielamy się w postać króla Grahama, władcy krainy Daventry. Tym razem Graham zmierzy się ze złym czarnoksiężnikiem Mordakiem, który zaczarował zamek i porwał jego rodzinę. Świadkiem zdarzeń był Cedryk – sowa czarodzieja Kryspina. Dzięki Cedrykowi Graham trafia do Serenii, gdzie zyskuje narzędzia do walki z Mordakiem.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • kolorowa grafika 256 kolorów
  • rozgrywka polegającą przede wszystkim na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • w grze możliwe jest utknięcie, jeśli czynności nie zostaną wykonane w kolejności przewidzianej w programie
  • możliwa śmierć bohatera
  • ścieżka dźwiękowa autorstwa Marka Seiberta i Kena Allena

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronie Sierra Helps Pages:

  • wersja DOS i Windows 3 – zobacz
  • uruchamianie w Windows 2000 i Windows XP – zobacz

King's quest VI: heir today, gone tomorrow

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 22 kwietnia 1992
Data premiery w Polsce: 1993
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz. Fanowską stronę gry – zobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ4, KQ5, KQ7, KQ8

Szósta odsłona serii King’s Quest, stworzona we współpracy Roberty Williams i Jane Jensen . Pierwsze wydanie gry pojawiło się na dyskietkach i było przeznaczone dla systemu MS-DOS. W 1993 roku wyszła wersja na CD-ROM dla Windows 3.0  i MS-DOS, w której nagrano głosy bohaterów. W roku 1994 przeniesiono grę  na platformy: Commodore Amiga i Apple Macintosh .

Do każdej wersji gry wykonano odmienne intro. Wprowadzenie w wersji dyskietkowej miało dwuwymiarową grafikę, którą w wydaniu na płycie CD poprawiono na trójwymiarową. Wersja CD została wydana wraz z Przewodnikiem  po ziemi Zielonych Wysp . Broszura była wyjątkowym zabezpieczeniem przed kopiowaniem, ponieważ znajdowała się w niej instrukcja do zagadki oraz kod potrzebny do przejścia labiryntu.

Fabuła King’s Quest VI koncentruje się wokół księcia Aleksandra. Młodzieniec obsesyjnie myśli  o pięknej księżniczce Cassimie, którą widział ostatni raz wiele lat temu. Nasz bohater wyrusza na spotkanie z ukochaną, ale jego plany krzyżuje sztorm, który rzuca go na jedną z plaż Wyspy Korony. Aleksander musi podjąć wędrówkę przez nieznane krainy, aby dotrzeć do Cassimy  i wyrwać ją z rąk wezyra.

Opis gry:

  • interfejs wskaż i kliknij oraz zestaw ikon, za których pomocą wydajemy polecenia
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • grafika 256 kolorów w standardzie VGA w niskiej rozdzielczości
  • rozgrywka polegającą na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • obecność elementów zręcznościowych
  • dwa różne zakończenia
  • ilustracja muzyczna – Chris Braymen

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronie Sierra Help Pages:

  • wersja DOS i Windows 3.0 – zobacz
  • uruchamianie w Windows 2000 i Windows XP – zobacz

King's quest VII: the princeless bride

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 09 sierpnia 1994
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ4, KQ5, KQ6KQ8

Siódma odsłona serii King’s Quest jako jedyna wydana tylko na CD. Ukazała się w 1994 roku w wersji DOS, Windows 3.1 i Macintosh, a rok później na Windowsa 95. W grze zastosowano nowy silnik graficzny, pozwalający na odtwarzanie animacji w wyższej rozdzielczości, w stylu znanym z filmów Disney’a. Tu po raz pierwszy pojawił się kursor, zmieniający kolor nad aktywnym przedmiotem, a zadania można wykonywać, klikając bezpośrednio ów przedmiot.

Gra opowiada o losach księżniczki Roselli, która znika, wpadając w magiczny wir. Jej matka, królowa Valanice, rzuca się córce na pomoc, w wyniku czego zostaje przeniesiona na pustynię gdzieś w nieznanej krainie. Sterując postacią królowej, musimy odnaleźć  księżniczkę i wyrwać ją z zaczarowanego kręgu, zaś kierując Rosellą, będziemy szukać ukochanego.

Opis gry

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, kolorowa grafika
  • fabuła podzielona na sześć rozdziałów; dwa zakończenia
  • sterowanie dwiema postaciami
  • wymagające zagadki, elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronach Sierra Help Pageszobacz. 

King's quest: mask of eternity

Producent: Sierra Studios
Wydawca: Sierra Entertainment Inc.
Polski wydawca: Optimus
Data premiery: 30 listopada 1998
Data premiery w Polsce: 1999
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantasy / akcja


Zasoby:    

Cykl King’s Quest na oficjalnej stronie Kena i Roberty Williamsów – zobacz. Zobacz także inne gry tego cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ4, KQ5, KQ6, KQ7

Przygodowa gra akcji na Windowsa, zamykająca cykl King’s Quest. Jako pierwsza część serii w całości zrealizowana w technice 3D i zdominowana przez elementy zręcznościowe. Dzięki temu gra stała się dynamiczniejsza od poprzedniczek, jednak twórcy zmniejszyli w niej liczbę zagadek na rzecz sekwencji walki ze stworami, zamieszkującymi przemierzane światy.

Akcja gry rozpoczyna się jak zwykle w sali tronowej zamku Daventry. Magiczne zwierciadło pokazuje zaskakujące sceny. Oto w odległym królestwie, Lucreto, dotąd opiekujący się Maską Wieczności, rozbija ów artefakt. Jego fragmenty rozrzuca po wszystkich krainach, a gdzie upadnie magiczny odłamek, ludzie kamienieją. Tak się dzieje również w Daventry. Jedynym, który nie ulega złemu czarowi, jest  Connor Ly Mann, skromny mieszkaniec wioski położonej w pobliżu zamku. Gracz wraz z nim wędruje w poszukiwaniu fragmentów maski, którą musi złożyć w całość, by przywrócić dawny porządek.

Opis gry

  • sterowanie bohaterem klawiszami kierunkowymi; interfejs łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy trzeciej osoby z możliwością przełączenia na pierwszoosobowy (TPP/ FPP)
  • trójwymiarowa grafika z ładną animacją postaci
  • wymagające zagadki; przewaga elementów zręcznościowych i walki
  • trzy poziomy trudności: łatwy, średni i trudny

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronach Sierra Help Pageszobacz. 

King's quest: quest for the crown

Producent: Sierra On-Line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: brak
Data premiery: 23 kwietnia 1984
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:       

Spolszczenie / Strona oficjalna / Szczegółowe informacje o grze / Inne gry cyklu: KQ2, KQ3, KQ4, KQ5, KQ6, KQ7, KQ8

Quest for the Crown to pierwsza część cyklu gier przygodowych, opatrzonych wspólnym tytułem King’s Quest i zaprojektowanych przez Robertę Williams. Gra została wyprodukowana na zamówienie firmy IBM w celu promocji ich najnowszego komputera PCjr. Na jej potrzeby został stworzony interfejs Adventure Game Interpreter, wykorzystywany później przez Sierrę w wielu innych tytułach. Gra zadebiutowała  w 1984 roku na wspomniany wyżej komputer PC junior oraz Apple II. W następnych latach pojawiły się wersje na Atari ST (1986), Apple II gs, Amigę, DOS-a i Macintosha (1987) oraz SEGA Master System (1989). Gra mieściła się na dwóch dyskietkach 5.25 cala lub jednej dyskietce 3.5 cala. W 1990 roku Sierra  odkurzyła grę. Remake wykorzystywał silnik SCI, grafikę EGA 16 kolorów oraz wprowadzał obsługę karty dźwiękowej i myszy.

W 2001 roku grupa AGD Interactive Studios wydała nieoficjalny remake pierwszej części King’s Quest. Poprawiono w nim grafikę na 256 kolorów. Dodano również nagrane głosy postaci. Tę wersję gry można pobrać bezpłatnie ze strony AGD Interactive Studioszobacz.

Królestwo Daventry, rządzone przez mądrego monarchę Edwarda, ma poważne kłopoty. Zostały skradzione trzy cenne przedmioty: magiczne zwierciadło, skrzynia z niewyczerpanym zapasem złota i tarcza, której nie można pokonać żadną bronią. Król wysyła swojego najdzielniejszego rycerza, sir Grahama, aby je odzyskał. Jeśli mu się powiedzie, zostanie następcą tronu.

Cechy gry:

  • w zależności od wersji – sterowanie za pomocą klawiatury z wpisywaniem komend lub myszką
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • baśniowa fabuła z nawiązaniami do znanych opowieści
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia i używaniu przedmiotów
  • obecność elementów zręcznościowych
  • bohater może zginać

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna na stronach Sierra Help Pages:

  • dla wersji z 1984 (AGI) – zobacz
  • dla wersji z 1990 (SCI) – zobacz

Grę w wydaniu King’s Quest: Collectionzobacz.

Quest for the Crown w przeglądarce internetowej – zagraj.

King's quest: the complete collection

Producent: The Odd Gentlemen
Wydawca: Sierra
Polski wydawca: brak
Data premiery: 28 lipca 2015
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantasy / komedia


Zasoby:    

Zobacz także inne gry cyklu: KQ1, KQ2, KQ3, KQ4, KQ5, KQ6, KQ7, KQ8

Dziewiąta odsłona zapoczątkowanej w 1984 roku serii King’s Quest, wyprodukowana przez kalifornijskie studio The Odd Gentlemen. Gra zadebiutowała pierwszym odcinkiem w wersji cyfrowej po angielsku, francusku i niemiecku na kilka platform jednocześnie: 28 lipca na PC (Steam), PS3, PS4, a dzień później na Xbox 360 i Xbox One.

King’s Quest: The Complete Collection to produkcja epizodyczna – całość składa się z pięciu rozdziałów i epilogu, które mają ukazać się do końca 2016 roku. W rozdziale pierwszym (A Knight to Remember) gracz prowadzi postać młodego Grahama, którego król Edward z Daventry wysyła z misją odnalezienia magicznego zwierciadła, a w  drugiej przygodzie pomaga bohaterowi wygrać nietypowy turniej rycerski. Opowieści te są częścią wspomnień snutych przez starego króla Grahama, a jego słuchaczką jest wnuczka Gwendolyn.

Cechy gry:

  • sterowanie – klawiatura i mysz / joystick
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • trójwymiarowa grafika na silniku Unreal Engine 3
  • badanie otoczenia i rozwiązywanie zagadek, elementy zręcznościowe
  • bohater może zginąć – system automatycznego zapisu rozgrywki przed niebezpiecznymi momentami

Minimalne wymagania sprzętowe (PC):

  • Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8
  • procesor Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz lub AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4 GHz
  • 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB (GeForce 8800 GT lub Radeon HD 4770)
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9.0c
    DirectX 9.0c
  • 13 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Kingdom O' Magic

Producent: SCi Games Ltd.
Wydawca: SCi Games Ltd.
Polski wydawca: Digital Multimedia Group
Data premiery: 1996
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: fantasy / komedia


Zasoby:    

Przygodówka wykorzystująca elementy gier RPG z brytyjskiego studia Sales Curve Interactive. Gra zadebiutowała w wersji płytowej na DOS-a.

Akcja gry toczy się w Kingdom o’Magic, dziwacznym królestwie parodiującym świat fantasy.

Gracz ma do wykonania trzy misje polegające na uratowaniu smoka, zrekrutowaniu grupy śmiałków do obrony miasta przed inwazją oraz odnalezieniu starożytnego artefaktu, dzięki któremu ocali królestwo przed złym magiem. Zadania wykonuje, wcielając się w postać zielonego stwora o imieniu Thidney lub w postać Shah-Ron, skąpo odzianej dziewczyny z planety Comely.

Bohaterowie są wyposażeni w inne umiejętności, więc mimo że poruszają się po tych samych lokacjach, działają inaczej. Natykają się na postacie niezależne, z którymi mogą rozmawiać, wykonywać dla nich misje poboczne lub z nimi walczyć. Sekwencje walki nie wymagają od gracza specjalnego wysiłku.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • nieliniowa rozgrywka obfitująca w żarty słowne i sytuacyjne

Problemy sprzętowe:

  • uruchomienie gry wymaga emulatora

Kitrinos: inside the cube

Producent: Simon Says: Play! / Yazorius
Wydawca: Simon Says: Play!
Polski wydawca: brak
Data premiery: 19 czerwca 2018
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / logiczna


Zasoby:  

Darmowa przygodówka logiczna od Simona Mesnarda, będąca prequelem serii Black Cube (ASA: A Space Adventure, Catyph, Myha). Gra powstała podczas Adventure Jam 2018, a później została udoskonalona do obecnej wersji. Zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa.

Akcja gry toczy się w roku 1961, a jej bohaterem jest profesor Dimarx, archeolog, który bada zakazany kontynent Meridia na planecie Terra. Wśród czarnych skał wskazujących na dawną aktywność wulkaniczną znajduje ruiny, a w nich wykute w skale schody prowadzące w głąb ziemi. Dimarx jest tak podniecony swoim odkryciem, że nie zachowując żadnych środków ostrożności, zagłębia się w nieznaną czeluść i znajduje pierwszą Czarną Kostkę. Jego umysł zostaje wchłonięty przez ten dziwny artefakt, a nasz naukowiec musi wysilić swoją inteligencję, by godnie reprezentować ludzkość.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła opowiedziana w dzienniku i kilku animowanych przerywnikach filmowych
  • grafika 1080p na silniku Clickteam Fusion
  • plansze z widokiem panoramicznym
  • wymagające łamigłówki
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa Yazoriusa
  • 1-2 godziny rozgrywki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows XP/ 7/ 8/ 10
  • Procesor: Pentium i3
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta graficzna: zgodna z DirectX 9
  • Karta dźwiękowa: standardowa
  • DirectX: Wersja 9.0
  • Miejsce na dysku: 600 MB dostępnej przestrzeni

Klątwa

Producent: L.K. Avalon
Wydawca: L.K. Avalon
Polski wydawca: L.K. Avalon
Data premiery: 1992
Data premiery w Polsce: 1992
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietka
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:   

Klątwa jest grą autorstwa Danuty i Rolanda Pantołów z rzeszowskiego Laboratorium Komputerowego Avalon. Została wydana w 1992 na Atari 8-bit, a rok później na Commodore 64.

Siedem lat szukałeś źródła nieszczęścia, które gnębi twój kraj. Wreszcie nadszedł czas, by spełnić to, czego nie udało się dokonać nikomu wcześniej: masz szansę zdjęcia klątwy rzuconej przez władcę ciemności na twą nieszczęsną krainę. Wielu próbowało tego przed tobą – wydawało się nawet, że klątwa straciła swą moc. Niestety, stale odradzała się z nową siłą. To z jej powodu twoi rodacy przestali dbać o dobro kraju i zajęli się rozbojami i napaściami na ziemie sąsiadów. Teraz stoisz przed siedzibą maga, nie zmienioną od wieków. Nie wahaj się ani przez chwilę – znajdź czarnoksiężnika, pokonaj go i zdejmij klątwę. (źródło: informacja wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie joystickiem (w emulatorze klawiaturą); wskaż kursorem i wybierz czynność do wykonania
  • widok z perspektywy trzeciej (Atari) lub pierwszej (Comodore 64) osoby
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, zbieraniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek; używanie czarów

Grę można uruchomić w odpowiednim emulatorze, na przykład Atari800Win Plus lub CSS64.

Kleopatra: droga do tronu

Producent: Kheops Studio
Wydawca: Nobilis Group
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 15 czerwca 2007
Data premiery w Polsce: 04 września 2009
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: historyczna / logiczna


Zasoby:        

Przygodówka, znana jako Cleopatra: Riddle of the Tomb, powstała we francuskim Kheops Studio, odpowiedzialnym między innymi za Safecrackera i Sekrety Leonarda da Vinci. Zadebiutowała na Windowsa, a prawie dwa lata po premierze pojawiła się jej wersja na Macintosha.

Aleksandria, rok 48 p.n.e. Kraj jest rozdarty rujnującą wojną domową pomiędzy poplecznikami królowej Kleopatry a zwolennikami jej brata i męża, Ptolemeusza. W trakcie tych wydarzeń wcielasz się w rolę Thomasa, młodego adepta astronomii, zakochanego w córce swojego mistrza. Pewnego dnia doznajesz szoku, kiedy dowiadujesz, że zarówno mistrz, jak i jego córka zostali porwani. Podążając ich śladami, odkrywasz, że sprawcami porwania są stronnicy Ptolemeusza, którzy poprzez podjęcie tak drastycznych środków postanowili przeszkodzić Twojemu mistrzowi w przygotowaniu przepowiedni dla Kleopatry. Podejmujesz się zadania dotarcia do ukrytych tabliczek z proroctwem, w zamian za które królowa obiecała pomóc Ci w odzyskaniu porwanych. Prowadząc prywatne śledztwo, odwiedzasz historyczne lokacje, takie jak Biblioteka Aleksandryjska czy latarnia morska na Faros. Czy uda Ci się uratować swojego mistrza i ukochaną i wspólnie odczytać układ gwiazd? Bez przepowiedni kraj zostanie utracony. Los Egiptu i jego królowej jest w Twoich rękach! (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby  (FPP)
  • trójwymiarowa grafika ze szczegółowo oddanymi lokacjami
  • fabuła nawiązująca do historycznych postaci i miejsc
  • zagadki odwołujące się do kultury i nauki Starożytnego Egiptu
  • kilkustopniowy system podpowiedzi

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / 2000 /  XP / Vista
  • procesor 800 Mhz z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB i karta dźwiękowa kompatybilne z DirectX 9
  • napęd DVD-ROM 16x, mysz, klawiatura
  • 1,9 GB wolnego miejsca na dysku
  • gra nie działa pod Windows 7