Kairo

Producent: Loked Door Puzzle - Richard Perrin
Wydawca: Loked Door Puzzle - Richard Perrin
Polski wydawca: brak
Data premiery: 21 października 2012
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:  

Zobacz także: The Witness

Mystopodobna przygodówka z brytyjskiego studia Locked Door Puzzle założonego przez Richarda Perrina (The White Chamber). Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na systemy: Windows, MAC, Linux. Rok później wydana również na Androida, iPada, iPhone.

Kairo to gra nieprzeciętna, przygodówka wypełniona zagadkami logicznymi w abstrakcyjnych lokacjach.

Twoim zadaniem jest rozwiązywanie łamigłówek: musisz naprawiać pradawne maszynerie, aby obudzić do życia zapomniany świat, w którym się znalazłeś. Krok po kroku będziesz zdobywać informacje, które doprowadzą cię do celu, a jeśli utkniesz w jakiejś lokacji, zawsze możesz liczyć na podpowiedź. (źródło: steam.com / cdp.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie klawiaturą (częściowe wsparcie dla kontrolerów gier) możliwość użycia Oculus Rift
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • trójwymiarowa grafika na silniku Unity
  • mystopodobna rozgrywka bez tradycyjnego dialogu i innych tekstów, polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu łamigłówek
  • klimatyczna ścieżka dźwiękowa Bartosza Szturgiewicza

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Mac OSX 10.6 / Ubuntu 10.10
  • procesor 2GHz Dual Core z 2 GB RAM
  • karta graficzna 256 MB Shader Model 3.0
  • 1 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Kajko i Kokosz w krainie Borostworów

Producent: Seven Stars Multimedia
Wydawca: Seven Stars Multimedia
Polski wydawca: Seven Stars Multimedia
Data premiery: 1994
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: pełna
Nośnik: dyskietki lub 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / familijna


Zasoby:       

Kajko i Kokosz to przygodówka z gdańskiej firmy Seven Stars Multimedia. Została zainspirowana komiksami Janusza Christy i stworzona przy jego współudziale. Zapoczątkowała również cały cykl przygód Kajka i Kokosza, na który składają się takie tytuły jak: Szkoła latania (2005), Cudowny lek (2006), Mirmiłowo Wielkie (2011), Twierdza czarnoksiężnika (2011).

Gra zadebiutowała w wersji dyskietkowej na Amigę (w grudniu 1994 na trzech dyskietkach) i DOS-a ( w październiku 1995 na dwóch dyskietkach). Kilka lat później twórcy wrócili do pracy nad Kajkiem i Kokoszem. W latach 1996-1997 dokonano konwersji gry na Windowsa i wydano ją na płycie CD, na której zamieszczono również wersję cyfrową odpowiedniego odcinka komiksu (J. Christa, W krainie borostworów, 1987). Ta wersja gry została też wydana 15 czerwca 1998 pod tytułem Kajko i Kokosz w Krainie Borostworów. Grę wielokrotnie wznawiano z czasopismami: CD-Action 04 / 1998, Mama, Tata, Komputer i Ja nr 16, Max Game Megapack 2 / 2005, a także w serii Kolekcja Play. Oprócz polskiego wydania, gra pojawiła się również po czesku jako Příhody z Galské země, czyli historie z galijskiej ziemi.

Kajko i Kokosz w Krainie Borostworów przedstawia historię dwóch przyjaciół – Kajka i Kokosza, którzy ratują swoją wioskę, Mirmiłowo, przed zakusami złowieszczego Hegemona oraz jego  Zbójcerzy. Hegemon  stale snuje plany zdobycia gródka i tym razem zatruwa studnię, sprowadzając na Mirmiłowo straszliwą suszę.  Kajko i Kokosz zamierzają poprosić o pomoc Panią Przyrodę. Droga do niej wiedzie przez Krainę Borostworów, gdzie na bohaterów czekają liczne wyzwania.

Rozgrywka jest liniowa i zdarzają się w niej sytuacje bez wyjścia, gdy nieprawidłowe wykonanie czynności uniemożliwia przejście do następnego etapu gry.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • walory edukacyjne – tematyka proekologiczna
  • dwuwymiarowa, komiksowa grafika
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • ilustracja muzyczna autorstwa Piotra Bendyka
Minimalne wymagania sprzętowe:
  • wersja dyskietkowa MS-DOS – procesor 286, karta graficzna VGA, karta muzyczna SB  lub GUS, mysz, 7 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  • wersja CD – DOS / Windows 95, PC 486 66 MHz, 8 MB pamięci RAM, karta dźwiękowa, CD-ROM 2x, 14 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Kajko i Kokosz: twierdza czarnoksiężnika

Producent: Wydawnictwo Dagiel
Wydawca: Egmont Polska
Polski wydawca: Cenega
Data premiery: 02 grudnia 2011
Data premiery w Polsce: 02 grudnia 2011
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / familijna


Zasoby:       

Ostatnia odsłona cyklu, zapoczątkowanego grą Kajko i Kokosz w Krainie Borostworów. Wyprodukowana w polskim Wydawnictwie Dagiel, oferującym również darmowe programy edukacyjne.

Dni w Mirmiłowie nie różnią się zbytnio od siebie. Czasem komuś zerwie się krowa z łańcucha, czasem wpadną Zbójcerze z niezapowiedzianą wizytą, jednak przez większość dnia woje księcia Mirmiła snują głównie plany zdobycia dodatkowej porcji obiadu. Przynajmniej jeden z wojów – Kokosz, bo jego druh Kajko próbuje znaleźć jakieś użyteczne zajęcia godne rycerskiego pasa. Sielskie –  i nie bójmy się użyć tego słowa – nudnawe życie grodzian przerywa wizyta kupców z zachodu. Mieszkańcy Mirmiłowa (szczególnie ta piękniejsza część) z radością witają przybyszów. Nikt nawet nie podejrzewa, że najnowsze kolekcje sukien i chust, kolorowe pantofelki dla dam i wytrzymałe papcie dla panów będą wkrótce najmniej pamiętanym epizodem wizyty. Wszystko za sprawą ambitnego kupca Hodona i jego talentu do wyolbrzymiania ambicji odwiedzanych gospodarzy.  Urzeczony przechwałkami Hodona Mirmił powierza mu stanowisko głównego doradcy. Drewniana palisada, usypane z ziemi wały nie licują z powagą urzędu kasztelana, za namową Hodona Mirmił ogłasza podatek pod budowę zamku. Kajka i Kokosza czekają wielkie i niezbyt miłe zmiany. (źródło: www.dagiel.pl)

Kajko i Kokosz: Twierdza czarnoksiężnika to tradycyjna gra przygodowa typu point & click, stylem nawiązująca do klasyki gatunku, przedstawiająca nowe przygody dwójki polskich bohaterów komiksowych – Kajka i Kokosza. Każda z ponad 40 lokacji gry jest pieczołowicie malowana, by jak najlepiej oddać niezwykły charakter i styl komiksów. Potęguje to charakterystyczny dla komiksów Janusza Christy humor, który rozbawi zarówno dzieci, jak i rodziców. Do Mirmiłowa przybywają kupcy z zachodu, a pomiędzy nimi podstępny Hodon. Aby poznać jego tajemnice, jako Kajko i Kokosz gracze przemierzą dopracowany graficznie i wierny komiksowemu oryginałowi świat oraz sprawdzą się w wielu mini-grach. (źródło: www.cenega.pl)

Główne cechy:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • zabawna fabuła
  • 15 logicznych i zręcznościowych mini-gier
  • 40 plansz do zbadania

Wymagania sprzętowe:

  • Windows  XP / Vista / Win 7
  • procesor 2.0 GHz lub lepszy z 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB  lub lepsza
  • karta muzyczna kompatybilna z DirectX 9.0c
  • DVD-ROM x4, 1.5 GB HDD

Kapitan Morgane i legenda Złotego Żółwia

Producent: Wizarbox
Wydawca: Reef Entertainment
Polski wydawca: Cenega Poland
Data premiery: 30 marca 2012
Data premiery w Polsce: 28 czerwca 2012
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:       

Gra, znana też jako Captain Morgane and the Golden Turtle, nawiązuje do wydanej w 2008 roku So Blonde: Blondynka w opałach, jednak znajomość perypetii Sunny Blonde nie jest konieczna dla zrozumienia fabuły nowszego produktu. Gra została wydana na PC, PlayStation 3, Wii, Nintendo DS. W Polsce pojawiła się tylko wersja na komputery osobiste w dystrybucji cyfrowej za pośrednictwem usługi Muve Digital.

Akcja rozgrywa się w siedemnastym wieku na Karaibach. Gracz wciela się w postać Morgane Castillo, którą wraz z rodzicami mieszka na wyspie Bounty. Morgane ma osiem lat i marzy, by zostać piratem, podobnie jak jej ojciec Alessandro. Jej marzenia spełnią się w dramatycznych okolicznościach. Wówczas najpierw pomożemy jej osiągnąć rangę kapitana pirackiego statku, a następnie, wiele lat później, wraz z nią będziemy uczestniczyć w poszukiwaniach legendarnego skarbu Złotego Żółwia.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła stworzona przez przez Steve’a Ince’a – wielokrotnie nagradzanego twórcy i scenarzysty gier
  • rozległy świat gry, zajmujący obszar 5 wysp; 40 interaktywnych postaci w ponad 50 lokacjach
  • rozgrywka polegająca na rozmowach z postaciami, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych
  • 6 mini-gier (klawiatura), które można pominąć
  • kolorowa, kreskówkowa grafika: dwuwymiarowe, ręcznie rysowane lokacje i trójwymiarowe postaci bohaterów
  • wsparcie dla grafiki full HD 1080p

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / Win 7
  • procesor Pentium IV 2 Ghz z 512 MB pamięci RAM (1 GB dla Vista/7)
  • karta grafiki 128 MB (GeForce 5700 lub lepsza)
  • 3 GB wolnego miejsca na dysku

Kaptain Brawe: a Brawe new world

Producent: Cateia Games
Wydawca: Cateia Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 01 listopada 2010
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / komedia


Zasoby:     

Kaptain Brawe: A Brawe New World to epizodyczna gra przygodowa wykonana przez studio Cateia Games, mające na koncie m.in. The Legend of Crystal Valley oraz Hotel.

Czeka cię międzygwiezdna podróż w alternatywnym, XIX-wiecznym świecie, gdzie w przestrzeń czają się piraci, terroryzując całą galaktykę. Kaptain Brawe, kosmiczny policjant, ma za zadanie pilnować porządku, wykrywać spiski i nie dopuszczać do chaosu. Gdy wyrusza na swój patrol odbiera sygnał S.O.S. Zadaniem kapitana Brawe jest odbicie dwóch porwanych obcych naukowców. W trakcie gry przyjdzie ci sterować różnymi postaciami, którymi musisz wykonać szereg zadań. Zwiedzisz klika planet oraz kilkadziesiąt lokacji rozsianych na tych planetach.  Wśród miejsc, jakie musi zbadać główny bohater razem z kompanami, są m.in. hotel „Jama”, wiejski młyn, mroczna jaskinia, cmentarz, góry, a także bazy i statki kosmiczne. We wszystkich tych miejscach czeka cię szereg zagadek. Spotkasz wiele postaci: od kosmicznych piratów po przedstawicieli intergalaktycznego rządu czy też tajnych agentów. Dialogi w grze niosą sporą dawkę humoru, a rozmowa z napotkanymi postaciami odsłania fragmenty nie mniej zabawnej intrygi. Gra podzielona jest na dwa epizody.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • zabawna fabuła, nawiązująca do gier z serii Monkey Island
  • ręcznie rysowana, kreskówkowa, kolorowa grafika 2,5D
  • cztery planety do zwiedzania, a w nich kilkadziesiąt lokacji
  • rozgrywka polegająca na eksploracji, gromadzeniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek z nimi związanych oraz rozmowach z bohaterami
  • dwa stopnie trudności – tryb casual udostępnia podpowiedzi oraz decyduje za gracza o akcji, jaką powinien wykonać na danym przedmiocie

Wymagania sprzętowe:

  • Pentium IV 1 GHz,
  • 256 MB RAM,
  • karta grafiki 32 MB,
  • 350 MB HDD,
  • Windows XP/Vista/7

Karaski: what goes up...

Producent: Unbound Creations LLC
Wydawca: Plug In Digital
Polski wydawca: brak
Data premiery: 02 marca 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak danych
Rodzaj gry: steampunk / detektywistyczna / akcja


Zasoby:  

Przygodowa gra akcji ze studia Unbound Creations z Los Angeles. Zadebiutowała po angielsku w dystrybucji cyfrowej (między innymi Steam). Przygotowana na Windowsa.

Akcja gry toczy się na pokładzie pierwszego zbudowanego przez Glorious Commonwealth sterowca o nazwie Karaski. To jego dziewiczy rejs, a już coś idzie nie tak. Dochodzi do sabotażu, a sprawca kryje się wśród obecnych na pokładzie. Gracz wciela się w jednego z podejrzanych i prowadzi śledztwo w tej sprawie.

Cechy gry:

  • interfejs łączy użycie klawiatury (ruch) i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • grafika na silniku Unity 3D
  • nieliniowa eksploracja, wiele zakończeń
  • eksploracja, dialogi, rzadkie używanie przedmiotów
  • elementy akcji, na przykład unikanie strażników

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7
  • procesor Intel Duo 2Ghz+ i 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna zgodna z DirectX 9
  • DirectX 9.0c
  • 750 MB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Karma: incarnation 1

Producent: AuraLab
Wydawca: Other Kind Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 19 października 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: interfejs
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:    

Psychodeliczna, pozbawiona słów przygodówka z moskiewskiego studia AuraLab. Zadebiutowała w wersji cyfrowej między innymi na Steamie (Windows, Mac OS X). Od 24 maja 2017 dostępna na Androida.

Oryginalna gra przygodowa opowiadająca o miłości dwóch pięknych dusz. Ukochana bohatera zostaje porwana przez złe duchy. Jedynym sposobem jej odzyskania jest przybranie postaci smoka i walka ze złem. Jednakowoż coś idzie nie tak. Dusza Pipa, bo tak ma na imię bohater, wciela się w czerwia. Pip będzie musiał pokonać wiele trudności i rozwiązać rozgrzewające mózg łamigłówki, by wreszcie uratować swoją miłość. Wybierając pomiędzy dobrem a złem, pozna prawa Karmy, które dynamicznie kreują fabułę gry.

  • Badaj surrealistyczny świat wraz z Pipem.
  • Wykorzystaj Astralny Wzork – umiejętność zaglądania do świata duchów, gdzie znajdują się aluzje ułatwiające rozwiązanie zagadek.
  • Poznaj zasady Karmy poprzez własne wybory i działania. Każde złe posunięcie psuje karmę Pipa i zmienia jego wygląd zewnętrzny. Dobre uczynki oczyszczają karmę. Spotykane postaci rozmaicie reagują na karmę Pipa, otwierając alternatywne gałęzie fabuły.
  • Delektuj się ręcznie rysowanymi i animowanymi interakcjami Pipa z jego dziwnym otoczeniem. Cały świat gry zawiera unikatowe animacje dla każdej interakcji.
  • Ciesz się magiczną, zdobywającą nagrody muzyką i dźwiękami zespołu Zmeiraduga. (źródło: info producenta)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 / 8 / Vista / XP SP3
  • procesor Intel Core 2 Duo z 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna Intel GMA 3000
  • 2 GB HDD

Kathy Rain

Producent: Clifftop Games
Wydawca: Raw Fury
Polski wydawca: brak
Data premiery: 05 maja 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:       

Przygodówka w starym stylu z jednoosobowego studia Szweda Joela Staaf Hästö. Gra zadebiutowała w wersji cyfrowej, między innymi na GOG-u i Steamie. Wydana na Windowsa i Mac OS X.

Akcja gry toczy się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku w małym miasteczku Conwell Springs, do którego po śmierci dziadka przybywa Kathy Rain. Dziewczyna – uzbrojona jedynie w motocykl, paczkę papierosów, paralizator i notatnik – zamierza zbadać historię Josepha Raina  i odkryć tajemnicę pewnej nocy, która przed laty zmieniła go we wrak człowieka i przykuła do wózka inwalidzkiego.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika w rozdzielczości 320 x 240 pikseli
  • ponad 40 ręcznie rysowanych lokacji
  • klasyczne zagadki
  • pełny angielski dubbing
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP i następne
  • procesor 300 MHz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 320 x 240 32 bit
  • DirectX 9.0
  • 1 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Kaverna mortal

Producent: Cristiano Simao dos Santos
Wydawca: Intelecto Metal
Polski wydawca: brak
Data premiery: 16 stycznia 2017
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:  

Windowsowa przygodówka point&click, którą zaprojektował i wykonał Brazylijczyk Cristiano Simão dos Santos.

Akcja Kaverna Mortal rozgrywa się w średniowiecznym mieście Vangof. Główny bohater, dziedzic tych ziem, musi z nich przepędzić orków, którzy tu się osiedlili. Żeby tego dokonać, trafi do tytułowej jaskini, gdzie zmierzy się z przeciwnikiem. Gra jest pozbawiona elementów walki, jednak w razie złego wyboru bohater zginie, musi więc unikać pułapek i rozwiązywać zagadki.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby
  • prosta, geometryczna grafika bez artystycznego zacięcia
  • możliwa śmierć bohatera
  • zapis automatyczny

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows XP / 7 / 8 / 10
  • Minimalna rozdzielczość: 1280×800
  • RAM: 128 MB
  • Miejsce na dysku twardym: 50 MB

Keepsake

Producent: Wicked Studios
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: Play
Data premiery: 17 listopada 2005
Data premiery w Polsce: 25 września 2006
Polska wersja: napisy
Nośnik: 3 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantasy / logiczna


Zasoby:          

Pierwsza przygodówka z kanadyjskiego Wicked Studios, wydana na Windowsa.

Jej akcja rozgrywa się w Akademii Magii w Smoczej Dolinie, dokąd zmierza młoda Lydia – alter ego gracza. Dziewczyna ma rozpocząć tu naukę wraz z setkami innych uczniów. Ma również nadzieję na spotkanie z przyjaciółką z dzieciństwa. Niestety, na miejscu okazuje się, że szkoła jest pusta – prawie wszyscy zniknęli. Lydia musi wyjaśnić tę tajemnicę.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozległe, szczegółowo zaprojektowane lokacje z dynamicznym oświetleniem i cieniowaniem
  • rozgrywka polegająca na eksploracji i rozwiązywaniu łamigłówek logicznych
  • wbudowany system podpowiedzi z możliwością automatycznego rozwiązania zagadki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows ME / 2000 / XP z DirectX 9.0c
  • procesor 750 Mhz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 9

Reedycje (wersje DVD):

  • Gamer DVD 4 / 2009, Play
  • seria Gra za Grę, 1 września 2010, Play

Kelvin and the infamous machine

Producent: Blyts
Wydawca: Blyts
Polski wydawca: brak
Data premiery: 08 marca 2016 (early access)
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / komedia


Zasoby:  

Przygodówka z argentyńskiego studia Blyts. Zadebiutowała w formie wczesnego dostępu 8 marca 2016 w angielskiej wersji językowej na Steamie. Oficjalna premiera miała miejsce 21 lipca 2016. Przygotowana na Windowsa, Mac OS X i Linuksa.

Doktor Edwin Lupin jest wybitnym, choć nieco zdziwaczałym fizykiem i autorem niezwykłego wynalazku – machiny do przenoszenia się w czasie. Niestety, jego dzieło wygląda niepoważnie – do złudzenia przypomina prysznic – i z tego względu zostaje wyśmiane przez środowisko naukowe. Rozgoryczony doktor Lupin postanawia się zemścić. Przenosi się w przeszłość, by przeszkodzić kilku geniuszom w ukończeniu ich prac i przypisać je sobie. Teraz do akcji wkracza Kelvin – asystent niedocenionego naukowca i alter ego gracza. Jego zadaniem jest powstrzymanie Lupina.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • ręcznie rysowane, dwuwymiarowe plansze
  • 56 animowanych postaci
  • ponad 1000 linii dialogowych
  • zwariowane zagadki
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa – Kevin MacLeod

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7
  • procesor 1.7 GHz Dual Core z @ GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 260, ATI Radeon 4870 HD lub odpowiednik z 512 MB VRAM
  • 500 MB dostępnej przestrzeni na dysku twardym
  • zainstalowane oprogramowanie OpenGL

Kentucky Route Zero

Producent: Cardboard Computer
Wydawca: Cardboard Computer
Polski wydawca: brak
Data premiery: 07 stycznia 2013
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:    

Epizodyczna przygodówka autorstwa dwóch Amerykanów – Jake’a Elliota i Tamasa Kemenczy ze studia Cardboard Computer. Jej pierwszy rozdział pojawił się na początku 2013 roku, jednak jak dotąd gra nie została ukończona. Przygotowana na Windowsa, Macintosha i Linuksa.

W grze wcielamy się w postać Conwaya, kierowcy ciężarówki należącej do firmy skupującej antyki. Podczas podróży Conway gubi się na rozdrożach Kentucky. Zatrzymuje się przy starej stacji benzynowej Equus Oils, by zapytać o drogę i dowiaduje się o istnieniu tajemniczej, podziemnej autostrady, zwanej Route Zero. Podążając nią, odkryje sekrety tego starego szlaku.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika, inspirowana teatralną scenografią
  • rozgrywka nastawiona na opowiadanie zdarzeń, brak inwentarza, proste zagadki
  • brak mówionych dialogów – wyłącznie napisy
  • nastrojowa oprawa dźwiękowa; muzyka skomponowana przez Bena Babbitta z wykorzystaniem motywów ze starych pieśni religijnych i muzyki bluegrass

Minimalne wymagania sprzętowe (PC):

  • Windows XP / Windows 7
  • procesor 1 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna zgodna z DirectX 9.0c
  • 250 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Keys of a gamespace: an expressive game

Producent: expressivegame.com
Wydawca: expressivegame.com
Polski wydawca: brak
Data premiery: 20 lutego 2013
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: psychologiczna


Zasoby:    

Krótka, windowsowa gra, zrealizowana według projektu Francuza Sébastiena Genvo. Zgodnie z założeniami twórców gracz bada w niej życie bohatera  w poszukiwaniu źródła jego problemów społecznych i psychicznych. Keys of a Gamespace jest udostępniany do pobrania bezpłatnie – zobacz oficjalną stronę gry. Ze względu na problematykę przeznaczony dla dojrzałego odbiorcy.

Głównym bohaterem i alter ego gracza jest około trzydziestoletni mężczyzna. Sébastien, bo tak ma na imię, z miłości założył rodzinę, jednak ani on, ani jego żona nie są w niej szczęśliwi. Małżonkowie oddalają się od siebie, a przyczyną jest kwestia dziecka. Żona Sébastiena pragnie potomstwa – mężczyzna nie potrafi się na nie zdecydować. By dociec przyczyn tej niechęci, bohater cofa się do czasów dzieciństwa i młodości. Uświadomienie sobie, na czym polega problem, pomaga mu podjąć właściwą decyzję.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika na silniku  Adventure Game Studio
  • ręcznie rysowane, stylizowane plansze
  • krótka rozgrywka nastawiona na prezentację problemu
  • proste i nieliczne zagadki
  • ilustracja muzyczna – David Dupuy

Wymagania sprzętowe – system Windows

Kholat

Producent: IMGN.PRO
Wydawca: IMGN.PRO
Polski wydawca: IMGN.PRO / cdp.pl
Data premiery: 09 czerwca 2015
Data premiery w Polsce: 10 czerwca 2015
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / exploration story-driven


Zasoby:       

Wideorecenzja

Survival horror ze studia IMGN.PRO z Bielska-Białej. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej (także polskiej) na Steamie. Dzień później sprzedaż gry ruszyła w Polsce (wersja cyfrowa i pudełkowa). Przygotowana na platformy Windows i Mac OX S. Na konsolę PlayStation 4 zadebiutowała 8 marca 2016.

Fabuła gry jest inspirowana historycznymi zdarzeniami, które miały miejsce na Uralu zimą 1959 roku, kiedy to tragicznie zakończyła się wyprawa narciarska, kierowana przez Igora Diatłowa. Na zboczu Martwej Góry (Kholat Syakhl) śmierć poniosło wówczas ośmioro studentów i absolwentów Uralskiego Instytutu Politechnicznego oraz ich przewodnik. Ich ciała odnaleziono i zbadano – umarli z wychłodzenia i wskutek obrażeń wewnętrznych – nigdy jednak nie ustalono okoliczności samego wypadku. Wywołało to lawinę spekulacji dotyczących owego zdarzenia, a próby jego wyjaśnienia trwają do dziś. (źródło: Wikipedia)

Kholat to gra eksploracyjna z elementami horroru. Główny celem jest znalezienie właściwej drogi i skompletowanie notatek głównych i dodatkowych. Po odnalezieniu każdego dokumentu narrator zapoznaje nas z fragmentem historii. Do odnalezienia są zapiski z pamiętnika grupy Diatłowa, historyczne raporty i artykuły z gazet. Poznanie wszystkich elementów jest istotne ze względu na fabułę, ale opcjonalne i niewymagane do ukończenia gry. Poszukiwania ukrytych wskazówek prowadzimy w rozległym terenie, zawsze z kilkoma możliwymi dojściami. Wędrując, posługujemy się mapą i kompasem, uważamy na naturalne zagrożenia lub w razie potrzeby kryjemy się i skradamy. W trakcie rozgrywki towarzyszy nam głos narratora.

Cechy gry:

  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła inspirowana historycznymi wypadkami
  • realistyczna grafika na silniku Unity 4
  • wbudowany Fear Manager – system dystrybucji „elementów straszących” w grze
  • nieliniowa rozgrywka polegająca przede wszystkim na szukaniu ukrytych dokumentów
  • bohater może zginąć – elementy survival horroru
  • w polskim dubbingu Andrzej Chyra, Mirosław Zbrojewicz, Miłogost Reczek i Justyna Wasilewska; w wersji angielskiej – Sean Bean
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Arkadiusza Reikowskiego; piosenka w wykonaniu Mary Elizabeth McGlynn

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 / 8.1
  • procesor Intel Core i3 z 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna z obsługą DirectX 10 (NVIDIA GeForce GTX 470)
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

King of Chicago, The

Producent: Master Designer Software / Cinemaware
Wydawca: Cinemaware / Mindscape, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1987
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 7
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:    

Grę na stronie wydawcy – zobacz.

Gangsterska fabuła według projektu Douga Sharpa z Master Designer Software. Gra zadebiutowała na Macintosha w 1986 roku. W kolejnych latach ukazała się również w wersji DOS i na Amigę (1987), Sharp X68000 (1988), Atari ST (1989), a w 2012 na iPoda oraz iPhone.

Akcja gry dzieje się w Ameryce lat trzydziestych, tuż po aresztowaniu Ala Capone za niezapłacone podatki. Wcielasz się w postać młodego gangstera, który zamierza zjednoczyć wszystkie mafijne rodziny, działające na terenie Wietrznego Miasta i stanąć na czele tego przestępczego syndykatu. By osiągnąć cel, nie zawahasz się przed morderstwem, podłożeniem bomby czy też przekupstwem prominentnego polityka.

Rozgrywka polega głównie na wyborach dialogowych, wpływających na przebieg fabuły, okazjonalnie przerywanych wstawkami zręcznościowymi. Najważniejszą cechą gry jest jej nieliniowość. Jest mnóstwo dróg do celu, a autorzy piszą o bilionie kombinacji, prowadzących do jednego z trzech zakończeń. Ze względu na dużą losowość, każda rozgrywka jest inna.

Opis gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • nieliniowa fabuła
  • obecność elementów zręcznościowych – bohater może zginać
  • brak możliwości zapisu stanu gry

Wymagania sprzętowe dla wersji:

  • DOS 2.11, CPU 8088 / 8086, 385KB RAM, karta graficzna CGA
  • Amiga 1000, Kickstart 1.2, 512 KB RAM
  • gra uruchamia się w emulatorze DOSBox (wersja dosowa) lub WinUAE (wersja na Amigę)