Déjà vu 1: a nightmare comes true

Producent: ICOM Simulations, Inc
Wydawca: Mindscape, Inc
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1985
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:    

A Nightmare Comes True to pierwsza gra z cyklu Déjà Vu. Zadebiutowała w 1985 roku na Macintosha, w 1987 w wersji DOS, Amiga, Atari ST i Commodore 64, a w późniejszych latach również na  Apple IIgs i NES-a. Pecetowa Deja Vu na początku lat 90 wyszła także w nowszej wersji, nieco poprawionej pod względem grafiki i dźwięku i dostosowanej do Windows 3.1. W 1988 powstała kontynuacja gry, zatytułowana Deja Vu II: Lost in Las Vegas. W 1992 roku obie części gry pojawiły się we wspólnym wydaniu – Deja Vu I & II: The Casebooks of Ace Harding, które było kontynuowane w wersjach Game Boy Color (1999) oraz Windows Mobile (2002). W 2015 studio Zojoi dostosowało grę do współczesnych systemów Windows i Mac OS X.

Gra wykorzystuje graficzny interfejs, znany z gier Shadowgate i Uninvited.

Nietypowy remake gry przygotowali jej fani na stronie Web Venture Game. Prezentowane na niej gry można uruchomić tylko w przeglądarce Chrome lub FireFox. Ich pliki wykorzystują JavaScript i element canvas, a sejwy są przechowywane w pamięci przeglądarki.

Akcja toczy się w grudniu 1941 roku w Chicago. Gracz wciela się w postać mężczyzny, który odzyskuje świadomość w łazience na zapleczu jakiegoś baru. Ręce ma we krwi, a na ramieniu ślad po injekcji. Bohater nie wie, kim jest i nie pamięta, co się stało. Szybko musi odkryć prawdę o zdarzeniach, bo zostaje głównym podejrzanym w sprawie o morderstwo.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij, z rzadka wykorzystujący klawiaturę
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • dwuwymiarowa grafika na siniku MacVenture
  • fabuła wzorowana na kryminalnych opowieściach w stylu noir
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, używaniu przedmiotów i prowadzeniu rozmów; obecność mini-gier
  • wiele zadań wykonywanych pod presją czasu
  • bohater może zginąć