D

Producent: Rozner Labs Software Group / Warp Inc.
Wydawca: Panasonic Software Company / Acclaim
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 01 kwietnia 1995
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: detektywistyczna / horror / akcja


Zasoby:       

Full motion video horror według projektu muzyka i producenta gier Kenji Eno. Zadebiutował w Japonii wydaniem na 3DO. W późniejszym czasie pojawiły się jego wersje na inne platformy: SEGA Saturn (28 lipca 1995), PlayStation (1 grudnia 1995) oraz DOS i Windows (1995). Zapoczątkował serię, której kontynuacją są gry Enemy Zero (Sega Saturn) oraz D2 (Dreamcast) z wirtualną bohaterką Laurą.

W grze wcielamy się w postać Laury, córki znanego lekarza Richtera Harrisa. Z dziewczyną kontaktuje się policja Los Angeles z prośbą o pomoc w sprawie jej ojca, który wziął zakładników i zabarykadował się w zarządzanym przez siebie szpitalu. Gdy Laura dociera na miejsce, jest już za późno – doktor zdążył wymordować swoich pacjentów. Badając miejsce zbrodni, Laura niespodziewanie przeniesie się do nieznanej, starej posiadłości. Tu odkryje przyczynę nagłej przemiany doktora Harrisa i stanie do ostatecznej konfrontacji z ojcem.

Cechy gry:

  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • atmosfera grozy, szokująca motywacja działań bohatera
  • badanie lokacji, rozwiązywanie zagadek, unikanie zagrożenia

Wymagania sprzętowe (PC):

  • DOS 4.0 / Windows 95
  • PC 486, 8 MB pamięci RAM, CD-ROM

Daedalus encounter, The

Producent: Mechadeus
Wydawca: Virgin Interactive
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 1995
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 3 CD
Ograniczenie wiekowe: 13+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / thriller


Zasoby:    

Interaktywny film z amerykańskiego studia Mechadeus, według pomysłu Scotta Bakera i w reżyserii Davida Maxeya oraz Scotta Ewersa. Gra została wydana na kilka platform: 3DO (na czterech płytach), Macintosh oraz Windows 3.1 (na trzech płytach).

Akcja Daedalus Encounter przenosi gracza w odległą przyszłość. W roku 2135 kończy się pierwsza wojna międzygalaktyczna, jednak przestrzeń kosmiczna nie jest jeszcze bezpieczna. Przekonują się o tym Ari, Zack i Casey, którzy pilotują do bazy duży transportowiec. Ich statek zostaje zaatakowany przez niedobitki wrogiej armii i zestrzelony. Ari i Zack pomyślnie się katapultują. Casey nie ma tego szczęścia – kapsuła ratunkowa zostaje zniszczona, ciało ulega zmiażdżeniu, a potem przy życiu jest utrzymywany tylko mózg. W tej postaci Casey – alter ego gracza – wyrusza wraz z Ari i Zackiem na kolejną misję. Muszą zbadać Daedalusa – tajemniczy statek obcych, zanim ten zderzy się z gwiazdą, ku której zmierza.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fantastycznononaukowa fabuła osadzona na pokładzie statku kosmicznego
  • renderowane tła ze sfilmowanymi sylwetkami bohaterów odtwarzanych przez żywych aktorów
  • w rolach głównych Tia Carrere (jako Ari) oraz Christian Bocher (jako Zack)
  • ponad dwie godziny filmowych scen przerywnikowych
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu nielicznych zagadek logicznych
  • do wyboru trzy poziomy trudności rozgrywki
  • alternatywne zakończenia
  • ilustracja muzyczna – Ronnie Montrose z Her House Productions

Wymagania sprzętowe (PC):

  • Windows 3.1, PC 486, 8 MB RAM, karta graficzna 1 MB SVGA/XGA (640×480), CD-ROM x2

Daemonica

Producent: RA Images / Cinemax
Wydawca: Cinemax
Polski wydawca: Nicolas Games
Data premiery: 17 maja 2005
Data premiery w Polsce: 25 września 2005
Polska wersja: pełna
Nośnik: 2 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror / detektywistyczna


Zasoby:      

Projekt czeskich deweloperów z RA Images i Cinemax (In the Raven Shadows). Planowana część druga opowieści – Legends of Daemonica: Farepoynt’s Purgatory – nigdy się nie ukazała. Gra zadebiutowała w Czechach w wersji Windows.

Daemonica to intrygująca, interaktywna zagadka, dająca graczom wszystko to, co doceniają prawdziwi fani gier przygodowych – wciągającą fabułę z nieoczekiwanymi zwrotami akcji, rozbudowane dialogi z wiarygodnymi postaciami, zagadki, misje obowiązkowe i dodatkowe zadania, elementy walki płynnie zintegrowane z rozgrywką. Umiejscowiona w średniowiecznej Anglii fabuła opowiada historię Mikołaja Farepoynta, śledczego, który może rozmawiać ze zmarłymi. To opowieść o krwi, namiętności i poświęceniu.

W trakcie rozgrywki badamy mroczne otoczenie, którym jest obumierające miasto Cavorn. Rozmawiamy z żywymi i martwymi, walczymy i karzemy tych, którzy na to zasługują. Gromadzimy informacje, zbieramy zioła i przygotowujemy mikstury, aby wyostrzyć zmysły i poznać swoją rolę w opowiadanej historii. Jednak im bardziej bohater stara się się rozwiązać sprawę śmierci młodej dziewczyny, tym więcej zgonów powoduje, a miasteczko zdaje się popadać w szaleństwo. Ponura, dawno zapomniana tajemnica, coś, co nigdy nie powinno ujrzeć światła dziennego powoli budzi się do życia. (źródło: archiwalna strona gry)

Cechy gry:

  • sterowanie łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • intrygująca fabuła
  • trójwymiarowa grafika w rzucie izometrycznym z udoskonalonymi efektami pogodowymi
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, zbieraniu i używaniu przedmiotów, komponowaniu mikstur
  • elementy walki o regulowanym poziomie trudności lub z możliwością ich pominięcia – bohater może zginąć
  • kilka wersji zakończenia
  • klimatyczna ścieżka dźwiękowa

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 / 2000 / ME / XP
  • procesor Pentium III 1 GHz lub AMD Athlon z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB i karta muzyczna zgodne z DirectX 9

Reedycje:

  • w czasopismach: Click! 3/ 2006, CyberMycha 2/ 2008, PLAY 10-11/ 2011
  • w serii Nicolas Action i serii Fabryka Gier (Nicolas Games)

Dame was loaded, The

Producent: Beam Software
Wydawca: Philips Media Interactive
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1995
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:  

The Dame Was Loaded to przygodówka według pomysłu Alfreda Milgroma z australijskiego studia Beam Software. Gra zadebiutowała w 1995 roku na Macintosha, a 30 kwietnia 1996 pojawiła się w USA w wersji dosowej. Została wydana także na konsolę CD-i.

Gra jest interaktywnym filmem noir, nieliniowym i oferującym aż dziewięć zakończeń. Dubbingowane cut scenki z udziałem ponad trzydziestu aktorów zostały zrealizowane w wytwórni Vixen Films.

Akcja The Dame Was Loaded została osadzona w latach 40. ubiegłego wieku. W grze wcielamy się w steranego życiem Scotta Angera, prowadzącego agencję detektywistyczną, która czasy świetności już dawno ma za sobą. Ale pewnego dnia w biurze pojawia się klientka i zatrudnia detektywa do odnalezienia jej brata Dana. Prowadząc śledztwo, Anger odkrywa, że ów człowiek może mieć powiązania ze światem przestępczym.

W trakcie rozgrywki gracz nie tylko rozwiązuje zagadki, ale musi także dbać o kondycję  bohatera, zapewniając mu odpoczynek, jedzenie i możliwość snu, co było nowatorską cechą programu. Ponadto powinien kontrolować upływ czasu i zważać na indywidualne cechy postaci, gdyż obrażeni bohaterowie mogą utrudniać dochodzenie. Pożądane są również częste zapisy gry.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła osadzona w latach 40. ubiegłego wieku, nieliniowa i oferująca dziewięć zakończeń
  • trudne i wymagające zagadki
  • konieczność dbania o kondycję bohatera
  • grafika w pełni 3D z udziałem ponad trzydziestu żywych aktorów
  • ponad godzina filmów autorstwa Vixen Films
  • oprawa muzyczna stworzona przez Michaela Brossa

Wymagania sprzętowe:

  • DOS od wersji 4.0 do 6.22, PC 486, 8 MB pamięci RAM, CD-ROM x1

Dark Earth

Producent: Kalisto Entertainment SA
Wydawca: MicroProse Software, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group / Egmont Polska
Data premiery: 1997
Data premiery w Polsce: 1998
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: fantastyka / akcja


Zasoby:       

Windowsowy projekt Francuzów ze studia Kalisto Entertainment, wydany w 1997 na dwóch płytach CD. W Polsce gra ukazała się po raz pierwszy w 1998 za sprawą IPS Computer Group po angielsku. W lutym 2002 Egmont Polska wydało Dark Earth w wersji spolszczonej (Komputer Świat Gry Wydanie Specjalne 02/2002).

Ziemia przyszłości, dwudziesty czwarty wiek. Trzysta lat temu rój meteorów zniszczył ludzką cywilizację. Niedobitki, które przetrwały, schroniły się w nielicznych miastach, miejscach, gdzie dociera światło. Poza tym obszarem panują ciemności, które zamieszkują stwory mroku. Ludzie wyznają Słońce jako swego boga, poziom technologiczny został cofnięty niemalże do średniowiecza. I w takim postapokaliptycznym świecie poznajemy i wcielamy się w Arkhana, młodego Gwardzistę Ognia, którego zadaniem jest ochrona świątyni Słońca i kapłanów. Pewnego dnia świątynia zostaje zaatakowana przez sługi ciemności, zaś Arkhan dzielną postawę, dzięki której ratuje życie Najwyższej Kapłanki, przypłaca zarażeniem chorobą, na którą nie ma lekarstwa. Chorobą, która powoli przemienia go w bestię mroku, jakie chodzą poza światem światła. Jeśli nie znajdzie lekarstwa, stanie się jedną z nich.  (źródło: Iselor)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury (ruch postaci) i myszy (ekwipunek)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • połączenie przygodówki (dialogi, zbieranie i używanie przedmiotów) z elementami logicznymi i zręcznościowymi
  • nieliniowość umożliwiająca między innymi unikanie walki
  • zapis gry tylko w oznaczonych lokacjach

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 95  z DirectX 3.0
  • PC 75 MHz i 8 MB pamięci RAM,
  • karta graficzna 16-bit 640×480
  • karta dźwiękowa zgodna z Windows

Dark eye, The

Producent: Inscape
Wydawca: Expert Software
Polski wydawca: BobMark
Data premiery: 31 października 1995
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: thriller psychologiczny


Zasoby:      

The Dark Eye powstała w amerykańskim studio Inscape jako projekt Russella Leesa. Gra została wydana na Windowsa i Macintosha. Jej twórców zainspirowało życie i opowieści Edgara Allana Poego.

Akcja zdarzeń rozgrywa się pod koniec dziewiętnastego wieku. Nieznany z imienia młodzieniec – alter ego gracza – zostaje zaproszony do rezydencji swojego wuja Edwina. Dom jest przesiąknięty zapachem farb i rozpuszczalników, bo starszy pan amatorsko zajmuje się malowaniem obrazów. To źle wpływa na bohatera, który nocami miewa koszmary. W snach jest ofiarą lub sprawcą trzech różnych morderstw. Za dnia napięte stosunki między mieszkańcami posiadłości też rozstrajają go psychicznie, bowiem w domu przebywa również Henry, brat naszego bohatera. Pomiędzy Edwinem a Henrym narasta konflikt, którego przyczyną jest Elise, kuzynka braci a siostrzenica i wychowanka wuja. Zaangażowani w spór mężczyźni manipulują bohaterem dla osiągnięcia własnych celów. W ten sposób młody człowiek mimo woli przyczynia się do tragedii.

Gra nigdy nie została spolszczona. Program nie wyświetla transkrypcji dialogów.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna, gotycka fabuła, wykorzystująca motywy literackie
  • rozgrywka w formie interaktywnego filmu: brak przedmiotów do zbierania, inwentarza i zagadek logicznych
  • zastosowanie technologii full motion video w celu umieszczenia modelowanych w glinie postaci na dwuwymiarowych, ręcznie rysowanych tłach
  • w angielskiej wersji językowej profesjonalny dubbing w wykonaniu między innym Williama S. Burroughsa
  • brak elementów zręcznościowo-czasowych

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 3.1 / Windows 95
  • procesor 486DX 33 MHz lub szybszy z 8 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 65 000 kolorów 640×480
  • karta dźwiękowa 16-bit
  • CD-ROM 2x

Dark eye: klątwa wron, The

Producent: Daedalic Entertainment
Wydawca: Deep Silver
Polski wydawca: CD Projekt / cdp.pl
Data premiery: 22 czerwca 2012
Data premiery w Polsce: 21 grudnia 2012
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:         

Let’s play – zobacz

Gra, znana pod angielskim tytułem The Dark Eye: Chains of Satinav, powstała w niemieckim studio Daedalic Entertainment, odpowiedzialnym za wiele innych przygodówek, choćby The Whispered World. W wersji spolonizowanej pojawiła się 21 grudnia 2012 w dystrybucji cyfrowej na stronie cdp.pl. Jej wydanie pudełkowe ukazało się w Polsce 25 stycznia 2013 roku. Kontynuacją serii jest gra zatytułowana Memoria.

Fabuła przenosi nas do fantastycznego świata, w którym mieszkańcy dwóch krain – Andergastu i Nostrii – od wieków toczą wojnę. Gdy wreszcie pojawia się szansa na zawarcie pokoju, królowa Nostrii wybiera się Andergastu, ale wizycie może przeszkodzić tajemnicza plaga wron, które atakują ludzi. Władca Andergastu postanawia pozbyć się niebezpiecznych ptaków i wynajmuje łowczego Gerona – alter ego gracza. Wykonując zadanie, młodzieniec wikła się w mroczną intrygę zawiązaną wiele lat wcześniej.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • scenariusz oparty na popularnej w Niemczech planszowej grze fabularnej
  • piękne, szczegółowe, ręcznie malowane tła
  • uproszczona animacja cut-scenek
  • zwiedzanie lokacji, znajdowanie i używanie przedmiotów, rozmowy z bohaterami; nieliczne zagadki logiczne
  • dziennik dający wgląd w postępy gry i zadania do wykonania

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP/Vista/7
  • procesor Core 2 Duo 2 Ghz z 2 GB pamięci RAM (2.5 GB dla Visty/Win 7)
  • karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza)
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku

Reedycja w serii Gamebook (Książka, gra i film) 27 września 2013.

Dark fall 3: zagubione dusze

Producent: Darkling Room
Wydawca: Iceberg Interactive
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 04 grudnia 2009
Data premiery w Polsce: 19 listopada 2010
Polska wersja: pełna
Nośnik: DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:         

Gra jest trzecią, po The Journal i Lights Out, odsłoną windowsowej serii Dark Fall, firmowanej przez Jonathana Boakesa i Matta Clarka ze studia Darkling Room. Każda z części stanowi niezależną historię, a łączy je miejsce akcji, którym jest Dorset w południowej Anglii, i obecność związanych z nim legend i podań.

W Dark Fall: Lost Souls wcielamy się w postać policjanta. Inspektor ów niegdyś prowadził śledztwo dotyczące zniknięcia małej Amy Haven. Działania, które wtedy podjął, złamały mu karierę, a i tak nigdy nie udało mu się dotrzeć do prawdy o losach zaginionej dziewczynki. Jej sprawa stała się jego obsesją i pięć lat później – w czasie, gdy toczy się akcja gry – policjant wraca na opuszczoną stację kolejową i do przydworcowego hotelu w pobliżu miasteczka Dowerton, do miejsc znanych mu ze śledztwa. Liczy, że tym razem rozwiąże zagadkę. Penetruje zdewastowane, mroczne pomieszczenia i trafia na tajemnice, których rozwiązanie pomoże nie tylko Amy, ale również duszom dawnych mieszkańców hotelu, znanych jeszcze z Dark Fall: The Journal.

W grze został zastosowany nowy silnik graficzny, pozwalający na niemal nieograniczoną eksplorację lokacji i sporą interakcję ze znajdującymi się w nich przedmiotami czy elementami otoczenia. Ważną rolę w rozgrywce pełni światło, które okazuje się najlepszą bronią w walce z koszmarami czyhającymi w ciemnościach. Całość oprawy wizualnej utrzymana jest w mrocznym tonie, co w połączeniu z równie depresyjną i mroczną oprawą audio buduje wszechobecne uczucie zaszczucia i strachu. (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła – poczucie stałego zagrożenia
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia, zbieraniu i łączeniu przedmiotów, rozwiązywaniu łamigłówek
  • obecność elementów zręcznościowych
  • prerenderowane tła; możliwość swobodnego rozejrzenia się po dotarciu do wybranego punktu lokacji
  • ścieżka muzyczna – Ben Gammonds i Jonathan Boakes

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista
  • Pentium IV 2GHz z 1GB pamięci RAM
  • karta grafiki 128 MB ( GeForce FX5700 lub lepsza)
  • karta dźwiękowa, czytnik DVD-ROM 16x, mysz, klawiatura

Dark fall: lights out

Producent: XXv Productions
Wydawca: The Adventure Company
Polski wydawca: brak
Data premiery: 26 sierpnia 2004
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / horror


Zasoby:        

Druga z gier z cyklu Dark Fall (zobacz: The Journal, Lost Souls) stworzona przez studio Jonathana Boakesa. Ukazała się na Windowsa.

Jej akcja rozpoczyna się w Anglii w roku 1912, a bohaterem jest młody kartograf Benjamin Parker. Parker przyjeżdża do nadmorskiego miasteczka Trewarthan z zamiarem sporządzenia mapy tego znanego z licznych katastrof wybrzeża. Mimo niechęci, którą odczuwa ze strony lokalnej społeczności, stara się pomóc mieszkańcom. Gdy orientuje się, że na morzu przebywa rybacka łódź, a latarnia gaśnie, udaje się do Fetch Rock, by naprawić urządzenie. Na miejscu okazuje się, że pracownicy latarni zniknęli, a budowla sprawia wrażenie nawiedzonej.

Trzyosobowa załoga latarni morskiej na Fetch Rock ginie w niewyjaśnionych okolicznościach. Nikt nie wie, co tak naprawdę się wydarzyło i nikt nie jest na tyle odważny, by zostać po zmroku sam w latarni – oprócz Ciebie. Fetch to staroangielskie słowo oznaczające ducha. Stara latarnia została wybudowana na czymś bardzo starym i przerażającym, co skutkuje zjawiskami paranormalnymi i zakrzywianiem się czasoprzestrzeni. Czy Twoje przybycie na wyspę tej mglistej nocy było zwykłym przypadkiem, a może coś specjalnie wezwało Cię z innego wymiaru? Użyj nadprzyrodzonych zdolności śledczych i gadżetów, aby odkryć całą prawdę o wydarzeniach na wyspie Fetch Rock. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • zdarzenia rozgrywające się w tym samym miejscu w różnych planach czasowych
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, gromadzeniu przedmiotów i dokumentów oraz rozwiązywaniu zagadek
  • nastrojowe efekty dźwiękowe
  • w angielskiej wersji językowej bohaterom użyczają głosu między innymi Jonathan Boakes oraz Matt Clark

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98/ ME
  • Pentium III 800 MHz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna z rozdzielczością 800×600
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9

Dark fall: the journal

Producent: XXv Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: brak
Data premiery: 07 czerwca 2002
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror / detektywistyczna


Zasoby:         

Pierwsza część przygodówkowego cyklu Dark Fall z brytyjskiego studia Jonathana Boakesa. Jej kontynuacje to: Lights Out oraz Lost Souls. Gra wydana na Windowsa.

Akcja gry dzieje się w 2003 roku w południowej Anglii, w miasteczku Dowerton – na nieczynnej stacji kolejowej i w przydworcowym hotelu. Jonathan Crabtree, właściciel zrujnowanych budynków, zamierza je przerobić i otworzyć na nowo. W tym celu wynajmuje londyńską spółkę architektoniczną braci Crowhurstów, która ma wykonać projekt adaptacji. Jeden z braci – Pete – przyjeżdża do Dowerton, by sporządzić dokumentację. Na miejsce przybywa również dwoje studentów uniwersytetu z Weymouth. Ci z kolei zamierzają odkryć przyczynę tajemniczego zdarzenia sprzed lat – zniknięcia gości i pracowników przydworcowego hotelu.

Pewnego wieczoru Pete dzwoni do brata z rozpaczliwą prośbą o pomoc. W Dowerton coś się dzieje. Jego młodzi pomocnicy zniknęli, a jemu zagraża jakaś mroczna siła. Jako Richard Crowhurst wyruszasz mu na ratunek.

Dziwne rozmowy, kroki, głosy znikąd. Aby pomóc swojemu bratu i przetrwać, będziesz musiał rozwiązać zagadkę opuszczonego, nawiedzonego miejsca. I pamiętaj: nie pozwól, by Cię znaleźli. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • intrygująca fabuła z wątkiem paranormalnym
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia w poszukiwaniu wskazówek, gromadzeniu i używaniu przedmiotów, studiowaniu dokumentów i rozwiązywaniu łamigłówek
  • brak elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98/SE
  • Pentium 233 MHz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna umożliwiająca wyświetlanie w rozdzielczości 640×480
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX

Dark half, The

Producent: Symtus Corp.
Wydawca: Capstone Software
Polski wydawca: brak
Data premiery: 12 grudnia 1992
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:   

Wideorecenzja

Przygodówka inspirowana filmem opartym na powieści Stephena Kinga. Gra wydana w wersji dosowej na dyskietkach.

W grze wcielamy się w postać Thada Beaumonta, poważnego, choć niezbyt wziętego pisarza. Wśród lokalnej społeczności nikt nie wie, że prawdziwym źródłem dochodów Thada jest seria dobrze sprzedających się, ale mało ambitnych horrorów, które pisze pod pseudonimem George Stark. Jednak pewnego dnia w życiu rodziny  Beaumont pojawia się Fred Clawson, zwykły włóczęga, który grozi ujawnieniem tej tajemnicy. Thad nie zamierza ugiąć się przed szantażystą – urządza spektakularny pogrzeb swego literackiego alter ego, zawiadamiając o wszystkim prasę. Ale to nie koniec kłopotów. Wkrótce okazuje się, że fikcyjny grób Starka został naruszony, a w mieście zaczyna grasować morderca. Niespodziewanie głównym podejrzanym w tej sprawie staje się Thad Beaumont. Wraz z bohaterem musimy umykać przed policją i prowadzić własne śledztwo.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • ścieżka muzyczna – Rod Wallace

Problemy techniczne:

  • program można uruchomić w emulatorze DOSBox plikiem o nazwie DH.bat

Dark seed

Producent: Cyberdreams, Inc.
Wydawca: Cyberdreams, Inc.
Polski wydawca: Digital Multimedia Group
Data premiery: 03 czerwca 1992
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 5 dyskietek / 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:    

Pierwsza część serii Dark Seed, zrealizowana według projektu Michaela Cranforda i Mike’a Dawsona w amerykańskim studio Cyberdreams. Jej twórcy wykorzystali grafiki H. R. Gigera – szwajcarskiego surrealisty, znanego z projektu postaci ksenomorfa z filmu Obcy: Ósmy pasażer Nostromo.

Gra zadebiutowała w 1992 na DOS-a (na dyskietkach i CD) i tym samym roku ukazała się jej wersja na Amigę. Została przeniesiona również na Macintosha (1993) oraz Amigę CD32 (1994). W 1995 grą zainteresowali się Japończycy, wydając ją na konsole PlayStation i SEGA Saturn oraz na Windows 3. Jej kontynuacją jest Dark Seed II.

Dark Seed skupia się na postaci Mike’a Dawsona – bohatera nazwanego tak na cześć jednego z projektantów gry. Dawson jest pisarzem, który przeprowadza się do małego miasteczka, mając nadzieję na odzyskanie weny twórczej. W Woodland Hills kupuje starą, wiktoriańską posiadłość i już pierwszej nocy w nowym domu dręczy go koszmar o maszynie wszczepiającej coś w jego mózg. By znaleźć źródło dziwnego snu, rankiem rozpoczyna swoje śledztwo. Badając otoczenie, trafia na informacje o śmierci poprzedniego właściciela. Wkrótce też zaczyna wątpić, czy świat, w którym żyje, jest jedynym z istniejących światów.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)

Wymagania sprzętowe:

  • 386 DX, 2 MB RAM, VGA

Dark seed II

Producent: Cyberdreams / Destiny Software Productions
Wydawca: Cyberdreams
Polski wydawca: Digital Multimedia Group
Data premiery: 01 grudnia 1995
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: fantastyka / horror


Zasoby:   

Kontynuacja przygód Mike Dawsona, bohatera znanego z przygodówki Dark Seed,  to projekt Raymonda Bensona z kalifornijskiego  Cyberdreams, zrealizowany we współpracy z kanadyjskim studiem Destiny Software. Gra zadebiutowała w 1995 na Windowsa 3.x, a rok później na Macintosha. W 1997 w Japonii została przeniesiona na konsole: SEGA Saturn i PlayStation.

Akcja gry toczy się współcześnie. Po pierwszym zetknięciu się ze Starożytnymi Mike Dawson przeżywa załamanie nerwowe, po czym wraca do swojego rodzinnego miasta. Podczas zjazdu absolwentów odnawia kontakt z Ritą, sympatią z czasów licealnych. Jeszcze tego samego wieczoru kobieta zostaje zamordowana. Jest wielu świadków, którzy widzieli ich razem, ale niestety sam Mike nic nie pamięta i staje się głównym podejrzanym. By oczyścić swoje imię, rozpoczyna śledztwo. Znów natrafia na nieprzyjemne tajemnice mieszkańców miasteczka i znów musi się zmierzyć ze Starożytnymi.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • statyczne, dwuwymiarowe plansze tworzące pokaz slajdów
  • koncepcja graficzna Dark World autorstwa H. R. Gigera

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • procesor 486 DX i 4 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 256 kolorów 640×480

Dark train

Producent: Paperash Studio
Wydawca: Paperash Studio
Polski wydawca: brak
Data premiery: 25 października 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:   

Przygodówka z czeskiego Paperash Studio. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa i Mac OS X.

W Dark Train gracz trafia do dziwnego, ciemnego świata, którym jest złożony z czterech wagonów pociąg. Tu kontroluje poczynania mechanicznego stworzenia, ośmiornicy nazwanej ANN 2.35f. Jego zadaniem jest najpierw uruchomienie pociągu, a potem utrzymanie w ruchu całej maszynerii, tak by pociąg zmierzał do celu podróży. Wykonując różne czynności, gracz poznaje historię wynalazcy tego dziwnego pojazdu i jego przeznaczenie.

Cechy gry:

  • kontrola za pomocą myszki lub pada
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika, której projekt został wykonany w całości z papieru
  • rozgrywka przypominająca serię Samorost, Machinarium czy Botaniculę
  • brak podpowiedzi w grze

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 / 8 / 10
  • procesor Dual Core Intel lub AMD / 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 1GB
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9.0
  • DirectX 9.0
  • 4 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Darkness within 2: the dark lineage

Producent: Zoetrope Interactive
Wydawca: Iceberg Interactive
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 28 maja 2010
Data premiery w Polsce: 01 października 2010
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:        

Druga, po In Pursuit of Loath Nolder, część serii gier przygodowych, zainspirowanych twórczością znanego pisarza horrorów H.P. Lovecrafta, wyprodukowana przez tureckie Zoetrope Interactive.

W Darkness Within: The Dark Lineage gracz ponownie wciela się w rolę detektywa Howarda Loreida, który doświadczył paranormalnych wydarzeń w pierwszej części – In Pursuit of Loath Nolder. Teraz Howard odkrywa, że jego przeszłość jest mocno powiązana z szaleństwem, które go pochłonęło. The Dark Lineage rozpoczyna się w miejscu, gdzie kończyła się poprzednia część. „Rzeczy” z przeszłości, wciąż żyją, a wszystkie wspomnienia, które powinny być dawno zapomniane, nadal istnieją. W przeciwieństwie do pierwszej części Darkness Within, tym razem samodzielnie sterujemy poczynaniami detektywa Loreida, a rozgrywkę obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Gra daje nam dużą swobodę działania i interakcji z otoczeniem – najróżniejsze obiekty możemy podnosić, przesuwać i rzucać nimi, co pomaga nam w rozwiązaniu niektórych zagadek lub po prostu w dokładniejszym zbadaniu terenu. Oprócz tradycyjnych łamigłówek musimy uporać się również z bardziej wyszukanymi wyzwaniami, na przykład odczytywaniem znaczenia snów. Aby zadowolić zarówno początkujących jak i zaawansowanych graczy, twórcy przygotowali specjalny system podpowiedzi o trzech stopniach trudności. Świat The Dark Lineage zrealizowany jest w pełnym 3D. Gra powstała na zmodyfikowanym silniku poprzedniej części i wykorzystuje technologię nVidia PhysX. Klimat grozy dodatkowo potęguje dynamiczne oświetlenie i wzbudzająca niepokój muzyka. (żródło: www.iqp.pl)

Najważniejsze cechy:

  • poruszanie za pomocą klawiatury; interfejs łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia, rozmowach z postaciami, czytaniu dokumentów, rozwiązywaniu łamigłówek
  • ekwipunek, umożliwiający zbieranie wskazówek i wyciąganie wniosków
  • nowy i bardziej zaawansowany silnik gry – trójwymiarowa grafika
  • dynamiczne efekty świetlne w czasie rzeczywistym
  • wbudowany system podpowiedzi o trzech stopniach trudności
  • wzbudzająca niepokój ścieżka dźwiękowa

Wymagania sprzetowe:

  • Windows XP / Vista / WIN 7
  • procesor Pentium IV 2 GHz z 1 GB pamięci RAM
  • karta grafiki 512 MB nVidia GeForce 7 / ATI Radeon X1600 lub lepsza
  • karta dźwiękowa, czytnik DVD-ROM 16x, mysz, klawiatura

Wersja cyfrowa gry jest dostępna między innymi na Steamie (polskie napisy).