A.D. 2044

Producent: LK Avalon
Wydawca: LK Avalon
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 09 września 1996
Data premiery w Polsce: 09 września 1996
Polska wersja: pełna
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia fantastycznonaukowa


Zasoby:        

Więcej informacji o grze / Wideosolucja (Atari)

A.D. 2044 – polska komputerowa gra przygodowa, stworzona i wydana przez rzeszowską firmę LK Avalon. Jej pierwowzór, zatytułowany A.D. 2044: Seksmisja, pojawił się w 1991 roku na 8-bitowe komputery Atari. W 1994 roku rozpoczęły się prace nad nową wersją gry. Jej pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w 1995 roku podczas targów PlayBox w Katowicach. Wreszcie 9 września 1996 do sprzedaży trafiła gra o tytule zbliżonym do pierwowzoru, opierającą się na podobnym scenariuszu, lecz w nowej oprawie graficznej, przeznaczona dla komputerów PC z systemem operacyjnym Windows 95. Była to pierwsza polska gra komputerowa wydana na dwóch płytach CD i z renderowaną grafiką trójwymiarową. Projekt firmowany nazwiskami Rolanda Pantoły, Danuty Sienkowskiej i Roberta Ożoga.

Fabuła gry opiera się w głównej mierze na komedii Juliusza Machulskiego Seksmisja. Gracz wciela się w postać mężczyzny, który pozwolił się zahibernować na kilka lat. W tym czasie Ziemię nawiedził wielki kataklizm. Przetrwały go jedynie kobiety, które w tym momencie znajdowały się pod powierzchnią planety. Ocalone z katastrofy przystąpiły do tworzenia nowego społeczeństwa, ale już bez mężczyzn. W tytułowym roku 2044 robot górniczy odkrywa tajemniczy sarkofag, a w nim hibernowanego bohatera.  W wyniku burzliwej narady kobiety podejmują odważną decyzję – mężczyznę należy obudzić. Jego zadaniem jest zmiana obowiązującego porządku i przywrócenie światu mężczyzn.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • ilustracja muzyczna: Jarosław Babuła i Paweł Pasterz
  • w grze nie ma elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania sprzętowe i kompatybilność:

  • Pentium 166 MHz, 16 MB pamięci RAM
  • grę można uruchomić pod Virtual PC z zainstalowanym Windowsem 98

Reedycje:

  • w czasopiśmie Gambler CD na płycie 21 i 22 (numery z września i października 1998 roku)
  • w dwupaku z grą Reah
  • w serii Kolekcji Play: Klasyka Gier Komputerowych

Ace Ventura: psi detektyw

Producent: 7th Level, Inc
Wydawca: Atari / Infogrames
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 31 października 1996
Data premiery w Polsce: 04 maja 1997
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia sensacyjna


Zasoby:        

Alternatywna recenzja - czytaj

Gra zainspirowana serią filmów z Jimem Carreyem i, podobnie jak one, traktująca o przygodach zwariowanego detektywa, który pomaga zwierzętom w kłopotach. Program powstał w Texasie w studio 7th Level, znanym między innymi z cyklu gier Monty Python. Został wydany w wersji Windows 3.1 i Windows 95.

Niebezpieczeństwo. Niezłe laski. Jodłowanie tyłkiem. Oto jeden dzień pracy – tak twórcy żartobliwie skwitowali działania bohatera gry. Jednak nasz detektyw dokona o wiele więcej. W wersji komputerowej Psiego detektywa Ace Ventura odkrywa tajemnicę zniknięcia alaskańskich psów husky i walczy z czterema nienawidzącymi zwierząt łajdakami. Wraz z  nim gracz zwiedza ponad sześćdziesiąt egzotycznych miejsc, rzeczywistych i wymyślonych na potrzeby gry. Zbiera przedmioty i używa ich oraz prowadzi rozmowy. Program urozmaicają mini-gry, a wszystko to jest okraszone dużą dawką humoru.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, ręcznie rysowana grafika
  • 60 lokacji do zbadania
  • elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • dla Windows 3.1: Pentium 40 – 80 MHz, 8 MB pamięci RAM, karta graficzna 256 kolorów, CD-ROM 2x, mysz
  • dla Windows 95: Pentium 40 – 80 MHz, 8 MB pamięci RAM, karta graficzna umożliwiająca wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 640×480 lub 800×600, CD-ROM 2x, mysz
  • gry nie uruchomimy pod Windows 7

Ace Ventura pojawił się w Polsce w pełni spolonizowany. Głosu głównemu bohaterowi użyczył krakowski aktor Zbigniew Borek. Gra miała swoje reedycje, między innymi w tak zwanej Nowej Edycji CD Projektu, a także z czasopismami: Komputer Świat GRY 10 /2004 i Play 1 /2005.

Adam’s Venture: origins

Producent: Vertigo Games
Wydawca: SOEDESCO Publishing
Polski wydawca: brak
Data premiery: 01 kwietnia 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka / akcja


Zasoby:     

Przygodowa gra akcji z holenderskiego studia Vertigo Games. Gra jest odświeżoną wersją trylogii o przygodach Adama Venture i Evelyn Appleby, która debiutowała epizodycznie jako The Search for the Lost Garden (2009), Solomon’s Secret (2011) i Revelations (2012). Edycja zbiorcza Adam’s Venture: Origins zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa (w tej wersji polskie napisy), PlayStation 4 oraz Xbox One.

Wyrusz na wspaniałą przygodę w grze Adam’s Venture: Początki. Jej fabuła rozgrywa się w latach 20. ubiegłego wieku, a ty możesz zwiedzić starożytne ruiny i odnaleźć tajemnicze artefakty. Razem z zaufaną towarzyszką Evelyn będziecie musieli przechytrzyć nikczemną korporację Clairvaux.

Adam’s Venture: Początki to odnowione wydanie serii Adam’s Venture, które poprawiono i zmieniono, aby lepiej przedstawić pierwsze przygody głównego bohatera. Znajdziesz tam nowoczesną grafikę, lepszą rozgrywkę oraz animację, dzięki którym cała seria spełnia współczesne standardy.

  • Rusz mózgiem, a nie mięśniami – Adam’s Venture: Początki skupia się na łamigłówkach.
  • Poznaj starożytne tajemnice i odzyskaj nieznane artefakty.
  • Doświadcz grafiki zapierającej dech w piersiach.
  • Przemierzaj zapomniane grobowce i starożytne miasta, korzystając z nowego haka do wspinaczki.
  • Poznaj bogatą i wciągającą fabułę, łączącą niezwykłą przygodę z elementami historycznymi. (źródło: Steam)

Cechy gry:

  • interfejs łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozgrywka łączy eksplorację lokacji, zbieranie przedmiotów i rozwiązywanie zagadek z elementami zręcznościowymi

Minimalne wymagania sprzętowe (PC)

  • Windows 7, 64-bit
  • procesor I5
  • 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna GTX 745
  • DirectX 11
  • 5 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Adventures of Maddog Williams in the dungeons of Duridian, The

Producent: Iliad / Game Crafters
Wydawca: Game Crafters
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1991
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:  

Stara, amerykańska gra przygodowa, stworzona w 1991 na Amigę i Atari ST przez studio Iliad. W 1992 firma Game Crafters – wydawca Madogga Williamsa – dokonała konwersji programu na MS-DOS. Obecnie gra jest udostępniana bezpłatnie na stronie producenta / wydawcy.

W grze wcielamy się w postać Madogga Williamsa, który musi się zmierzyć ze złem atakującym spokojną krainę Duridian. Bo oto pewnego dnia rządzący nią król Serak zmienia się nie do poznania. Opętany przez demona terroryzuje poddanych i sieje wśród nich postrach. Przeciwko Serakowi buntuje się sir Robert Thaylor. Zwyciężywszy diabelskiego króla, sam zasiada na jego tronie, jednak nie na długo. Po dwudziestu latach Serak ucieka ze swego więzienia i porywa Thaylora i jego córkę Leorię. Maddog musi ich uwolnić i ostatecznie rozprawić się ze złym Serakiem.

Rozgrywka jest nastawiona na eksplorację otoczenia i rozwiązywanie zagadek, choć czasem bohater musi też walczyć. Poziom trudności zagadek i walki jest regulowany. Sterowanie odbywa się głównie za pomocą komend wpisywanych z klawiatury.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury – wpisywanie komend
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek; elementy walki
  • bohater może zginąć – wskazane częste zapisy gry

Uruchamianie:

  • wersję dosową programu można uruchomić w emulatorze DOSBox

Adventures of Willy Beamish, The

Producent: Dynamix, Inc.
Wydawca: Sierra On-Line, Inc.
Polski wydawca: CD Projekt / Mirage
Data premiery: 1991
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:    

Przygodówka z amerykańskiego studia Dynamix. Gra zadebiutowała w 1991 w wersji dyskietkowej na DOS-a (rok później ta wersja wyszła na płycie z dygitalizowaną mową). W 1992 pojawiła się na Amigę i Macintosha, a w 1993 na konsolę SEGA CD. W wersji cyfrowej gra dostępna na GOG-u.

Gracz wciela się w postać dziewięciolatka – Willy’ego Beamisha. Zaczął się okres wakacji, a jedynym jego marzeniem jest wzięcie udziału w zawodach komputerowych w Nintari. Wpisowe jest jednak drogie. Willy nie może liczyć na pomoc rodziców, gdyż na nieszczęście jego ojciec stracił pracę. Musi więc w jakiś sposób zdobyć pieniądze. Zwykłe prace domowe: mycie samochodu ojca czy skoszenie trawnika, są dobrą formą poprawy kieszonkowego budżetu, lecz nie na tyle, aby w szybkim tempie uzbierać niezbędne 2500 dolarów wpisowego. Willy musi zdobyć pieniądze, a jednocześnie prowadzić życie rodzinne, wykonując polecenia ojca i matki, dbając o to, aby ich poziom niezadowolenia nie był wysoki.

Gra podzielona jest na kilka dni, które kończą się snem Willy’ego. Wiele czynności jest możliwych do wykonania tylko w określonym dniu, a nawet godzinie. Warto więc obserwować czas na zegarku, który Willy nosi w plecaku. Nie można zapominać o codziennej praktyce w Nintari oraz o jedzeniu czy wyprowadzaniu psa. (źródło: Wikipedia.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • komediowa fabuła
  • komiksowa grafika i udane animacje

Problemy techniczne:

  • wersję dosową można uruchomić w emulatorze DOSBox lub ScummVM, wersję amigową w emulatorze WinUAE

Agatha Christie: i nie było już nikogo

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: IQ Publishing / CD Projekt
Data premiery: 27 października 2005
Data premiery w Polsce: 06 marca 2006
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:         

Alternatywna recenzja / Zobacz inne gry z tego cyklu: Morderstwo w Orient Expressie oraz Zło, które żyje pod słońcem.

Pierwsza z inspirowanych twórczością Agathy Christie gier, przygotowanych przez studio AWE Productions z USA. Gra, znana również pod angielskim tytułem Agatha Christie: And Then There Were None, została wydana najpierw na Windowsa, a trzy lata później, w lutym 2008, dla Wii. Ta wersja zawiera kilka dodatkowych akcji możliwych do wykonania za pomocą Wii Remonte, takich jak kopanie czy obracanie się.

Akcja I nie było już nikogo toczy się w 1939 roku w przeddzień II wojny światowej. Tajemniczy gospodarz rezydencji położonej na Wyspie Wraków zaprasza do siebie kilkoro gości. Ich przewozem ze stałego lądu na wyspę zajmuje się Patrick Narracott – alter ego gracza. Gdy ostatnia z zaproszonych osób szczęśliwie dociera do celu podróży, Patrick mógłby wrócić do domu, jednak sztorm zatrzymuje go na wyspie, a rozwój sytuacji stawia przed nim nowe wyzwanie. Oto bowiem ludzie w rezydencji giną jedno po drugim. Bohater musi rozwiązać zagadkę ich śmierci.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana powieścią Dziesięciu małych Murzynków
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na rozmowach z postaciami, przeszukiwaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • kilka możliwych zakończeń

Minimalne wymagania sprzętowe dla PC:

  • Windows ME/ 2000/ XP
  • procesor Pentium III z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB
  • CD-ROM 16x, klawiatura, mysz

Gra została w Polsce ponownie wydana przez CD Projekt wraz z dwiema innymi komputerowymi adaptacjami powieści mistrzyni kryminału w edycji zatytułowanej Agatha Christie: Kolekcja tajemnic (21 października 2008 na DVD). Wydanie to zostało powtórzone w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).

Agatha Christie: morderstwo w Orient Expressie

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 14 listopada 2006
Data premiery w Polsce: 21 pażdziernika 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:        

Alternatywna recenzja / Zobacz inne gry tego cyklu:  I nie było już nikogo oraz Zło, które żyje pod słońcem

W 2006 roku Lee Sheldon wraz z amerykańskim studiem AWE Productions stworzyli Morderstwo w Orient Expressie – drugą z odsłon serii gier inspirowanych twórczością Agathy Christie. Jest ona znana pod angielskim tytułem Agatha Christie: Murder on the Orient Express. Została stworzona dla systemu Windows.

Akcja gry toczy się w 1934 roku. Główną bohaterką komputerowej wersji sławnej kryminalnej historii jest Antoinette Marceau – pracownica spółki kolejowej, której zadaniem jest zapewnienie maksymalnego komfortu, podróżującemu Orient Expressem z Turcji do Francji, Herculesowi Poirot. Sytuacja się komplikuje, gdy jeden z pasażerów feralnego składu ginie, a śnieżna lawina zatrzymuje bieg pociągu. Podczas tego wypadku belgijski detektyw doznaje kontuzji i zostaje unieruchomiony w swoim przedziale. Antoinette musi więc odkryć tajemnicę morderstwa niemal samodzielnie. Wraz z nią gracz cierpliwie gromadzi dowody, pomysłowo wykorzystuje posiadane przedmioty i wnikliwie przesłuchuje świadków. A gdy wszystko zawiedzie, zawsze może skorzystać z pomocy Herculesa Poirota – w tej grze postaci drugoplanowej.

Cechy gry:

  • interfejs gry: wskaż i kliknij.
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • liniowa fabuła inspirowana powieścią Agathy Christie
  • rozgrywka polegająca na rozmowach z postaciami, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • dwa poziomy trudności
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach
  • w angielskiej wersji językowej głosu Herculesowi Poirot użyczył David Suchet
  • gra pozbawiona elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania:

  • Windows 2000 / XP
  • Pentium III 1.4 GHz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB kompatybilna z DirectX 9.0
  • CD-ROM x16

W Polsce gra została wydana na płycie DVD wraz z dwoma innymi tytułami tej serii jako Agatha Christie: Kolekcja tajemnic. Edycja ta została powtórzona w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009, CD Projekt).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).

Agatha Christie: the ABC murders

Producent: Microids / Artefacts Studios
Wydawca: Gravity Europe SAS
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 04 lutego 2016
Data premiery w Polsce: 12 lutego 2016
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:        

Przygodówka zainspirowana jedną z powieści Agathy Christie, wydaną w Polsce pod tytułem A.B.C. Gra w wersji Windows, Mac OS X i Linux zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej, również po polsku (GOG, Steam). Także 4 lutego 2016 pojawiło się wydanie na PlayStation 4 i Xbox One. Wersje na platformy mobilne pojawiły się 29 września 2016 (Android, Apple iOS).

Polska premiera The ABC Murders miała miejsce 12 lutego 2016 – równolegle z edycją pudełkową gry.

Najlepszą bronią będzie Twoja inteligencja. Twój intelekt poddany zostanie najwyższej próbie! ABC Murders to gra przygodowa ze śledztwem, będąca adaptacją znanej powieści Agathy Christie. Z perspektywy trzeciej osoby gracz wciela się w słynnego Herculesa Poirota, który rzuca się w wir gry przygodowej pełnej tajemnic. Prywatny detektyw musi ponownie samotnie stawić czoła tajemniczemu przeciwnikowi o pseudonimie  “ABC”.

Twój umysł nigdy nie spotkał takiego wyzwania! Śledztwo zaprowadzi Cię na liczne miejsca zbrodni we wspaniałych dzielnicach różnych brytyjskich miast. Nie przepuść najmniejszego szczegółu podczas krzyżowego ognia pytań i rozwiązywania śmiertelnych zagadek! Obserwuj, wypytuj i analizuj wszystko, co się tylko da zbadać, aby dojść do jak najlepszej dedukcji i zrozumieć plany mordercy!

Najważniejsze cechy :

  • Przesłuchania: Gracz ma możliwość zgromadzenia informacji dzięki przesłuchaniom i uważnej obserwacji tego, co podejrzani mówią, sposobu, w jaki zeznają, i uczuć, jakie okazują
  • Zagadki: Gracz musi rozwiązać zagadki, aby uzyskać więcej wskazówek.
  • Dedukcje: Zależnie od zebranych wskazówek gracz może wydedukować dodatkowe informacje na temat mordercy.
  • Chronologia: W miarę wyciągania wniosków i postępowania w scenariuszu możliwe jest korzystanie z chronologii Poirota. Pozwoli Ci to na utworzenie chronologii obejmującej wszystkie wydarzenia, jakie odkryjesz podczas swojego śledztwa. (źródło: info wydawcy)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
  • procesor 2.2 GHz z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB ze wsparciem dla Shader Model 4.0
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9
  • DirectX 9.0c

Agatha Christie: zło, które żyje pod słońcem

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 16 października 2007
Data premiery w Polsce: 21 października 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 3 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:        

Stanowi ostatnią, po Agatha Christie: I nie było już nikogo oraz Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expressie, odsłonę cyklu gier inspirowanych twórczością Agathy Christie. Znana pod angielskim tytułem Agatha Christie: Evil Under the Sun, powstała w AWE Productions w Texasie według projektu Lee Sheldona z The Adventure Company. Można ją uruchomić w Windowsie i na Wii.

Świeci słońce… morze jest błękitne… ale gdzieś pod słońcem żyje prawdziwe zło – twierdzi Hercules Poirot w trzeciej z serii gier z Agathą Christie w tytule. I są to słowa prorocze, bo wkrótce potem ginie jedno z gości spokojnego hotelu na Seadrift Island, w którym mały Belg spędza wakacje. Zbadanie okoliczności tej śmierci – to twoje zadanie, Graczu. Tym razem wcielisz się w postać samego Poirota i dzięki swojej spostrzegawczości i błyskotliwemu kojarzeniu faktów doprowadzisz wielowątkowe śledztwo do pomyślnego końca.

Cechy gry:

  • interfejs gry: wskaż i kliknij.
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana powieścią Agathy Christie
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów z postaciami, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • wbudowany system podpowiedzi

Minimalne wymagania:

  • Windows 2000 / X P/ Vista
  • Pentium III 1.4 Ghz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB kompatybilna z DirectX 9.0
  • CD-ROM x16

W Polsce gra została wydana na płycie DVD wraz z dwoma innymi tytułami tej serii jako Agatha Christie: Kolekcja tajemnic. Edycja ta została powtórzona w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009, CD Projekt).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).

Agent gliniarz

Producent: 1C
Wydawca: 1C / Cenega
Polski wydawca: Manta Multimedia
Data premiery: 20 października 2001
Data premiery w Polsce: 13 listopada 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / logiczna


Zasoby:       

W 2001 rosyjskie studio 1C Company, zainspirowane być może The Neverhoodem, wypuściło na rynek grę przygodowo-logiczną na Windowsa, zatytułowaną Agent gliniarz (Clay Agent). Prosty interfejs, niezbyt skomplikowane zagadki, a przede wszystkim typ animacji sugerują jako adresatów młodszych graczy, jednak warstwa fabularna przeczy temu przypuszczeniu – tytułowy bohater jest obcesowy i bezwzględny.

Bohaterem gry jest agent, któremu sam naczelnik Intergalaktycznych Służb Specjalnych zleca „ważną” misję. Gliniarz musi odzyskać ulubioną kulę bilardową swojego szefa, która wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności wypadła z gwiazdolotu. Wędrując przez trzydzieści kolorowych lokacji, gracz szuka przedmiotów i rozwiązuje łamigłówki logiczne. Akcjom towarzyszy spora dawka humoru sytuacyjnego, dość specyficznego, bo Gliniarz to raczej cwaniak niż bohater.

Cechy gry

  •  interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, kolorowa, stylizowana grafika
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych i logicznych; nieliczne i nieskomplikowane elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania:

  • Windows 95 / 98 / ME
  • Pentium 133 Mhz z 16 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 2MB
  • CD-ROM 8x
  • DirectX 6.0, DirectX Media 6.0, Intel Indeo 5.06 (lub nowsze)

Oprócz edycji premierowej Manta wydała Agenta gliniarza również w Taniej serii. W to mi graj!

Agharta: the hollow Earth

Producent: Aniware AB
Wydawca: IQ Media Nordic AB
Polski wydawca: TopWare Poland
Data premiery: 2000
Data premiery w Polsce: 2000
Polska wersja: pełna
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / akcja


Zasoby:  

Przygodowa gra akcji z naciskiem na elementy zręcznościowe.

Agon: the lost sword of Toledo

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios / Kalypso Media
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 22 lutego 2008
Data premiery w Polsce: 20 października 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna / logiczna


Zasoby:         

Alternatywna recenzja – czytaj. 

Zaginiony miecz z Toledo (The Lost Sword of Toledo) to czwarty z założonych czternastu, przygotowany pod Windowsa, epizod serii Agon z Private Moon Studios. Można w niego zagrać, nie znając wcześniejszych części (zobacz: Agon 1-3). Tym razem profesor Hunt wyrusza tropem kolejnej gry planszowej do Hiszpanii. Szukając rodziny Candelasa, trafia do Toledo, gdzie pomaga rozwiązać kilka lokalnych konfliktów i połączyć rozdzielonych kochanków.

Jest rok 1904. Profesor Samuel Hunt, podróżnik po świecie, przybywa do malowniczego miasta w Hiszpanii, w którym rodzinna intryga i tajemnicze zbrodnie zatruwają spokój. Decydując się na kolejną przygodę, musi odnaleźć skradziony artefakt, ocalić niewinnego młodzieńca i ujawnić tajemnice sekretnego stowarzyszenia. Skarby, intrygujące rodzinne dziedzictwo, niedokończone malowidła, sekrety pochowane przez wieki, wszystko zaczyna układać się w całość, im głębiej profesor kopie w przeszłości. (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, zbieraniu i wykorzystywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek logicznych, prowadzeniu rozmów i czytaniu dokumentów
  • gra planszowa, zamykająca epizod, z regulowanym stopniem trudności,  aż po możliwość zupełnego jej pominięcia
  • realistyczne, dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci
  • po dotarciu do wybranego punktu lokacji możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • cut-scenki w formie komiksowej
  • stylizowana na etniczną muzyka, skomponowana specjalnie na potrzeby gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista (działa również pod Windows 7)
  • Pentium IV 2 Ghz z 512 MB pamięci RAM (1 GB dla Visty)
  • karta graficzna 128 MB
  • DirectX 9.0 c

Agon: the mysterious codex

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios
Polski wydawca: Play
Data premiery: 13 stycznia 2006
Data premiery w Polsce: 16 kwietnia 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna / logiczna


Zasoby:        

Alternatywną recenzję – czytaj.

Agon to skrót wyrażenia Ancient Games Of Nations, a jednocześnie tytuł epizodycznej produkcji przeznaczonej na Windowsa, wydawanej począwszy od września 2003 roku przez węgierskie studio Private Moon. Całość zakładała czternaście odcinków, w których gracz wcielał się w postać Samuela Hunta – pracownika British Museum. Po czwartej części produkcja została zawieszona, a rozpoczęty już Agon 5: The Tale of the Four Dragons – niedokończony.

Agon: Tajemniczy kodeks, znany również jako Agon: The Mysterious Codex, zawiera trzy pierwsze epizody serii, które rozgrywają się w Londynie, na Madagaskarze i w Laponii. Ta edycja, wydana w 2006 roku, została dostosowana również do Macintosha. Czwarty epizod serii został wydany w Polsce jako Agon: The Lost Sword of Toledo.

Jest rok 1903. Po znalezieniu zagadkowego artefaktu oraz tajemniczych stron, wyrwanych ze starożytnego kodeksu, profesor Hunt rusza w podróż, która rzuci go w najróżniejsze zakątki świata. Rozwiąże zagadkę w Londynie, odwiedzi Madagaskar i Laponię, a wszystko po to, by odkryć tajemnice związane ze starożytnymi grami planszowymi. Dziwne? Cóż, wszystkie odkrycia profesora nieuchronnie prowadzą do najbardziej szokującego – my, ludzie, też jesteśmy pionkami na wielkiej planszy wszechświata. A kto nami gra? Być może dowie się tego profesor Hunt. (źródło: playshop.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, zbieraniu i wykorzystywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek logicznych, prowadzeniu rozmów i czytaniu dokumentów
  • gry planszowe, zamykające poszczególne epizody
  • realistyczne, dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci
  • po dotarciu do wybranego punktu lokacji możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • stylizowana na etniczną muzyka, skomponowana specjalnie na potrzeby gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / ME / 2000 / XP
  • Pentium III 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM (256 MB dla XP)
  • karta graficzna 32MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 8

W lipcu i wrześniu 2010 roku Play wznowił Agona 1-3 w różnych edycjach: na tekturce i w serii Gra za grę.

Ahnayro: the dream world

Producent: Alice & Smith
Wydawca: Alice & Smith
Polski wydawca: brak
Data premiery: 10 czerwca 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: edukacyjna / logiczna / strategia


Zasoby:   

Narracyjna gra logiczna z elementami strategii wyprodukowana na Windowsa i Mac OS X przez kanadyjskie studio Alice & Smith.

Narracja wprowadza w fabułę, w której gracz utożsamia się z człowiekiem cierpiącym na zaburzenia snu. W snach bohater jest prześladowany przez tajemnicze istnienia wyłaniające się z ciemności. Musi zrozumieć symbolikę nawiedzających go wizji, by móc walczyć ze złem dręczącym jego umysł. W praktyce gra to ciąg zagadek wymagających wiedzy z różnych dziedzin: historii, sztuki czy mitologii. Informacje niezbędne do rozwiązania problemów nie są podawane w świecie gry, co zmusza użytkownika do korzystania na przykład z encyklopedii lub wyszukiwarek internetowych.

Program jest obsługiwany za pomocą myszy.    

Al Emmo and lost Dutchman’s Mine

Producent: Himalaya Studios
Wydawca: Himalaya Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 06 września 2006
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: komedia / western


Zasoby:    

Humorystyczna przygodówka z założonego w Arizonie Himalaya Studios. Na rynku niemeckim znana jako Al Emmo: Das Wild West Adventure. Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów Windows i Linux, jest dostępna między innymi na Steamie.

W grze wcielamy się w postać Ala Emmo – podstarzałego kawalera, który udaje się do miasteczka Anozira na spotkanie z korespondencyjną przyjaciółką. Al liczy, że Ivanna zostanie jego żoną, jednak dziewczyna szybko odkrywa, że Al nie ma pieniędzy, więc nie ma mowy o małżeństwie. Oczekując na powrotny pociąg – a takowy pojawia się w miasteczku raz na tydzień – bohater trafia do miejscowego saloonu. Tu poznaje piękną Ritę i zakochuje się w niej na zabój. By zaimponować dziewczynie, wikła się w poszukiwanie drogi do zaginionej holenderskiej kopalni.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika na nieco zmodyfikowanym silniku Adventure Game Studio
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek
  • nieliczne czynności limitowane czasem
  • bohater może zginąć
  • brak podświetlenia aktywnych miejsc
  • punktowany system osiągnięć

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP, Vista,  7,  8
  • procesor 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 32-bit
  • DirectX 6.0
  • 1 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym