Woven

Producent: Alterego Games
Wydawca: StickyLock Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 15 listopada 2019
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka / eksploracja / familijna


Zasoby:  

Eksploracyjna przygodówka dla młodszych graczy z holenderskiego studia Alterego Games. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa, Mac OS X, Linuksa, PS4, Xbox One i Nintendo Switch.

Poznaj wełniany świat, w którym pluszaki żyły kiedyś w pokoju. Szukaj ukrytych tajemnic i dostosuj swoją postać do różnych kształtów zwierząt, aby rozwiązać zagadki. Epicka przygoda z dwoma bardzo mało prawdopodobnymi bohaterami i historią opowiadaną w wierszykach.

Stuffy to dobre, ale raczej niezdarne, pluszowe zwierzę, które wędruje samotnie po świecie. Glitch to metalowy świetlik, który stracił pamięć i tożsamość.  Dołącz do nich w ich podróży przez świat wełny, tkanin i ukrytych niebezpieczeństw.

Świat Woven jest pełen przeszkód i wyzwań. Musisz znaleźć schematy, aby zmodyfikować kształt i umiejętności Stuffy’ego. Nogi słonia mogą być mocne, ale nogi królika mogą skakać.

Miej oko na ukryte ścieżki podczas eksploracji świata. Znajdź sekrety, które ujawniają zapomnianą historię świata. (info wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie: klawiatura / pad
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • trójwymiarowa grafika
  • angielski dubbing

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7, 8, 10 (32 bit lub 64 bit)
  • Procesor: Intel Core i3 / AMD Ryzen 3 1200
  • Pamięć: 2 GB RAM
  • Karta graficzna: zgodna z DirectX 11 2 GB VRAM
  • DirectX: Wersja 11
  • Miejsce na dysku: 2 GB dostępnej przestrzeni
  • Karta dźwiękowa: zintegrowana

Władcy ciemności

Producent: LK Avalon
Wydawca: LK Avalon
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 1993
Data premiery w Polsce: 1993
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietka
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:   

Władcy ciemności to druga część cyklu przygodówek Rolanda Pantoły, zapoczątkowanego grą zatytułowaną Klątwa. Wydana na Atari 8-bit i Commodore 64.

Przerwanie prastarej klątwy rozsławiło Twoje imię, zostałeś mądrym i sprawiedliwym władcą. Niestety, polityczne zmiany w państwie zmusiły Cię do zrzeczenia się tronu i opuszczenia rodzinnych stron. Wierząc, że dobrobyt i sprawiedliwość na zawsze będą panować w Twoim kraju, udałeś się na emigrację. Wybrałeś się na poszukiwanie jakiegoś spokojnego i ustronnego miejsca. Przewędrowałeś wiele różnych krain, niestety, żadna z nich nie odpowiadała Twoim wymaganiom. Niespodziewanie dotarłeś do wielkiego kraju, gdzie spotkałeś wyłącznie biednych i ponurych ludzi, narzekających na swój ciężki los. Postanowiłeś rozwiązać ten problem i znaleźć przyczynę zła. Czy i tym razem podołasz zadaniu? (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie joystickiem (w emulatorze klawiaturą)
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, zbieraniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek; używanie czarów

Grę można uruchomić w odpowiednim emulatorze, na przykład Atari800Win Plus lub CSS64.

Włatcy móch: wrzód na d...

Producent: Nicolas Games
Wydawca: Nicolas Games
Polski wydawca: Nicolas Games
Data premiery: 13 lutego 2009
Data premiery w Polsce: 13 lutego 2009
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: komedia


Zasoby:      

Wideorecenzja

Windowsowa przygodówka, oparta na polskim serialu telewizyjnym.  Podobnie jak w pierwowzorze, mamy w niej do czynienia z kłopotami ośmiolatków z klasy II b.

Po wakacjach, gdy młodzi ludzie wracają do szkoły, widzą liczne zmiany, które im się nie podobają. Oto muszą nosić mundurki, być posłuszni i wykazać się patriotyzmem. Ich zachowanie kontrolują kamery, a wszelkie odstępstwa od ustalonych reguł są piętnowane. W grze kierujemy kilkoma bohaterami, którzy mają za zadanie walczyć z nowym porządkiem panującym w szkole i odkryć rzeczywiste źródło niemiłych zmian.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • możliwość kierowania kilkoma postaciami
  • kreskówkowa grafika, wzorowana na serialowym pierwowzorze
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia i wykorzystywaniu przedmiotów
  • proste zagadki i krótki czas rozgrywki
  • profesjonalny dubbing w wykonaniu serialowych aktorów

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista
  • Pentium IV 1.7 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza)

Reedycja w serii Fabryka Gier, Nicolas Games

X-Files: game, The

Producent: Hyperbole Studios
Wydawca: Fox Interactive, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 27 lipca 1998
Data premiery w Polsce: wrzesień 1998
Polska wersja: brak
Nośnik: 7 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:      

Wideorecenzja

The X-Files: Game powstała w Hyperbole Studios w Los Angeles. Zadebiutowała w siedmiopłytowym wydaniu na Windowsa i Macintosha. Rok później wyszła na czterech płytach CD na konsolę PlayStation. Została zainspirowana znanym również w Polsce serialem Z Archiwum X. Prace nad jego komputerową adaptacja nadzorował między innymi Chris Carter, twórca serialowych postaci Foxa Muldera i Dany Scully. Gra została zrealizowana w postaci interaktywnego filmu. Do kręcenia scen FMV zaproszono Davida Duchovnego i Gillian Anderson.

Akcja The X Files toczy się współcześnie. Oto Mulder i Scally, dwoje agentów prowadzących na co dzień paranormalne śledztwa w Archiwm X, zostaje porwanych. Ich kolega, Craiga Willmore, otrzymuje polecenie ich odnalezienia. W grze wcielamy się w postać owego agenta. Wraz z nim idziemy śladem zaginionych – prowadzimy rozmowy i zbieramy dowody. Posługujemy się między innymi noktowizorem, aparatem cyfrowym, PDA i zestawem do zbierania odcisków. Korzystamy z biurowego komputera. Śledztwo bywa niebezpieczne, a bohater może zginąć. W związku z tym pożądane jest dokonywanie regularnych zapisów stanów gry, gdyż tylko niekiedy program oferuje możliwość powtórzenia zadania.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • do zbadania ponad 30 rozległych lokacji
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na prowadzeniu rozmów i eksploracji otoczenia
  • obecność elementów zręcznościowych i limitowanych czasem – bohater posługuje się bronią i może zginąć
  • wbudowany system podpowiedzi
  • interaktywne środowisko, stworzone przy użyciu technologii Virtual Cinema
  • ponad cztery godziny sekwencji filmowych z udziałem telewizyjnych aktorów, odtwarzających role między innymi Muldera, Scully, Skinnera i Palacza
  • ścieżka muzyczna – Paul Wayne Hiaumet i Mark Snow

Wymagania sprzętowe:

  • dla wersji PC – Win 95, Pentium 120 Mhz, 16 MB RAM (zalecane 32), 250 MB HDD, CD-ROM (zalecane x8)
  • dla wersji Mac – MacOS 7.1, 12 MB RAM (+ do 18 MB pamięci wirtualnej), 250 MB HDD, CD-ROM (zalecane x8)

Xing: the land beyond

Producent: White Lotus Interactive
Wydawca: White Lotus Interactive
Polski wydawca: brak
Data premiery: 21 września 2017
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:      

Oparta na eksploracji logiczna przygodówka z kalifornijskiego studia White Lotus Interactive. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Steamie (Windows). Dostosowana do gogli wirtualnej rzeczywistości.

Xing to mistyczna kraina położona między życiem a śmiercią, do której trafia dusza bohatera. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie jej przez ten świat poprzez rozwiązywanie zagadek stawianych przez strzegących jej strażników. Po drodze natyka się na ukryte wiadomości, które pozwalają poznać przeszłość bohatera.

Cechy gry:

  • sterowanie: klawiatura i mysz / pad / kontrolery ruchu
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna grafika 3D
  • rozgrywka nastawiona na eksplorację i rozwiązywanie zagadek
  • brak elementów walki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8 / 10 64-bit
  • Procesor: Quad Core Intel lub AMD
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta graficzna: AMD Radeon HD 7850 lub NVIDIA GTX 750Ti
  • DirectX: Wersja 11
  • Miejsce na dysku: 9 GB dostępnej przestrzeni

Yeli Orog

Producent: Yeli Orog
Wydawca: Yeli Orog
Polski wydawca: brak
Data premiery: 13 lipca 2018
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / horror


Zasoby:    

Krótka przygodówka full motion video, która zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa.

1 lutego 2019 gra zmieniła status: można ją pobrać za darmo z Itch.io lub zagrać bezpłatnie na Steamie.

Yeli Orog to gra przygodowa FMV o ogromnym odkryciu archeologicznym: dziwnej, kamiennej tabliczce, zapisanej w języku celtyckim, znalezionej pod starożytnym dolmenem w północnej Hiszpanii. Tekst z tabliczki opowiada upiorną historię, uważaną za mit celtyberyjski, czyli stworzony przez Celtów, którzy między V a VIII wiekiem osiedlali się na Półwyspie Iberyjskim.

W grze wcielasz się w rolę Johnny’ego Robina, archeologa wysłanego na teren wykopalisk do Asturii w Hiszpanii. Na miejscu niespodziewanie zostajesz przeniesiony do obcego świata, doświadczając na własnej skórze przerażających zdarzeń, które opisuje kamienna tabliczka.

Jeśli jesteś fanem gier mystopodobnych, interaktywnych opowieści z elementami puzzli i gier FMV, z pewnością docenisz Yeli Orog. (źródło: opis producenta)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • interaktywny film
  • brak opcji zapisu gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7 64-bit / Windows 10 64-bit
  • Procesor: Intel Core i5 3320M 2.60 Ghz
  • Pamięć: 4 GB RAMKarta graficzna: Intel HD Graphics 4000
  • Miejsce na dysku: 4 GB dostępnej przestrzeni

Yesterday

Producent: Pendulo Studios
Wydawca: Focus Home Interactive
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 23 marca 2012
Data premiery w Polsce: 17 czerwca 2013
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller


Zasoby:         

Zobacz także: Yesterday 2

Projekt Ramóna Hernáeza z hiszpańskiego Péndulo Studio, znany również pod tytułem The John Yesterday Files.  Gra zadebiutowała w 2012 w wersji Windows, a kilka miesięcy później  pojawiła się także na Androida i Apple iOS. Twórcy zadedykowali grę żyjącym na ulicach bezdomnym i ludziom, którzy próbują im pomóc.

Akcja toczy się współcześnie. Od pewnego czasu na ulicach Nowego Jorku są znajdowane  spalone ludzkie zwłoki. To niewątpliwie ofiary morderstw, ale mimo tego i mimo faktu, że ich liczba idzie w dziesiątki, nikt się nimi nie interesuje. Policja nie prowadzi śledztwa, prasa milczy, bo zabitymi są bezdomni. Jednak dla organizacji, troszczącej się o ich los, ci ludzie mają twarze i nazwiska, więc dwaj młodzi wolontariusze zostają zobligowani do zbadania sprawy. Gracz początkowo kolejno wciela się w postaci owych detektywów: Henry’ego White’a i Samuela Coopera. W końcu prowadzi trzeciego bohatera, tajemniczego Johna Yesterdaya, który najwidoczniej stracił pamięć i niespodziewanie został wciągnięty w niesłychaną historię.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • mroczna fabuła
  • rozgrywka polegająca głównie na przeszukiwaniu lokacji, gromadzeniu i używaniu przedmiotów, prowadzeniu rozmów
  • stylizowana, kreskówkowa animacja 3D

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP2/ Vista SP1/ Windows 7
  • procesor Intel/ AMD 2 GHz
  • 1025 MB pamięci RAM dla XP, 2048 MB dla Visty i Win7
  • karta graficzna 256 MB i karta dźwiękowa kompatybilne z DirectX 9 (nie wspiera SIS i VIA/S3G)
  • DVD-ROM 2x
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku

Yesterday: origins

Producent: Pendulo Studios
Wydawca: Microids / Anuman Interactive
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 10 listopada 2016
Data premiery w Polsce: 10 listopada 2016
Polska wersja: napisy
Nośnik: fizyczny / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:        

Wideorecenzja

Yesterday: Origins to kontynuacja przygodówki Yesterday z hiszpańskiego Pendulo Studios. Gra zadebiutowała jednocześnie na dyskach fizycznych i w wersji cyfrowej na kilka platform: Windows, Mac OS X, Xbox One, Playstation 4. Od 31 maja 2018 dostępna na Nintendo Switch (wersja cyfrowa i pudełkowa).

Rok 1481. Młody John jest publicznie poniżony i wleczony ulicą. Oskarżony o czary, zostaje uwięziony przez hiszpańską inkwizycję i torturowany. Następnie poddany zostanie transformacji alchemicznej, która sprawi, że stanie się nieśmiertelny. Ale nie wszystko pójdzie zgodnie z jego oczekiwaniami, bo po każdym powrocie do życia John całkowicie zapomina, kim jest.

500 lat później, za naszych czasów, John i Paulina poszukują artefaktu koniecznego do odtworzenia rytuału. Podczas swoich dochodzeń stawiają czoła niebezpiecznym nowym bohaterom, którzy chcą wykraść ich tajemnice… Przyłącz się do nieśmiertelnego Johna Yesterday i Pauliny Petit w Yesterday Origins i przeżyj pełną intryg przygodę w czasie i przestrzeni.

Fabuła toczy się dwutorowo i pozwala nam prześledzić wydarzenia mające miejsce zarówno współcześnie, jak i w czasach hiszpańskiej inkwizycji. Po względem mechanizmów rozgrywki Yesterday Origins stanowi bezpośrednią kontynuację rozwiązań ze swojego poprzednika.

Otrzymujemy zatem klasyczną przygodówkę point-n-click, w której zajmujemy się głównie eksplorowaniem lokacji, prowadzeniem rozmów z postaciami niezależnymi, gromadzeniem przedmiotów oraz rozwiązywaniem łamigłówek. Dla mniej doświadczonych graczy przygotowano pomocny system podpowiedzi.

Yesterday Origins nie wykorzystuje elementów z poprzednich gier studia. Jest to bowiem pierwsza gra w dorobku Pendulo, która wykonana została w pełnym trójwymiarze. Przestawienie na 3D nie odbyło się jednak kosztem urody gry i całość dalej utrzymana jest w kreskówkowej stylistyce. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry;

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
  • procesor AMD / Intel quad-core 2.2 GHz
  • pamięć 2048 MB RAM
  • karta graficzna ATI / NVIDIA 512 MB VRAM ze wsparciem dla Shader Model 4.0
  • DirectX 9.0
  • 4 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Yoomurjak's ring

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 05 grudnia 2006
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna


Zasoby:    

Zobacz także: Miazma

Przygodówka full motion video z węgierskiego Private Moon Studios, zrealizowana według projektu Pierrota (Tamás Z. Marosi). Gra zadebiutowała w 2006 na Windowsa, wydana w języku węgierskim na płycie DVD. Trzy lata później – 6 kwietnia 2009 – miała miejsce jej światowa premiera (dystrybucja cyfrowa, angielskie napisy). Od 2015 dostępna na iPhone oraz iPoda.

Akcja Yoomurjak’s Ring toczy się współcześnie. Młody amerykański dziennikarz Jonathan Hunt – alter ego gracza – postanawia odwiedzić Węgry, rodzinny kraj swoich przodków. Zatrzymuje się w mieście Eger, o którym wiele czytał będąc dzieckiem. Tam spotyka człowieka twierdzącego, że uważany za zaginionego przodek Jonathana został przeniesiony w przeszłość, a stało się tak na skutek awarii wehikułu czasu, nad którym pracował. Bohater postanawia zbadać sprawę, ale najpierw musi zdobyć tytułowy pierścień Yoomurjaka.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna grafika, wykorzystująca ponad 600 zdjęć autentycznych obiektów
  • na statycznych planszach możliwość obrotu o 360 stopni
  • ponad 90 minut przerywników filmowych
  • do zwiedzenia ponad 30 lokacji
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, prowadzeniu dialogów i rozwiązywaniu zagadek
  • ścieżka muzyczna – Pierrot i Jamie Winchester

Minimalne wymagania sprzętowe

  • System : Windows 2000 / Windows XP / Windows Vista / Windows 7
  • Pentium IV lub odpowiednik, 512 MB RAM
  • Karta graficzna 256
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • Karta dźwiękowa 16 bit stereo

Zaginięcie Ethana Cartera

Producent: The Astronautus
Wydawca: Nordic Games
Polski wydawca: CDP.pl
Data premiery: 25 września 2014
Data premiery w Polsce: 25 września 2014
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna


Zasoby:        

Przygodowa historia z warszawskiego studia Adriana Chmielarza, znana pod angielskim tytułem The Vanishing of Ethan Carter. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na platformach GOG i Steam. Od 14 lipca 2015 dostępna na konsolę PlaySation 4, od 19 stycznia 2018 na Xbox One, od 15 sierpnia 2019 na Nintendo Switch.

W związku z dostosowaniem gry do PlayStation 4 producent dokonał pewnych zmian w oryginale i we wrześniu 2015 wersja remasterowana pojawiła się również na pecety. Porównanie wersji oryginalnej i redux – zobacz.

W grze Zaginięcie Ethana Cartera wcielasz się w postać Paula Prospero, zafascynowanego okultyzmem detektywa, który otrzymał niepokojący list od Ethana Cartera. Czując, że chłopcu grozi śmiertelne niebezpieczeństwo, Paul wyrusza do domu Ethana w Red Creek Valley. Tam sytuacja okazuje się jeszcze gorsza, niż nasz bohater mógłby przypuszczać. Chłopiec zaginął, a okolicą wstrząsa brutalne morderstwo. Paul szybko odkrywa, że nie jest to jedyna warta zbadania zbrodnia, która zdarzyła się w Red Creek Valley.

Zaginięcie Ethana Cartera, jako gra inspirowana makabryczną prozą początku XX wieku, skupia się na wciągnięciu gracza w angażującą fabułę. Choć bohaterem jest prywatny detektyw, który będzie się musiał zmierzyć z licznymi wyzwaniami, Zaginięcie Ethana Cartera nie jest grą naszpikowaną zagadkami. Ważniejszą rolę odgrywają elementy takie jak nastrój czy osobowości postaci.

Rozwikłanie tajemnicy nie nastąpi jednak samo z siebie. Gracz będzie musiał użyć zarówno parapsychicznych talentów Paula do komunikowania się ze zmarłymi, jak i własnej spostrzegawczości, by poznać tajemnicę wiążącą się za morderstwami, starożytną mocą zamieszkującą od wieków Red Creek Valley i losem, jaki spotkał zaginionego chłopca.

Odkryj równie malowniczy, co złowrogi świat Red Creek Valley, zbudowany z użyciem rewolucyjnej technologii fotogrametrycznej, która pozwala na tworzenie fotorealistycznych krajobrazów.

Komunikuj się ze zmarłymi, by dowiedzieć się, jak pożegnali się z życiem i odkryj wskazówki, które pomogą ci rozwiązać zagadkę zaginięcia Ethana oraz poznać los jego rodziny.

Poznaj nieliniową fabułę łączącą cechy horroru, sensacji i powieści detektywistycznych. Historia inspirowana jest twórczością pisarzy takich jak: Raymond Chandler, Algernon Blackwood, Stefan Grabiński i H. P. Lovecraft.

Decyduj, w jakim tempie toczy się śledztwo. Gra pozbawiona jest scen walki, a groza budowana jest nie poprzez chwilowe przerażenie, lecz uczucie niepokoju, które nieustannie towarzyszy bohaterowi. (źródło: www.cdp.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • nieliniowa fabuła łącząca cechy horroru, sensacji i powieści detektywistycznej, inspirowana prozą Chandlera, Blackwooda, Grabińskiego i Lovecrafta
  • nacisk położony na fabułę, postacie bohaterów i nastrój opowieści
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia w poszukiwaniu wskazówek, porządkowaniu ich i łączeniu w celu odtworzenia zdarzeń
  • fotorealistyczna grafika na silniku Unreal 3, tworzona dzięki technice fotogrametrii
  • ścieżka muzyczna autorstwa Mikołaja Stroińskiego

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP3/ 7/ 8
  • Intel Core2 Duo lun odpowiednik AMDz z 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB zgodna z DirectX 9.0c
  • karta dźwiękowa zgodna DirectX 9.0c
  • 9 GB HDD

Reedycja:

Zak McKracken and the alien mindbenders

Producent: Lucasfilm Games
Wydawca: Lucasfilm Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: październik 1988
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia fantastycznonaukowa


Zasoby:      

Spolszczenie

Zak McKracken and the Alien Mindbenders to wspólny projekt Davida Foxa, Matthew Kane’a, Davida Spanglera i Rona Gilberta – druga po Maniac Mansion gra LucasArts na silniku Scumm. Gra zadebiutowała w 1988 na Commodore 64. Jeszcze w tym samym roku ukazała się na DOS-a, Amigę i Atari ST. W 1991 została wydana na płycie z grafiką 256 kolorów na japoński komputer FM-Towns.

Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów, jest dostępna np. na GOG-u. Fanowskie, bezpłatne kontynuacje gry to między innymi: The New Adventures of Zak McKracken oraz Zak McKracken: Between Time and Space.

Akcja gry toczy się w 1997 roku, więc o niemal dziesięć lat wyprzedza czas powstania programu. Główny bohater, Zachary McKracken, to dziennikarz, który marzy o zdobyciu nagrody Pulitzera, jednak jak dotąd trafiają mu się sprawy mało ciekawe. Teraz na przykład musi jechać do Seattle i napisać o dwugłowych wiewiórkach atakujących turystów. Jeszcze nie wie, że to początek przygody, która wyjaśni znaczenie jego dziwnych snów o kosmicznej inwazji.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez ikony poleceń u dołu ekranu)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • zabawna fabuła nawiązująca do teorii o kosmicznym pochodzeniu ziemskiej cywilizacji
  • sterowanie czwórką bohaterów
  • opcjonalne zagadki z możliwością rozwiązania na różne sposoby

Uruchomienie gry możliwe w emulatorze DOSBox lub ScummVM.

ZED

Producent: Eagre Games
Wydawca: Cyan Ventures
Polski wydawca: brak
Data premiery: 04 czerwca 2019
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / eksploracja / logiczna


Zasoby:   

Mystopodobny projekt Chucka Cartera z amerykańskiego studia Eagre Games. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa (ze wsparciem dla Oculus Rift i HTC Vive). Przewidziane wersje konsolowe.

Akcja ZED toczy się w surrealistycznym świecie stworzonym przez umysł bohatera gry – starzejącego się artysty, dotkniętego częściową demencją. Bohater próbuje przypomnieć sobie własną przeszłość, żeby opowiedzieć o niej wnuczce. Gracz pomaga mu odtworzyć wspomnienia i złożyć je w całość, a przy okazji odkrywa tajemnicę tytułowego ZED.

Cechy gry:

  • sterowanie: klawiatura i mysz / pad / kontrolery ruchu
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna, trójwymiarowa grafika
  • rozgrywka skupiona na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • Stephen Russell w roli narratora

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 10
  • Procesor: Intel i3-6100 / AMD Ryzen 3 1200, FX4350
  • Pamięć: 8 GB RAM
  • Karta graficzna: NVIDIA GTX 970 / AMD Radeon R9 290
  • DirectX: Wersja 11
  • Miejsce na dysku: 18 GB dostępnej przestrzeni

Zegarmistrz: the watchmaker

Producent: Trecision
Wydawca: Trecision
Polski wydawca: Manta
Data premiery: 18 sierpnia 2001
Data premiery w Polsce: grudzień 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:          

Alternatywna solucja – pdf, web

Zegarmistrz (The Watchmaker) powstał we włoskim studio Trecision, znanym jako twórca i współtwórca takich produkcji jak: In the Dead of Night, Ark of Time, Alien Virus czy Nightlong: Union City Conspiracy. Gra zadebiutowała latem 2001 we Włoszech, a anglojęzyczną premierę miała 7 czerwca 2002 w USA.

Darrel Boone, specjalista od zjawisk paranormalnych, wraz z prawniczką, Victorią Conroy, przybywają do tajemniczego austriackiego zamku. To właśnie tu, na jego terenie, został ukryty starożytny artefakt w formie wahadła, posiadający niesamowite właściwości. Artefakt ten ma być użyty w niecnych celach przez grupę religijnych fanatyków.

W grze wcielamy się naprzemiennie w ową dwójkę bohaterów, która musi odszukać wahadło, zneutralizować je, a tym samym zbawić świat. Na wykonanie tej misji mamy tylko 15 godzin. Tak więc będziemy przeszukiwać lokacje i zbierać przedmioty, które możemy dokładnie obejrzeć z każdej strony.

Cechy gry:

  • prowadzenie bohaterów przy użyciu myszki lub klawiatury
  • możliwość przełączania trybu widzenia z trzecioosobowego na pierwszoosobowy i odwrotnie
  • rozbudowana fabuła oparta o scenariusz Christiana Cantamessa
  • sterowanie wybraną postacią (Darrel lub Victoria) z możliwością przełączania się między nimi
  • trójwymiarowa grafika; swoboda poruszania się i rozglądania w lokacjach
  • przerywniki filmowe, zrealizowane w technologii Real Time Video
  • oryginalna ilustracja muzyczna, przygotowana między innymi przez Marco Caprelliego
  • bohaterowie mogą zginąć – wskazany częsty zapis stanu gry

Minimalne wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • Windows 95 / 98 / ME / 2000 z DirectX 7.0
  • procesor Pentium II 266 MMX (lub kompatybilny) z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D z pamięcią co najmniej 8 MB
  • CD-ROM 8x, 150 MB wolnego miejsca na dysku
  • w niektórych wydaniach gry może wystąpić błąd uniemożliwiający jej ukończenie – czytaj tutaj

W Polsce oprócz wydania premierowego gra pojawiła się we wznowieniu Manty w serii W to mi graj oraz w czasopismach Komputer Świat GRY 2 / 2003 i Play 1 / 2006.

Zork nemesis: the forbidden lands

Producent: Zombie Inc.
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 29 lutego 1996
Data premiery w Polsce: kwiecień 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 3 CD / 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Druga część, wydawanej przez Activision trylogii Zork, rozpoczętej przez Return to Zork, a zakończonej przez Grand Inquisitor. Zork Nemesis została  zaprojektowana przez Cecilię Barajas i Marka Longa z wykorzystaniem techniki full motion video. Gra zadebiutowała w wersji trzypłytowej na systemy: MS-DOS, Windows i Macintosh. W wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie GOG.

Akcja gry została osadzona w świecie chylącego się ku upadkowi Wielkiego Podziemnego Imperium. Czworo jego prominentnych obywateli, zwanych Alchemikami, wyruszyło w poszukiwaniu tajemnicy wiecznego życia i żadne z nich nie wróciło. Przepadł również cesarski wysłannik, który miał ich odnaleźć. Gracz wciela się w postać nieznanego z imienia bohatera i udaje się do Zakazanych Ziem, by wyjaśnić zagadkę ich zniknięcia, a przy okazji odkryć sekrety Alchemików.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła, osadzona w pięciu fantastycznych światach
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów i rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • nieliczne dialogi – brak ich transkrypcji
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów w reżyserii Joe Napolitano
  • ilustracja muzyczna – Mark Morgan

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz

Zork: grand inquisitor

Producent: Activision Blizzard
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 31 października 1997
Data premiery w Polsce: styczeń 1998
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Zobacz także: Zork Nemesis

Ostatnia część trylogii Zork, stworzona i wydana przez amerykańskie studio Activision. Zadebiutowała w 1997 w wydaniu dwupłytowym na Windowsa, a w 2001 roku ukazała się również na Macintosha. W tej odsłonie serii twórcy wprowadzili rozgrywkę w trybie multiplayer, w której dzięki połączeniu internetowemu graczowi może towarzyszyć obserwator-doradca. Gra w wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie GOG.

W Zork: Grand Inquisitor wracamy do Wielkiego Podziemnego Imperium, ale zmienionego w totalitarny reżim. W tym nowym świecie prawowita królowa zostaje zdetronizowana, a władzę sprawuje Wielki Inkwizytor Mir Yannick. Inkwizytor zabrania używania magii, a nieposłusznych srogo karze totemizacją, która zastąpiła wyrok śmierci i oznacza wieczne uwięzienie duszy skazanego. Tyranowi przeciwstawia się bezimienny bohater – alter ego gracza. Człowiek ów odnajduje lampę z uwięzioną w niej duszą starego mistrza magii. Dzięki jego wskazówkom odnajduje cztery artefakty, które umożliwiają pokonanie Yannicka.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła z elementami humoru
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów, rozwiązywaniu zagadek logicznych oraz używaniu zaklęć i czarów
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów (m.in. Erick Avari jako Wielki Inkwizytor)
  • możliwa śmierć bohatera

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz