Włatcy móch: wrzód na d...

Producent: Nicolas Games
Wydawca: Nicolas Games
Polski wydawca: Nicolas Games
Data premiery: 13 lutego 2009
Data premiery w Polsce: 13 lutego 2009
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: komedia


Zasoby:      

Wideorecenzja

Windowsowa przygodówka, oparta na polskim serialu telewizyjnym.  Podobnie jak w pierwowzorze, mamy w niej do czynienia z kłopotami ośmiolatków z klasy II b.

Po wakacjach, gdy młodzi ludzie wracają do szkoły, widzą liczne zmiany, które im się nie podobają. Oto muszą nosić mundurki, być posłuszni i wykazać się patriotyzmem. Ich zachowanie kontrolują kamery, a wszelkie odstępstwa od ustalonych reguł są piętnowane. W grze kierujemy kilkoma bohaterami, którzy mają za zadanie walczyć z nowym porządkiem panującym w szkole i odkryć rzeczywiste źródło niemiłych zmian.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • możliwość kierowania kilkoma postaciami
  • kreskówkowa grafika, wzorowana na serialowym pierwowzorze
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia i wykorzystywaniu przedmiotów
  • proste zagadki i krótki czas rozgrywki
  • profesjonalny dubbing w wykonaniu serialowych aktorów

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista
  • Pentium IV 1.7 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza)

Reedycja w serii Fabryka Gier, Nicolas Games

X-Files: game, The

Producent: Hyperbole Studios
Wydawca: Fox Interactive, Inc.
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 27 lipca 1998
Data premiery w Polsce: wrzesień 1998
Polska wersja: brak
Nośnik: 7 CD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:      

Wideorecenzja

The X-Files: Game powstała w Hyperbole Studios w Los Angeles. Zadebiutowała w siedmiopłytowym wydaniu na Windowsa i Macintosha. Rok później wyszła na czterech płytach CD na konsolę PlayStation. Została zainspirowana znanym również w Polsce serialem Z Archiwum X. Prace nad jego komputerową adaptacja nadzorował między innymi Chris Carter, twórca serialowych postaci Foxa Muldera i Dany Scully. Gra została zrealizowana w postaci interaktywnego filmu. Do kręcenia scen FMV zaproszono Davida Duchovnego i Gillian Anderson.

Akcja The X Files toczy się współcześnie. Oto Mulder i Scally, dwoje agentów prowadzących na co dzień paranormalne śledztwa w Archiwm X, zostaje porwanych. Ich kolega, Craiga Willmore, otrzymuje polecenie ich odnalezienia. W grze wcielamy się w postać owego agenta. Wraz z nim idziemy śladem zaginionych – prowadzimy rozmowy i zbieramy dowody. Posługujemy się między innymi noktowizorem, aparatem cyfrowym, PDA i zestawem do zbierania odcisków. Korzystamy z biurowego komputera. Śledztwo bywa niebezpieczne, a bohater może zginąć. W związku z tym pożądane jest dokonywanie regularnych zapisów stanów gry, gdyż tylko niekiedy program oferuje możliwość powtórzenia zadania.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • do zbadania ponad 30 rozległych lokacji
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na prowadzeniu rozmów i eksploracji otoczenia
  • obecność elementów zręcznościowych i limitowanych czasem – bohater posługuje się bronią i może zginąć
  • wbudowany system podpowiedzi
  • interaktywne środowisko, stworzone przy użyciu technologii Virtual Cinema
  • ponad cztery godziny sekwencji filmowych z udziałem telewizyjnych aktorów, odtwarzających role między innymi Muldera, Scully, Skinnera i Palacza
  • ścieżka muzyczna – Paul Wayne Hiaumet i Mark Snow

Wymagania sprzętowe:

  • dla wersji PC – Win 95, Pentium 120 Mhz, 16 MB RAM (zalecane 32), 250 MB HDD, CD-ROM (zalecane x8)
  • dla wersji Mac – MacOS 7.1, 12 MB RAM (+ do 18 MB pamięci wirtualnej), 250 MB HDD, CD-ROM (zalecane x8)

Xing: the land beyond

Producent: White Lotus Interactive
Wydawca: White Lotus Interactive
Polski wydawca: brak
Data premiery: 21 września 2017
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:      

Oparta na eksploracji logiczna przygodówka z kalifornijskiego studia White Lotus Interactive. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Steamie (Windows). Dostosowana do gogli wirtualnej rzeczywistości.

Xing to mistyczna kraina położona między życiem a śmiercią, do której trafia dusza bohatera. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie jej przez ten świat poprzez rozwiązywanie zagadek stawianych przez strzegących jej strażników. Po drodze natyka się na ukryte wiadomości, które pozwalają poznać przeszłość bohatera.

Cechy gry:

  • sterowanie: klawiatura i mysz / pad / kontrolery ruchu
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna grafika 3D
  • rozgrywka nastawiona na eksplorację i rozwiązywanie zagadek
  • brak elementów walki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7 / 8 / 10 64-bit
  • Procesor: Quad Core Intel lub AMD
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta graficzna: AMD Radeon HD 7850 lub NVIDIA GTX 750Ti
  • DirectX: Wersja 11
  • Miejsce na dysku: 9 GB dostępnej przestrzeni

Yesterday

Producent: Pendulo Studios
Wydawca: Focus Home Interactive
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 23 marca 2012
Data premiery w Polsce: 17 czerwca 2013
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller


Zasoby:         

Zobacz także: Yesterday 2

Projekt Ramóna Hernáeza z hiszpańskiego Péndulo Studio, znany również pod tytułem The John Yesterday Files.  Gra zadebiutowała w 2012 w wersji Windows, a kilka miesięcy później  pojawiła się także na Androida i Apple iOS. Twórcy zadedykowali grę żyjącym na ulicach bezdomnym i ludziom, którzy próbują im pomóc.

Akcja toczy się współcześnie. Od pewnego czasu na ulicach Nowego Jorku są znajdowane  spalone ludzkie zwłoki. To niewątpliwie ofiary morderstw, ale mimo tego i mimo faktu, że ich liczba idzie w dziesiątki, nikt się nimi nie interesuje. Policja nie prowadzi śledztwa, prasa milczy, bo zabitymi są bezdomni. Jednak dla organizacji, troszczącej się o ich los, ci ludzie mają twarze i nazwiska, więc dwaj młodzi wolontariusze zostają zobligowani do zbadania sprawy. Gracz początkowo kolejno wciela się w postaci owych detektywów: Henry’ego White’a i Samuela Coopera. W końcu prowadzi trzeciego bohatera, tajemniczego Johna Yesterdaya, który najwidoczniej stracił pamięć i niespodziewanie został wciągnięty w niesłychaną historię.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • mroczna fabuła
  • rozgrywka polegająca głównie na przeszukiwaniu lokacji, gromadzeniu i używaniu przedmiotów, prowadzeniu rozmów
  • stylizowana, kreskówkowa animacja 3D

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP2/ Vista SP1/ Windows 7
  • procesor Intel/ AMD 2 GHz
  • 1025 MB pamięci RAM dla XP, 2048 MB dla Visty i Win7
  • karta graficzna 256 MB i karta dźwiękowa kompatybilne z DirectX 9 (nie wspiera SIS i VIA/S3G)
  • DVD-ROM 2x
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku

Yesterday: origins

Producent: Pendulo Studios
Wydawca: Microids / Anuman Interactive
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 10 listopada 2016
Data premiery w Polsce: 10 listopada 2016
Polska wersja: napisy
Nośnik: fizyczny / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:        

Wideorecenzja

Yesterday: Origins to kontynuacja przygodówki Yesterday z hiszpańskiego Pendulo Studios. Gra zadebiutowała jednocześnie na dyskach fizycznych i w wersji cyfrowej na kilka platform: Windows, Mac OS X, Xbox One, Playstation 4.

Rok 1481. Młody John jest publicznie poniżony i wleczony ulicą. Oskarżony o czary, zostaje uwięziony przez hiszpańską inkwizycję i torturowany. Następnie poddany zostanie transformacji alchemicznej, która sprawi, że stanie się nieśmiertelny. Ale nie wszystko pójdzie zgodnie z jego oczekiwaniami, bo po każdym powrocie do życia John całkowicie zapomina, kim jest.

500 lat później, za naszych czasów, John i Paulina poszukują artefaktu koniecznego do odtworzenia rytuału. Podczas swoich dochodzeń stawiają czoła niebezpiecznym nowym bohaterom, którzy chcą wykraść ich tajemnice… Przyłącz się do nieśmiertelnego Johna Yesterday i Pauliny Petit w Yesterday Origins i przeżyj pełną intryg przygodę w czasie i przestrzeni.

Fabuła toczy się dwutorowo i pozwala nam prześledzić wydarzenia mające miejsce zarówno współcześnie, jak i w czasach hiszpańskiej inkwizycji. Po względem mechanizmów rozgrywki Yesterday Origins stanowi bezpośrednią kontynuację rozwiązań ze swojego poprzednika.

Otrzymujemy zatem klasyczną przygodówkę point-n-click, w której zajmujemy się głównie eksplorowaniem lokacji, prowadzeniem rozmów z postaciami niezależnymi, gromadzeniem przedmiotów oraz rozwiązywaniem łamigłówek. Dla mniej doświadczonych graczy przygotowano pomocny system podpowiedzi.

Yesterday Origins nie wykorzystuje elementów z poprzednich gier studia. Jest to bowiem pierwsza gra w dorobku Pendulo, która wykonana została w pełnym trójwymiarze. Przestawienie na 3D nie odbyło się jednak kosztem urody gry i całość dalej utrzymana jest w kreskówkowej stylistyce. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry;

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
  • procesor AMD / Intel quad-core 2.2 GHz
  • pamięć 2048 MB RAM
  • karta graficzna ATI / NVIDIA 512 MB VRAM ze wsparciem dla Shader Model 4.0
  • DirectX 9.0
  • 4 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Zaginięcie Ethana Cartera

Producent: The Astronautus
Wydawca: Nordic Games
Polski wydawca: CDP.pl
Data premiery: 25 września 2014
Data premiery w Polsce: 25 września 2014
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna


Zasoby:        

Przygodowa historia z warszawskiego studia Adriana Chmielarza, znana pod angielskim tytułem The Vanishing of Ethan Carter. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na platformach GOG i Steam. Od 14 lipca 2015 dostępna na konsolę PlaySation 4, a od 19 stycznia 2018 na Xbox One.

W grze Zaginięcie Ethana Cartera wcielasz się w postać Paula Prospero, zafascynowanego okultyzmem detektywa, który otrzymał niepokojący list od Ethana Cartera. Czując, że chłopcu grozi śmiertelne niebezpieczeństwo, Paul wyrusza do domu Ethana w Red Creek Valley. Tam sytuacja okazuje się jeszcze gorsza, niż nasz bohater mógłby przypuszczać. Chłopiec zaginął, a okolicą wstrząsa brutalne morderstwo. Paul szybko odkrywa, że nie jest to jedyna warta zbadania zbrodnia, która zdarzyła się w Red Creek Valley.

Zaginięcie Ethana Cartera, jako gra inspirowana makabryczną prozą początku XX wieku, skupia się na wciągnięciu gracza w angażującą fabułę. Choć bohaterem jest prywatny detektyw, który będzie się musiał zmierzyć z licznymi wyzwaniami, Zaginięcie Ethana Cartera nie jest grą naszpikowaną zagadkami. Ważniejszą rolę odgrywają elementy takie jak nastrój czy osobowości postaci.

Rozwikłanie tajemnicy nie nastąpi jednak samo z siebie. Gracz będzie musiał użyć zarówno parapsychicznych talentów Paula do komunikowania się ze zmarłymi, jak i własnej spostrzegawczości, by poznać tajemnicę wiążącą się za morderstwami, starożytną mocą zamieszkującą od wieków Red Creek Valley i losem, jaki spotkał zaginionego chłopca.

Odkryj równie malowniczy, co złowrogi świat Red Creek Valley, zbudowany z użyciem rewolucyjnej technologii fotogrametrycznej, która pozwala na tworzenie fotorealistycznych krajobrazów.

Komunikuj się ze zmarłymi, by dowiedzieć się, jak pożegnali się z życiem i odkryj wskazówki, które pomogą ci rozwiązać zagadkę zaginięcia Ethana oraz poznać los jego rodziny.

Poznaj nieliniową fabułę łączącą cechy horroru, sensacji i powieści detektywistycznych. Historia inspirowana jest twórczością pisarzy takich jak: Raymond Chandler, Algernon Blackwood, Stefan Grabiński i H. P. Lovecraft.

Decyduj, w jakim tempie toczy się śledztwo. Gra pozbawiona jest scen walki, a groza budowana jest nie poprzez chwilowe przerażenie, lecz uczucie niepokoju, które nieustannie towarzyszy bohaterowi. (źródło: www.cdp.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • nieliniowa fabuła łącząca cechy horroru, sensacji i powieści detektywistycznej, inspirowana prozą Chandlera, Blackwooda, Grabińskiego i Lovecrafta
  • nacisk położony na fabułę, postacie bohaterów i nastrój opowieści
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia w poszukiwaniu wskazówek, porządkowaniu ich i łączeniu w celu odtworzenia zdarzeń
  • fotorealistyczna grafika na silniku Unreal 3, tworzona dzięki technice fotogrametrii
  • ścieżka muzyczna autorstwa Mikołaja Stroińskiego

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP3/ 7/ 8
  • Intel Core2 Duo lun odpowiednik AMDz z 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB zgodna z DirectX 9.0c
  • karta dźwiękowa zgodna DirectX 9.0c
  • 9 GB HDD

Reedycja:

Zak McKracken and the alien mindbenders

Producent: Lucasfilm Games
Wydawca: Lucasfilm Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: październik 1988
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia fantastycznonaukowa


Zasoby:      

Spolszczenie

Zak McKracken and the Alien Mindbenders to wspólny projekt Davida Foxa, Matthew Kane’a, Davida Spanglera i Rona Gilberta – druga po Maniac Mansion gra LucasArts na silniku Scumm. Gra zadebiutowała w 1988 na Commodore 64. Jeszcze w tym samym roku ukazała się na DOS-a, Amigę i Atari ST. W 1991 została wydana na płycie z grafiką 256 kolorów na japoński komputer FM-Towns.

Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów, jest dostępna np. na GOG-u. Fanowskie, bezpłatne kontynuacje gry to między innymi: The New Adventures of Zak McKracken oraz Zak McKracken: Between Time and Space.

Akcja gry toczy się w 1997 roku, więc o niemal dziesięć lat wyprzedza czas powstania programu. Główny bohater, Zachary McKracken, to dziennikarz, który marzy o zdobyciu nagrody Pulitzera, jednak jak dotąd trafiają mu się sprawy mało ciekawe. Teraz na przykład musi jechać do Seattle i napisać o dwugłowych wiewiórkach atakujących turystów. Jeszcze nie wie, że to początek przygody, która wyjaśni znaczenie jego dziwnych snów o kosmicznej inwazji.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez ikony poleceń u dołu ekranu)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • zabawna fabuła nawiązująca do teorii o kosmicznym pochodzeniu ziemskiej cywilizacji
  • sterowanie czwórką bohaterów
  • opcjonalne zagadki z możliwością rozwiązania na różne sposoby

Uruchomienie gry możliwe w emulatorze DOSBox lub ScummVM.

Zegarmistrz: the watchmaker

Producent: Trecision
Wydawca: Trecision
Polski wydawca: Manta
Data premiery: 18 sierpnia 2001
Data premiery w Polsce: grudzień 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:          

Alternatywna solucja – pdf, web

Zegarmistrz (The Watchmaker) powstał we włoskim studio Trecision, znanym jako twórca i współtwórca takich produkcji jak: In the Dead of Night, Ark of Time, Alien Virus czy Nightlong: Union City Conspiracy. Gra zadebiutowała latem 2001 we Włoszech, a anglojęzyczną premierę miała 7 czerwca 2002 w USA.

Darrel Boone, specjalista od zjawisk paranormalnych, wraz z prawniczką, Victorią Conroy, przybywają do tajemniczego austriackiego zamku. To właśnie tu, na jego terenie, został ukryty starożytny artefakt w formie wahadła, posiadający niesamowite właściwości. Artefakt ten ma być użyty w niecnych celach przez grupę religijnych fanatyków.

W grze wcielamy się naprzemiennie w ową dwójkę bohaterów, która musi odszukać wahadło, zneutralizować je, a tym samym zbawić świat. Na wykonanie tej misji mamy tylko 15 godzin. Tak więc będziemy przeszukiwać lokacje i zbierać przedmioty, które możemy dokładnie obejrzeć z każdej strony.

Cechy gry:

  • prowadzenie bohaterów przy użyciu myszki lub klawiatury
  • możliwość przełączania trybu widzenia z trzecioosobowego na pierwszoosobowy i odwrotnie
  • rozbudowana fabuła oparta o scenariusz Christiana Cantamessa
  • sterowanie wybraną postacią (Darrel lub Victoria) z możliwością przełączania się między nimi
  • trójwymiarowa grafika; swoboda poruszania się i rozglądania w lokacjach
  • przerywniki filmowe, zrealizowane w technologii Real Time Video
  • oryginalna ilustracja muzyczna, przygotowana między innymi przez Marco Caprelliego
  • bohaterowie mogą zginąć – wskazany częsty zapis stanu gry

Minimalne wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • Windows 95 / 98 / ME / 2000 z DirectX 7.0
  • procesor Pentium II 266 MMX (lub kompatybilny) z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D z pamięcią co najmniej 8 MB
  • CD-ROM 8x, 150 MB wolnego miejsca na dysku
  • w niektórych wydaniach gry może wystąpić błąd uniemożliwiający jej ukończenie – czytaj tutaj

W Polsce oprócz wydania premierowego gra pojawiła się we wznowieniu Manty w serii W to mi graj oraz w czasopismach Komputer Świat GRY 2 / 2003 i Play 1 / 2006.

Zork nemesis: the forbidden lands

Producent: Zombie Inc.
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 29 lutego 1996
Data premiery w Polsce: kwiecień 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 3 CD / 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Druga część, wydawanej przez Activision trylogii Zork, rozpoczętej przez Return to Zork, a zakończonej przez Grand Inquisitor. Zork Nemesis została  zaprojektowana przez Cecilię Barajas i Marka Longa z wykorzystaniem techniki full motion video. Gra zadebiutowała w wersji trzypłytowej na systemy: MS-DOS, Windows i Macintosh. W wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie gog.com.

Akcja gry została osadzona w świecie chylącego się ku upadkowi Wielkiego Podziemnego Imperium. Czworo jego prominentnych obywateli, zwanych Alchemikami, wyruszyło w poszukiwaniu tajemnicy wiecznego życia i żadne z nich nie wróciło. Przepadł również cesarski wysłannik, który miał ich odnaleźć. Gracz wciela się w postać nieznanego z imienia bohatera i udaje się do Zakazanych Ziem, by wyjaśnić zagadkę ich zniknięcia, a przy okazji odkryć sekrety Alchemików.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła, osadzona w pięciu fantastycznych światach
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów i rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • nieliczne dialogi – brak ich transkrypcji
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów w reżyserii Joe Napolitano
  • ilustracja muzyczna – Mark Morgan

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz

Zork: grand inquisitor

Producent: Activision Blizzard
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 31 października 1997
Data premiery w Polsce: styczeń 1998
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Zobacz także: Zork Nemesis

Ostatnia część trylogii Zork, stworzona i wydana przez amerykańskie studio Activision. Zadebiutowała w 1997 w wydaniu dwupłytowym na Windowsa, a w 2001 roku ukazała się również na Macintosha. W tej odsłonie serii twórcy wprowadzili rozgrywkę w trybie multiplayer, w której dzięki połączeniu internetowemu graczowi może towarzyszyć obserwator-doradca. Gra w wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie gog.com.

W Zork: Grand Inquisitor wracamy do Wielkiego Podziemnego Imperium, ale zmienionego w totalitarny reżim. W tym nowym świecie prawowita królowa zostaje zdetronizowana, a władzę sprawuje Wielki Inkwizytor Mir Yannick. Inkwizytor zabrania używania magii, a nieposłusznych srogo karze totemizacją, która zastąpiła wyrok śmierci i oznacza wieczne uwięzienie duszy skazanego. Tyranowi przeciwstawia się bezimienny bohater – alter ego gracza. Człowiek ów odnajduje lampę z uwięzioną w niej duszą starego mistrza magii. Dzięki jego wskazówkom odnajduje cztery artefakty, które umożliwiają pokonanie Yannicka.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła z elementami humoru
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów, rozwiązywaniu zagadek logicznych oraz używaniu zaklęć i czarów
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów (m.in. Erick Avari jako Wielki Inkwizytor)
  • możliwa śmierć bohatera

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz

Zwierzęta z elektrowni

Producent: JetDogs Studios
Wydawca: Noviy Disk
Polski wydawca: Play
Data premiery: 01 lutego 2007
Data premiery w Polsce: 08 sierpnia 2007
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:        

Ядерные твари (Nuclear Beasts) to windowsowa produkcja rosyjskiego JetDogs Studios, przeznaczona dla dorosłego odbiorcy.

Gracz wciela się w postać zmutowanego psa o imieniu Bruno, który ocalał po wybuchu reaktora jądrowego w Czarnoborujsku. Udało mu się stamtąd wydostać, ale w skażonej strefie pozostali jego przyjaciele. By ich ocalić, Bruno wraca do Zony. Jednak ani Bruno, ani jego kumple nie są miłymi zwierzątkami. To prawdziwe potwory, żyjące w postapokaliptycznym świecie, zdegradowanym i prymitywnym.

Rozgrywce towarzyszą niewybredny humor, niecenzuralny język, sceny przemocy, erotyzm, nawiązania do narkotyków i ze względu na to, gra nie jest zalecana dla młodszych graczy.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • przemoc, wulgaryzmy i używki
  • czarny humor przyprawiony erotyzmem
  • elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP
  • Pentium II 500 Mhz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB zgodna z OpenGL 1.3
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9
  • 1.5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Złoto i chwała: droga do El Dorado

Producent: Revolution Software
Wydawca: Ubisoft
Polski wydawca: LEM
Data premiery: 15 listopada 2000
Data premiery w Polsce: 20 grudnia 2000
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: komedia


Zasoby:       

W 2000 roku amerykańska wytwórnia DreamWorks stworzyła animowany film Droga do El Dorado, opowiadający o przygodach Tulio i Miguela, szukających legendarnego Złotego Miasta. Niedługo po premierze filmu  firma Revolution Software wypuściła na rynek grę przygodową, znaną  pod angielskim tytułem jako Gold and Glory: The Road to El Dorado. Przygodówka została wydana na PlayStation, Game Boy Color i Windowsa.

Podobnie jak w filmie, tak i w grze, dwaj przyjaciel są przekonani, że weszli w posiadanie mapy, która ma ich zaprowadzić do wielkiego bogactwa. Mapę zdobyli tak samo jak w filmie, podstępem. Po ucieczce z hiszpańskiego statku, w której pomógł im koń o imieniu Altivo, Tulio i Miguel trafiają na wsypę, przypominającą wyglądem tę z mapy. Teraz bohaterowie będą musieli sporo się natrudzić, aby odnaleźć i złoto, i chwałę.

Gra obfituje w długie, śmieszne dialogi, które trzeba przeprowadzić z wieloma postaciami, aby fabuła się rozwijała. Trzeba też rozwiązać wiele nietrudnych zagadek, a czasem wykonać zadanie zręcznościowe.

Opis gry

  • sterowanie bohaterami za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • możliwość wyboru bohatera, którym gracz będzie sterował
  • kolorowa, komiksowa grafika z licznymi cut-scenkami
  • zabawne dialogi
  • dużo ciekawych, ale łatwych zagadek
  • elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • Pentium II 266 Mhz z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna z akceleratorem 3D
  • karta dźwiękowa wymagana

Reedycja w czasopiśmie Komputer Świat GRY 4 / 2003.