Torin's passage

Producent: Sierra On-line
Wydawca: Sierra On-Line
Polski wydawca: IPS Computer Group / Optimus Bis
Data premiery: 31 października 1995
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:       

Zabawna przygodówka, która zaprojektował AL Lowe, znany z serii Leisure Suit Larry. Jednak Torin’s Passage tworzył z myślą o swojej nastoletniej córce, więc gra jest odpowiednia dla młodszych odbiorców. Wyprodukowana na platformy: DOS, Macintosh, Windows i Windows 3.x. Gra dostosowana do współczesnych systemów dostępna w dystrybucji cyfrowej (GOG).

Gracz wciela się w postać Torina, mieszkańca planety Strata. Młodzieniec nie zna swojego pochodzenia i nie wie, że w niemowlęctwie przypadkiem uszedł cało z zamachu na życie swojej rodziny. Uratowała go niania i od tej pory wychowywała jak syna. W rodzinie rolników Torin czuł się niespełniony. Marzył o bohaterskich czynach, nic więc dziwnego, że gdy jego przybrani rodzice zostali w dziwnych okolicznościach porwani, ruszył im na pomoc w towarzystwie Boogle’a – stworzenia o zdumiewających umiejętnościach.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • kolorowa, stylizowana grafika; lokacje zaprojektowane przez Bruce’a Sharpa
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji, gromadzeniu i używaniu przedmiotów, rozmowach z postaciami i rozwiązywaniu łamigłówek
  • punktowanie osiągnięć gracza; wbudowany system podpowiedzi
  • ścieżka muzyczna, wykorzystująca kompozycje Michela Legranda
  • elementy zręcznościowo-czasowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • DOS 5.0 / Windows 3.1 / Windows 95
  • 8 MB pamięci RAM (16 MB dla Windows 95)
  • karta grafiki Super VGA/ SVGA 256 kolorów 640×480
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub podobna
  • 90 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  • pomoc techniczna na stronie Sierra Help Pages – zobacz

Wydanie w polskiej wersji językowej z czasopismem Komputer Świat Gry 4 / 2001.

Tormentum: dark sorrow

Producent: OhNoo Studio
Wydawca: OhNoo Studio
Polski wydawca: OhNoo Studio
Data premiery: 04 marca 2015
Data premiery w Polsce: 04 marca 2015
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: dark fantasy


Zasoby:       

Mroczna przygodówka z gdyńskiego OhNoo Studio, przygotowana na platformy Windows i Mac OS X. Zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na Steamie oraz w wydaniu CD. Od 19 kwietnia 2016 dostępna w wersji iOS oraz Android.

Bezimienny bohater znalazł się w miejscu z pogranicza sennego marzenia i koszmaru. Nie pamięta, skąd przybył ani jak się nazywa. Przemierzając kolejne krainy, usiłuje poznać prawdę o otaczającym go świecie, jak i o sobie samym. Oniryczny klimat przedstawionego świata został zainspirowany twórczością malarzy: Hansa Rudolfa Gigera oraz Zdzisława Beksińskiego. Duży wpływ na ostateczny wygląd gry miały również światy przedstawione w takich produkcjach, jak Demon’s Souls czy Dark Seed. Mieszanka ta dała życie pełnemu mroku i przygnębienia światu. Akcja gry rozpoczyna się w momencie, gdy główny bohater budzi się zamknięty w metalowej klatce, przytwierdzonej łańcuchem do wielkiej machiny latającej. Wygląda na to, że jest jej pasażerem wbrew swojej woli, a owa machina zmierza w nieznanym mu kierunku. Jego jedynym wspomnieniem, po które jest w stanie sięgnąć pamięcią, zdaje się być niewyraźna wizja wzgórza, na którym znajduje się rzeźba przedstawiająca wniesione ku niebu ludzkie ręce. Niestety, na razie ma większe problemy na głowie, bo oto ów statek powietrzny ląduje w wielkim zamczysku, które następnie staje się dla niego więzieniem. Tak zaczyna się ta surrealistyczna opowieść z pogranicza snu i jawy. (źródło: Steam)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • ŚWIAT GRY: 3 krainy, zróżnicowane pod względem architektury oraz zamieszkujących je stworów. Spotkasz wiele postacie z unikalnymi osobowościami, które pomogą ci lub przeszkodzą w dotarciu do celu.
  • GRAFIKA: 75 ręcznie malowanych plansz. W grze znajdziesz również kilkaset ekranów pobocznych oraz dziesiątki obrazów namalowanych przez szalonego malarza zamieszkującego katedrę.
  • ZAGADKI: Na swojej drodze napotkasz 24 zróżnicowane zagadki logiczne oraz mini-gry.
  • FABUŁA: Mroczna przygoda z pogranicza snu i jawy.
  • MUZYKA: Wybitna, licząca 40 utworów ścieżka dźwiękowa.
  • Wybory moralne, które będą miały wpływ na zakończenie gry.
  • 34 osiągnięcia do zdobycia.

Minimalne wymagania sprzętowe (PC):

  • Windows XP/ Vista/ 7/ 8
  • procesor Intel Core 2 Duo 2 GHz / AMD Athlon X2 2.2 GHz / 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB
  • 500 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Total distortion

Producent: Pop Rocket, Inc.
Wydawca: Pop Rocket, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1995
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:   

Touche: przygody piątego Muszkietera

Producent: Clipper Software
Wydawca: US Gold
Polski wydawca: Mirage Interactive
Data premiery: 31 grudnia 1995
Data premiery w Polsce: 15 kwietnia 1996
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietki / 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia awanturniczo-kostiumowa


Zasoby:       

Za powstanie tej przygodówki odpowiada studio Clipper Software. Była też pierwszą w Polsce zlokalizowaną grą na komputery osobiste klasy PC, wyróżnioną przez firmę Cenega. Znana pod angielską nazwą Touché: The Adventures of the Fifth Musketeer

Francja targana wojnami religijnymi. Młody muszkieter Geoffroi le Brun przypadkowo wplątuje się w spisek, gdy napotyka zasztyletowanego na ulicy arystokratę. Nasz bohater obiecuje odnaleźć morderców księcia Williama de Peuple, bo tak nazywa się ów arystokrata, i wraz ze swym wiernym sługą rozpoczyna śledztwo. W trakcie rozgrywki przyjdzie nam zwiedzić między innymi Paryż, Amiens i St. Quentin oraz zobaczyć słynną katedrę Notre Dame i muzeum w Luwrze.

Pełna angielskiego humoru gra jest typową historyjką awanturniczą, opowiadaną z przymrużeniem oka, mającą jedynie pobieżnie kojarzyć się z książkami Dumasa. Jak można spodziewać się po gatunku „płaszcza i szpady”, bohater spotka piękne panny, knującego kardynała, chciwych rzezimieszków, ale i poczciwców z gminu, jako że towarzyszyć mu będzie wiecznie głodny ulicznik.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • poruszamy się przy pomocy mapy, na której w miarę postępów fabuły pojawiają się kolejne, godne odwiedzenia miejsca
  • ręcznie malowane lokacje
  • w wersji CD-ROM wszystkie dialogi mówione

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • DOS
  • karta graficzna SVGA (640×400 w 256 kolorach)
  • karta dźwiękowa Sound Blaster zgodna z General MIDI
  • CD-ROM, mysz,
  • gra uruchamia się w emulatorach ScummVM lub DOSBox

Town of light, The

Producent: LKA
Wydawca: LKA
Polski wydawca: brak
Data premiery: 26 lutego 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: psychologiczna / eksploracja


Zasoby:   

The Town of Light to thriller psychologiczny z włoskiego studia LKA. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na Windowsa, między innymi na Steamie. Dostepna również na konsolę PS 4 i Xbox One (2017).

The Town of Light nawiązuje miejscem akcji do jednego z najbardziej znanych we Włoszech przytułków dla obłąkanych w mieście Volterra. Ów owiany złą sławą przybytek został zamknięty dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Autorzy gry odtworzyli na podstawie zdjęć wnętrza i otoczenie ośrodka, zaś przeżycia bohaterów oparli na historycznych relacjach.

Akcja gry toczy się współcześnie na dwóch płaszczyznach czasowych. Główna bohaterka w poszukiwaniu wspomnień przybywa do szpitala psychiatrycznego, do którego trafiła w 1938 roku jako szesnastoletnia dziewczyna. W trakcie wędrówki po opuszczonym kompleksie Renée przeżywa na nowo koszmar uwięzienia w przytułku i złego traktowania przez personel.

Cechy gry:

  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna, trójwymiarowa grafika (Unity) wiernie odtwarzająca miejsca rzeczywiste
  • dramatyczna fabuła oparta na historycznych relacjach
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia
  • proste zagadki
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7/8/10 64-bit
  • procesor Intel Core i3 lub odpowiednik AMD
  • 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 460 / AMD Radeon HD 6770 z 1 GB VRAM
  • karta dźwiękowa zgodna z DiretX
  • DirectX 11
  • 10 GB HDD

Trauma

Producent: Krystian Majewski
Wydawca: Headup Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 08 sierpnia 2011
Data premiery w Polsce: 08 sierpnia 2011
Polska wersja: napisy
Nośnik: online / wersja cyfrowa / 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: eksploracja / psychologiczna


Zasoby:      

Flashowa, interaktywna opowieść polskiego programisty Krystiana Majewskiego, która stanowi część jego studenckiej pracy dyplomowej. Gra została przygotowana w wersji cyfrowej (płatnej) na Windowsa, Macintosha, Linuxa, iPada oraz iPhone. Bez żadnych opłat można w nią zagrać na stronie Trauma Gamezobacz. Obie wersje różnią się jakością dźwięku i obrazu – fabuła i zagadki pozostają takie same.

4 października 2012 niemiecki wydawca gry przygotował edycję specjalną – Trauma: Special Editon – na płycie DVD w pełnej angielskiej i niemieckiej wersji językowej oraz z możliwością włączenia polskich napisów.

Trauma opowiada historię młodej kobiety, która w wyniku wypadku samochodowego trafia do szpitala. W trakcie rekonwalescencji próbuje zrozumieć, co się z nią stało. Wchodząc w jej sny, gracz poznaje różne szczegóły z życia dziewczyny. Całość projektu jest podzielona na cztery rozdziały, które możemy uruchamiać w dowolnej kolejności. W trakcie rozgrywki kolekcjonujemy fotografie. Niektóre z nich prezentują gesty, które wykonujemy wciśniętym lewym przyciskiem myszy. Między innymi dzięki nim możemy poruszać się w świecie gry i odkrywać sekrety bohaterki.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kilnij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • gra stworzona w programie Adobe Flash za pomocą silnika 3D Papervision
  • lokacje zbudowane z digitalizowanych zdjęć, wyświetlanych panoramicznie
  • wbudowany system rejestrowania osiągnięć gracza
  • wiele możliwych zakończeń
  • proste zagadki – rozgrywka nastawiona na pobudzenie emocji gracza
  • oprawa dźwiękowa Marcin Straka
  • Anja Jazeschann w roli bohaterki

Wymagania sprzętowe dla wersji cyfrowej:

  • Windows XP / Vista / Windows 7
  • procesor 2 GHz z 2 GB pamięci RAM
  • 200 MB wolnego miejsca na HDD
  • DirectX 5.0

UFOs

Producent: Artech Digital Entertainment, Ltd
Wydawca: Corel Corporation / Hoffmann + Associates Inc.
Polski wydawca: onet.pl
Data premiery: 1997
Data premiery w Polsce: 1999
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:        

Zobacz także: Głupki z kosmosu

Pełna humoru przygodówka z kanadyjskiego studia Artech, określana przez twórców jako wacky Hillbilly space adventure game. Wydana w 1997 na Windowsa i Macintosha. Znana też pod tytułem Gnap, pod którym ukazała się w Niemczech.

W grze wcielamy się w postać Gnapa – fioletowego, jednookiego ufoludka. Podczas międzygwiezdnej przejażdżki w statku kosmicznym bohatera kończy się paliwo, pojazd spada w dół i rozbija się na Ziemi. Tu Gnap ratuje przed śmiercią pewnego dziobaka, zyskując pomocnika w trudnej sytuacji. Obaj próbują zdobyć części zamienne, by zreperować międzygalaktyczny wehikuł. Ich perypetie obfitują w zabawne sytuacje, wynikające przede wszystkim z zetknięcia się kosmity z karykaturalnie przedstawionymi mieszkańcami Ozarks.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • kolorowa, komiksowa grafika 2D
  • humor sytuacyjny i zabawne animacje
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, zbieraniu i używaniu przedmiotów oraz prowadzeniu rozmów
  • nieliczne mini-gry zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 95 / 98

Uncertain, The

Producent: ComonGames
Wydawca: ComonGames
Polski wydawca: brak
Data premiery: 22 września 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / eksploracja


Zasoby:  

Eksploracyjna przygodówka z moskiewskiego studia ComonGames. Gra zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa pierwszym epizodem zatytułowanym The Last Quiet Day.

Akcja The Uncertain rozpoczyna się po wielkiej apokalipsie, po której na Ziemi nie przetrwał żaden człowiek. W pierwszym rozdziale gracz wciela się w postać robota, który próbuje dociec, co było przyczyną zagłady całej ludzkości.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • grafika 3D na silniku Unity 5
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, ale też manipulowaniu przedmiotami i rozwiązywaniu zagadek

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 64bit i następne
  • procesor Intel i3 lub odpowiednik AMD
  • 4 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GTX 570
  • DirectX 11
  • 10 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Under a killing Moon

Producent: Access Software, Inc.
Wydawca: Access Software, Inc.
Polski wydawca: CD Projekt / Digital Multimedia Group
Data premiery: 1994
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 4 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / kryminał


Zasoby:      

Trzecia część cyklu o prywatnym detektywie Texie Murphym. Mieszka on w starej części post apokaliptycznego (po III wojnie światowej) San Francisco. Akcja gry toczy się w 2042 roku. Do Texa zgłasza się (po rozwiązaniu drobnej sprawy napadu i kradzieży w pobliskim lombardzie) hrabina Renier. Prosi ona o odnalezienie pewnej statuetki. Gracz, wcielając się w rolę Texa, podejmuje się tego zadania. Aby dojść do prawdy trzeba rozmawiać z wieloma postaciami, rozwiązać niejedną łamigłówkę, a nawet polecieć na stację kosmiczną za Księżycem. W porównaniu do poprzednika zmieniła się oprawa graficzna – środowisko gry jest trójwymiarowe, a w przerywnikach filmowych występują żywi aktorzy. Lepsza była też oprawa audio, a system podpowiedzi został rozbudowany.

Cechy gry:

  • czas akcji – rok 2042
  • miejsce akcji – post apokaliptyczne San Francisco oraz stacja kosmiczna
  • trójwymiarowe środowisko gry
  • żywi aktorzy w przerywnikach filmowych
  • ulepszona oprawa audio
  • rozbudowany system podpowiedzi

Wymagania sprzętowe:

Na współczesnych komputerach gra wymaga emulatora DOSBox
Wersja elektroniczna (np. na platformę Steam) automatycznie uruchamia ww. emulator przy starcie gry.

Zobacz także: Tex Murphy 1, Tex Murphy 2, Tex Murphy 4, Tex Murphy 5, Tex Murphy 6

Under that rain

Producent: BadTale Studios
Wydawca: BadTale Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 15 maja 2017
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror psychologiczny


Zasoby:      

Projekt Riccardo Agea i Massimo Colella z włoskiego BadTale Studios. Gra zadebiutowała w wersji cyfrowej pierwszym epizodem przygotowanym na Windowsa. Całość produkcji zakłada dwie części.

Gra nie została ukończona i w 2017 wycofana ze sprzedaży.

Akcja Under That Rain toczy się współcześnie, a gracz wciela się w postać Andrè Lacroix, pracownika socjalnego z Paryża, który trafia na akta małego Adriena Luisa Lazariousa, sieroty wychowywanego przez ciotkę. W jego papierach znajduje się adnotacja o możliwości nadużyć wobec dziecka, więc Andrè postanawia na miejscu zbadać sytuację. Udaje się do dworu, w którym mieszka chłopiec i jego opiekunka. Niestety, za późno. Dziecko zaginęło, a domownicy zachowują się tak, jakby mieli coś do ukrycia. Bohater musi odkryć tajemnicę zniknięcia Adriena i ujawnić prawdę o dworze Lazariousów. 

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • stylizowana grafika pixel art

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows 7, 8, 10
  • Procesor: Dual Core 2.3 GHz
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta graficzna: dedykowana 128 MB RAM
  • DirectX 10
  • Miejsce na dysku: 450 MB dostępnej przestrzeni

Undercover missions: operation Kursk K-141

Producent: The Game Species
Wydawca: Ravenscourt
Polski wydawca: brak
Data premiery: 11 grudnia 2015
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller szpiegowski


Zasoby:    

Przygodówka wyprodukowana przez międzynarodowe studio The Game Species. Zadebiutowała w wersji Windows, Mac OS X oraz Linux na Steamie. Dostępna również na Androida i Apple iOS.

W roku 2000 roku rosyjska Flota Północna straciła na Morzu Barentsa K-141 – okręt podwodny o napędzie atomowym klasy Oscar-II. Nikt z załogi nie przeżył. Wraz z bohaterką Undercover Missions: Operation Kursk K-141 przenieś się na pokład Kurska na kilka miesięcy przed tragicznym wypadkiem. Rozwiąż mroczną tajemnicę jego zatonięcia.

Agentka FSB Milena Beliajewa prowadzi dochodzenie w sprawie domniemanej organizacji przestępczej na Kursku. Tajemnicze zniknięcie jej współpracownika staje się początkiem coraz dziwniejszych, śmiertelnych wypadków. Milena szuka odpowiedzi w Murmańsku, wśród załogi gigantycznego Kurska. Kto prowadzi podwójną grę? Czy prawie studwudziestoosobowa załoga okrętu jest w niebezpieczeństwie? Czy istnieje tajna organizacja, która sprzedaje informacje o rosyjskich systemach uzbrojenia, a tym samym stanowi zagrożenie dla stabilności międzynarodowej? (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • szpiegowska fabuła podzielona na 9 rozdziałów – do zwiedzenia ponad 50 lokacji z okrętu podwodnego
  • rozgrywka polegająca na szukaniu wskazówek, rozmowach z postaciami i rozwiązywaniu zagadek; mini-gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows Vista/ Windows 7/ Windows 8
  • Pentium IV 2 GHz Single Core lub odpowiednik
  • 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 128 MB RAM ze wsparciem Pixel Shader 3.0
  • DirectX 9.0c

Undercover: operation Wintersun

Producent: Sproing Interactive
Wydawca: Anaconda
Polski wydawca: Nicolas Games
Data premiery: 29 września 2006
Data premiery w Polsce: 24 sierpnia 2007
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller szpiegowski


Zasoby:        

Undercover: Operation Wintersun to windowsowa przygodówka według projektu Georga Heinza z austriackiego studia Sproing Interactive. Jej akcja nawiązuje do czasów II wojny światowej, jednak jej twórcy nie trzymają się sztywno realiów historycznych.

Akcja gry rozpoczyna w Londynie. Jest rok 1943, gdy w ręce brytyjskiego wywiadu wpadają dokumenty, które są fragmentami planów tajnej niemieckiej broni. M16 werbuje w swoje szeregi specjalistę – cenionego profesora fizyki – Johna Russella. Korzystając ze wsparcia dwójki innych agentów, John spróbuje ustalić szczegóły eksperymentu, który mógłby odwrócić bieg historii. By pokrzyżować plany nazistów, gracz wraz z bohaterem uda się między innymi do Berlina i Stalingradu. Niestety, misja nie będzie przebiegać zgodnie z założeniami.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła łącząca fakty z fikcją
  • trójwymiarowe postacie na prerenderowanych tłach,
  • szczegółowe, realistycznie zaprojektowane lokacje,
  • rozgrywka polegająca na przeszukiwaniu lokacji, gromadzeniu i używaniu przedmiotów, rozwiązywaniu łamigłówek logicznych
  • obecność nielicznych elementów zręcznościowych

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / ME / 2000 / XP
  • procesor Athlon/ Pentium 1 Ghz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB obsługująca DirectX9.0c
  • karta dźwiękowa kompatybilna z Direct Sound

Reedycje:

  • w serii Fabryka Gier, 31 października, Nicolas Games
  • z czasopismem CD-Action 3 / 2008 oraz CyberMycha 7 / 2008

Uninvited

Producent: ICOM Simulations, Inc
Wydawca: Mindscape Inc
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1986
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: horror


Zasoby:   

Survival horror z ICOM Simulations, znanego między innymi z serii Deja Vu. Gra zadebiutowała w 1986 na Macintosha. W następnych latach wyszła na Amigę, Atari ST (1987), Commodore 64, DOS-a (1988) i  NES-a (1989). W 1993 roku ukazała się jej wersja dostosowana do Windows 3.1, a w 2002 do Windows Mobile. Gra wykorzystuje graficzny interfejs, znany z Shadowgate oraz Déjà Vu.

Akcja Uninvited toczy się współcześnie. Wcielamy się w postać mężczyzny, który odzyskuje świadomość w rozbitym samochodzie. Pamięta, że tuż przed wypadkiem widział na drodze jakąś ciemną postać. Próbując ją ominąć, wpadł na drzewo. Tuż przed zemdleniem słyszał płacz dziecka (siostry lub brata w zależności od wersji gry), które towarzyszyło mu w przejażdżce, jednak gdy się ocknął, był już w aucie sam. Gracz pomaga bohaterowi wydostać się z płonącego pojazdu i odszukać rodzeństwo, co oznacza walkę z demonicznymi mieszkańcami nawiedzonej rezydencji.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • dwuwymiarowa grafika na siniku MacVenture
  • klimat grozy
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i używaniu przedmiotów
  • zadania wykonywane pod presją czasu
  • bohater może zginąć

Universe

Producent: Core Design Limited
Wydawca: Core Design Limited
Polski wydawca: Mirage Software
Data premiery: 1994
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:   

Fantastycznonaukowa przygodówka ze studia Core Design z San Francisco, z którego wyszła również Curse of Enchantia. Gra pojawiła się w wersji dyskietkowej i płytowej na Amigę (5 dyskietek), Amigę CD 32 oraz DOS-a (5 dyskietek lub 1 CD).

W grze wcielamy się w rolę młodzieńca o imieniu Boris Verne, zdolnego informatyka, który w trakcie wizyty u swojego wuja natyka się na niezwykły wynalazek. Urządzenie – transformator energii – przenosi go do innego wymiaru. Zadaniem gracza jest oczywiście takie pokierowanie bohaterem, by bezpiecznie powrócił do domu. Jednak zanim to się stanie, Boris będzie musiał stawić czoła bardzo wielu wyzwaniom. Największym zagrożeniem okaże się dla niego Neiamises – tyran rządzący owym alternatywnym światem.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez wybór ikonek poleceń z dostępnego paska)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • interesujący scenariusz i ładna oprawa audiowizualna
  • starannie wykonana grafika 256 kolorów, również w wersji amigowej
  • rozgrywka polegająca na eksploracji, gromadzeniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek z nimi związanych oraz rozmowach z bohaterami
  • zagadki logiczne
  • klimatyczna ścieżka dźwiękowa Martina Ivesona

Wymagania sprzętowe:

  • Amiga 500 / 2000, 1 MB RAM, napęd dyskietek
  • DOS, PC 386, 640 kB RAM (2 MB dla wersji płytowej), napęd dyskietek lub CD-ROM

Until dawn

Producent: Supermassive Games
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
Polski wydawca: Playstation Polska
Data premiery: 25 sierpnia 2015
Data premiery w Polsce: 25 sierpnia 2015
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 płyta bluray / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror / akcja


Zasoby:    

Until Dawn to survival horror z brytyjskiego studia Supermassive Games. Pierwotnie stworzony na konsolę PlayStation 3, ostatecznie został wydany wyłącznie na PlayStation 4. Premiera gry miała miejsce 25 sierpnia 2015 roku. Gra obsługuję takie akcesoria jak playstation camera oraz playstation move.

Akcja gry toczy się na górze Blackwood Mountain. Ośmioro przyjaciół postanawia spotkać się ponownie na górze, na której rok wcześniej w tajemniczych i niewyjaśnionych okolicznościach zaginęły ich dwie przyjaciółki. Wkrótce mają miejsce kolejne tajemnicze wydarzenia. Naszym zadaniem jest rozwikłać tajemnicę i przetrwać do tytułowego świtu.

Od naszych decyzji zależy przebieg wydarzeń i los każdej z postaci. Poczuj strach i napięcie całej grupy. Wciel się w każdą z ośmiu postaci i poszukaj śladów, które pozwolą ci odkryć tożsamość zabójcy. Podejmuj decyzje z wykorzystaniem „efektu motyla”, a wszystko, co zrobisz, może całkowicie zmienić przebieg wydarzeń i los każdej z postaci.

Mrożąca krew w żyłach narracja będzie ci towarzyszyć przy podejmowaniu decyzji o tym, kto przeżyje tę potworną noc. Zmierz się z poważnymi dylematami moralnymi, ale pamiętaj, że nawet pozornie nieistotne decyzje mogą mieć tragiczne w skutkach konsekwencje.

Nikt nie jest bezpieczny w koszmarze stworzonym przez scenarzystów Until Dawn i twórców horrorów indie, Larry’ego Fessendena i Grahama Reznicka. Nic nie jest takie, jakie się wydaje, a dramatyczne zwroty akcji nie pozwolą ci przewidzieć tego, co nastąpi. (źródło: info wydawct0

Cechy gry:

  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • sterowanie kontrolerem w tradycyjny sposób lub za pomocą ruchu
  • rozgrywka polegająca na dokonywaniu wyborów, które mają wpływ na rozwój historii
  • sterowanie ośmioma postaciami
  • możliwa śmierć bohaterów
  • możliwość wglądu w przyszłość i zapobiegnięciu tragedii dzięki wizji totemów