Zak McKracken and the alien mindbenders

Producent: Lucasfilm Games
Wydawca: Lucasfilm Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: październik 1988
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: fanowskie spolszczenie
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia fantastycznonaukowa


Zasoby:      

Spolszczenie

Zak McKracken and the Alien Mindbenders to wspólny projekt Davida Foxa, Matthew Kane’a, Davida Spanglera i Rona Gilberta – druga po Maniac Mansion gra LucasArts na silniku Scumm. Gra zadebiutowała w 1988 na Commodore 64. Jeszcze w tym samym roku ukazała się na DOS-a, Amigę i Atari ST. W 1991 została wydana na płycie z grafiką 256 kolorów na japoński komputer FM-Towns.

Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów, jest dostępna np. na GOG-u. Fanowskie, bezpłatne kontynuacje gry to między innymi: The New Adventures of Zak McKracken oraz Zak McKracken: Between Time and Space.

Akcja gry toczy się w 1997 roku, więc o niemal dziesięć lat wyprzedza czas powstania programu. Główny bohater, Zachary McKracken, to dziennikarz, który marzy o zdobyciu nagrody Pulitzera, jednak jak dotąd trafiają mu się sprawy mało ciekawe. Teraz na przykład musi jechać do Seattle i napisać o dwugłowych wiewiórkach atakujących turystów. Jeszcze nie wie, że to początek przygody, która wyjaśni znaczenie jego dziwnych snów o kosmicznej inwazji.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez ikony poleceń u dołu ekranu)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • zabawna fabuła nawiązująca do teorii o kosmicznym pochodzeniu ziemskiej cywilizacji
  • sterowanie czwórką bohaterów
  • opcjonalne zagadki z możliwością rozwiązania na różne sposoby

Uruchomienie gry możliwe w emulatorze DOSBox lub ScummVM.

Zegarmistrz: the watchmaker

Producent: Trecision
Wydawca: Trecision
Polski wydawca: Manta
Data premiery: 18 sierpnia 2001
Data premiery w Polsce: grudzień 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller paranormalny


Zasoby:          

Alternatywna solucja – pdf, web

Zegarmistrz (The Watchmaker) powstał we włoskim studio Trecision, znanym jako twórca i współtwórca takich produkcji jak: In the Dead of Night, Ark of Time, Alien Virus czy Nightlong: Union City Conspiracy. Gra zadebiutowała latem 2001 we Włoszech, a anglojęzyczną premierę miała 7 czerwca 2002 w USA.

Darrel Boone, specjalista od zjawisk paranormalnych, wraz z prawniczką, Victorią Conroy, przybywają do tajemniczego austriackiego zamku. To właśnie tu, na jego terenie, został ukryty starożytny artefakt w formie wahadła, posiadający niesamowite właściwości. Artefakt ten ma być użyty w niecnych celach przez grupę religijnych fanatyków.

W grze wcielamy się naprzemiennie w ową dwójkę bohaterów, która musi odszukać wahadło, zneutralizować je, a tym samym zbawić świat. Na wykonanie tej misji mamy tylko 15 godzin. Tak więc będziemy przeszukiwać lokacje i zbierać przedmioty, które możemy dokładnie obejrzeć z każdej strony.

Cechy gry:

  • prowadzenie bohaterów przy użyciu myszki lub klawiatury
  • możliwość przełączania trybu widzenia z trzecioosobowego na pierwszoosobowy i odwrotnie
  • rozbudowana fabuła oparta o scenariusz Christiana Cantamessa
  • sterowanie wybraną postacią (Darrel lub Victoria) z możliwością przełączania się między nimi
  • trójwymiarowa grafika; swoboda poruszania się i rozglądania w lokacjach
  • przerywniki filmowe, zrealizowane w technologii Real Time Video
  • oryginalna ilustracja muzyczna, przygotowana między innymi przez Marco Caprelliego
  • bohaterowie mogą zginąć – wskazany częsty zapis stanu gry

Minimalne wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • Windows 95 / 98 / ME / 2000 z DirectX 7.0
  • procesor Pentium II 266 MMX (lub kompatybilny) z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D z pamięcią co najmniej 8 MB
  • CD-ROM 8x, 150 MB wolnego miejsca na dysku
  • w niektórych wydaniach gry może wystąpić błąd uniemożliwiający jej ukończenie – czytaj tutaj

W Polsce oprócz wydania premierowego gra pojawiła się we wznowieniu Manty w serii W to mi graj oraz w czasopismach Komputer Świat GRY 2 / 2003 i Play 1 / 2006.

Zork nemesis: the forbidden lands

Producent: Zombie Inc.
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 29 lutego 1996
Data premiery w Polsce: kwiecień 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 3 CD / 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Druga część, wydawanej przez Activision trylogii Zork, rozpoczętej przez Return to Zork, a zakończonej przez Grand Inquisitor. Zork Nemesis została  zaprojektowana przez Cecilię Barajas i Marka Longa z wykorzystaniem techniki full motion video. Gra zadebiutowała w wersji trzypłytowej na systemy: MS-DOS, Windows i Macintosh. W wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie gog.com.

Akcja gry została osadzona w świecie chylącego się ku upadkowi Wielkiego Podziemnego Imperium. Czworo jego prominentnych obywateli, zwanych Alchemikami, wyruszyło w poszukiwaniu tajemnicy wiecznego życia i żadne z nich nie wróciło. Przepadł również cesarski wysłannik, który miał ich odnaleźć. Gracz wciela się w postać nieznanego z imienia bohatera i udaje się do Zakazanych Ziem, by wyjaśnić zagadkę ich zniknięcia, a przy okazji odkryć sekrety Alchemików.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła, osadzona w pięciu fantastycznych światach
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów i rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • nieliczne dialogi – brak ich transkrypcji
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów w reżyserii Joe Napolitano
  • ilustracja muzyczna – Mark Morgan

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz

Zork: grand inquisitor

Producent: Activision Blizzard
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 31 października 1997
Data premiery w Polsce: styczeń 1998
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Zobacz także: Zork Nemesis

Ostatnia część trylogii Zork, stworzona i wydana przez amerykańskie studio Activision. Zadebiutowała w 1997 w wydaniu dwupłytowym na Windowsa, a w 2001 roku ukazała się również na Macintosha. W tej odsłonie serii twórcy wprowadzili rozgrywkę w trybie multiplayer, w której dzięki połączeniu internetowemu graczowi może towarzyszyć obserwator-doradca. Gra w wersji cyfrowej, dostosowanej do współczesnych systemów operacyjnych, jest dostępna na platformie gog.com.

W Zork: Grand Inquisitor wracamy do Wielkiego Podziemnego Imperium, ale zmienionego w totalitarny reżim. W tym nowym świecie prawowita królowa zostaje zdetronizowana, a władzę sprawuje Wielki Inkwizytor Mir Yannick. Inkwizytor zabrania używania magii, a nieposłusznych srogo karze totemizacją, która zastąpiła wyrok śmierci i oznacza wieczne uwięzienie duszy skazanego. Tyranowi przeciwstawia się bezimienny bohater – alter ego gracza. Człowiek ów odnajduje lampę z uwięzioną w niej duszą starego mistrza magii. Dzięki jego wskazówkom odnajduje cztery artefakty, które umożliwiają pokonanie Yannicka.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła z elementami humoru
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, czytaniu dokumentów, rozwiązywaniu zagadek logicznych oraz używaniu zaklęć i czarów
  • zastosowanie technologii Z-Vision – statyczne plansze z możliwością obrotu głową
  • cut-scenki z udziałem żywych aktorów (m.in. Erick Avari jako Wielki Inkwizytor)
  • możliwa śmierć bohatera

Wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 -66MHz z 8 MB RAM
  • karta graficzna SuperVGA / VESA 1 MB PAM
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 35 MB nieskompresowanego miejsca na twardym dysku
  • uruchamianie w nowszych systemach – zobacz
  • grę można również uruchomić pod ScummVM – zobacz

Zwierzęta z elektrowni

Producent: JetDogs Studios
Wydawca: Noviy Disk
Polski wydawca: Play
Data premiery: 01 lutego 2007
Data premiery w Polsce: 08 sierpnia 2007
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:        

Ядерные твари (Nuclear Beasts) to windowsowa produkcja rosyjskiego JetDogs Studios, przeznaczona dla dorosłego odbiorcy.

Gracz wciela się w postać zmutowanego psa o imieniu Bruno, który ocalał po wybuchu reaktora jądrowego w Czarnoborujsku. Udało mu się stamtąd wydostać, ale w skażonej strefie pozostali jego przyjaciele. By ich ocalić, Bruno wraca do Zony. Jednak ani Bruno, ani jego kumple nie są miłymi zwierzątkami. To prawdziwe potwory, żyjące w postapokaliptycznym świecie, zdegradowanym i prymitywnym.

Rozgrywce towarzyszą niewybredny humor, niecenzuralny język, sceny przemocy, erotyzm, nawiązania do narkotyków i ze względu na to, gra nie jest zalecana dla młodszych graczy.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • przemoc, wulgaryzmy i używki
  • czarny humor przyprawiony erotyzmem
  • elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP
  • Pentium II 500 Mhz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB zgodna z OpenGL 1.3
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9
  • 1.5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Złoto i chwała: droga do El Dorado

Producent: Revolution Software
Wydawca: Ubisoft
Polski wydawca: LEM
Data premiery: 15 listopada 2000
Data premiery w Polsce: 20 grudnia 2000
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: komedia


Zasoby:       

W 2000 roku amerykańska wytwórnia DreamWorks stworzyła animowany film Droga do El Dorado, opowiadający o przygodach Tulio i Miguela, szukających legendarnego Złotego Miasta. Niedługo po premierze filmu  firma Revolution Software wypuściła na rynek grę przygodową, znaną  pod angielskim tytułem jako Gold and Glory: The Road to El Dorado. Przygodówka została wydana na PlayStation, Game Boy Color i Windowsa.

Podobnie jak w filmie, tak i w grze, dwaj przyjaciel są przekonani, że weszli w posiadanie mapy, która ma ich zaprowadzić do wielkiego bogactwa. Mapę zdobyli tak samo jak w filmie, podstępem. Po ucieczce z hiszpańskiego statku, w której pomógł im koń o imieniu Altivo, Tulio i Miguel trafiają na wsypę, przypominającą wyglądem tę z mapy. Teraz bohaterowie będą musieli sporo się natrudzić, aby odnaleźć i złoto, i chwałę.

Gra obfituje w długie, śmieszne dialogi, które trzeba przeprowadzić z wieloma postaciami, aby fabuła się rozwijała. Trzeba też rozwiązać wiele nietrudnych zagadek, a czasem wykonać zadanie zręcznościowe.

Opis gry

  • sterowanie bohaterami za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • możliwość wyboru bohatera, którym gracz będzie sterował
  • kolorowa, komiksowa grafika z licznymi cut-scenkami
  • zabawne dialogi
  • dużo ciekawych, ale łatwych zagadek
  • elementy zręcznościowe

Wymagania sprzętowe:

  • Pentium II 266 Mhz z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna z akceleratorem 3D
  • karta dźwiękowa wymagana

Reedycja w czasopiśmie Komputer Świat GRY 4 / 2003.