Agon: the mysterious codex

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios
Polski wydawca: Play
Data premiery: 13 stycznia 2006
Data premiery w Polsce: 16 kwietnia 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna / logiczna


Zasoby:        

Alternatywną recenzję – czytaj.

Agon to skrót wyrażenia Ancient Games Of Nations, a jednocześnie tytuł epizodycznej produkcji przeznaczonej na Windowsa, wydawanej począwszy od września 2003 roku przez węgierskie studio Private Moon. Całość zakładała czternaście odcinków, w których gracz wcielał się w postać Samuela Hunta – pracownika British Museum. Po czwartej części produkcja została zawieszona, a rozpoczęty już Agon 5: The Tale of the Four Dragons – niedokończony.

Agon: Tajemniczy kodeks, znany również jako Agon: The Mysterious Codex, zawiera trzy pierwsze epizody serii, które rozgrywają się w Londynie, na Madagaskarze i w Laponii. Ta edycja, wydana w 2006 roku, została dostosowana również do Macintosha. Czwarty epizod serii został wydany w Polsce jako Agon: The Lost Sword of Toledo.

Jest rok 1903. Po znalezieniu zagadkowego artefaktu oraz tajemniczych stron, wyrwanych ze starożytnego kodeksu, profesor Hunt rusza w podróż, która rzuci go w najróżniejsze zakątki świata. Rozwiąże zagadkę w Londynie, odwiedzi Madagaskar i Laponię, a wszystko po to, by odkryć tajemnice związane ze starożytnymi grami planszowymi. Dziwne? Cóż, wszystkie odkrycia profesora nieuchronnie prowadzą do najbardziej szokującego – my, ludzie, też jesteśmy pionkami na wielkiej planszy wszechświata. A kto nami gra? Być może dowie się tego profesor Hunt. (źródło: playshop.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, zbieraniu i wykorzystywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek logicznych, prowadzeniu rozmów i czytaniu dokumentów
  • gry planszowe, zamykające poszczególne epizody
  • realistyczne, dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci
  • po dotarciu do wybranego punktu lokacji możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • stylizowana na etniczną muzyka, skomponowana specjalnie na potrzeby gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / ME / 2000 / XP
  • Pentium III 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM (256 MB dla XP)
  • karta graficzna 32MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 8

W lipcu i wrześniu 2010 roku Play wznowił Agona 1-3 w różnych edycjach: na tekturce i w serii Gra za grę.

Ahnayro: the dream world

Producent: Alice & Smith
Wydawca: Alice & Smith
Polski wydawca: brak
Data premiery: 10 czerwca 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: edukacyjna / logiczna / strategia


Zasoby:    

Narracyjna gra logiczna z elementami strategii wyprodukowana na Windowsa i Mac OS X przez kanadyjskie studio Alice & Smith.

Narracja wprowadza w fabułę, w której gracz utożsamia się z człowiekiem cierpiącym na zaburzenia snu. W snach bohater jest prześladowany przez tajemnicze istnienia wyłaniające się z ciemności. Musi zrozumieć symbolikę nawiedzających go wizji, by móc walczyć ze złem dręczącym jego umysł. W praktyce gra to ciąg zagadek wymagających wiedzy z różnych dziedzin: historii, sztuki czy mitologii. Informacje niezbędne do rozwiązania problemów nie są podawane w świecie gry, co zmusza użytkownika do korzystania na przykład z encyklopedii lub wyszukiwarek internetowych.

Program jest obsługiwany za pomocą myszy.    

Al Emmo and lost Dutchman’s Mine

Producent: Himalaya Studios
Wydawca: Himalaya Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 06 września 2006
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: komedia / western


Zasoby:    

Humorystyczna przygodówka z założonego w Arizonie Himalaya Studios. Na rynku niemeckim znana jako Al Emmo: Das Wild West Adventure. Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów Windows i Linux, jest dostępna między innymi na Steamie.

W grze wcielamy się w postać Ala Emmo – podstarzałego kawalera, który udaje się do miasteczka Anozira na spotkanie z korespondencyjną przyjaciółką. Al liczy, że Ivanna zostanie jego żoną, jednak dziewczyna szybko odkrywa, że Al nie ma pieniędzy, więc nie ma mowy o małżeństwie. Oczekując na powrotny pociąg – a takowy pojawia się w miasteczku raz na tydzień – bohater trafia do miejscowego saloonu. Tu poznaje piękną Ritę i zakochuje się w niej na zabój. By zaimponować dziewczynie, wikła się w poszukiwanie drogi do zaginionej holenderskiej kopalni.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika na nieco zmodyfikowanym silniku Adventure Game Studio
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek
  • nieliczne czynności limitowane czasem
  • bohater może zginąć
  • brak podświetlenia aktywnych miejsc
  • punktowany system osiągnięć

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP, Vista,  7,  8
  • procesor 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 32-bit
  • DirectX 6.0
  • 1 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Albedo: eyes from outer space

Producent: Z4G0 and Ivan Venturi Productions
Wydawca: Merge Games
Polski wydawca: Techland
Data premiery: 10 kwietnia 2015
Data premiery w Polsce: 20 maja 2015
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / nośnik fizyczny
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / escape room / akcja


Zasoby:     

Połączenie gry przygodowej i strzelanki z włoskiego studia Z4G0 and Ivan Venturi Productions. Gra pojawiła się w 2014 na Steamie w formie wczesnego dostępu, a premiera gotowego produktu miała miejsce w 2105 (Windows, Mac OS X). Ta wersja gry zadebiutowała w Polsce wydana przez Techland w serii Dobra Gra. Od 20 stycznia 2016 gra jest dostępna na PlayStation 4 i Xbox One.

Albedo: Eyes From Outer Space to pierwszoosobowa gra przygodowa, inspirowana niskobudżetowymi filmami science fiction z lat 60.

Wcielasz się w nocnego stróża, który pilnuje na wpół opuszczonego laboratorium badawczego. W pewnym momencie następuje wybuch i tracisz przytomność. Budzisz się w piwnicach kompleksu, spoglądasz w górę i widzisz ogromną dziurę w suficie. Ucieczka z walącego się budynku to dopiero początek problemów. Eksplorując bazę, natykasz się na dziwne organizmy, które nie przypominają niczego, co można spotkać na Ziemi. Czy to efekt nieudanego eksperymentu biologicznego?

Walcz o przetrwanie, odkryj tajemnicę i pokonaj wszystkie przeszkody, jakie staną na twojej drodze. (opis wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie: klawiatura i mysz / pad
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • System operacyjny: Windows XP SP2 i następne
  • Procesor: 1.8 GHz
  • Pamięć: 2 GB RAM
  • Karta graficzna: 512MB of VRAM Shader model 3.0
  • Karta dźwiękowa: zgodna z DirectX 9.0c
  • DirectX: Wersja 9.0c
  • Miejsce na dysku: 1100 MB dostępnej przestrzeni

Alchemia

Producent: Springtail Studio
Wydawca: Springtail Studio / 1C / Lace Mamba Global
Polski wydawca: brak
Data premiery: 07 września 2009
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: online / wersja cyfrowa / 1 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:     

Darmowa przygodówka Tomasa Kaleta i Juliana Wintera z niemieckiego Springtail Studio. Można w nią zagrać w przeglądarce internetowej. Wkrótce po premierze tego projektu jego twórcy udostępnili wersję rozszerzoną gry. Alchemia: Extended Version zawiera pięć dodatkowych poziomów i jest płatna. Tę wersję wydano w Niemczech 17 września 2010 na płycie.

Gra opowiada historię pewnego człowieka –  pasterza, który po dniu pracy gdzieś na górskiej hali piecze sobie coś nad ogniskiem. W tym momencie nadlatują dziwne, mechaniczne ptaki. Jeden z nich kradnie mu obiad. Zdenerwowany bohater strąca złodziejaszka, po czym idzie sprawdzić, co się z nim stało i stwierdza, że zabił owo stworzenie. Postanawia naprawić krzywdę i znaleźć dla jego duszy nowe ciało.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika o dużych walorach artystycznych
  • ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Juliana Wintera
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia, używaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek i rozmowach z postaciami
  • wbudowany poradnik dla gracza

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP 2 / Vista
  • Pentium III 600 MHz, 100 HDD

Alfabet śmierci

Producent: Seven Stars
Wydawca: Seven Stars
Polski wydawca: Seven Stars
Data premiery: 1996
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:     

Projekt autorstwa Macieja Frontkiewicza (programowanie), Ryszarda Bagińskiego (grafika) i Michała Prochownika (muzyka), firmowany przez gdańskie studio Seven Stars. Gra ukazała się w wersji amigowej (z kartą AGA lub ECS) tylko po polsku.

Akcja zdarzeń toczy się współcześnie w Polsce. Pewnej nocy Tomasza Antkowiaka budzi telefon od znajdującego się w niebezpieczeństwie kolegi ze szkolnej ławy. Bohater rusza mu na pomoc – wyjeżdża do Dębów, rodzinnego miasteczka, które dawno temu opuścił, a gdzie wciąż mieszka jego przyjaciel. Jednak już w drodze mężczyznę spotykają dziwne przypadki – zostaje oszołomiony i pobity. Gdy wreszcie dociera na miejsce, jest za późno. Teraz Antkowiakowi pozostanie tylko rozwiązać zagadkę morderstwa.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez ikony czynności)
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • dygitalizowana grafika – statyczne ekrany, będące zeskanowanymi zdjęciami (około 70 lokacji)
  • grafika w wersji AGA w 256 kolorach w rozdzielczości 640 x 256
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, używaniu przedmiotów i prowadzeniu rozmów
  • trzy sloty na zapisy stanów gry – możliwa śmierć bohatera

Wymagania sprzętowe – Amiga lub jej emulator, np. WinUAE.

Alice VR

Producent: Carbon Studio
Wydawca: Klabater
Polski wydawca: Klabater
Data premiery: 27 października 2016
Data premiery w Polsce: 27 października 2016
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / eksploracja


Zasoby:    

Eksploracyjna przygodówka z gliwickiego Carbon Studio. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na Steamie. Przygotowana na Windowsa i dostosowana do wyświetlania w technologii Oculus Rift.

Alice VR to pełna zagadek gra eksploracyjna z wciągającą fabułą, która oferuje niepowtarzalną przygodę w VR. Akcja gry przenosi motywy znane ze słynnej powieści Lewisa Carrolla Przygody Alicji w Krainie Czarów w klimaty science-fiction. Zwiedzaj piękne, niezwykłe miejsca i ciesz uszy nastrojową, elektroniczną ścieżką dźwiękową.

Awaria na pokładzie statku gwiezdnego zmusza zarządzającą nim sztuczną inteligencję do wybudzenia cię z hibernacji. Aby kontynuować swoją misję, musisz zdobyć więcej paliwa. W tym celu lądujesz na pobliskiej, zamieszkałej planecie, gdzie twoje proste zadanie szybko się komplikuje. Wszyscy mieszkańcy planety bowiem zniknęli w niewyjaśnionych okolicznościach…

Alice VR jest nowym spojrzeniem na klasyczne przygody Alicji w Krainie Czarów. Podczas gry spotkać można znane z kart powieści postaci, takie jak Kot z Cheshire czy Szalony Kapelusznik. Realia science-fiction i futurystyczna oprawa graficzna sprawiają jednak, że każde takie spotkanie jest sporym zaskoczeniem.

Czy odkryjesz tajemnicę planety Speculo? Czy sprostasz stawianym na twojej drodze wyzwaniom? Wyrusz na wyprawę w nieznane tropem białego królika – przyszłość jest w twoich rękach.

  • Gra zaprojektowana specjalnie z myślą o graczach VR – bez kompromisów!
  • Wielowątkowa fabuła z kilkoma zakończeniami, która pozwala na indywidualny wybór ścieżki prowadzącej do finału.
  • Futurystyczna oprawa graficzna i ambientowa ścieżka dźwiękowa skomponowana przez mistrzów gatunku z EON Sounds.
  • Ponad 60 przemyślnych zagadek do rozwiązania.
  • Wykorzystuj zmienną grawitację do poruszania się po ścianach i sufitach, eksperymentuj ze zwiększaniem i pomniejszaniem obiektów, baw się fizyką świata Alice VR. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie klawiaturą, gamepadem, kontrolerem ruchu
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • grafika na silnku Unreal 4
  • rozgrywka skupiająca się na eksploracji i rozwiązywaniu zagadek
  • w polskim dubbingu w roli głównej Krystyna Czubówna

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 (64 bit)
  • procesor Intel i5 4590 z 8 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • DirectX 11
  • 12 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym
  • gra nie wspiera 32-bitowych systemów Windows; wymagania minimalne nie gwarantują płynnej rozgrywki w trybie VR

Alida: zagadkowy gigant

Producent: Dejavu Worlds
Wydawca: Dejavu Worlds / Got Game Entertainment
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 17 sierpnia 2004
Data premiery w Polsce: 04 marca 2005
Polska wersja: pełna
Nośnik: 4 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Mystopodobna przygodówka z australijskiego Dejavu Worlds, studia kierowanego przez Cosa Russo. Praca nad nią trwała około pięciu lat. Gra zadebiutowała w Australii 12 lutego 2003 w wersji na Macintosha. Jej publikacja wzbudziła spore zainteresowanie i zachęciła twórców do przeniesienia jej również na Windowsa. Windowsowa wersja anglojęzyczna gry pojawiła się w USA 17 sierpnia 2004 roku.

Alida to fikcyjna nazwa skalistej wysepki u wybrzeży Australii. Na niej członkowie pewnego zespołu rockowego rozpoczęli budowę kompleksu mieszkalno-rozrywkowego. Jego największą atrakcją miała być olbrzymia, stalowa gitara. Projekt realizowali za pieniądze zarobione na debiutanckim albumie. Niestety, później nie umieli powtórzyć tego sukcesu i sfrustrowani opuścili Alidę. Spotkali się tam po piętnastu latach raz jeszcze, próbując reaktywować kapelę, jednak bez powodzenia. Z owego spotkania do domu nie wrócił jeden z muzyków. Jego żona prosi Ciebie, Graczu, o pomoc w odnalezieniu męża.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu łamigłówek logicznych
  • statyczne prerenderowane lokacje; możliwość swobodnego rozejrzenia się po dotarciu do wybranego miejsca
  • kilkadziesiąt miejsc do zbadania
  • animacje pokazujące postępy gracza
  • brak elementów czasowo-zręcznościowych

Minimalne wymagania:

  • Windows 98 / ME / 2000 / XP
  • Pentium 700 MHz z 128 MB pamięci RAM (256 MB dla Windows XP)
  • DVD lub CD-ROM (w zależności od wersji)
  • karta dźwiękowa zgodna z Windows
  • DirectX 8.1 i Quick Time 6.5 (lub nowsze)

Alien virus

Producent: Trecision
Wydawca: Funsoft / Vic Tokai
Polski wydawca: brak
Data premiery: 31 grudnia 1994
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / horror


Zasoby:    

Dodatkowe informacje o grze - zobacz.

Gra z włoskiego studia Tercision, w który powstał między innymi Zegarmistrz. Pierwotnie przygotowana pod MS-DOS, 1 lipca 1996 roku została wydana również w wersji PlayStation.

Fabuła gry przenosi nas w przyszłość. Gracz wciela się w postać Joshui Stone’a, pilota kosmicznego frachtowca. Mężczyzna po wykonaniu zlecenia wraca na stację kosmiczną Zeus, gdzie ma nadzieję spotkać się ze swoją ukochaną – Carą. Jednak po przybyciu na miejsce czeka go niespodzianka. Dok jest zupełnie pusty, a drzwi łączące z częścią mieszkalną zamknięte.

Bohater wędruje po sterylnych korytarzach stacji, od czasu do czasu spotykając jej mieszkańców. W ich przedstawieniu zastosowano ciekawy zabieg, decydując się na rysunkowe postacie w prerenderowanych lokacjach. Można odnieść wrażenie, że są z innego świata.

Tytuł pozbawiony jest jakichkolwiek łamigłówek logicznych i opiera się jedynie na zagadkach inwentarzowych. Nie wszystkie przedmioty, które gracz może podnieść są potrzebne. Gracz komunikuje się z programem za pomocą czterech komend: use, take, open i close. Poruszanie się po świecie gry zrealizowano identycznie jak w pierwszym Myście – skokowo. Nie ma płynnego przejścia między punktami węzłowymi.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • bohater może zginąć poprzez złe użycie przedmiotu lub nieostrożne zachowanie

Wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • DOS 4.0
  • CPU 386 z 4 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA/VESA 256 KB RAM
  • czytnik CD-ROM 2x
  • uruchamianie możliwe w emulatorze DOSBox

Aliens: a comic book adventure

Producent: Cryo Interactive Entertainment
Wydawca: Mindscape, Inc.
Polski wydawca: Digital Multimedia Group
Data premiery: 31 października 1995
Data premiery w Polsce: 15 maja 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:     

Dosowa przygodówka z francuskiego Cryo Interactive. Inspiracją do jej powstania była seria wydawanych w USA komiksów, opowiadających historie bohaterów znanych z filmu Obcy.

Akcja Aliens: A Comic Book Adventure toczy się w przyszłości, w której ludzie kolonizują wszechświat. Z części planet pozyskują surowce, część dostosowują do zamieszkania, co jest nazywane terraformingiem. W grze kontrolujemy poczynania takiej ekipy, dowodzonej przez pułkownika Hericksena. Wracając z jednej z rutynowych misji, odbierają oni sygnał SOS z niewielkiej kolonii górniczej zaatakowanej przez obcych. Muszą tam dotrzeć i zmierzyć się z przybyszami.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna grafika z ręcznie rysowanymi postaciami
  • wybór postaci do wykonania specyficznych czynności
  • konieczność dbania o kondycję bohaterów
  • zbieranie przedmiotów, które są używane automatycznie
  • liczne sekwencje zręcznościowe – bohaterowie mogą zginąć

Minimalne wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 5.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 / 8 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA VESA lub zgodna
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub zgodna
  • 2x CD-ROM
  • 20 MB HDD
  • grę można uruchomić w emulatorze DOSBox

Alone in the dark

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 14 listopada 1992
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror


Zasoby:     

Zobacz także:  Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 3, Alone in the Dark 4

Pierwsza część serii Alone in the Dark z francuskiego studia Infogrames Entertainment, która  zapoczątkowała nowy gatunek gier: survival horror. Obok zmagań z wirtualnymi potworami znajdziemy w niej mnóstwo typowo przygodówkowych łamigłówek, z poszukiwaniem wskazówek i używaniem przedmiotów.

Gra została zrealizowana według projektu Frédéricka Raynala do scenariusza Huberta Chardota i Francka Manzettiego. Zadebiutowała w 1992 w wersji dosowej na czterech dyskietach 3. 5 cala lub pięciu dyskietkach 5.25 cala, a w 1993 pojawiła się na płycie. Od 2011 roku gra jest dostępna w dystrybucji cyfrowej, a od 2014 na urządzenia Apple iOS.

Akcja gry toczy się w latach dwudziestych XX wieku. Możemy w niej wcielić się w jedną z dwóch postaci i w zależności od dokonanego wyboru, rozgrywka skupi się na elementach logicznych lub zręcznościowych. Emily Hartwood to młoda kobieta, której wujek popełnił samobójstwo w starej, tajemniczej posiadłości Derceto w Luizjanie. Emily chce się dowiedzieć, co pchnęło go do takiego kroku. Podejrzewa, że jakąś wskazówkę znajdzie w pozostawionym na strychu Derceto pianinie, na które wuj zwracał jej niegdyś uwagę. Zabytkowy instrument interesuje też drugiego z bohaterów gry. Edward Carnby to detektyw wynajęty przez pewną antykwariuszkę do zbadania nawiedzonego dworu. Ostatecznie stojące przed bohaterami zadanie jest takie samo: pokonać zło, które zamieszkało w starym domostwie i wydostać się z niego cało.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • horror z fabułą inspirowaną prozą  Howarda Philipsa Lovecrafta
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach
  • obserwacja środowiska za pośrednictwem kilku kamer
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, czytaniu dokumentów i używaniu przedmiotów
  • liczne elementy zręcznościowe i sekwencje walki
  • wrogowie, których można pokonać za pomocą znalezionych broni albo za pomocą inteligencji
  • realistyczne efekty dźwiękowe
  • ścieżka muzyczna – Philippe Vachey
  • dodatkowa króciutka gierka Jack in the Dark

Wymagania sprzętowe (wersja PC):

  • DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor IBM PC AT 386 z 2 MB RAM,
  • karta graficzna VGA, karta dźwiękowa
  • program można uruchomić, np w emulatorze DOSBox

W Polsce reedycja gry (wersja płytowa) miała miejsce w 1997 roku w numerze specjalnym czasopisma Secret Service.

Alone in the dark 2

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 03 grudnia 1993
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:     

Zobacz także: Alone in the Dark 1Alone in the Dark 3, Alone in the Dark 4

Druga część serii Alone in the Dark z francuskiej firmy Infogrames Entertainment. Gra zadebiutowała w Europie w wersji dosowej na dziewięciu dyskietkach 3.5 cala lub jedenastu dyskietkach 5.25 cala oraz w Japonii na komputery PC-98. W 1994 roku pojawiła się na płycie jej wersja mówiona i rozpoczęto jej dostosowywanie do innych platform: Windows, Sega Saturn, PlayStation, Mac. Od 2011 roku gra jest dostępna w dystrybucji cyfrowej.

W drugiej części cyklu wcielamy się w rolę znanego z poprzedniej części detektywa Edwarda Carnby’ego. Tym razem bohater zostanie obarczony misją odszukania swego kolegi po fachu, który zaginął, prowadząc śledztwo w sprawie porwania młodej Grace Saunders. Idąc jego tropem, Carnby trafia do starej posiadłości zwanej Hell’s Kitchen, gdzie będzie musiał stawić czoła hordzie nieumarłych.

Do wersji mówionej gry jest dołączony darmowy dodatek – gierka zatytułowana Jack in the Dark. Wcielamy się w niej w postać Grace Saunders,  dziewczynki znanej z właściwej rozgrywki. Uwięziona w sklepie z zabawkami bohaterka musi dzięki swemu sprytowi i refleksowi pokonać złego Jacka.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • 210 dwuwymiarowych teł i 600 trójwymiarowych obiektów, 70 postaci
  • rozgrywka wymaga znajdowania przedmiotów i rozwiązywania zagadek, jak i walki z przeciwnikami
  • bohater używa różnej broni i może zginąć

Minimalne wymagania sprzętowe (PC):

  • DOS 5.0/ Windows 3.1
  • procesor 386 DX 33 Mhz z 2 MB pamięci RAM
  • karta graficzna VGA 256 kolorów
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 18 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  • wersję dosową można uruchomić w emulatorze DOSBox

Alone in the dark 3

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 1994
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:     

Zobacz także: Alone in the Dark 1, Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 4

Trzecia część zasłużonej serii Alone in the Dark zadebiutowała w 1994 w Europie w wersji dosowej. W 1996 gra wyszła także na Macintosha. Od 2011 roku gra jest dostępna w dystrybucji cyfrowej.

Jej akcja toczy się na Dzikim Zachodzie w Slaughter’s Gulch, osadzie założonej przez dawnych poszukiwaczy złota. To tam Emily Hartwood (znana z pierwszej części gry) rozpoczyna swoją karierę filmową. Niestety, okazuje się, że Slaughter’s Gulch jest miastem duchów, a jego obywatele to zombie, które systematycznie wybijają całą ekipę kręcącą tam film. I naturalnie tylko kierowany przez nas detektyw Edward Carnby może uratować swoją dawną znajomą i wyjaśnić tajemnicę tego miejsca.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiaturą
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła wykorzystująca indiańskie legendy
  • około 270 lokacji do zbadania; 60 postaci
  • po raz pierwszy w serii zastosowano grafikę w pełni trójwymiarową w miejsce trójwymiarowych postaci na dwuwymiarowych tłach
  • lokacje wzorowane na  filmowym planie powstającego westernu
  • w grze wcielamy się nie tylko w detektywa Edwarda Carnby’ego, ale i jego westernowe alter ego oraz … pumę
  • twórcy umożliwili nam sterowanie poziomem trudności części zręcznościowej: od pojedynków mających charakter symboliczny po trudne walki z potężnymi przeciwnikami
  • bohater używa różnej broni i może zginąć

Wymagania sprzętowe (PC):

  • IBM PC XT 486 4MB RAM
  • karta muzyczna

Reedycja w numerze 30 czasopisma CD-Action (listopad 1998).

Alone in the dark: koszmar powraca

Producent: Darkworks S.A.
Wydawca: Infogrames Europe SA / Atari
Polski wydawca: Play-It / CD Projekt
Data premiery: 18 maja 2001
Data premiery w Polsce: 15 lipca 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 3 lub 2 CD / 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:    

Zobacz także: Alone in the Dark 1Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 3

Czwarta część serii Alone in the Dark: The New Nightmare zadebiutowała w Wielkiej Brytanii w wersji na PlayStation, a wkrótce potem ukazała się na PlayStation 2, Windowsa i Dreamcasta. W 2012 dostosowano ją do PlayStation 3 i PSP. Od 2010 gra dostępna w dystrybucji cyfrowej.

Trzy indiańskie tabliczki mogą zmienić losy świata. Charles Fiske starał się je odnaleźć i zabezpieczyć, swoją odwagę przypłacił jednak życiem. Edward Carnby chce rozwikłać zagadkę śmierci przyjaciela, udaje się więc na Shadow Island. Towarzyszy mu młoda archeolog Aline Cedrac. Wyspa nie bez powodu otrzymała swoją nazwę. Mroczna mgła i pomieszczenia skrywają okropności, które mogłyby złamać niejednego. Alone In The Dark: Koszmar powraca to survival horror. Aby odnaleźć tabliczki i rozwikłać zagadkę morderstwa będziesz musiał odkryć wiele tajemnic i stawić czoła licznym przeciwnościom losu. Edward i Aline muszą wykazać się instynktem, aby przetrwać. (źródło: cdp.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana twórczością H.P. Lovecrafta.
  • do wyboru dwie postacie – Edward Carnby lub Aline Cedrac
  • do dyspozycji gracza pokaźny arsenał broni
  • dziesiątki podstępnych potworów czających się w najgłębszych mrokach, ukrytych w ciemnych zakamarkach, atakujących w nieoczekiwanych momentach
  • profesjonalna polska wersja językowa w wydaniu CD Projektu

Wymagania sprzętowe (PC) i problemy techniczne:

  • Windows 95/ 98/ Me/ 2000/ XP oraz Vista/ Windows 7 w wersji cyfrowej
  • Pentium II 300 MHz (lub kompatybilny) z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D zgodna z DirectX
  • uruchamianie w Windows 8 – zobacz

W Polsce Alone in the Dark doczekała się kilku reedycji. Dwupłytową wersję wydał 14 października 2004 CD Projekt, a później powtórzył w serii eXtra Klasyka neXt (31 sierpnia 2006). W wersji DVD gra wyszła w serii Supercena (26 lutego 2009). Była również dodatkiem do Gazety Wyborczej nr 279/2007 i czasopisma CD-Action nr 137 (04/2007).

Alpha Polaris

Producent: Turmoil Games
Wydawca: Just A Game
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 24 czerwca 2011
Data premiery w Polsce: 01 lipca 2011
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:        

Windowsową przygodówkę określaną jako horror psychologiczny, przygotowało niewielkie fińskie studio, kierowane przez Teemu Viléna. Wersja cyfrowa gry dostępna na Steamie od 21 października 2015 (z polskimi napisami). W związku z zamknięciem studia Turmoil Games od 8 stycznia 2020 gra jest dostępna bezpłatnie.

Alpha Polaris to nazwa stacji badawczej amerykańskiego koncernu, który poszukuje na Grenlandii złóż ropy naftowej. W trakcie badań jeden z nafciarzy dociera do tajemniczej jaskini, a wkrótce potem ekipę zaczynają dręczyć nocne koszmary. Odkrycia związku między tymi wydarzeniami podejmuje się Rune Knudsen – norweski student biologii, goszczący w Alpha Polaris i alter ego gracza. Relacje między bohaterami i ich przeszłość utrudniają mu ustalenie źródła rosnącego zagrożenia.

Wciel się w postać norweskiego biologa Rune’a Knudsena, który trafia na tajemnicze zjawisko w amerykańskim centrum badań Alfa Polaris. W środku mroźnej Grenlandii, odcięty od jakiejkolwiek cywilizacji, Rune zmierzy się ze swoimi najgłębszymi lękami w zaciętej rywalizacji o przetrwanie. Czy będzie w stanie rozwiązać mroczną tajemnicę Alpha Polaris? Ekscytująca historia i wyjątkowa atmosfera grozy, podkreślona przez znakomitą ścieżkę dźwiękową, sprawią, że poczujesz zimny dreszcz na plecach. Dodatkowego smaczku i klimatu grze dodają łamigłówki i szczegółowa grafika. (źródło: cdp.pl)

Ekscytująca historia i wyjątkowa atmosfera grozy, podkreślona przez znakomitą ścieżkę dźwiękową sprawią, że poczujesz zimny dreszcz na plecach.  (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana mitami Inuitów
  • do zbadania ponad 40 miejsc, zmieniających się w zależności od pory doby
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych, logicznych i słownych
  • gra jest pozbawiona elementów zręcznościowych
  • trójwymiarowe postaci na prerenderowanych tłach (grafika na silniku Wintermute)
  • ręcznie malowane sylwetki bohaterów, wykorzystane w scenach dialogowych
  • ścieżka muzyczna autorstwa Mikko Raudanjoki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / Win 7
  • procesor 2 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna ze wsparciem dla DirectX 9

Reedycja: Komputer Świat. Twój Niezbędnik nr 4/2015