Alone in the dark

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 14 listopada 1992
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki albo 1 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror


Zasoby:     

Zobacz także:  Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 3, Alone in the Dark 4

Pierwsza część serii Alone in the Dark z francuskiego studia Infogrames Entertainment, która  zapoczątkowała nowy gatunek gier: survival horror. Obok zmagań z wirtualnymi potworami znajdziemy w niej mnóstwo typowo przygodówkowych łamigłówek, z poszukiwaniem wskazówek i używaniem przedmiotów.

Gra została zrealizowana według projektu Frédéricka Raynala do scenariusza Huberta Chardota i Francka Manzettiego. Zadebiutowała w 1992 w wersji dosowej na czterech dyskietach 3. 5 cala lub pięciu dyskietkach 5.25 cala, a w 1993 pojawiła się na płycie.

Akcja gry toczy się w latach dwudziestych XX wieku. Możemy w niej wcielić się w jedną z dwóch postaci i w zależności od dokonanego wyboru, rozgrywka skupi się na elementach logicznych lub zręcznościowych. Emily Hartwood to młoda kobieta, której wujek popełnił samobójstwo w starej, tajemniczej posiadłości Derceto w Luizjanie. Emily chce się dowiedzieć, co pchnęło go do takiego kroku. Podejrzewa, że jakąś wskazówkę znajdzie w pozostawionym na strychu Derceto pianinie, na które wuj zwracał jej niegdyś uwagę. Zabytkowy instrument interesuje też drugiego z bohaterów gry. Edward Carnby to detektyw wynajęty przez pewną antykwariuszkę do zbadania nawiedzonego dworu. Ostatecznie stojące przed bohaterami zadanie jest takie samo: pokonać zło, które zamieszkało w starym domostwie i wydostać się z niego cało.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • horror z fabułą inspirowaną prozą  Howarda Philipsa Lovecrafta
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach
  • obserwacja środowiska za pośrednictwem kilku kamer
  • rozgrywka polegająca na badaniu otoczenia, czytaniu dokumentów i używaniu przedmiotów
  • liczne elementy zręcznościowe i sekwencje walki
  • wrogowie, których można pokonać za pomocą znalezionych broni albo za pomocą inteligencji
  • realistyczne efekty dźwiękowe
  • ścieżka muzyczna – Philippe Vachey
  • dodatkowa króciutka gierka Jack in the Dark

Wymagania sprzętowe (wersja PC):

  • DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor IBM PC AT 386 z 2 MB RAM,
  • karta graficzna VGA, karta dźwiękowa
  • program można uruchomić, np w emulatorze DOSBox

W Polsce reedycja gry (wersja płytowa) miała miejsce w 1997 roku w numerze specjalnym czasopisma Secret Service.

Trylogia Alone in the Dark, już dostosowana do uruchomienia w nowszych Windowsach, jest w sprzedaży na stronie gog.com.

Alone in the dark 2

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 03 grudnia 1993
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:     

Zobacz także: Alone in the Dark 1Alone in the Dark 3, Alone in the Dark 4

Druga część serii Alone in the Dark z francuskiej firmy Infogrames Entertainment. Gra zadebiutowała w Europie w wersji dosowej na dziewięciu dyskietkach 3.5 cala lub jedenastu dyskietkach 5.25 cala oraz w Japonii na komputery PC-98. W 1994 roku pojawiła się na płycie jej wersja mówiona i rozpoczęto jej dostosowywanie do innych platform: Windows, Sega Saturn, PlayStation, Mac.

W drugiej części cyklu wcielamy się w rolę znanego z poprzedniej części detektywa Edwarda Carnby’ego. Tym razem bohater zostanie obarczony misją odszukania swego kolegi po fachu, który zaginął, prowadząc śledztwo w sprawie porwania młodej Grace Saunders. Idąc jego tropem, Carnby trafia do starej posiadłości zwanej Hell’s Kitchen, gdzie będzie musiał stawić czoła hordzie nieumarłych.

Do wersji mówionej gry jest dołączony darmowy dodatek – gierka zatytułowana Jack in the Dark. Wcielamy się w niej w postać Grace Saunders,  dziewczynki znanej z właściwej rozgrywki. Uwięziona w sklepie z zabawkami bohaterka musi dzięki swemu sprytowi i refleksowi pokonać złego Jacka.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • 210 dwuwymiarowych teł i 600 trójwymiarowych obiektów, 70 postaci
  • rozgrywka wymaga znajdowania przedmiotów i rozwiązywania zagadek, jak i walki z przeciwnikami
  • bohater używa różnej broni i może zginąć

Minimalne wymagania sprzętowe (PC):

  • DOS 5.0/ Windows 3.1
  • procesor 386 DX 33 Mhz z 2 MB pamięci RAM
  • karta graficzna VGA 256 kolorów
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub kompatybilna
  • 18 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  • wersję dosową można uruchomić w emulatorze DOSBox

Trylogia Alone in the Dark, już dostosowana do uruchomienia w nowszych Windowsach, jest w sprzedaży na stronie gog.com.

Alone in the dark 3

Producent: Infogrames Europe SA
Wydawca: Infogrames Europe SA
Polski wydawca: Mirage / Digital Multimedia Group
Data premiery: 1994
Data premiery w Polsce: 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:     

Zobacz także: Alone in the Dark 1, Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 4

Trzecia część zasłużonej serii Alone in the Dark zadebiutowała w 1994 w Europie w wersji dosowej. W 1996 gra wyszła także na Windowsa i Macintosha.

Jej akcja toczy się na Dzikim Zachodzie w Slaughter’s Gulch, osadzie założonej przez dawnych poszukiwaczy złota. To tam Emily Hartwood (znana z pierwszej części gry) rozpoczyna swoją karierę filmową. Niestety, okazuje się, że Slaughter’s Gulch jest miastem duchów, a jego obywatele to zombie, które systematycznie wybijają całą ekipę kręcącą tam film. I naturalnie tylko kierowany przez nas detektyw Edward Carnby może uratować swoją dawną znajomą i wyjaśnić tajemnicę tego miejsca.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiaturą
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła wykorzystująca indiańskie legendy
  • około 270 lokacji do zbadania; 60 postaci
  • po raz pierwszy w serii zastosowano grafikę w pełni trójwymiarową w miejsce trójwymiarowych postaci na dwuwymiarowych tłach
  • lokacje wzorowane na  filmowym planie powstającego westernu
  • w grze wcielamy się nie tylko w detektywa Edwarda Carnby’ego, ale i jego westernowe alter ego oraz … pumę
  • twórcy umożliwili nam sterowanie poziomem trudności części zręcznościowej: od pojedynków mających charakter symboliczny po trudne walki z potężnymi przeciwnikami
  • bohater używa różnej broni i może zginąć

Wymagania sprzętowe (PC):

  • IBM PC XT 486 4MB RAM
  • karta muzyczna

Trylogia Alone in the Dark, już dostosowana do uruchomienia w nowszych Windowsach, jest w sprzedaży na stronie gog.com.

Reedycja w numerze 30 czasopisma CD-Action (listopad 1998).

Alone in the dark: koszmar powraca

Producent: Darkworks S.A.
Wydawca: Infogrames Europe SA / Atari
Polski wydawca: Play-It / CD Projekt
Data premiery: 18 maja 2001
Data premiery w Polsce: 15 lipca 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 3 lub 2 CD albo 1 DVD albo wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror / akcja


Zasoby:    

Zobacz także: Alone in the Dark 1Alone in the Dark 2, Alone in the Dark 3

Czwarta część serii Alone in the Dark: The New Nightmare zadebiutowała w Wielkiej Brytanii w wersji na PlayStation, a wkrótce potem ukazała się na PlayStation 2, Windowsa i Dreamcasta. W 2012 dostosowano ją do PlayStation 3 i PSP.

Trzy indiańskie tabliczki mogą zmienić losy świata. Charles Fiske starał się je odnaleźć i zabezpieczyć, swoją odwagę przypłacił jednak życiem. Edward Carnby chce rozwikłać zagadkę śmierci przyjaciela, udaje się więc na Shadow Island. Towarzyszy mu młoda archeolog Aline Cedrac. Wyspa nie bez powodu otrzymała swoją nazwę. Mroczna mgła i pomieszczenia skrywają okropności, które mogłyby złamać niejednego. Alone In The Dark: Koszmar powraca to survival horror. Aby odnaleźć tabliczki i rozwikłać zagadkę morderstwa będziesz musiał odkryć wiele tajemnic i stawić czoła licznym przeciwnościom losu. Edward i Aline muszą wykazać się instynktem, aby przetrwać. (źródło: cdp.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana twórczością H.P. Lovecrafta.
  • do wyboru dwie postacie – Edward Carnby lub Aline Cedrac
  • do dyspozycji gracza pokaźny arsenał broni
  • dziesiątki podstępnych potworów czających się w najgłębszych mrokach, ukrytych w ciemnych zakamarkach, atakujących w nieoczekiwanych momentach
  • profesjonalna polska wersja językowa w wydaniu CD Projektu

Wymagania sprzętowe (PC):

  • Windows 95/ 98/ Me/ 2000/ XP oraz Vista/ Windows 7 w wersji cyfrowej
  • Pentium II 300 MHz (lub kompatybilny) z 64 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 3D zgodna z DirectX

W Polsce Alone in the Dark doczekała się kilku reedycji. Dwupłytową wersję wydał 14 października 2004 CD Projekt, a później powtórzył w serii eXtra Klasyka neXt (31 sierpnia 2006). W wersji DVD gra wyszła w serii Supercena (26 lutego 2009). Była również dodatkiem do Gazety Wyborczej nr 279/2007 i czasopisma CD-Action nr 137 (04/2007).

Alpha Polaris

Producent: Turmoil Games
Wydawca: Just A Game
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 24 czerwca 2011
Data premiery w Polsce: 01 lipca 2011
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:        

Windowsową przygodówkę określaną jako horror psychologiczny, przygotowało niewielkie fińskie studio, kierowane przez Teemu Viléna. Wersja cyfrowa gry dostępna na Steamie (z polskimi napisami).

Alpha Polaris to nazwa stacji badawczej amerykańskiego koncernu, który poszukuje na Grenlandii złóż ropy naftowej. W trakcie badań jeden z nafciarzy dociera do tajemniczej jaskini, a wkrótce potem ekipę zaczynają dręczyć nocne koszmary. Odkrycia związku między tymi wydarzeniami podejmuje się Rune Knudsen – norweski student biologii, goszczący w Alpha Polaris i alter ego gracza. Relacje między bohaterami i ich przeszłość utrudniają mu ustalenie źródła rosnącego zagrożenia.

Wciel się w postać norweskiego biologa Rune’a Knudsena, który trafia na tajemnicze zjawisko w amerykańskim centrum badań Alfa Polaris. W środku mroźnej Grenlandii, odcięty od jakiejkolwiek cywilizacji, Rune zmierzy się ze swoimi najgłębszymi lękami w zaciętej rywalizacji o przetrwanie. Czy będzie w stanie rozwiązać mroczną tajemnicę Alpha Polaris? Ekscytująca historia i wyjątkowa atmosfera grozy, podkreślona przez znakomitą ścieżkę dźwiękową, sprawią, że poczujesz zimny dreszcz na plecach. Dodatkowego smaczku i klimatu grze dodają łamigłówki i szczegółowa grafika. (źródło: cdp.pl)

Ekscytująca historia i wyjątkowa atmosfera grozy, podkreślona przez znakomitą ścieżkę dźwiękową sprawią, że poczujesz zimny dreszcz na plecach.  (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana mitami Inuitów
  • do zbadania ponad 40 miejsc, zmieniających się w zależności od pory doby
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych, logicznych i słownych
  • gra jest pozbawiona elementów zręcznościowych
  • trójwymiarowe postaci na prerenderowanych tłach (grafika na silniku Wintermute)
  • ręcznie malowane sylwetki bohaterów, wykorzystane w scenach dialogowych
  • ścieżka muzyczna autorstwa Mikko Raudanjoki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / Win 7
  • procesor 2 GHz z 512 MB pamięci RAM
  • karta graficzna ze wsparciem dla DirectX 9

Reedycja: Komputer Świat. Twój Niezbędnik nr 4/2015

Alter ego

Producent: Future Games
Wydawca: bitComposer Games / Viva Media
Polski wydawca: brak
Data premiery: 26 marca 2010
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:       

Gra powstała w czeskim studio Future Games, znanym miłośnikom przygodówek z wcześniejszych produkcji, między innymi Black Mirror i Nibiru. Została stworzona dla Windowsa. W ersji cyfrowej dostępna między innymi na Steamie.

Akcja gry toczy się w dziewiętnastowiecznej Anglii. Niewielkie portowe Plymouth nękają niewyjaśnione zabójstwa. Wydaje się, że ich sprawcą jest miejscowy arystokrata, jednak są to tyko podejrzenia. Wszystko komplikuje się, gdy sir William niespodziewanie umiera, a morderstwa nie ustają. Policja nie może sobie poradzić ze sprawą. Miasto powoli paraliżuje strach . W tym momencie na scenie pojawia się Timothy Moor. Ów młody złodziejaszek zostaje złapany jako pasażer na gapę na statku zmierzającym do Ameryki, jednak udaje mu się uciec podczas transportu na ląd. Jego współpraca z detektywem Briscolem pozwoli wreszcie wyjaśnić tę mroczną, okultystyczną zagadkę.

W śledztwie gracz kieruje postaciami złodzieja i detektywa. Prowadzi rozmowy i przeczesuje ponad osiemdziesiąt lokacji w poszukiwaniu przedmiotów. Zagadki polegają głównie na ich użyciu w wyznaczonych miejscach.

Cechy gry:

  • interfejs gry: wskaż i kliknij.
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Windows Vista / Windows 7
  • procesor Intel Pentium IV 2.5 GHz / AMD Athlon XP 2600+
  • 1 GB RAM
  • karta graficzna 128MB ze wsparciem DirectX 9.0c (NVIDIA Geforce 6600 / ATI Radeon 9600)
  • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX
  • DVD-ROM,
  • 3 GB wolnego miejsca na dysku

Alternativa

Producent: Centauri Production
Wydawca: Akella
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 05 listopada 2010
Data premiery w Polsce: 29 maja 2012
Polska wersja: napisy
Nośnik: DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: cyberpunk


Zasoby:        

Gra została przygotowana na Windowsa przez czeskie studio Centauri Production, odpowiedzialne między innymi za Gookę: Tajemnicę Janatris i Memento Mori. Dostępna w dystrybucji cyfrowej po polsku i angielsku.

Alternativa to historia, która zabierze Cię do świata znacznie różniącego się od tego, jaki można sobie wyobrazić w 2045 roku. Do świata zniszczonego przez wojnę i rewolucję, świata rządzonego przez okrutną dyktaturę. Richard Roček żyje w tym świecie mając tylko jeden cel – nie wyróżniać się i przetrwać. Wydawało się to całkiem możliwe, aż do budowy nowego centrum korporacji Endora, gdzie pracował, i z którego został w tajemniczych okolicznościach zwolniony. Roček nie chce się podporządkować zaistniałej sytuacji i stawia opór. Ludzie, którzy podobnie myślą, stają po jego stronie. Niestety, to wszystko nie jest takie proste, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Richard zostaje oskarżony o morderstwo przy najmniejszej próbie buntu. Alternativa opowiada historię ludzi, którzy nie byli szczęśliwi. Mówi o bezwzględnym dążeniu do władzy, nie liczącym się z nikim i z niczym.

Świat Alternativy poznajemy stopniowo. Historia, klimat, życie bohaterów, nowo odkryte technologie – gracz łatwo uczy się wielu szczegółów, co umożliwia mu większe zaangażowanie się w rozgrywkę. Alternativa nie jest jedną długą historią, ale raczej zbiorem krótszych opowieści o losach współczesnych ludzi i ich problemach, spowodowanych okolicznościami zupełnie odmiennymi od tych, jakie możemy sobie wyobrazić. Chociaż Alternativa jest bardzo złożonym i skomplikowanym światem, historia zamyka się w sposób logiczny, do końca trzymając w napięciu.Takie elementy jak śledztwo w sprawie gwałtu, nocne wizyty w kostnicy lub ataki hakerów na bazy danych z pewnością przyciągną wielu graczy. (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • wielowątkowa, nieliniowa fabuła, mroczna i obfitująca w nieoczekiwane zwroty akcji
  • wykorzystanie do budowy fabuły danych historycznych i naukowych
  • kontrola nad trzema głównymi bohaterami
  • możliwość decydowania o przebiegu rozgrywki – gracz wybiera, komu i kiedy wierzyć, co wpływa na jego dalsze postępy w grze (istnieje więcej sposobów na postęp w grze, np. wykorzystanie tak zwanych replaybility)
  • sekwencje wideo, tworzące atmosferę lub przedstawiające jakąś historię
  • w pełni trójwymiarowe postaci na szczegółowych, dwuwymiarowych tłach
  • bohater może zginąć, a jeśli w określonym momencie gry zdarzy się to kilkakrotnie, konieczne staje się wczytanie ostatniego zapisu.

Minimalne wymagania:

  • Windows XP / Vista / Windows 7
  • Intel Pentium IV 2.0 GHz lub kompatybilny z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB RAM (Shader 2.0) i dźwiękowa kompatybilne z DirectX 9.0c
  • 2 GB wolnego miejsca na dysku

Alum

Producent: Crashable Studios
Wydawca: N/A
Polski wydawca: brak
Data premiery: 15 maja 2015
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak danych
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:   

Trzecioosobowy point-and-click z elementami RPG, którego autorami są dwaj bracia: Micah i Luck Orsie oraz William Gains z amerykańskiego Crashable Studios. Gra zadebiutowała w angielskiej wersji cyfrowej na Steamie. Przygotowana na Windowsa, Mac OS X i Linuksa.

W grze wcielamy się w postać Aluma Descry, młodego mężczyzny, który wraz z żoną wiedzie spokojne życie w mieście zwanym Cosmos. Miasto jest tak zaprojektowane, by ludzie mogli się w nim czuć komfortowo, a ich bezpieczeństwa strzegą specjalne roboty, które powstrzymują napływ istot z mroźnych, pozamiejskich pustkowi. Jednak od pewnego czasu Alum zauważa, że w jego żonie zachodzą jakieś niekorzystne zmiany. Esther staje się przygnębiona, nie odzywa się i uczuciowo oddala się od męża. Podobne problemy trapią innych mieszkańców, a plotka głosi, że przyczyną jest tajemnicza epidemia. Alum wyrusza więc poza granice miasta. Podczas podróży przez Land of Tide odkrywa, kim naprawdę jest on sam i co rzeczywiście dzieje się wokół niego.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • retro grafika w rozdzielczości 320 x 200, przygotowana w programie Adventure Game Studio
  • 70 ręcznie rysowanych plansz
  • intuicyjne i logiczne zagadki
  • pełny dubbing (j. angielski)
  • oryginalna ścieżka dźwiękowa – Luke i Micah Orsie

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP/ Vista/ 7/ 8
  • procesor 900 Mhz z 800 MB pamięci RAM
  • karta graficzna i dźwiękowa zgodne z DirectX
  • 800 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Amazon: guardians of Eden

Producent: Access Software, Inc.
Wydawca: Access Software, Inc.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1992
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:   

Amerzone: testament odkrywcy

Producent: Virtual Studio
Wydawca: Microids
Polski wydawca: CODA
Data premiery: 18 października 1999
Data premiery w Polsce: 05 kwietnia 2000
Polska wersja: pełna
Nośnik: 4 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka


Zasoby:         

Zobacz inne gry B. Sokala: Syberia I, Syberia II, Paradise, Sinking Island, Nikopol

Amerzone, znana również jako AmerZone: The Explorer’s Legacy, to wczesny projekt Benoita Sokala – belgijskiego twórcy komiksów i grafiki do gier komputerowych. Program został stworzony na Windowsa i PlayStation, w 2011  wydany również na Macintosha, w 2012 na iPada oraz iPhone, a w 2014 na Androida. Dostępna w wersji cyfrowej między innymi na GOG-u i Steamie.

Akcja toczy się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Gracz wciela się w postać francuskiego reportera, który ma przeprowadzić wywiad z nieco już zapomnianym podróżnikiem, Alexandrem Valembois. Stary mężczyzna opowiada dziennikarzowi historię sprzed wielu lat, gdy to trafił do niezwykłej krainy Amerzone i tam dopuścił się wielkiej niegodziwości, którą chciałby naprawić, ale nie ma już sił. Tego zadania podejmie się bohater.  Jego historia opowiada o podróży do ukrytej przed wszystkimi krainy białych ptaków. Ma on tam do spełnienia ważną misję – musi zwrócić jajo tego świętego stworzenia.  Jest to jedyny sposób na odwrócenie starożytnej klątwy i odkupienie win starego naukowca.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca głównie na eksploracji otoczenia, rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych i logicznych, czytaniu dokumentów
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach; po dotarciu do wybranego miejsca lokacji – możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • gra pozbawiona elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania i problemy techniczne:

  • Windows 95 / 98
  • procesor 166 Mhz, z 32 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 2MB
  • CD-ROM / DVD-ROM w zależności od wydania
  • gra działa również pod Windows XP/ 7; w razie problemów – zobacz wątek

Amnesia: a machine for pigs

Producent: The Chinese Room
Wydawca: Frictional Games
Polski wydawca: brak
Data premiery: 10 września 2013
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: survival horror


Zasoby:    

Amnesia: A Machine for Pigs to projekt Dana Pinchbecka i ekipy brytyjskiego studia The Chinese Room. Gra jest drugą odsłoną serii opatrzonej wspólnym tytułem Amnesia, gdyż i jej bohater cierpi na zaniki pamięci. Zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na kilku platformach, między innymi Desura, Gamer’s Gate, GOG i Steam. Wersja elektroniczna została przygotowana na Windowsa, Macintosha i Linuksa oraz wyposażona w różnojęzyczne napisy, także polskie.

22 listopada 2016 gra ukazała się w wersji na PlayStation 4 (wydanie zbiorcze Amnesia: Collection zawierające również grę Amnesia: The Dark Descent z dodatkiem Justine).

„Ten świat jest maszyną. Maszyną żywiącą się świniami. Nadaje się tylko do zarzynania świń.” Twórcy gier Amnesia: Mroczny obłęd i Dear Esther przedstawiają utrzymaną w konwencji horroru, prezentowaną z perspektywy pierwszej osoby grę, która przeniesie Was do świata niewyobrażalnej chciwości, żądzy władzy i szaleństwa, zatapiając swój świński ryj w waszym ciele i pożerając serce.

Rok 1899. Bogaty przemysłowiec, Oswald Mandus, budzi się w swoim łóżku, trawiony gorączką i nawiedzany przez sny o mrocznej, piekielnej maszynie. Dręczony wizjami o zgubnej ekspedycji do Meksyku, załamany niespełnionymi marzeniami o stworzeniu utopijnego przemysłowego świata, wyniszczony poczuciem winy i tropikalną chorobą, wkracza do prawdziwego koszmaru. W domu panuje całkowita cisza, a jego fundamenty drżą poruszane wolą jakiejś maszyny z piekła rodem. Mandus wie jedynie, że jego dzieciom grozi straszliwe niebezpieczeństwo i musi je ocalić. (źródło: Steam)

 Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury; interfejs łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła w atrakcyjny sposób przedstawiająca ogólniejszy problem – negatywne skutki dziewiętnastowiecznej rewolucji przemysłowej
  • trójwymiarowa grafika na silniku HPL Engine 2 – mroczne lokacje i szokujące widoki
  • ilustracja muzyczna – Jessica Curry

Wymagania sprzętowe dla wersji PC:

  • Windows Vista / Win 7
  • procesor Intel Core i3 / AMD A6 (lub równoważny)
  • 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce 200 / AMD Radeon HD 5000 (zintegrowana karta Intel HD Graphics powinna działać, ale nie jest oficjalnie obsługiwana; większość problemów rozwiązuje aktualizacja sterownika)
  • 5 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Amnesia: mroczny obłęd

Producent: Frictional Games
Wydawca: Frictional Games
Polski wydawca: Cenega Poland
Data premiery: 08 września 2010
Data premiery w Polsce: 19 listopada 2010
Polska wersja: napisy
Nośnik: DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: survival horror


Zasoby:        

Alternatywna recenzja

Amnesia: The Dark Descent powstała w szwedzkim studio Frictional Games, znanym z cyklu Penumbra. Grę zaprojektowali Thomasa Grip i Jens Nilsson, scenariusz napisał Mikael Hedberg, a muzykę skomponował Mikko Tarmia. Amnesia ukazała się na Windowsa, Macintosha i Linuxa. Zadebiutowała 8 września 2010 w dystrybucji cyfrowej na Steamie, a dwa dni później pojawiła się w Rosji na płycie DVD. W dniu 12 kwietnia 2011 w usłudze Steam został opublikowany darmowy dodatek do Amnesii, zatytułowany Justine.

22 listopada 2016 gra wraz z dodatkiem Justine ukazała się w wersji na PlayStation 4 (wydanie zbiorcze Amnesia: Collection).

Na Independent Games Festival w 2011 roku gra zdobyła nagrody Excellence in Audio i Technical Excellence oraz Direct2Drive Vision Award.

Akcja zdarzeń toczy się w 1839 roku w opuszczonym, pruskim zamku Brennenburg. Gracz wciela się w postać Daniela, młodego mężczyzny, który odzyskuje świadomość w nieznanym sobie miejscu. Daniel niemal nic nie pamięta ze swojej przeszłości. Błąkając się po korytarzach i komnatach zamczyska, znajduje różne dokumenty i doznaje zastanawiających wizji. Dzięki nim odzyskuje wspomnienia i poznaje cel swojej misji. (źródło: Wikipedia.pl)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiszy WSAD; interfejs łączy użycie myszy i klawiatury
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła, inspirowana twórczością Howarda Phillipsa Lovecrafta, Carla Zimmera i starymi filmowymi horrorami
  • efekty dźwiękowe, współtworzące klimat stałego zagrożenia
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia, rozwiązywaniu zagadek i unikaniu niebezpieczeństwa
  • brak elementów walki – by nie zginąć, bohater musi dbać o swoją poczytalność, nie zwracać na siebie uwagi przeciwnika lub przed nim uciekać
  • trójwymiarowa grafika na silniku HPL Engine 2

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7
  • Pentium IV 2 Ghz z 1 GB pamięci RAM
  • karta grafiki 512 MB (GeForce 9600 lub lepsza)
  • 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Reedycje:

  • w serii Premierowa okazja, 8 kwietnia 2011, Cenega Poland
  • w serii Premierowa okazja jako Amnesia. Wydanie rozszerzone (z dodatkiem Justine), 14 października 2011, Cenega Poland
  • z czasopismem CD Action 6 / 2013

Among the sleep

Producent: Krillbite Studio
Wydawca: Krillbite Studio
Polski wydawca: brak
Data premiery: 29 maja 2014
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: survival horror


Zasoby:    

Interaktywny horror z norweskiego Krillbite Studio, znanego z darmowej produkcji The Plan. Gra stworzona według pomysłu Andersa Uglanda, powstała między innymi dzięki finansowemu wsparciu Norsk Film Institutt i udanej kampanii na Kickstarterze. Dostępna w wersji PC, MAC, Linux, od 10 grudnia 2015 na PlayStation 4, a od 3 czerwca 2016 na Xbox One.

W Among the Sleep wcielamy się w ciało i umysł dwuletniego dziecka. Bohater, obudzony  niepokojącymi dźwiękami, przeszukuje dom i natyka się na przerażające istoty, przed którymi ucieka do surrealistycznej rzeczywistości. W tym świecie, być może stworzonym przez jego wyobraźnię,  musi znaleźć powrotną drogę do domu. Jego jedynym towarzyszem, wsparciem i ochroną przed napotkanymi potworami jest zabawka – pluszowy miś. (źródło: Wikipedia)

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury (PC)
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia, poszukiwaniu przejść do następnych lokacji i unikaniu potworów; proste zagadki

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP z DirectX 9.0c
  • procesor Dual Core 2.4 GHz z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB, karta dźwiękowa wymagana
  • 2 GB HDD

Angel Devoid: face of the enemy

Producent: Electric Dreams, Inc.
Wydawca: Mindscape, Inc
Polski wydawca: DMG
Data premiery: 1996
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 4 CD
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: cyberpunk / thriller


Zasoby:    

Gra zrealizowana w konwencji interaktywnego filmu. Wydana na platformy: DOS, Macintosh, PlayStation, SEGA Saturn.

Jej akcja toczy się w odległej przyszłości. W roku 3032 na ulicach Neo City trwa pościg za groźnym kryminalistą, znanym jako Angel Devoid. Angel powoduje kraksę i ucieka, a ścigający go Jack Hard nieprzytomny trafia do kliniki. Gdy policjant odzyskuje świadomość, dowiaduje się, że był operowany. Wkrótce też odkrywa, że ma teraz twarz swojego wroga – wygląda tak, jak poszukiwany Angel Devoid. Wymyka się więc ze szpitala i rusza na ulice miasta, by dopaść przestępcę.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła osadzona w klimatycznej scenerii futurystycznego miasta
  • renderowane tła z sylwetkami sfilmowanych aktorów
  • rozgrywka polegająca głównie na prowadzeniu rozmów i eksploracji środowiska, tak by uniknąć zagrożenia
  • bohater posługuje się bronią, musi szybko reagować na rozwój zdarzeń, a może zginąć również wskutek niewłaściwych wyborów – wskazane częste zapisy gry
  • trzy zakończenia zależne od wyborów dokonywanych podczas rozgrywki

Wymagania sprzętowe (wersja dosowa):

  • MS-DOS 5.0, PC 486, 8MB RAM. karta graficzna 1 MB SVGA, karta dźwiękowa zgodna z Sound Blaster, CD-ROM x2
  • te wersję gry można uruchomić w emulatorze DOSBoxzobacz

Ankh: battle of the gods

Producent: Deck13 Interactive
Wydawca: Daedalic Entertainment
Polski wydawca: brak
Data premiery: 19 listopada 2007
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:     

Zobacz inne gry z tego cyklu: Ankh 1, Ankh 2

Trzecia część przygód młodego Egipcjanina, przygotowana przez niemieckie studio Deck13 Interactive. Gra zadebiutowała w wersji pudełkowej na Windowsa w Niemczech jako Ankh: Kampf der Götter, a w 2009 pojawiła się jej wersja na  Macintosha. W sprzedaży elektronicznej jest dostępna po angielsku między innymi na Steamie.

Liczne były wróżby o wojnie bogów, zwiastujące nadchodzącą walkę o władzę pomiędzy wszystkimi bogami Egiptu. Oczywiście Assil znowu znajdzie się w samym środku akcji. Razem ze swoją dziewczyną Tharą będzie musiał zapobiec zwycięstwu złowrogiego Seta i podporządkowaniu Egiptu jego rządom. Z typowym dla tej serii gier humorem, wieloma osobliwymi postaciami i masą grepsów, Ankh: Battle of the Gods ponownie jest pretendentem do tronu przygodówek.

Battle of the Gods zawiera kilka nowych lokacji, między innymi Luxor, stolicę hazardu w starożytnym Egipcie, a nieplanowana wycieczka poprowadzi Assila do odległego, egzotycznego miejsca, gdzie będzie miał do czynienia z całkowicie nieznanymi grupami rdzennej ludności. Nowy Ankh to jeszcze bardziej szczegółowe modele postaci oraz płynniejsze animacje. (źródło: Steam)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • humorystyczna fabuła
  • trójwymiarowa, kolorowa grafika

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP lub Vista
  • procesor 2 GHz z 512 MB RAM
  • karta graficzna Radeon 9800 / GeForce 5800 z 128 MB pamięci lub lepsza
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • DirectX 9.0c