Agatha Christie: morderstwo w Orient Expressie

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 14 listopada 2006
Data premiery w Polsce: 21 pażdziernika 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:        

Alternatywna recenzja / Zobacz inne gry tego cyklu:  I nie było już nikogo oraz Zło, które żyje pod słońcem

W 2006 roku Lee Sheldon wraz z amerykańskim studiem AWE Productions stworzyli Morderstwo w Orient Expressie – drugą z odsłon serii gier inspirowanych twórczością Agathy Christie. Jest ona znana pod angielskim tytułem Agatha Christie: Murder on the Orient Express. Została stworzona dla systemu Windows.

Akcja gry toczy się w 1934 roku. Główną bohaterką komputerowej wersji sławnej kryminalnej historii jest Antoinette Marceau – pracownica spółki kolejowej, której zadaniem jest zapewnienie maksymalnego komfortu, podróżującemu Orient Expressem z Turcji do Francji, Herculesowi Poirot. Sytuacja się komplikuje, gdy jeden z pasażerów feralnego składu ginie, a śnieżna lawina zatrzymuje bieg pociągu. Podczas tego wypadku belgijski detektyw doznaje kontuzji i zostaje unieruchomiony w swoim przedziale. Antoinette musi więc odkryć tajemnicę morderstwa niemal samodzielnie. Wraz z nią gracz cierpliwie gromadzi dowody, pomysłowo wykorzystuje posiadane przedmioty i wnikliwie przesłuchuje świadków. A gdy wszystko zawiedzie, zawsze może skorzystać z pomocy Herculesa Poirota – w tej grze postaci drugoplanowej.

Cechy gry:

  • interfejs gry: wskaż i kliknij.
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • liniowa fabuła inspirowana powieścią Agathy Christie
  • rozgrywka polegająca na rozmowach z postaciami, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • dwa poziomy trudności
  • trójwymiarowe postaci na dwuwymiarowych tłach
  • w angielskiej wersji językowej głosu Herculesowi Poirot użyczył David Suchet
  • gra pozbawiona elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania:

  • Windows 2000 / XP
  • Pentium III 1.4 GHz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB kompatybilna z DirectX 9.0
  • CD-ROM x16

W Polsce gra została wydana na płycie DVD wraz z dwoma innymi tytułami tej serii jako Agatha Christie: Kolekcja tajemnic. Edycja ta została powtórzona w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009, CD Projekt).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).

Agatha Christie: the ABC murders

Producent: Microids / Artefacts Studios
Wydawca: Gravity Europe SAS
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 04 lutego 2016
Data premiery w Polsce: 12 lutego 2016
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: detektywistyczna


Zasoby:        

Przygodówka zainspirowana jedną z powieści Agathy Christie, wydaną w Polsce pod tytułem A.B.C. Gra w wersji Windows, Mac OS X i Linux zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej, również po polsku (GOG, Steam). Także 4 lutego 2016 pojawiło się wydanie na PlayStation 4 i Xbox One. Wersje na platformy mobilne pojawiły się 29 września 2016 (Android, Apple iOS).

Polska premiera The ABC Murders miała miejsce 12 lutego 2016 – równolegle z edycją pudełkową gry.

Najlepszą bronią będzie Twoja inteligencja. Twój intelekt poddany zostanie najwyższej próbie! ABC Murders to gra przygodowa ze śledztwem, będąca adaptacją znanej powieści Agathy Christie. Z perspektywy trzeciej osoby gracz wciela się w słynnego Herculesa Poirota, który rzuca się w wir gry przygodowej pełnej tajemnic. Prywatny detektyw musi ponownie samotnie stawić czoła tajemniczemu przeciwnikowi o pseudonimie  “ABC”.

Twój umysł nigdy nie spotkał takiego wyzwania! Śledztwo zaprowadzi Cię na liczne miejsca zbrodni we wspaniałych dzielnicach różnych brytyjskich miast. Nie przepuść najmniejszego szczegółu podczas krzyżowego ognia pytań i rozwiązywania śmiertelnych zagadek! Obserwuj, wypytuj i analizuj wszystko, co się tylko da zbadać, aby dojść do jak najlepszej dedukcji i zrozumieć plany mordercy!

Najważniejsze cechy :

  • Przesłuchania: Gracz ma możliwość zgromadzenia informacji dzięki przesłuchaniom i uważnej obserwacji tego, co podejrzani mówią, sposobu, w jaki zeznają, i uczuć, jakie okazują
  • Zagadki: Gracz musi rozwiązać zagadki, aby uzyskać więcej wskazówek.
  • Dedukcje: Zależnie od zebranych wskazówek gracz może wydedukować dodatkowe informacje na temat mordercy.
  • Chronologia: W miarę wyciągania wniosków i postępowania w scenariuszu możliwe jest korzystanie z chronologii Poirota. Pozwoli Ci to na utworzenie chronologii obejmującej wszystkie wydarzenia, jakie odkryjesz podczas swojego śledztwa. (źródło: info wydawcy)

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
  • procesor 2.2 GHz z 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 512 MB ze wsparciem dla Shader Model 4.0
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX 9
  • DirectX 9.0c

Agatha Christie: zło, które żyje pod słońcem

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 16 października 2007
Data premiery w Polsce: 21 października 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 3 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:        

Stanowi ostatnią, po Agatha Christie: I nie było już nikogo oraz Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expressie, odsłonę cyklu gier inspirowanych twórczością Agathy Christie. Znana pod angielskim tytułem Agatha Christie: Evil Under the Sun, powstała w AWE Productions w Texasie według projektu Lee Sheldona z The Adventure Company. Można ją uruchomić w Windowsie i na Wii.

Świeci słońce… morze jest błękitne… ale gdzieś pod słońcem żyje prawdziwe zło – twierdzi Hercules Poirot w trzeciej z serii gier z Agathą Christie w tytule. I są to słowa prorocze, bo wkrótce potem ginie jedno z gości spokojnego hotelu na Seadrift Island, w którym mały Belg spędza wakacje. Zbadanie okoliczności tej śmierci – to twoje zadanie, Graczu. Tym razem wcielisz się w postać samego Poirota i dzięki swojej spostrzegawczości i błyskotliwemu kojarzeniu faktów doprowadzisz wielowątkowe śledztwo do pomyślnego końca.

Cechy gry:

  • interfejs gry: wskaż i kliknij.
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana powieścią Agathy Christie
  • rozgrywka polegająca na prowadzeniu rozmów z postaciami, eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • wbudowany system podpowiedzi

Minimalne wymagania:

  • Windows 2000 / X P/ Vista
  • Pentium III 1.4 Ghz z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 64 MB kompatybilna z DirectX 9.0
  • CD-ROM x16

W Polsce gra została wydana na płycie DVD wraz z dwoma innymi tytułami tej serii jako Agatha Christie: Kolekcja tajemnic. Edycja ta została powtórzona w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009, CD Projekt).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).

Agent gliniarz

Producent: 1C
Wydawca: 1C / Cenega
Polski wydawca: Manta Multimedia
Data premiery: 20 października 2001
Data premiery w Polsce: 13 listopada 2001
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia / logiczna


Zasoby:       

W 2001 rosyjskie studio 1C Company, zainspirowane być może The Neverhoodem, wypuściło na rynek grę przygodowo-logiczną na Windowsa, zatytułowaną Agent gliniarz (Clay Agent). Prosty interfejs, niezbyt skomplikowane zagadki, a przede wszystkim typ animacji sugerują jako adresatów młodszych graczy, jednak warstwa fabularna przeczy temu przypuszczeniu – tytułowy bohater jest obcesowy i bezwzględny.

Bohaterem gry jest agent, któremu sam naczelnik Intergalaktycznych Służb Specjalnych zleca „ważną” misję. Gliniarz musi odzyskać ulubioną kulę bilardową swojego szefa, która wskutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności wypadła z gwiazdolotu. Wędrując przez trzydzieści kolorowych lokacji, gracz szuka przedmiotów i rozwiązuje łamigłówki logiczne. Akcjom towarzyszy spora dawka humoru sytuacyjnego, dość specyficznego, bo Gliniarz to raczej cwaniak niż bohater.

Cechy gry

  •  interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, kolorowa, stylizowana grafika
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek inwentarzowych i logicznych; nieliczne i nieskomplikowane elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania:

  • Windows 95 / 98 / ME
  • Pentium 133 Mhz z 16 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 2MB
  • CD-ROM 8x
  • DirectX 6.0, DirectX Media 6.0, Intel Indeo 5.06 (lub nowsze)

Oprócz edycji premierowej Manta wydała Agenta gliniarza również w Taniej serii. W to mi graj!

Agharta: the hollow Earth

Producent: Aniware AB
Wydawca: IQ Media Nordic AB
Polski wydawca: TopWare Poland
Data premiery: 2000
Data premiery w Polsce: 2000
Polska wersja: pełna
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / akcja


Zasoby:  

Przygodowa gra akcji z naciskiem na elementy zręcznościowe.

Agon: the lost sword of Toledo

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios / Kalypso Media
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 22 lutego 2008
Data premiery w Polsce: 20 października 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna / logiczna


Zasoby:         

Alternatywna recenzja – czytaj. 

Zaginiony miecz z Toledo (The Lost Sword of Toledo) to czwarty z założonych czternastu, przygotowany pod Windowsa, epizod serii Agon z Private Moon Studios. Można w niego zagrać, nie znając wcześniejszych części (zobacz: Agon 1-3). Tym razem profesor Hunt wyrusza tropem kolejnej gry planszowej do Hiszpanii. Szukając rodziny Candelasa, trafia do Toledo, gdzie pomaga rozwiązać kilka lokalnych konfliktów i połączyć rozdzielonych kochanków.

Jest rok 1904. Profesor Samuel Hunt, podróżnik po świecie, przybywa do malowniczego miasta w Hiszpanii, w którym rodzinna intryga i tajemnicze zbrodnie zatruwają spokój. Decydując się na kolejną przygodę, musi odnaleźć skradziony artefakt, ocalić niewinnego młodzieńca i ujawnić tajemnice sekretnego stowarzyszenia. Skarby, intrygujące rodzinne dziedzictwo, niedokończone malowidła, sekrety pochowane przez wieki, wszystko zaczyna układać się w całość, im głębiej profesor kopie w przeszłości. (źródło: www.iqp.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, zbieraniu i wykorzystywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek logicznych, prowadzeniu rozmów i czytaniu dokumentów
  • gra planszowa, zamykająca epizod, z regulowanym stopniem trudności,  aż po możliwość zupełnego jej pominięcia
  • realistyczne, dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci
  • po dotarciu do wybranego punktu lokacji możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • cut-scenki w formie komiksowej
  • stylizowana na etniczną muzyka, skomponowana specjalnie na potrzeby gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista (działa również pod Windows 7)
  • Pentium IV 2 Ghz z 512 MB pamięci RAM (1 GB dla Visty)
  • karta graficzna 128 MB
  • DirectX 9.0 c

Agon: the mysterious codex

Producent: Private Moon Studios
Wydawca: Private Moon Studios
Polski wydawca: Play
Data premiery: 13 stycznia 2006
Data premiery w Polsce: 16 kwietnia 2008
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / detektywistyczna / logiczna


Zasoby:        

Alternatywną recenzję – czytaj.

Agon to skrót wyrażenia Ancient Games Of Nations, a jednocześnie tytuł epizodycznej produkcji przeznaczonej na Windowsa, wydawanej począwszy od września 2003 roku przez węgierskie studio Private Moon. Całość zakładała czternaście odcinków, w których gracz wcielał się w postać Samuela Hunta – pracownika British Museum. Po czwartej części produkcja została zawieszona, a rozpoczęty już Agon 5: The Tale of the Four Dragons – niedokończony.

Agon: Tajemniczy kodeks, znany również jako Agon: The Mysterious Codex, zawiera trzy pierwsze epizody serii, które rozgrywają się w Londynie, na Madagaskarze i w Laponii. Ta edycja, wydana w 2006 roku, została dostosowana również do Macintosha. Czwarty epizod serii został wydany w Polsce jako Agon: The Lost Sword of Toledo.

Jest rok 1903. Po znalezieniu zagadkowego artefaktu oraz tajemniczych stron, wyrwanych ze starożytnego kodeksu, profesor Hunt rusza w podróż, która rzuci go w najróżniejsze zakątki świata. Rozwiąże zagadkę w Londynie, odwiedzi Madagaskar i Laponię, a wszystko po to, by odkryć tajemnice związane ze starożytnymi grami planszowymi. Dziwne? Cóż, wszystkie odkrycia profesora nieuchronnie prowadzą do najbardziej szokującego – my, ludzie, też jesteśmy pionkami na wielkiej planszy wszechświata. A kto nami gra? Być może dowie się tego profesor Hunt. (źródło: playshop.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na eksploracji otoczenia, zbieraniu i wykorzystywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek logicznych, prowadzeniu rozmów i czytaniu dokumentów
  • gry planszowe, zamykające poszczególne epizody
  • realistyczne, dwuwymiarowe tła i trójwymiarowe postaci
  • po dotarciu do wybranego punktu lokacji możliwość swobodnego rozejrzenia się
  • stylizowana na etniczną muzyka, skomponowana specjalnie na potrzeby gry

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 98 SE / ME / 2000 / XP
  • Pentium III 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM (256 MB dla XP)
  • karta graficzna 32MB i karta dźwiękowa zgodne z DirectX 8

W lipcu i wrześniu 2010 roku Play wznowił Agona 1-3 w różnych edycjach: na tekturce i w serii Gra za grę.

Ahnayro: the dream world

Producent: Alice & Smith
Wydawca: Alice & Smith
Polski wydawca: brak
Data premiery: 10 czerwca 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: edukacyjna / logiczna / strategia


Zasoby:   

Narracyjna gra logiczna z elementami strategii wyprodukowana na Windowsa i Mac OS X przez kanadyjskie studio Alice & Smith.

Narracja wprowadza w fabułę, w której gracz utożsamia się z człowiekiem cierpiącym na zaburzenia snu. W snach bohater jest prześladowany przez tajemnicze istnienia wyłaniające się z ciemności. Musi zrozumieć symbolikę nawiedzających go wizji, by móc walczyć ze złem dręczącym jego umysł. W praktyce gra to ciąg zagadek wymagających wiedzy z różnych dziedzin: historii, sztuki czy mitologii. Informacje niezbędne do rozwiązania problemów nie są podawane w świecie gry, co zmusza użytkownika do korzystania na przykład z encyklopedii lub wyszukiwarek internetowych.

Program jest obsługiwany za pomocą myszy.    

Al Emmo and lost Dutchman’s Mine

Producent: Himalaya Studios
Wydawca: Himalaya Studios
Polski wydawca: brak
Data premiery: 06 września 2006
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: komedia / western


Zasoby:    

Humorystyczna przygodówka z założonego w Arizonie Himalaya Studios. Na rynku niemeckim znana jako Al Emmo: Das Wild West Adventure. Wersja cyfrowa gry, dostosowana do współczesnych systemów Windows i Linux, jest dostępna między innymi na Steamie.

W grze wcielamy się w postać Ala Emmo – podstarzałego kawalera, który udaje się do miasteczka Anozira na spotkanie z korespondencyjną przyjaciółką. Al liczy, że Ivanna zostanie jego żoną, jednak dziewczyna szybko odkrywa, że Al nie ma pieniędzy, więc nie ma mowy o małżeństwie. Oczekując na powrotny pociąg – a takowy pojawia się w miasteczku raz na tydzień – bohater trafia do miejscowego saloonu. Tu poznaje piękną Ritę i zakochuje się w niej na zabój. By zaimponować dziewczynie, wikła się w poszukiwanie drogi do zaginionej holenderskiej kopalni.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • stylizowana grafika na nieco zmodyfikowanym silniku Adventure Game Studio
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek
  • nieliczne czynności limitowane czasem
  • bohater może zginąć
  • brak podświetlenia aktywnych miejsc
  • punktowany system osiągnięć

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP, Vista,  7,  8
  • procesor 800 Mhz z 128 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA 32-bit
  • DirectX 6.0
  • 1 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Alchemia

Producent: Springtail Studio
Wydawca: Springtail Studio / 1C / Lace Mamba Global
Polski wydawca: brak
Data premiery: 07 września 2009
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: online / wersja cyfrowa / 1 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:     

Darmowa przygodówka Tomasa Kaleta i Juliana Wintera z niemieckiego Springtail Studio. Można w nią zagrać w przeglądarce internetowej. Wkrótce po premierze tego projektu jego twórcy udostępnili wersję rozszerzoną gry. Alchemia: Extended Version zawiera pięć dodatkowych poziomów i jest płatna. Tę wersję wydano w Niemczech 17 września 2010 na płycie.

Gra opowiada historię pewnego człowieka –  pasterza, który po dniu pracy gdzieś na górskiej hali piecze sobie coś nad ogniskiem. W tym momencie nadlatują dziwne, mechaniczne ptaki. Jeden z nich kradnie mu obiad. Zdenerwowany bohater strąca złodziejaszka, po czym idzie sprawdzić, co się z nim stało i stwierdza, że zabił owo stworzenie. Postanawia naprawić krzywdę i znaleźć dla jego duszy nowe ciało.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika o dużych walorach artystycznych
  • ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Juliana Wintera
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na badaniu otoczenia, używaniu przedmiotów, rozwiązywaniu zagadek i rozmowach z postaciami
  • wbudowany poradnik dla gracza

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP SP 2 / Vista
  • Pentium III 600 MHz, 100 HDD

Alfabet śmierci

Producent: Seven Stars
Wydawca: Seven Stars
Polski wydawca: Seven Stars
Data premiery: 1996
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:    

Projekt autorstwa Macieja Frontkiewicza (programowanie), Ryszarda Bagińskiego (grafika) i Michała Prochownika (muzyka), firmowany przez gdańskie studio Seven Stars. Gra ukazała się w wersji amigowej (z kartą AGA lub ECS) tylko po polsku.

Akcja zdarzeń toczy się współcześnie w Polsce. Pewnej nocy Tomasza Antkowiaka budzi telefon od znajdującego się w niebezpieczeństwie kolegi ze szkolnej ławy. Bohater rusza mu na pomoc – wyjeżdża do Dębów, rodzinnego miasteczka, które dawno temu opuścił, a gdzie wciąż mieszka jego przyjaciel. Jednak już w drodze mężczyznę spotykają dziwne przypadki – zostaje oszołomiony i pobity. Gdy wreszcie dociera na miejsce, jest za późno. Teraz Antkowiakowi pozostanie tylko rozwiązać zagadkę morderstwa.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (poprzez ikony czynności)
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • dygitalizowana grafika – statyczne ekrany, będące zeskanowanymi zdjęciami (około 70 lokacji)
  • grafika w wersji AGA w 256 kolorach w rozdzielczości 640 x 256
  • rozgrywka polegająca głównie na badaniu otoczenia, używaniu przedmiotów i prowadzeniu rozmów
  • trzy sloty na zapisy stanów gry – możliwa śmierć bohatera

Wymagania sprzętowe – Amiga lub jej emulator, np. WinUAE.

Alice VR

Producent: Carbon Studio
Wydawca: Klabater
Polski wydawca: Klabater
Data premiery: 27 października 2016
Data premiery w Polsce: 27 października 2016
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / eksploracja


Zasoby:  

Eksploracyjna przygodówka z gliwickiego Carbon Studio. Gra zadebiutowała w wielojęzycznej wersji cyfrowej na Steamie. Przygotowana na Windowsa i dostosowana do wyświetlania w technologii Oculus Rift.

Alice VR to pełna zagadek gra eksploracyjna z wciągającą fabułą, która oferuje niepowtarzalną przygodę w VR. Akcja gry przenosi motywy znane ze słynnej powieści Lewisa Carrolla Przygody Alicji w Krainie Czarów w klimaty science-fiction. Zwiedzaj piękne, niezwykłe miejsca i ciesz uszy nastrojową, elektroniczną ścieżką dźwiękową.

Awaria na pokładzie statku gwiezdnego zmusza zarządzającą nim sztuczną inteligencję do wybudzenia cię z hibernacji. Aby kontynuować swoją misję, musisz zdobyć więcej paliwa. W tym celu lądujesz na pobliskiej, zamieszkałej planecie, gdzie twoje proste zadanie szybko się komplikuje. Wszyscy mieszkańcy planety bowiem zniknęli w niewyjaśnionych okolicznościach…

Alice VR jest nowym spojrzeniem na klasyczne przygody Alicji w Krainie Czarów. Podczas gry spotkać można znane z kart powieści postaci, takie jak Kot z Cheshire czy Szalony Kapelusznik. Realia science-fiction i futurystyczna oprawa graficzna sprawiają jednak, że każde takie spotkanie jest sporym zaskoczeniem.

Czy odkryjesz tajemnicę planety Speculo? Czy sprostasz stawianym na twojej drodze wyzwaniom? Wyrusz na wyprawę w nieznane tropem białego królika – przyszłość jest w twoich rękach.

  • Gra zaprojektowana specjalnie z myślą o graczach VR – bez kompromisów!
  • Wielowątkowa fabuła z kilkoma zakończeniami, która pozwala na indywidualny wybór ścieżki prowadzącej do finału.
  • Futurystyczna oprawa graficzna i ambientowa ścieżka dźwiękowa skomponowana przez mistrzów gatunku z EON Sounds.
  • Ponad 60 przemyślnych zagadek do rozwiązania.
  • Wykorzystuj zmienną grawitację do poruszania się po ścianach i sufitach, eksperymentuj ze zwiększaniem i pomniejszaniem obiektów, baw się fizyką świata Alice VR. (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • sterowanie klawiaturą, gamepadem, kontrolerem ruchu
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • grafika na silnku Unreal 4
  • rozgrywka skupiająca się na eksploracji i rozwiązywaniu zagadek
  • w polskim dubbingu w roli głównej Krystyna Czubówna

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 (64 bit)
  • procesor Intel i5 4590 z 8 GB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • DirectX 11
  • 12 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym
  • gra nie wspiera 32-bitowych systemów Windows; wymagania minimalne nie gwarantują płynnej rozgrywki w trybie VR

Alida: zagadkowy gigant

Producent: Dejavu Worlds
Wydawca: Dejavu Worlds / Got Game Entertainment
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 17 sierpnia 2004
Data premiery w Polsce: 04 marca 2005
Polska wersja: pełna
Nośnik: 4 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:        

Mystopodobna przygodówka z australijskiego Dejavu Worlds, studia kierowanego przez Cosa Russo. Praca nad nią trwała około pięciu lat. Gra zadebiutowała w Australii 12 lutego 2003 w wersji na Macintosha. Jej publikacja wzbudziła spore zainteresowanie i zachęciła twórców do przeniesienia jej również na Windowsa. Windowsowa wersja anglojęzyczna gry pojawiła się w USA 17 sierpnia 2004 roku.

Alida to fikcyjna nazwa skalistej wysepki u wybrzeży Australii. Na niej członkowie pewnego zespołu rockowego rozpoczęli budowę kompleksu mieszkalno-rozrywkowego. Jego największą atrakcją miała być olbrzymia, stalowa gitara. Projekt realizowali za pieniądze zarobione na debiutanckim albumie. Niestety, później nie umieli powtórzyć tego sukcesu i sfrustrowani opuścili Alidę. Spotkali się tam po piętnastu latach raz jeszcze, próbując reaktywować kapelę, jednak bez powodzenia. Z owego spotkania do domu nie wrócił jeden z muzyków. Jego żona prosi Ciebie, Graczu, o pomoc w odnalezieniu męża.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu łamigłówek logicznych
  • statyczne prerenderowane lokacje; możliwość swobodnego rozejrzenia się po dotarciu do wybranego miejsca
  • kilkadziesiąt miejsc do zbadania
  • animacje pokazujące postępy gracza
  • brak elementów czasowo-zręcznościowych

Minimalne wymagania:

  • Windows 98 / ME / 2000 / XP
  • Pentium 700 MHz z 128 MB pamięci RAM (256 MB dla Windows XP)
  • DVD lub CD-ROM (w zależności od wersji)
  • karta dźwiękowa zgodna z Windows
  • DirectX 8.1 i Quick Time 6.5 (lub nowsze)

Alien Virus

Producent: Trecision
Wydawca: Funsoft / Vic Tokai
Polski wydawca: brak
Data premiery: 31 grudnia 1994
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka naukowa / horror


Zasoby:    

Dodatkowe informacje o grze - zobacz.

Gra z włoskiego studia Tercision, w który powstał między innymi Zegarmistrz. Pierwotnie przygotowana pod MS-DOS, 1 lipca 1996 roku została wydana również w wersji PlayStation.

Fabuła gry przenosi nas w przyszłość Gracz wciela się w postać Joshui Stone’a, pilota kosmicznego frachtowca. Mężczyzna po wykonaniu zlecenia wraca na stację kosmiczną Zeus, gdzie ma nadzieję spotkać się ze swoją ukochaną – Carą. Jednak po przybyciu na miejsce czeka go niespodzianka. Dok jest zupełnie pusty, a drzwi łączące z częścią mieszkalną zamknięte.

Bohater wędruje po sterylnych korytarzach stacji, od czasu do czasu spotykając jej mieszkańców. W ich przedstawieniu zastosowano ciekawy zabieg, decydując się na rysunkowe postacie w prerenderowanych lokacjach. Można odnieść wrażenie, że są z innego świata.

Tytuł pozbawiony jest jakichkolwiek łamigłówek logicznych i opiera się jedynie na zagadkach inwentarzowych. Nie wszystkie przedmioty, które gracz może podnieść są potrzebne. Gracz komunikuje się z programem za pomocą czterech komend: use, take, open i close. Poruszanie się po świecie gry zrealizowano identycznie jak w pierwszym Myście – skokowo. Nie ma płynnego przejścia między punktami węzłowymi.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • bohater może zginąć poprzez złe użycie przedmiotu lub nieostrożne zachowanie

Wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • DOS 4.0
  • CPU 386 z 4 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA/VESA 256 KB RAM
  • czytnik CD-ROM 2x
  • uruchamianie możliwe w emulatorze DOSBox

Aliens: a comic book adventure

Producent: Cryo Interactive Entertainment
Wydawca: Mindscape, Inc.
Polski wydawca: Digital Multimedia Group
Data premiery: 31 października 1995
Data premiery w Polsce: 15 maja 1996
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: fantastyka naukowa


Zasoby:    

Dosowa przygodówka z francuskiego Cryo Interactive. Inspiracją do jej powstania była seria wydawanych w USA komiksów, opowiadających historie bohaterów znanych z filmu Obcy.

Akcja Aliens: A Comic Book Adventure toczy się w przyszłości, w której ludzie kolonizują wszechświat. Z części planet pozyskują surowce, część dostosowują do zamieszkania, co jest nazywane terraformingiem. W grze kontrolujemy poczynania takiej ekipy, dowodzonej przez pułkownika Hericksena. Wracając z jednej z rutynowych misji, odbierają oni sygnał SOS z niewielkiej kolonii górniczej zaatakowanej przez obcych. Muszą tam dotrzeć i zmierzyć się z przybyszami.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • realistyczna grafika z ręcznie rysowanymi postaciami
  • wybór postaci do wykonania specyficznych czynności
  • konieczność dbania o kondycję bohaterów
  • zbieranie przedmiotów, które są używane automatycznie
  • liczne sekwencje zręcznościowe – bohaterowie mogą zginąć

Minimalne wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • MS-DOS 5.0 / Windows 95
  • procesor 486/DX2 / 8 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA VESA lub zgodna
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub zgodna
  • 2x CD-ROM
  • 20 MB HDD
  • grę można uruchomić w emulatorze DOSBox