11th hour, The

Producent: Trilobyte, Inc.
Wydawca: Virgin Interactive Entertainment
Polski wydawca: IPS Computer Group
Data premiery: 30 listopada 1995
Data premiery w Polsce: 15 grudnia 1995
Polska wersja: brak
Nośnik: 4 CD lub wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 18+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:     

The 11th Hour to projekt, którego autorami są Graeme Devine i Rob Landeros z amerykańskiego studia Trilobite. Gra jest kontynuacją przygodówki The 7th Guest. Została zrealizowana na komputery osobiste do uruchomienia w systemach DOS i Windows, a od stycznia 1996 także Mac OS.

Przez 70 lat, od czasu przerażających morderstw opisanych w The 7th Guest, miasto Harley pozostawało ciche i spokojne. Gdy jednak dziennikarka, Robin Morales, badająca tajemnicę zrujnowanego domostwa legendarnego producenta zabawek, Henry’ego Staufa, zaginęła, powróciła tajemnicza przeszłość. Gdy Ty, jako przyjaciel Robin – Carl Denning, przybywasz do tego nawiedzonego domu, by ją odnaleźć, odkrywasz to, co pogrąży całe miasto w otchłani szaleństwa.

Za pomocą ponad godzinnych sekwencji wideo na żywo w 11th Hour, następcy 7th Guest, twórcy z grupy Trilobite wyznaczyli nowe granice interaktywnego filmu. Szeroka gama gier, łamigłówek i zagadek tworzy tę współczesną tajemnicę dla dorosłych. Tylko w najgłębszych mrokach wyobraźni czaić się może horror podobny do tego, którego doświadczysz w tej grze. Twoim jedynym przewodnikiem po krainie strachu będą trzy tajemnicze kobiety. Czy pomogą Ci one znaleźć Robin i ujawnić losy Staufa, czy pogrzebią Cię na zawsze? (źródło: info wydawcy)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • fabuła stworzona przez Matthew J. Costello
  • rozgrywka polegająca na rozwiązywaniu zagadek logicznych i badaniu otoczenia
  • trzy możliwe zakończenia
  • wbudowany system pomocy
  • liczne przerywniki filmowe z udziałem żywych aktorów, realizowane na planie filmowym lub w technice blue box
  • ilustracja muzyczna autorstwa George’a Alistaira Sangera i The Fat Team

Wymagania sprzętowe i pomoc techniczna:

  • starszą wersję dosową gry można uruchomić w emulatorze DOSBox
  • uruchamianie na monitorach panoramicznych – zobacz
  • przystosowana do systemów Windows XP / Windows Vista / Windows 7 wersja cyfrowa gry jest dostępna m.in. na stronie DotEmu, GOG,  Steam

1953: KGB unleashed

Producent: Phantomery Interactive
Wydawca: CP Digital / ND Games / UIE GmbH
Polski wydawca: Play
Data premiery: 04 marca 2010
Data premiery w Polsce: 06 grudnia 2014
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: thriller psychologiczny


Zasoby:       

Przygodówka z rosyjskiego Phantomery Interactive – studia znanego z Sublustrum. Gra zadebiutowała w Rosji jako element kampanii reklamowej filmowego thrillera Phobos. Pierwotnie też była znana pod tytułem Фобос 1953 (Phobos 1953) i rozprowadzana na płytach DVD. W anglojęzycznej wersji cyfrowej pojawiła się 6 lipca 2012 jako 1953: KGB Unleashed. Pod takim tytułem 20 września 2013 zadebiutowała w kilku językach, między innymi po polsku, na platformie Steam. W Polsce gra została wydana przez spółdzielnię Play w wersji cyfrowej (6 grudnia 2014) i pudełkowej (10 stycznia 2015).

Gracz znajduje się głęboko w radzieckim bunkrze w trakcie zimnej wojny i musi odkryć jego mroczne i przerażające sekrety. Walcz z własną paranoją, a także z prawdziwymi zagrożeniami w bunkrze – czy głosy rozbrzmiewające wokół Ciebie są prawdziwe, czy to tylko halucynacje z powodu odosobnienia? Czy uda Ci się uciec ku światłu dnia, czy zostaniesz na zawsze uwięziony w złowrogich czeluściach bunkra?

Fabuła gry 1953 – KGB Unleashed oparta jest o prawdziwe eksperymenty przeprowadzane przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego ZSRR (wcześniej: KGB). Sprawdzano w tym czasie limity ludzkiej wytrzymałości, badano możliwości telepatyczne człowieka, a także oceniano psychologiczny wpływ strachu na ludzki mózg. Fotorealistyczna grafika gry 1953 – KGB Unleashed przedstawia ZSRR w latach pięćdziesiątych – wnętrze podziemnego schronu odtworzono zgodnie z prawdziwymi radzieckimi planami wojskowymi, a wszystkie znajdujące się tam materiały oparto na historycznych dokumentach.

Zbadaj ukryte laboratorium, w którym dokonywano tych eksperymentów i poznaj prawdę dotyczącą przerażających wydarzeń, które doprowadziły do zakończenia projektu i likwidacji wszystkich biorących w nim udział. Wszechobecne uczucie izolacji i niepewności spowoduje, że staniesz twarzą w twarz z własnym strachem, a dobiegający z radiowęzła głos niewidzialnego „obserwatora” będzie Ci towarzyszył przez cały czas. Czy obserwator to wróg czy przyjaciel? Badanie tego świetnie zachowanego kompleksu może dać odpowiedź na pytanie, jaki wpływ eksperymenty miały na ludzką psychikę. Ale czy zdołasz dotrwać do tego czasu? ( źródło: Steam)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • mroczna fabuła nawiązująca do rzeczywistych zdarzeń
  • grafika realistycznie odtwarzająca wnętrze bunkra

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP / Vista / 7 / 8 z DirectX 9.0c
  • procesor 2,0 Ghz (Pentium lub AMD) z 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 256 MB (Geforce 6800 / ATI X1650)
  • karta dźwiękowa zgodna z DirectX
  • 700 MB wolnego miejsca na dysku twardym

1954: Alcatraz

Producent: Irresponsible Games / Daedalic Entertainment
Wydawca: Daedalic Entertainment
Polski wydawca: cdp.pl
Data premiery: 24 stycznia 2014
Data premiery w Polsce: 21 stycznia 2015
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa / 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: thriller kryminalny


Zasoby:        

1954: Alcatraz to thriller noir, stworzony przez studio Irresponsible Games z San Francisco i niemiecki Daedalic Entertainment. Gra zadebiutowała w języku niemieckim, w wersji cyfrowej i na płycie DVD. Przygotowana na komputery osobiste.

Akcja gry toczy się w latach pięćdziesiątych XX wieku. Gracz wciela się na przemian w dwie postaci – Joego Lyonsa i jego żonę, Christine. Joe odsiaduje w Alcatraz czterdziestoletni wyrok za napad na opancerzoną ciężarówkę. Zanim trafił do aresztu, zdążył ukryć zdobycz w znanym tylko sobie miejscu. Jednak jego żonę nachodzą gangsterzy, żądając wydania łupu. Kobiecie grozi śmierć. Joe musi uciec z więzienia, jeśli chce uratować Christine, a ta musi pomóc mu w tym przedsięwzięciu. Przy okazji dowie się też o kilku sekretach męża. Czy Joemu uda się uciec? Czy Christine odnajdzie łup? Czy na koniec przywita męża radośnie czy… zabije go? Zagraj i zdecyduj!

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • 90 ręcznie rysowanych, prerenderowanych lokacji, wykonanych zgodnie z rzeczywistym wyglądem miejsc (Alcatraz i San Francisco)
  • ponad 20 trójwymiarowych postaci
  • rozgrywka polegająca głównie na prowadzeniu rozmów, badaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • zagadki i dialogi – Gene Mocsy (współtwórca Ghost Pirates of Vooju Island)
  • nastrojowa ścieżka dźwiękowa – Pedro Macedo Camacho (Fairytale Fights, Ghost Pirates of Vooju Island, A Vampyre Story)
  • nieliniowa fabuła
  • alternatywne zakończenia, wynikające z decyzji podjętych w trakcie gry

Wymagania sprzętowe:

  • Windows XP/ Vista/ 7/ 8
  • procesor 2,5 GHz (Single Core) lub 2 GHz (Dual Core) z 3 GB pamięci RAM
  • karta graficzna GeForce 200er/ Radeon 300er/ Intel HD 3000er
  • 6 GB wolnego miejsca na dysku twardym

1heart

Producent: Chicken in The Corn
Wydawca: Chicken in The Corn
Polski wydawca: IQ Publishing
Data premiery: 10 października 2014
Data premiery w Polsce: 20 listopada 2014
Polska wersja: pełna
Nośnik: wersja cyfrowa / DVD
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: horror


Zasoby:        

Przygodówka z elementami grozy, której autorem jest warszawskie studio Chicken in The Corn, firmowane przez Pawła Słabiaka i Piotra Siatkowskiego. Gra zadebiutowała w polskiej i angielskiej i wersji cyfrowej na Steamie. Wersję pudełkową wydała w Polsce firma IQ Publishing.

1heart to gra przygodowa typu point and click, która opowiada o depresji i pogrążonej w niej jednej z sióstr bliźniaczek, która zabiła drugą w trakcie sprzeczki podczas zabawy pluszowymi zabawkami. Znajdująca się gdzieś pomiędzy światem rzeczywistym, a snem bohaterka, stara się dotrzeć do serca tego, co dokładnie doprowadziło do tragicznego wydarzenia, oraz przepracować traumę, która jest oczywistym skutkiem takiej historii. (źródło: opis producenta)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby
  • mroczna fabuła koncentrująca się na przeżyciach odpowiedzialnej za śmierć siostry bohaterki, która próbuje dotrzeć do prawdy o tragedii
  • obecność w grze nawiązań do świata rzeczywistego
  • ponad 60 ręcznie rysowanych lokacji
  • rozgrywka skupiająca się na zbieraniu przedmiotów i zagadkach logicznych

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Windows XP 32bit
  • procesor 1,6 GHz z 1024 MB pamięci RAM
  • karta graficzna NVIDIA GeForce 6100 nForce 405 OpenGl 2.1 support
  • 250 MB wolnego miejsca na dysku twardym

Reedycja: CD-Action nr 9/2015

3 czaszki Tolteków

Producent: Revistronic
Wydawca: Warner Interactive
Polski wydawca: Optimus Bis
Data premiery: 03 września 1996
Data premiery w Polsce: 1997
Polska wersja: napisy
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: western komediowy


Zasoby:      

Zobacz inne gry tego cyklu: Fenimore Fillmore: The Westerner, Fenimore Fillmore: Zemsta

3 Skulls of the Toltecs to westernowa przygodówka z madryckiego studia Revistronic – pierwsza część cyklu traktującego o przygodach kowboja niezgraby. Gra ukazała się w wersji DOS i Windows.

Jej akcja rozpoczyna się w roku 1866 w Arizonie, gdzie Fenimore Fillmore – alter ego gracza – udaremnia napad na pewnego domokrążnego handlarza. Od uratowanego podróżnego dowiaduje się, że napastnicy chcieli mu ukraść złotą czaszkę Tolteków, która wraz z dwiema innymi jest kluczem do skarbu, ukrytego gdzieś na prerii. Gdy ranny mężczyzna prosi Fenimora o podanie wzmacniającego eliksiru, ten przez pomyłkę podsuwa mu flaszkę z płynem na porost włosów i przypadkiem go uśmierca. W ten sposób bohater wchodzi w posiadanie pierwszej czaszki, ale tylko na krótką chwilę, bo w pobliżu już czają się złoczyńcy. Od tej pory jednak Fillmore nie spocznie, póki nie zdobędzie kompletu cennych, tolteckich artefaktów.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij (komendy wybierane myszką)
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • zabawna fabuła, nawiązująca do filmowych spaghetti westernów
  • ręcznie rysowana, kolorowa grafika 2D
  • 8 lokacji i około 40 interaktywnych postaci
  • rozgrywka polegająca na eksploracji, gromadzeniu przedmiotów i rozwiązywaniu zagadek z nimi związanych oraz rozmowach z bohaterami
  • stylizowana ścieżka muzyczna – Richard Wells i David Punshon

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • DOS 6.0 / Windows 95
  • procesor 80486DX2 z 8 MB pamięci RAM (12 MB dla Win 95)
  • karta graficzna SuperVGA / SVGA 256 kolorów 640×480
  • karta dźwiękowa Sound Blaster lub podobna

7 dni i 7 nocy

Producent: Pterodon Software
Wydawca: Vochozka Trading
Polski wydawca: Mirage Software
Data premiery: 14 listopada 1994
Data premiery w Polsce: 1996
Polska wersja: napisy
Nośnik: dyskietki
Ograniczenie wiekowe: 15+
Rodzaj gry: komedia erotyczna


Zasoby:      

Informacje ogólne o grze – zobacz.

7 dni i 7 nocy (7 dní a 7 nocí) to czeska przygodówka firmy Pterodon Software wydana w 1994 roku w wersji amigowej i dosowej na dwóch dyskietkach 3.5 cala. Dwa lata później Mirage wypuściło ją na nasz rynek w spolszczonej formie. Wzbudzała ona szereg kontrowersji zarówno z uwagi na dość niskich lotów humor i ogólną przaśność, ale nade wszystko z powodu sporej, jak na tamte czasy, dawki erotyzmu.

Kilka lat później – we współpracy Petera Vochozki, czeskiego wydawcy gry, i studia Enteron – powstała kontynuacja przygód jurnego detektywa, zatytułowana 6 ženichů a 1 navíc, która jest udostępniana jako  program freeware.

Akcja gry toczy się współcześnie w małym miasteczku o nazwie Pipidówka.  Jego obywatele są bardzo spokojnymi ludźmi, więc detektyw Waszek Fałda cierpi na brak zajęć i gotówki. Z chęcią też przyjmuje zlecenie lokalnego biznesmena, który płaci mu za sprawowanie pod jego nieobecność opieki nad jego siedmioma córkami. Jednak zamiast strzec dziewczyn przed zalotnikami, bohater zakłada się ze swoim kompanem od kieliszka, że je wszystkie poderwie. Zadaniem gracza jest pomóc Waszkowi w realizacji tego „ambitnego” zadania.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, stylizowana grafika – Patrik Špaček
  • pikantna fabuła z umownie potraktowanymi scenami erotycznymi
  • obecność elementów zręcznościowych –  konieczne wczytywanie wcześniej zrobionych zapisów
  • oprawa muzyczna – Karel Šolberk

Wymagania sprzętowe i uruchamianie:

  • procesor 386 lub wyższy z 2 MB pamięci RAM
  • karta graficzna VGA 128 kB pamięci
  • PC speaker,  Covox  lub Sound Blaster
  • w zależności od wersji grę można uruchomić w emulatorze WinUAE lub DOSBox
  • w przypadku DOSBoksa (wersja 0.65 lub wyższa) po uruchomieniu i ustawieniu opcji sprzętowych należy kilkukrotnie kliknąć myszką na ciemnym ekranie – inaczej gra może nie ruszyć

W Polsce gra była wznawiana w kilku czasopismach: Input-Output 6/1998, Gamblerze (CD 20b – numer z sierpnia 1998) i Grach Komputerowych 1/ 1999.

7th guest, The

Producent: Trilobyte, Inc.
Wydawca: Virgin Interactive Entertainment, Inc.
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 03 maja 1993
Data premiery w Polsce: maj 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: 2 CD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 16+
Rodzaj gry: horror / logiczna


Zasoby:     

The 7th Guest powstał w brytyjskiej firmie Trilobyte jako pierwsza część dylogii, której kontynuacją była The 11th Hour. Oboma projektami kierowali Graeme J. Devine i Rob Landeros.

Gra, jako jedna z pierwszych tego typu produkcji, nie miała wersji dyskietkowej. Wyszła od razu na płytach kompaktowych, najpierw do uruchomienia w MS-DOS, a w 1997 roku – w Windows 95. W 2010 została dostosowana do iPhone i iPoda, a w 2012 – do Windows XP, Visty i Windows 7 (DotEmu, GOG Edition, Steam).

16 kwietnia 2015 – w dwudziesta rocznicę wydania – gra doczekała się wersji remasterowanej, przygotowanej przez izraelskie studio Mojo Mouse. Ta wersja zadebiutowała na Androida.

W The 7th quest gracz odkrywa mroczną historię opuszczonej posiadłości, której właścicielem był w latach 30-tych ubiegłego wieku pewien przestępca imieniem Henry Stauf. Pod wpływem wizji zaczął wytwarzać lalki, które wyglądały jak żywe. Ludzie zachwyceni jego dziełami masowo je wykupywali. Lalkarz szybko się wzbogacił. Zamieszkał w olbrzymiej rezydencji, gdzie kontynuował swoją pracę. Po pewnym czasie okazało się, że jego lalki są przeklęte – wysysają życie ze swoich właścicieli. Henry zaprzestał ich produkcji i od tej chwili nie pokazywał się w mieście. Nikt go nie widywał. Ludzie mówili, że postradał zmysły i umarł w samotności. Pewnego dnia sześć osób dostało zaproszenie na przyjęcie w jego posiadłości. Jeśli dotrwają do rana, spełni się ich największe marzenie. Co się wtedy wydarzyło? Kim był siódmy gość? Zadaniem gracza jest znaleźć odpowiedzi na te pytania.

Wędrując korytarzami rezydencji, zwiedzając opuszczone pokoje i rozwiązując liczne łamigłówki logiczne, gracz odsłania fragmenty historii, która wydarzyła się w tym przeklętym miejscu w latach 30-tych ubiegłego wieku. Są one przedstawione w postaci króciutkich scenek z żywymi aktorami, grającymi role duchów, które nie mogą opuścić posiadłości. Z pomocą w rozwiązywaniu zagadek przychodzi graczowi książka z biblioteki, w której może znaleźć podpowiedź do aktualnie rozwiązywanego problemu. Jeśli gracz odpowiednio często zajrzy w karty księgi, zagadka zostanie rozwiązana automatycznie. Jednakże w zależności od tego, czy samodzielnie upora się z zastawionymi przez Henry’ego pułapkami czy skorzysta z podpowiedzi, obejrzy inne zakończenie gry. (Więcej informacji o grze – zobacz.)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • pierwsza w dziejach gra, wykorzystującą technikę full motion video oraz prerenderowaną grafikę 3D z animacjami 3D
  • pionierska technologia przekazywania danych bezpośrednio z płyty CD-ROM (engine Groovie)
  • scenariusz Matthew J. Costello
  • ilustracja muzyczna autorstwa George’a Alistaira Sangera i The Fat Team

Wymagania sprzętowe dla wersji PC i pomoc techniczna:

  • DOS 5.0 / Windows 95 / NT /
  • CPU 386 DX (486 DX4 dla Windowsa)
  • karta graficzna 1 MB, czytnik CD-ROM 4x
  • uruchamianie starszej wersji w emulatorze DOSBox lub ScummVM

80 dni

Producent: Frogwares Game Development Studio
Wydawca: Tri Synergy
Polski wydawca: Play
Data premiery: 01 października 2005
Data premiery w Polsce: 04 grudnia 2006
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD lub 1 DVD
Ograniczenie wiekowe: 3+
Rodzaj gry: detektywistyczna / akcja


Zasoby:       

80 Days – to gra zainspirowana powieścią Juliusza Verne’a W 80 dni dookoła świata i przygotowana dla Windowsa przez założone na Ukrainie studio Frogwares. Jest połączeniem przygodowej gry detektywistycznej i skradanki.

Akcja zdarzeń toczy się w roku 1899. Gracz wciela się w postać Olivera Lavishearta, który chce dla swego wuja wygrać pewien zakład. Podróżnik zamierza w określonym czasie okrążyć świat i udowodnić, że cztery największe wynalazki ludzkości są dziełem jego krewniaka. W trakcie wędrówki przez Egipt, Indie, Japonię i Amerykę młodzieniec pozna historię swojej rodziny i odkryje istotę niezwykłego zakładu.

Cechy gry:

  • sterowanie wymaga użycia klawiatury w połączeniu z myszą
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • połączenie eksploracji, elementów zręcznościowych (skradanie się, mini-gry, bohater nie używa broni) i logicznych
  • konieczność kontroli upływającego czasu i posiadanych zasobów
  • stopniowanie poziomu trudności rozgrywki (od turysty po najeźdźcę)
  • szczegółowa, realistyczna grafika 3D
  • ponad 100 postaci niezależnych
  • różne środki lokomocji – od słonia po statek powietrzny

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 2000 / XP
  • procesor Pentium 1.4 Ghz z 1 GB pamięci RAM
  • karta graficzna 256 MB z akceleracją 3D zgodna z DirectX 9
  • CD-ROM 24x
  • 2 GB wolnego miejsca na dysku

W czerwcu i lipcu 2010 roku Play wznowił grę w różnych edycjach: w serii Gra za grę, na tekturce i w wydaniu z rączką.

9: the last resort

Producent: Tribeca Interactive
Wydawca: GT Interactive Software Europe Ltd.
Polski wydawca: brak
Data premiery: 30 września 1996
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / logiczna


Zasoby:      

Gra stworzona przez amerykańskie studio Tribeca Interactive, którego współzałożycielem był Robert De Niro. Aktor, gwiazda Hollywood, zaprzągł do swojego projektu gwiazdy filmowe i muzyczne – głosy postaciom podłożyli: James Belushi, Cher, Steven Ellen DeGeneres, Anne Heche, Christopher Reeve oraz Steven Tyler i Joe Perry z zespołu Aerosmith, który akompaniuje rozgrywce. Gra zadebiutowała w wersji CD na Windowsa.

W grze wcielamy się w postać człowieka, który otrzymał w spadku po wuju niezwykłą rezydencję – tytułowy Last Resort. Jej konstrukcja opiera się na szalonych pomysłach architektonicznych, wnętrze jest pełne ukrytych przejść i zakamarków z dziwacznymi mechanizmami. Niestety, automaty nie działają, a domostwo jest ciemne i pozbawione życia. Przyczyną tego rozkładu są Toksyczne Bliźniaki. Ich obecność burzy ład i porządek w rezydencji. Gracz ma za zadanie naprawić Maszynę Muz, dziewięciu opiekunek hotelu, i rozprawić się z szatańskim pomiotem.

Gra wyróżnia się stylem graficznym. Dla pokazania surrealistycznej wizji hotelu i jego mieszkańców wykorzystano między innymi prace amerykańskiego malarza Marka Rydena. Pod względem mechaniki rozgrywka przypomina Mysta. Jest bogata w zadania logiczne. Wiele z nich to zagadki muzyczne.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia w poszukiwaniu wskazówek i rozwiązywaniu zagadek logicznych
  • obecność elementów zręcznościowych
  • trójwymiarowa prerenderowana grafika

Wymagania sprzętowe:

  • Windows 3.1 / Windows 95 / gra kompatybilna z Windows XP
  • CPU 486 DX2
  • 16 MB pamięci RAM
  • karta graficzna SVGA / XGA 256 kolorów
  • czytnik CD-ROM x2

A.D. 2044

Producent: LK Avalon
Wydawca: LK Avalon
Polski wydawca: LK Avalon
Data premiery: 09 września 1996
Data premiery w Polsce: 09 września 1996
Polska wersja: pełna
Nośnik: 2 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: komedia fantastycznonaukowa


Zasoby:        

Więcej informacji o grze / Wideosolucja (Atari)

A.D. 2044 – polska komputerowa gra przygodowa, stworzona i wydana przez rzeszowską firmę LK Avalon. Jej pierwowzór, zatytułowany A.D. 2044: Seksmisja, pojawił się w 1991 roku na 8-bitowe komputery Atari. W 1994 roku rozpoczęły się prace nad nową wersją gry. Jej pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w 1995 roku podczas targów PlayBox w Katowicach. Wreszcie 9 września 1996 do sprzedaży trafiła gra o tytule zbliżonym do pierwowzoru, opierającą się na podobnym scenariuszu, lecz w nowej oprawie graficznej, przeznaczona dla komputerów PC z systemem operacyjnym Windows 95. Była to pierwsza polska gra komputerowa wydana na dwóch płytach CD i z renderowaną grafiką trójwymiarową. Projekt firmowany nazwiskami Rolanda Pantoły, Danuty Sienkowskiej i Roberta Ożoga.

Fabuła gry opiera się w głównej mierze na komedii Juliusza Machulskiego Seksmisja. Gracz wciela się w postać mężczyzny, który pozwolił się zahibernować na kilka lat. W tym czasie Ziemię nawiedził wielki kataklizm. Przetrwały go jedynie kobiety, które w tym momencie znajdowały się pod powierzchnią planety. Ocalone z katastrofy przystąpiły do tworzenia nowego społeczeństwa, ale już bez mężczyzn. W tytułowym roku 2044 robot górniczy odkrywa tajemniczy sarkofag, a w nim hibernowanego bohatera.  W wyniku burzliwej narady kobiety podejmują odważną decyzję – mężczyznę należy obudzić. Jego zadaniem jest zmiana obowiązującego porządku i przywrócenie światu mężczyzn.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy pierwszej osoby (FPP)
  • ilustracja muzyczna: Jarosław Babuła i Paweł Pasterz
  • w grze nie ma elementów zręcznościowych

Minimalne wymagania sprzętowe i kompatybilność:

  • Pentium 166 MHz, 16 MB pamięci RAM
  • grę można uruchomić pod Virtual PC z zainstalowanym Windowsem 98

Reedycje:

  • w czasopiśmie Gambler CD na płycie 21 i 22 (numery z września i października 1998 roku)
  • w dwupaku z grą Reah
  • w serii Kolekcji Play: Klasyka Gier Komputerowych

Ace Ventura: psi detektyw

Producent: 7th Level, Inc
Wydawca: Atari / Infogrames
Polski wydawca: CD Projekt
Data premiery: 31 października 1996
Data premiery w Polsce: 04 maja 1997
Polska wersja: pełna
Nośnik: 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia sensacyjna


Zasoby:        

Alternatywna recenzja - czytaj

Gra zainspirowana serią filmów z Jimem Carreyem i, podobnie jak one, traktująca o przygodach zwariowanego detektywa, który pomaga zwierzętom w kłopotach. Program powstał w Texasie w studio 7th Level, znanym między innymi z cyklu gier Monty Python. Został wydany w wersji Windows 3.1 i Windows 95.

Niebezpieczeństwo. Niezłe laski. Jodłowanie tyłkiem. Oto jeden dzień pracy – tak twórcy żartobliwie skwitowali działania bohatera gry. Jednak nasz detektyw dokona o wiele więcej. W wersji komputerowej Psiego detektywa Ace Ventura odkrywa tajemnicę zniknięcia alaskańskich psów husky i walczy z czterema nienawidzącymi zwierząt łajdakami. Wraz z  nim gracz zwiedza ponad sześćdziesiąt egzotycznych miejsc, rzeczywistych i wymyślonych na potrzeby gry. Zbiera przedmioty i używa ich oraz prowadzi rozmowy. Program urozmaicają mini-gry, a wszystko to jest okraszone dużą dawką humoru.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa, ręcznie rysowana grafika
  • 60 lokacji do zbadania
  • elementy zręcznościowe

Minimalne wymagania sprzętowe i problemy techniczne:

  • dla Windows 3.1: Pentium 40 – 80 MHz, 8 MB pamięci RAM, karta graficzna 256 kolorów, CD-ROM 2x, mysz
  • dla Windows 95: Pentium 40 – 80 MHz, 8 MB pamięci RAM, karta graficzna umożliwiająca wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 640×480 lub 800×600, CD-ROM 2x, mysz
  • gry nie uruchomimy pod Windows 7

Ace Ventura pojawił się w Polsce w pełni spolonizowany. Głosu głównemu bohaterowi użyczył krakowski aktor Zbigniew Borek. Gra miała swoje reedycje, między innymi w tak zwanej Nowej Edycji CD Projektu, a także z czasopismami: Komputer Świat GRY 10 /2004 i Play 1 /2005.

Adam’s Venture: origins

Producent: Vertigo Games
Wydawca: SOEDESCO Publishing
Polski wydawca: brak
Data premiery: 01 kwietnia 2016
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: napisy
Nośnik: wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 7+
Rodzaj gry: fantastyka / akcja


Zasoby:     

Przygodowa gra akcji z holenderskiego studia Vertigo Games. Gra jest odświeżoną wersją trylogii o przygodach Adama Venture i Evelyn Appleby, która debiutowała epizodycznie jako The Search for the Lost Garden (2009), Solomon’s Secret (2011) i Revelations (2012). Edycja zbiorcza Adam’s Venture: Origins zadebiutowała w dystrybucji cyfrowej na Windowsa (w tej wersji polskie napisy), PlayStation 4 oraz Xbox One.

Wyrusz na wspaniałą przygodę w grze Adam’s Venture: Początki. Jej fabuła rozgrywa się w latach 20. ubiegłego wieku, a ty możesz zwiedzić starożytne ruiny i odnaleźć tajemnicze artefakty. Razem z zaufaną towarzyszką Evelyn będziecie musieli przechytrzyć nikczemną korporację Clairvaux.

Adam’s Venture: Początki to odnowione wydanie serii Adam’s Venture, które poprawiono i zmieniono, aby lepiej przedstawić pierwsze przygody głównego bohatera. Znajdziesz tam nowoczesną grafikę, lepszą rozgrywkę oraz animację, dzięki którym cała seria spełnia współczesne standardy.

  • Rusz mózgiem, a nie mięśniami – Adam’s Venture: Początki skupia się na łamigłówkach.
  • Poznaj starożytne tajemnice i odzyskaj nieznane artefakty.
  • Doświadcz grafiki zapierającej dech w piersiach.
  • Przemierzaj zapomniane grobowce i starożytne miasta, korzystając z nowego haka do wspinaczki.
  • Poznaj bogatą i wciągającą fabułę, łączącą niezwykłą przygodę z elementami historycznymi. (źródło: Steam)

Cechy gry:

  • interfejs łączy użycie klawiatury i myszy
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • rozgrywka łączy eksplorację lokacji, zbieranie przedmiotów i rozwiązywanie zagadek z elementami zręcznościowymi

Minimalne wymagania sprzętowe (PC)

  • Windows 7, 64-bit
  • procesor I5
  • 2 GB pamięci RAM
  • karta graficzna GTX 745
  • DirectX 11
  • 5 GB dostępnej przestrzeni na dysku twardym

Adventures of Maddog Williams in the dungeons of Duridian, The

Producent: Iliad / Game Crafters
Wydawca: Game Crafters
Polski wydawca: brak
Data premiery: 1991
Data premiery w Polsce: brak
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantasy


Zasoby:  

Stara, amerykańska gra przygodowa, stworzona w 1991 na Amigę i Atari ST przez studio Iliad. W 1992 firma Game Crafters – wydawca Madogga Williamsa – dokonała konwersji programu na MS-DOS. Obecnie gra jest udostępniana bezpłatnie na stronie producenta / wydawcy.

W grze wcielamy się w postać Madogga Williamsa, który musi się zmierzyć ze złem atakującym spokojną krainę Duridian. Bo oto pewnego dnia rządzący nią król Serak zmienia się nie do poznania. Opętany przez demona terroryzuje poddanych i sieje wśród nich postrach. Przeciwko Serakowi buntuje się sir Robert Thaylor. Zwyciężywszy diabelskiego króla, sam zasiada na jego tronie, jednak nie na długo. Po dwudziestu latach Serak ucieka ze swego więzienia i porywa Thaylora i jego córkę Leorię. Maddog musi ich uwolnić i ostatecznie rozprawić się ze złym Serakiem.

Rozgrywka jest nastawiona na eksplorację otoczenia i rozwiązywanie zagadek, choć czasem bohater musi też walczyć. Poziom trudności zagadek i walki jest regulowany. Sterowanie odbywa się głównie za pomocą komend wpisywanych z klawiatury.

Cechy gry:

  • sterowanie za pomocą klawiatury – wpisywanie komend
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • dwuwymiarowa grafika
  • rozgrywka polegająca na eksploracji otoczenia i rozwiązywaniu zagadek; elementy walki
  • bohater może zginąć – wskazane częste zapisy gry

Uruchamianie:

  • wersję dosową programu można uruchomić w emulatorze DOSBox

Adventures of Willy Beamish, The

Producent: Dynamix, Inc.
Wydawca: Sierra On-Line, Inc.
Polski wydawca: CD Projekt / Mirage
Data premiery: 1991
Data premiery w Polsce: 1994
Polska wersja: brak
Nośnik: dyskietki / 1 CD
Ograniczenie wiekowe: brak
Rodzaj gry: fantastyka / komedia


Zasoby:    

Przygodówka z amerykańskiego studia Dynamix. Gra zadebiutowała w 1991 w wersji dyskietkowej na DOS-a (rok później ta wersja wyszła na płycie z dygitalizowaną mową). W 1992 pojawiła się na Amigę i Macintosha, a w 1993 na konsolę SEGA CD.

Gracz wciela się w postać dziewięciolatka – Willy’ego Beamisha. Zaczął się okres wakacji, a jedynym jego marzeniem jest wzięcie udziału w zawodach komputerowych w Nintari. Wpisowe jest jednak drogie. Willy nie może liczyć na pomoc rodziców, gdyż na nieszczęście jego ojciec stracił pracę. Musi więc w jakiś sposób zdobyć pieniądze. Zwykłe prace domowe: mycie samochodu ojca czy skoszenie trawnika, są dobrą formą poprawy kieszonkowego budżetu, lecz nie na tyle, aby w szybkim tempie uzbierać niezbędne 2500 dolarów wpisowego. Willy musi zdobyć pieniądze, a jednocześnie prowadzić życie rodzinne, wykonując polecenia ojca i matki, dbając o to, aby ich poziom niezadowolenia nie był wysoki.

Gra podzielona jest na kilka dni, które kończą się snem Willy’ego. Wiele czynności jest możliwych do wykonania tylko w określonym dniu, a nawet godzinie. Warto więc obserwować czas na zegarku, który Willy nosi w plecaku. Nie można zapominać o codziennej praktyce w Nintari oraz o jedzeniu czy wyprowadzaniu psa. (źródło: Wikipedia.pl)

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • komediowa fabuła
  • komiksowa grafika i udane animacje

Problemy techniczne:

  • wersję dosową można uruchomić w emulatorze DOSBox lub ScummVM, wersję amigową w emulatorze WinUAE

Agatha Christie: i nie było już nikogo

Producent: AWE Productions
Wydawca: Dreamcatcher / The Adventure Company
Polski wydawca: IQ Publishing / CD Projekt
Data premiery: 27 października 2005
Data premiery w Polsce: 06 marca 2006
Polska wersja: napisy
Nośnik: 2 CD / DVD / wersja cyfrowa
Ograniczenie wiekowe: 12+
Rodzaj gry: kryminał


Zasoby:         

Alternatywna recenzja / Zobacz inne gry z tego cyklu: Morderstwo w Orient Expressie oraz Zło, które żyje pod słońcem.

Pierwsza z inspirowanych twórczością Agathy Christie gier, przygotowanych przez studio AWE Productions z USA. Gra, znana również pod angielskim tytułem Agatha Christie: And Then There Were None, została wydana najpierw na Windowsa, a trzy lata później, w lutym 2008, dla Wii. Ta wersja zawiera kilka dodatkowych akcji możliwych do wykonania za pomocą Wii Remonte, takich jak kopanie czy obracanie się.

Akcja I nie było już nikogo toczy się w 1939 roku w przeddzień II wojny światowej. Tajemniczy gospodarz rezydencji położonej na Wyspie Wraków zaprasza do siebie kilkoro gości. Ich przewozem ze stałego lądu na wyspę zajmuje się Patrick Narracott – alter ego gracza. Gdy ostatnia z zaproszonych osób szczęśliwie dociera do celu podróży, Patrick mógłby wrócić do domu, jednak sztorm zatrzymuje go na wyspie, a rozwój sytuacji stawia przed nim nowe wyzwanie. Oto bowiem ludzie w rezydencji giną jedno po drugim. Bohater musi rozwiązać zagadkę ich śmierci.

Cechy gry:

  • interfejs wskaż i kliknij
  • widok z perspektywy trzeciej osoby (TPP)
  • fabuła inspirowana powieścią Dziesięciu małych Murzynków
  • rozgrywka polegająca przede wszystkim na rozmowach z postaciami, przeszukiwaniu otoczenia i rozwiązywaniu zagadek
  • kilka możliwych zakończeń

Minimalne wymagania sprzętowe dla PC:

  • Windows ME/ 2000/ XP
  • procesor Pentium III z 256 MB pamięci RAM
  • karta graficzna 32 MB
  • CD-ROM 16x, klawiatura, mysz

Gra została w Polsce ponownie wydana przez CD Projekt wraz z dwiema innymi komputerowymi adaptacjami powieści mistrzyni kryminału w edycji zatytułowanej Agatha Christie: Kolekcja tajemnic (21 października 2008 na DVD). Wydanie to zostało powtórzone w serii eXtra Klasyka: XK HIT (11 września 2009).

Agatha Christie: Kolekcja tajemnic działa poprawnie pod Win 7, o ile w ustawieniach zgodności wyłączymy „kompozycje pulpitu” i „kompozycje wizualne”. Wskazane jest także zamknięcie innych aplikacji podczas grania, bo gra ma tendencje do przełączania się na pulpit (ale się nie zawiesza).